Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye utstillingsregler - fører de til frafall på utstillingene?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Loke to opp dette i AN, men jeg synes dette kan passe å diskutere for seg selv.

Hun pratet rundt dette med de nye utstillingsreglene (som jeg ikke aner en dritt om siden jeg ikke gadd stille Loke etter han ble Nuch) og hun mente at de kunne ødelegge litt av rekrutteringen til utstillingsporten + at flere 'ga opp' fortere siden de bare fikk blått. Hun mente at ck fortsatt burde henge høyt, men at den røde burde vært som før. Så vidt jeg skjønte...Som sagt, jeg har ikke satt meg helt inn i dette.

Men hva synes dere? Og hva ER egentlig den store forskjellen? Forklart på enklest mulig vis til ei som seriøst ikke har peil...

Jeg liker det nye systemet, fordi det øker nyanseringa i større grad, og krever også at vi utstillere blir litt mer nøkterne ift egen hund og hva bedømminga faktisk sier. Jeg har feks fått Very Good på Imouto noen ganger, og en gang kom blåsløyfa akkopagnert av en helt forferdelig kritikk. Han burde altså ikke gitt henne Very Good, men nærmest Sufficient (grønn sløyfe, 4. plass) skulle en dømme utfra hvor schtøgg bikkja mi var. En annen gang fikk hun Excellent uten CK, og en tilsvarende forferdelig kritikk. En annen gang fikk hun Very Good og fantastisk kritikk, og dette var fra en rasespesialist som faktisk tør å bruke skalaen. Jeg er dritstolt av både den VG'en og ikke minst de to hun fikk på verdensutstillinga da hun som 9 mnd gammel debuterte i junior i DET selskapet. :lol: Jeg vil tru at hun jevnt over hadde fått flate røde og forhåpentligvis også de samme certene i det gamle systemet, mens det nå skjer litt mer under utstillinga fordi dommerne i større grad tør å bruke skalaen. Til sammenligning fikk Aiko 3 flate røde (1. premie) i det gamle systemet, mens hun helt riktig fikk VG den siste gangen hun blei stilt ut.

Før var blått (2. premie) helt krise å få, og mange dommere lot til å være redde for å bruke skalaen, mens det i dag er en helt annen premiering. Nå deltar jo tilogm VG-premierte hunder i beste tispe og -hanhundklasse dersom det ikke er minst 4 med CK.

Jeg tror at om det vil være frafall, så vil det være fra ringrevene som ikke lenger vil stille de hundene som før stort sett fikk flat rød, men nå får en VG. For de som har holdt på i en mannsalder vil den blå stikke mye lengre enn de som ikke er så erfarne, som ikke har alt så godt innarbeidet og derfor lettere omstiller seg til de nye premieringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg merker stor forskjell for å være ærlig.

Men så er jo dette med utstilling akkurat som å tippe i lotto, enten trekker du det lengste strået ellers så gjør du ikke. Ingen big deal for min del - kritikken er det vesentlige, det er tross alt den som beskriver hva dommeren ser.

Så lenge jeg vet hva jeg har i andre siden av båndet, så er det det som teller. Dommerens kritikk er jo veldig subjektiv - jeg ser ikke nødvenigvis hva dommeren ser, hverken den ene eller den andre veien. SÅ, premiegraden er ubetydelig egentlig, så lenge KRITIKKEN faktisk beskriver en hund jeg kan kjenne igjen i andre enden av båndet. For meg er det latterlig å få en kritikk som beskriver en hund med super vinkling og overlinje, når faktum er at disse to tingene er RÆVVA på bikkja jeg har i enden av båndet. Nope, utstilling er moro, det er kjekkt å vinne, men om man skal følge utstilling - å bruke det som et "avlsverktøy", så kan man ikke være mye kennelblind, for det er jaggu ikke alltid man får en beskrivelse som passer til bikkja :P ei heller rett sløyfe :P

Så for å svare på spørsmålet. Jeg tror neppe det nye systemet vil føre til frafall..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Stiller dere virkelig for kritikken? Skal ærlig innrømme at jeg stilte for tittelen, thats it..

