Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan man ødelegge balansenerven over natten?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Alle dere allmennvitere her på sonen... :D I dag våknet jeg, skulle sette meg opp og gi mannen et hadekyss, men da svimla det bare for meg. Har vært en tur ut på do og gikk forsåvidt greit ut der, må støtte meg litt, bare. Når jeg ligger snuuuurrer det. Rundt og rundt, spesielt om jeg lukker øynene, og kvalmen har satt seg skikkelig.

Har hatt litt vondt i det ene øret i sikkert halvannet år nå, her om dagen gjorde det ekstra vondt men ble borte igjen.

Noen som tenker noe om det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men man kan få virus på balansenerven.. Da tror jeg man blir både svimmel og dårlig. Flere i min krets som har hatt det i det siste.

Ja, det var kanskje det jeg tenkte på. *Google litt*

Edit, kan da ikke være det. Etter hva jeg leser så høres det MYE kraftigere ut. Så voldsomt er det ikke, jeg klarer å gå liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha fått krystallsyken. Det er krystaller i balanseorganet i øret som kommer i ulage. Tror de mildeste formene går over av seg selv ved forsiktig aktivitet, mens de med størst plager får noen øvelser som skal få krystallene på plass igjen. Det innebærer bl. a. å sitte oppreist på sengen og bøye seg ned vekselvis til høyre og venstre side. Hvis du googler så finner du kanskje illustrasjoner.Tilstanden er ikke farlig. Det kan komme som lyn fra klar himmel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var kanskje det jeg tenkte på. *Google litt*

Edit, kan da ikke være det. Etter hva jeg leser så høres det MYE kraftigere ut. Så voldsomt er det ikke, jeg klarer å gå liksom.

Det gjorde alle jeg kjenner som har hatt det også. Kunne egentlig ikke se så my på dem, men de sleit litt med og være på jobb feks.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondt i øret? Krystallsyken kanskje?

Hm, det så ikke usannsynlig ut. Og når jeg tenker over det vet jeg at jeg har hatt det før. Kan det være et halvt år siden, tro, kanskje oppimot et år. Da ga det seg i løpet av dagen. Med vondt i øret mener jeg et sånt ekkelt trykk nesten. Og jeg får grådig vondt av å kjøre over Haukeli enkelte ganger pga høydeforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var kanskje det jeg tenkte på. *Google litt*

Edit, kan da ikke være det. Etter hva jeg leser så høres det MYE kraftigere ut. Så voldsomt er det ikke, jeg klarer å gå liksom.

Det trenger langt ifra å være så voldsomt at man ikke klarer å gå, - man rammes ulikt.

Svimmelhet og kvalme kan derimot være symptomer på en hel haug av ting, så om det ikke gir seg i løpet av noen timer ville jeg nok kontaktet lege.. Vet ikke hvordan det er der du bor, men å risikere å måtte tilbringe fredagskvelden på legevakta er jo ikke så festlig.. :huh:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha fått krystallsyken. Det er krystaller i balanseorganet i øret som kommer i ulage. Tror de mildeste formene går over av seg selv ved forsiktig aktivitet, mens de med størst plager får noen øvelser som skal få krystallene på plass igjen. Det innebærer bl. a. å sitte oppreist på sengen og bøye seg ned vekselvis til høyre og venstre side. Hvis du googler så finner du kanskje illustrasjoner.Tilstanden er ikke farlig. Det kan komme som lyn fra klar himmel.

Takk for svar. Skal definitivt lese mer. Høres ikke ut som noe å pese seg til legen for :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det så ikke usannsynlig ut. Og når jeg tenker over det vet jeg at jeg har hatt det før. Kan det være et halvt år siden, tro, kanskje oppimot et år. Da ga det seg i løpet av dagen. Med vondt i øret mener jeg et sånt ekkelt trykk nesten. Og jeg får grådig vondt av å kjøre over Haukeli enkelte ganger pga høydeforskjellen.