Og hvis dere vet hva som er hundens styrker og svakheter og ikke bryr dere om premiegraden, hva er da poenget?

Loke ble stilt 7 ganger i sitt liv og ikke pokker om noen kunne gjettet at det var samme bikkja på alle kritikkene..

Skal ærlig innrømme at jeg silet dommere også, ikke etter de som ga mest ærlig kritikk, men etter hvem som muligens kunne like hans type.

Hadde jeg fått blå på blå så hadde jeg neppe giddi å stille han så mye ( 7 ganger er kanskje ikke mye, men det koster faktisk endel penger) , da hadde ck føltes som det hang høyere oppe, høyere enn jeg gadd å jobbe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller jo helst for og få en premiering/tittel, men jeg ville jo da feks ikke stilt en hund jeg ikke mente var bra nok utseendemessig, fordi en slik hund ville ikke jeg avlet på uansett hvilken tittel den kunne ha oppnådd på ei utstilling.

Jeg skal jo stille Varga(malletispe) nå på sunndalsøra, hun kommer aldrig til og bli noen utstillingschampion, det er jeg rimelig sikker på, jeg synes iallefall ikke hun er god nok til det, men hun er god nok til og avles på, ingen alvorlige feil eller mangler, og viser det seg at hun og jeg oppnår noe sammen på treningsfronten så kan det hende at det blir et kull eller to etter henne i samarbeid med oppdretter, og da vil jeg ha en kritikk på henne.

Og jeg kommer ikke til og stille hverken mer eller mindre om det kommer nye regler ;)

Edit: Jeg stiller uansett ikke mer enn jeg føler jeg må ettersom jeg føler at hele utstillingskonseptet er et j**** sirkus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke ble stilt 7 ganger i sitt liv og ikke pokker om noen kunne gjettet at det var samme bikkja på alle kritikkene..

Kom på en morsom historie mamma fortalte meg om dette en gang. Hun skulle stille belgertispen sin i åpenklasse (mener jeg det var, det er lenge siden) og i veteranklasse. I åpenklasse får tispen blå. I veteranklasse sier dommeren først noe slikt som "du liker de kraftig" før han setter tispen opp til BIR :lol: (ikke BIR veteran altså). Lurer på hva som gjorde at bikkjen plutselig med mye vakrere noen sekunder etterpå :lol:

Jeg merker ikke stort til de nye reglene heller. Foreløpig syns jeg ikke det er noe dårlig med dem. Det er hardt å omstille seg først, men nå er jeg kommet inni det :) Veldig greit at det er likt som i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en morsom historie mamma fortalte meg om dette en gang. Hun skulle stille belgertispen sin i åpenklasse (mener jeg det var, det er lenge siden) og i veteranklasse. I åpenklasse får tispen blå. I veteranklasse sier dommeren først noe slikt som "du liker de kraftig" før han setter tispen opp til BIR :lol: (ikke BIR veteran altså). Lurer på hva som gjorde at bikkjen plutselig med mye vakrere noen sekunder etterpå :lol:

Vi opplevde omtrent noe slikt i briardringen for mange år siden også :). Ei venninne av meg stilte sin veterantispe både i åpenklasse (siden hun ennå ikke hadde blitt champion og ønsket seg cert - det var den gangen man hadde vinnerklasse og certet ble delt ut der) og veteranklasse. I åpenklasse ble hun nr 3 uten CK, så stilte hun i veteran, fikk ck og ble BIR *ler*. Sånt burde vel nesten ikke kunne skje, men...

Jeg kan ikke akkurat si at det ser ut som om utstillingslysten har sunket hos Ola Nordmann etter omleggingen? Det er da flust opp av hunder på alle utstillinger omtrent (kanskje ikke på de siste i letohallen, men det er jo begrenset hvor mange utstillinger folk orker å dra på 15 helger på rad i Letohallen også liksom :D). At det har vært få hunder påmeldt i min rase er ikke pga nytt system, men pga få valper som er født - få aktive folk med voksne hunder - og generelt litt dårlig oppslutning om rasen. Det har neppe med det nye systemet å gjøre.

Jeg stiller helt klart for å vinne heder og ære og titler, ikke for å få en kritikk (de er som regel av helt underordnet betydning uansett, men kan gi meg en viss pekepinn på hvorfor hunden ble plassert dårligere enn jeg hadde håpet på f eks *ler*). Det er ren og skjær konkurranse for min del - det må jeg bare være ærlig og innrømme. Det har lite med at jeg skal vise fram min hannhund som potensiell avlshann å gjøre - da hadde jeg ikke stilt ham her i Norge liksom - men jeg liker konkurransen, det er morsomt, det er trivelig å møte andre raseentusiaster, det er artig å irritere seg litt over et dårligere resultat enn forventet, det er supermorsomt å vinne, det er rett og slett artig :D.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Stiller dere virkelig for kritikken? Skal ærlig innrømme at jeg stilte for tittelen, thats it..

Og hvis dere vet hva som er hundens styrker og svakheter og ikke bryr dere om premiegraden, hva er da poenget?

Loke ble stilt 7 ganger i sitt liv og ikke pokker om noen kunne gjettet at det var samme bikkja på alle kritikkene..

Skal ærlig innrømme at jeg silet dommere også, ikke etter de som ga mest ærlig kritikk, men etter hvem som muligens kunne like hans type.

Hadde jeg fått blå på blå så hadde jeg neppe giddi å stille han så mye ( 7 ganger er kanskje ikke mye, men det koster faktisk endel penger) , da hadde ck føltes som det hang høyere oppe, høyere enn jeg gadd å jobbe for.

Vel kritikken er vesentlig i mine øyner. Det er det som gir meg en forklaring på hva DEN dommeren, den dagen ser i hunden. Grunnen til at vi stiller flere ganger, er fordi at flere kritikker vil gi bedre forklaring på hundens feil og mangler. I hvertfall om man gjør som du sier, siler dommere. Jeg siler dommere jeg også - selvsagt. Det koster penger, å jeg gidder ikke stille for dommere som ikke har peiling på rasen min. Selvsagt stiller vi for å vinne, det gjør alle som reiser på mer en en utstilling. Men, det er som jeg skrev, en "bonus" å få være med å konkurrere om en tittel. Som avlsverktøy, er kritikken mer verdt enn en sløyfe, og en kritikk fra en dommer som kjenner rasen, og som kjenner rasens svakheter og styrker, er gull verdt i mine øyner. OS er en fantastisk dommer på den måten, han plukker hunden i fra hverandre - å setter den sammen som ett puslespill med negative/positive ting. Du får en kritikk som faktisk beskriver hva du har i andre enden av båndet. For slike dommere, stiller jeg ene og alene for kritikken.

Men, jeg syns utstilling er moro, jeg har ganske så pene hunder å har gjort det bra i ringen, det er kjempemoro selvsagt.

Men nå har vi en ganske uhomogen og ny rase, de færreste dommere utenfor norden har hørt om eller dømt en gårdshund før.

Jeg stiller jo helst for og få en premiering/tittel, men jeg ville jo da feks ikke stilt en hund jeg ikke mente var bra nok utseendemessig, fordi en slik hund ville ikke jeg avlet på uansett hvilken tittel den kunne ha oppnådd på ei utstilling.

Vel i mine øyner blir det både riktig, samtidig galt. Alle hunder har positive ting, alle hunder har negative ting. Raseklubbene setter jo også regler for hva slags premiering som er tilstrekkelig for at en hund skal kunne avles på, å mtp hvor lav den premieringen er, kan det meste inne min rase i hvertfall avles på. Det er flere ting en eksteriøret som spiller en rolle for min del - helse og gemytt kommer leeenge før det. En hund kan være rasetypisk og ha rasetypiske trekk uten å nødvendigvis være en pen hund, likevel, eller være en god representant for rasen sin. En champion avler ikke nødvendigvis champions, og en "ikke champion", kan gi championavkom i fleng. Det handler om å rette opp de negative trekkene på hunden, å finne en hannhund som kan komplimentere disse feilene og omvendt. Jeg syns ikke alle avlshunder trenger å være champions, men jeg syns de skal ha den premieringen raseklubben annser som nødvendig for en avlshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankene til RTL er jo i utgangspunktet fine, hadde vi bare ikke hatt en sånn kynisk verden vi lever i ... ;)

Ikke bare vil folk ha titler - men i ekstreme tilfeller blir man premiesjuk og skal leve ut alle sine uoppnådde ambisjoner i bikkja som viste seg å være av show-kvalitet. Raver rundt landimellom for å få en champion i alle verdens land, selv om bikkja har dårlige gener og lettere angstnevrose, og lever et dårlig hundeliv.

Og oppå det, så synes jeg det blir så bambus å si at dommere som kjenner hunden vil gi en god kritikk. Jeg veit av mange dommere på Labrador som er oppdrettere selv (i Norge) - og som oftest står BIR og BIM som "kompisoppdretterens" up and coming avlsmateriale, eller avkom i hytt og kryssgevær, i disse tilfellene. Man må jo sikre titler og inntektskilden til hverandre, vettu :) De koser seg på kvelden med middager, viner seg og skåler til sitt forherligede miljø som KUN baserer seg på bekjentskaper og minimalt på hundenes utseende.

Jauda så neida. For noen verdier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt sjokkert jeg. Hvis dette virkelig er så tilfeldig som å spille lotto, hvorfor driver dere med utstilling da??

Spiller Lotto også jeg * flir*

I større raser med mange påmeldte MÅ du ha en pen hund for å oppnå Nuch har jeg inntrykk av. Med mindre du er villig til å stille hver eneste helg og bruke en hel haug med penger noen år. I mindre raser virker det lettere. Loke var ikke veldig pen, men ser man på resultatene hans kan man tro han var veldig pen. Bortsett fra noen få unntak var det sjelden mer enn et par - tre konkurrenter, ergo fikk han cert og ck lett med mindre han haltet tydelig ( les: dommeren faktisk så at hunden var halt, skjedde 2 ganger bare..) .

Så nei, jeg har ikke all verdens tro på en tittel på en fåtallig rase, men selvfølgelig - en hund som nesten alltid slår konkurrentene de gangene de har konkurrenter er nok en pen hund uansett.

M har tannfeil, men jeg er ganske sikker på at hvis jeg bare får til klippen så er det null problem å få en Nuch utav henne bare jeg stiller noen ganger. Nå er nok hun - sånn ellers - en penere hund en Loke var ( tror jeg, kjenner ikke rasen så godt) men en tannfeil er en tannfeil.

Så hvorfor stiller man? Jeg stiller for gøy. Det er sosialt og det er alltid gøy med premier. Hadde jeg drevet med avl hadde jeg sikkert hatt andre motivasjonsfaktorer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Blir helt sjokkert jeg. Hvis dette virkelig er så tilfeldig som å spille lotto, hvorfor driver dere med utstilling da??

Nei man kan jo lure på hvorfor noen hunder vinner gang på gang, jeg har fått slengt etter meg at jeg vinner pga jeg er "kjent for å ha rasen"? (realiteten er at nei, jeg er ingen kjent person i utstillingmiljøet), "jeg kjenner dommere derfor vinner jeg mye" jeg har vel gått ett par kurs med dommere, men kjenne? Neppe.. Tror jeg knapt har sagt to ord til en dommer utenfor ringen og da viste jeg ikke før etterpå at det var dommer som skulle inn å være elev i samme ringen som jeg tittet på Sheltie (og da på Boston Terrier som ikke helt er mine rase akkurat).

Så å kalle det Lotto er rett og slett når du har en middelmådig hund, har du en bra hund som plasserer du deg iblandt de beste gang på gang på gang på gang.

Eks

Blaze er stilt 32 ganger i Norge.

1 gang fikk hun 1.kval 1.konk uten HP eller CK

1 gang bare HP

Begge da som junior

1 blå sløyfe

De 29 andre utstillingene i Norge har hun CK på, 21 av de har hun blitt BIR/BIM. Så hun plasserer deg bra i ringen konkurranse eller ei.

Sammenlignet med sin datter som ikke har klart å oppnå fullt så mye, tiltross for at jeg nesten aldri stiller de på samme utstilling. Tiltross for samme handler.

Forøvrig så tror jeg ikke mine hunder er stilt to ganger for samme dommer.

---------------------

Jeg tror forøvrig at de er de økende prisene år for år som får folk til å stille færre hunder og kanskje dropper å stille for enkelte dommere "for morro". Ikke pga nye regler.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg flere hunder, å ikke alle er like bra. Med Betty går jeg inn i ringen å forventer til dels å gjøre det bra. Hun blir somregel plassert blandt de beste, men jeg har også opplevd å få blå på henne, uten å sette meg ned å gråte av den grunn. Ok, den dommeren, den dagen, han likte ikke bikkja, så enkelt. Nytter ikke være champions i alle land - for om dommeren ikke liker hunden, kan han/hun helt enkelt velge å ikke sette opp hunden, ja til og med gi den blå/gul om han/hun vil. Nå er det vel fåtallet som har en topp kvalitet hund - slik som du er heldig å ha Jeanette, som kan entré ringen å vinne omtrent alt på sin vei. Jeg har middelmådige hunder - da, det er helt greit for min del. Innen vår rase har vi ikke mange eksemplarer som virkelig klarer å "vinne alt på sin vei", men så er det somregel himmel og hav i forskjell på individene da.

Jeg kan ta Betty & BV som ett eksempel. Begge er hunder som har gjort det relativt bra i ringen, begge har titler, BV mangler ett lite cert for NUCH titelen sin, å ble 2 år for en uke siden.

Betty

184968_10150154324775586_632600585_8712378_5087437_n.jpg

BV

163815_10150119271795586_632600585_8258245_1310094_n.jpg

Dette er to individer av samme rase - men omtrent samme gener - Betty er tante til BV.

Det er himmel å hav i forskjell på disse to individene, å hvis du setter mange mange hunder ved siden av hverandre, vil du se at rasen er meget meget uhomogen. Derfor blir det som å tippe i lotto for min del, jeg kan feks ikke gå inn for en dommeren som kjenner rasen, å gjøre det bra med begge disse individene , fordi de er så innmari ulike, men på grunn av at jeg har to så ulike - samtidig gode individer av rasen - så kan jeg satse på at én av dem kan gjøre det bra, å i de tilfellene jeg ikke aner hva dommer verdsetter, kan jeg godt finne på å melde på begge. Nå har jo begge det de trenger, så for vår del blir det å stille for moro skyld, og NÅ stiller vi for å være med å konkurrere om å vinne.

Æsj, jeg føler ikke jeg får frem det jeg vil frem til *ler* - jeg tror jeg gir opp....

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en liten rase stiller på utstilling er det ikke dermed sagt at vi får det nesten gratis..Joda lettere er det selvsagt mot feks sheltie som alltid er 40+ på en Nkk utstilling,men bruker en dommer skalan riktig er det ikke dermed sagt at hunden må få hverken ck eller Bir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Stiller dere virkelig for kritikken?

Nei, jeg kan ikke si at jeg gjør det, med unntak av de to gangene jeg bevisst har meldt på til spesialdommere. Jeg synes det er artig med sløyfer, jeg. :)

Jeg veit av mange dommere på Labrador som er oppdrettere selv (i Norge) - og som oftest står BIR og BIM som "kompisoppdretterens" up and coming avlsmateriale, eller avkom i hytt og kryssgevær, i disse tilfellene. Man må jo sikre titler og inntektskilden til hverandre, vettu :) De koser seg på kvelden med middager, viner seg og skåler til sitt forherligede miljø som KUN baserer seg på bekjentskaper og minimalt på hundenes utseende.

Mitt rasemiljø er jo veldig lite, og to oppdrettere er også spesialdommere. Den ene produserer flest valper av alle i hele Norge, og dømmer følgelig ganske lite, da det eksluderer ekstremt mange hunder fra hans eget oppdrett. Men når vi feks er en shibagjeng som reiser til utlandet sammen for å stille, opplever jeg absolutt ikke at disse får noen fordeler av at de er dommere og ved flere tilfeller har spist middag med den som dømmer, snarere tvert imot. :teehe: Den samme oppfattelsen har jeg under bedømmelser i Norge også, og det er helt åpenbart at disse to dommerne bestreber seg på å gi nøkterne og reelle bedømmelser av hundene, til tross for at det er venner og bekjente som holder utstillingslenka, og kanskje nettopp derfor. Men du har selvsagt helt rett, det å tru at det ikke gjøres venne-tjenester og foregår korrupsjon i liten eller stor skala i visse deler av utstillingsmiljøet er nok naivt.

Blir helt sjokkert jeg. Hvis dette virkelig er så tilfeldig som å spille lotto, hvorfor driver dere med utstilling da??

Det er ikke alle som føler at de spiller Lotto på utstilling. ;) Men andre grunner til å drive med utstilling bortsett fra bedømmelsen av avlsarbeidet, sløyfene og den supre miljø- og håndteringstreninga for bikkja, er spesielt for mitt rasemiljø nettopp det sosiale. Vi har det dritkoselig og gøy sammen, og heier på hverandre. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å kalle det Lotto er rett og slett når du har en middelmådig hund, har du en bra hund som plasserer du deg iblandt de beste gang på gang på gang på gang.

Og det konkluderer vel hele diskusjonen om utstilling som bingo, lotto, korrupt eller hva det nå måtte være :D.

Det har hørt med til sjeldenhetene at mine tre siste briarder ikke har fått CK og plassert seg i BTK/BHK faktisk - og det være seg enten det har vært mange eller få hunder med, utenlandsk eller norsk dommer, dommer fra øst eller vest, nord eller sør. Jeg har ikke et "kjent" ansikt i utstillingssammenheng, jeg heller - joda, det er sikkert mange som har sett meg rundt omkring både av dommere og utstillere her til lands, men jeg er ikke av "stjernene" som markerer seg i gruppe- og showsammenheng. Jeg kjenner et fåtall dommere, et dommerpar som har drevet med rasen "i alle år" som jeg selvfølgelig har hatt mye med å gjøre opp gjennom årene, og en annen dommer som jeg stadig snakker med (og nettopp pga det kvir meg litt for å melde på for faktisk, selv om jeg ikke tror jeg vil få en premiering hunden ikke fortjener av vedkommende). Alle de andre dommerne har jeg ikke noe forhold til heldigvis, så jeg kan med god samvittighet stille for de fleste dommere uten å føle at jeg får bedre premiering enn hunden fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg ble nysgjerrig etter JeanetteH sitt innlegg, så jeg måtte inn å se om vi spiller lotto :lol:

Litt kanskje. Hun har ut av 32 utstillinger fått 20 ck. På de resterende 12 har hun fått 2 x HP, ofte plassert seg blandt de 4 beste i klassen, mens på en del NKK utstillinger har hun "bare" fått rød/Excellent.

Jeg stiller ut fordi jeg syns det er gøy. Det er ofte mer bak utstilling enn de fleste tror, ihvertfall når man tenker på handling, og det er kanskje denne biten jeg syns er aller mest interessant. Man løper ikke bare rundt i en runding og får hunden sin til å stå fint. Det er så mye mer man kan gjøre, og så mye mer bak det :D I tillegg til at det er sosialt, det er en konkurranse og jeg har litt konkurranse instinkt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en liten rase stiller på utstilling er det ikke dermed sagt at vi får det nesten gratis..Joda lettere er det selvsagt mot feks sheltie som alltid er 40+ på en Nkk utstilling,men bruker en dommer skalan riktig er det ikke dermed sagt at hunden må få hverken ck eller Bir..

Jeg ser på det slik jeg også. Noen vil nok mene at man får det gratis, men jeg velger å tro at de fleste dommerne kan være seriøse og dømme på ett orntlig vis, selv om man er eneste hunden eller når det er 3. Er man få, vil dommeren ha god tid til å se orntlig på hundene. (ihvertfall det inntrykket jeg har av å være eneste hund og sammen med få)

Jeg vil tro at Nitro ser bra ut siden han har blitt nuch og such, og ikke fordi vi kun har stilt han her nord. Han hadde nok blitt det andre steder også , men det kunne ha tatt lengere tid.

Jeg stiller forøvrig ut for å få en tittel. Kritikken ønsker jeg også, for det er interessant å lese hva de mener. Nitro fikk 1 blå en gang, men egentlig skulle han ha hatt kip spør du meg. Dommeren var en engelsk mynde fyr og han brukte så lang tid på å studere hunden og jeg måtte løpe og løpe rundt og rundt. Han så usikker ut og diskuterte med noen andre og han sa at hunden haltet litt på frembeinet. Etter litt prat med han sa han at det var veldig synd at hunden haltet, for det var en veldig fin hund. Og så fikk jeg blått. Litt rart, men.

Jeg har forøvrig også hørt endel om dette med bekjentskap og det å vinne på navn. Men det er ikke noe jeg orker å henge meg sånn opp i. Jeg er tross alt ikke SÅ intreressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kritikken er vesentlig i mine øyner. Det er det som gir meg en forklaring på hva DEN dommeren, den dagen ser i hunden. Grunnen til at vi stiller flere ganger, er fordi at flere kritikker vil gi bedre forklaring på hundens feil og mangler. I hvertfall om man gjør som du sier, siler dommere. Jeg siler dommere jeg også - selvsagt. Det koster penger, å jeg gidder ikke stille for dommere som ikke har peiling på rasen min. Selvsagt stiller vi for å vinne, det gjør alle som reiser på mer en en utstilling. Men, det er som jeg skrev, en "bonus" å få være med å konkurrere om en tittel. Som avlsverktøy, er kritikken mer verdt enn en sløyfe, og en kritikk fra en dommer som kjenner rasen, og som kjenner rasens svakheter og styrker, er gull verdt i mine øyner. OS er en fantastisk dommer på den måten, han plukker hunden i fra hverandre - å setter den sammen som ett puslespill med negative/positive ting. Du får en kritikk som faktisk beskriver hva du har i andre enden av båndet. For slike dommere, stiller jeg ene og alene for kritikken.

Men, jeg syns utstilling er moro, jeg har ganske så pene hunder å har gjort det bra i ringen, det er kjempemoro selvsagt.

Men nå har vi en ganske uhomogen og ny rase, de færreste dommere utenfor norden har hørt om eller dømt en gårdshund før.

Vel i mine øyner blir det både riktig, samtidig galt. Alle hunder har positive ting, alle hunder har negative ting. Raseklubbene setter jo også regler for hva slags premiering som er tilstrekkelig for at en hund skal kunne avles på, å mtp hvor lav den premieringen er, kan det meste inne min rase i hvertfall avles på. Det er flere ting en eksteriøret som spiller en rolle for min del - helse og gemytt kommer leeenge før det. En hund kan være rasetypisk og ha rasetypiske trekk uten å nødvendigvis være en pen hund, likevel, eller være en god representant for rasen sin. En champion avler ikke nødvendigvis champions, og en "ikke champion", kan gi championavkom i fleng. Det handler om å rette opp de negative trekkene på hunden, å finne en hannhund som kan komplimentere disse feilene og omvendt. Jeg syns ikke alle avlshunder trenger å være champions, men jeg syns de skal ha den premieringen raseklubben annser som nødvendig for en avlshund.

Nei, det er jeg enig i, men på utstilling er det mye rart som vinner frem, og andre, bedre hunder som ikke gjør det. Det er et show som går på dommers personlige syn/preferanser(i mange tilfeller rimelig uavhengig av rasestandard), så skal jeg være helt ærlig så forstår jeg ikke greia med utstilling lengre. Det er rein bingo, hverken mer eller mindre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økende priser vil nok være en langt høyere årsak til reduksjon i antall påmeldte tror jeg også.

Ang hvorfor man stiller - kritikk eller sløyfer: Jeg stiller for sløyfer og titler :aww: Når man har fått kritikk nr 10 som sier ca det samme som de 9 foregående, så burde man begynne å vite hva hundens styrker og svakheter er etter min mening. Men ser helt klart viktigheten av kritikkene også, for det er ikke alle som er istand til å se svakhetene hos sin egen hund. Men jeg reiser ikke til Finland for kritikken sin del gitt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jeg enig i, men på utstilling er det mye rart som vinner frem, og andre, bedre hunder som ikke gjør det. Det er et show som går på dommers personlige syn/preferanser(i mange tilfeller rimelig uavhengig av rasestandard), så skal jeg være helt ærlig så forstår jeg ikke greia med utstilling lengre. Det er rein bingo, hverken mer eller mindre.

Hvorfor skal du stille egne hunder da? Om du ikke forstår systemet/poenget/og synes det er bingo? Fordi alle andre gjør det? Fordi det forventes av deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økende priser vil nok være en langt høyere årsak til reduksjon i antall påmeldte tror jeg også.

Ang hvorfor man stiller - kritikk eller sløyfer: Jeg stiller for sløyfer og titler :aww: Når man har fått kritikk nr 10 som sier ca det samme som de 9 foregående, så burde man begynne å vite hva hundens styrker og svakheter er etter min mening. Men ser helt klart viktigheten av kritikkene også, for det er ikke alle som er istand til å se svakhetene hos sin egen hund. Men jeg reiser ikke til Finland for kritikken sin del gitt :P

:lol: - Jeg gjør jo ikke heller det, å selvsagt stiller jeg for å vinne, om ikke hadde jeg meldt på 1 gang - å driti i det.

Jeg syns det er moro å stille, miljøet, å den sosiale biten er kjempemoro :) Selvsagt er det gøy å vinne, men jeg gidder ikke sette meg ned å grine/bli sur om jeg ikke gjør det. Dommeren dømmer etter egen smak.

Føler meg litt missforstått her, men jeg overlever sikkert :lol: Jeg mener ikke at jeg "bare" stiller for kritikken, for da hadde jeg ikke stillt bikkjene frem til championatet sitt, å da hadde jeg heller ikke giddi å reise med dem. Men kritikken er vesentlig for min del - for somregel finnes det en forklaring på plasseringen av hunden den dagen beskrevet der. Man får liksom ett inntrykk av hva dommeren er/var på jakt etter :)

Nei, tror jeg hiver inn håndkleet, jeg får jo søren ikke frem det jeg vil frem til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du stille egne hunder da? Om du ikke forstår systemet/poenget/og synes det er bingo? Fordi alle andre gjør det? Fordi det forventes av deg?

Fordi hos noen så betyr utstillingsresultater faktisk en del.. Pia og kodak er stilt fordi oppdretter ville/krevde det. Varga stiller jeg fordi jeg vil ha en kritikk, for min egen del og for evt valper og valpekjøpere sin del, så får jeg bare håpe da, at vi treffer på en dommer som er oppegående.. om det blir rød, blå eller gul sløyfe er ikke så nøye, bare det blir en riktig premiering og kritikk ifht rasestandard, med de styrkene og svakhetene som måtte finnes.

Og kanskje fordi jeg er litt naiv innerst inne og håper at utstilling skal fungere slik det er ment og at jeg hittil bare har vært uheldig med dommere. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller for å vinne, bikkjas svakheter finner jeg selv, eller ved å spørre flere andre erfarne personer jeg kjenner. Så klart er det spennende å stille for rasespesialister og se om de er enig med meg eller ikke, men det er ikke derfor jeg stiller i det store og hele...

Jeg også håper og tror at dommere vet å bruke hele skalaen, også på raser med lave påmeldingsantall - men jeg har opplevd det motsatte, så jeg har enda mine tvil om at det "alltid" foregår riktig, desverre :-(

Om hunder som jevnt over "alltid" får CK er gode hunder så må jeg nok skuffe meg selv med at Aris er ganske middelmådig da, men jeg tror jeg skal overleve å bli satt i den båsen også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
    • Berges Hundeassistanse (Kristiansands-området). https://www.hundeassistanse.no/
    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...