Høres ut som krystallsyken ja. Den kan komme og gå, være mild eller sterk, og man er følsom for trykkforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger langt ifra å være så voldsomt at man ikke klarer å gå, - man rammes ulikt.

Svimmelhet og kvalme kan derimot være symptomer på en hel haug av ting, så om det ikke gir seg i løpet av noen timer ville jeg nok kontaktet lege.. Vet ikke hvordan det er der du bor, men å risikere å måtte tilbringe fredagskvelden på legevakta er jo ikke så festlig.. :huh:

Jeg skal på jobb i morra, det har jeg ikke tid til. Og jeg har litt angst for leger, men gir det seg ikke må jeg kanskje.. Sukk. Takk for svar i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har hatt både virus på balansenerven og krystallsyken (ikke samtidig da, noen år mellom). Han var ganske dårlig begge gangene men så vidt jeg vet kan man også ha dette og bare være litt svimmel osv (mannen er sånn som får alt kjempe hardt)

Siden du har plagdes med øret lenge ville jeg fått det sjekket rett å slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har hatt både virus på balansenerven og krystallsyken (ikke samtidig da, noen år mellom). Han var ganske dårlig begge gangene men så vidt jeg vet kan man også ha dette og bare være litt svimmel osv (mannen er sånn som får alt kjempe hardt)

Siden du har plagdes med øret lenge ville jeg fått det sjekket rett å slett.

Takk for svar :)

Kan noe av dette gi rare hodepineplager? Var innlagt i fjor pga kraftig hodepine som vekket meg på natten men var bra på dagen. De tok alle mulige (fæle) tester men fant aldri noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener de sa at krystallsyken og virus på balansenerven er det samme. Er det noe endringer med hørselen eller noe vobling i øret? Har du hatt ørebetennelser tidligere kan det være væske i mellomøret, men det kan være mye annet.

Du må gå til legen om det blir verre eller ikke går over i løpet av rimelig tid, om legen din ikke ser noe må du få rekvisisjon til øre, nese, hals spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener de sa at krystallsyken og virus på balansenerven er det samme. Er det noe endringer med hørselen eller noe vobling i øret? Har du hatt ørebetennelser tidligere kan det være væske i mellomøret, men det kan være mye annet.

Du må gå til legen om det blir verre eller ikke går over i løpet av rimelig tid, om legen din ikke ser noe må du få rekvisisjon til øre, nese, hals spesialist.

Nei det er ikke det samme. et virus er en levende organisme som forstyrrer det den fester seg på, feks imunforsvar, nervehinner osv. Krystallsyken er partikler i indre øregang som kan "forkalke" seg. Virus kan forårsake krystallsyke (slipper/skaper partikler), men ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her springer vi til dyrlegen for den minste ting, men når det kommer til lege på en selv... :P det kan jo være my rart utifra symptomene du har. Ei gammel klassevenninne av meg hadde "virus på balansenerven", et halvt år senere døde hun av hjernesvulst. Få det sjekka ut, er jo sikkert ingenting, men heller en legetur for mye enn en for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være øre infeksjon også. T gikk med litt vondt i øret en stund og bam så var han så svimmel at vi nesten måtte bære han til bilen. Trodde også det var virus men var bare infeksjon i øret som trykket.

Riste på plass krystaller øvelsene har jeg gjort men klarer ikke helt gjenfortelle. Hadde bare dratt til legen jeg. T nektet i en uke før han hørte på meg :-P

bare gå til legen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener de sa at krystallsyken og virus på balansenerven er det samme. Er det noe endringer med hørselen eller noe vobling i øret? Har du hatt ørebetennelser tidligere kan det være væske i mellomøret, men det kan være mye annet.

Du må gå til legen om det blir verre eller ikke går over i løpet av rimelig tid, om legen din ikke ser noe må du få rekvisisjon til øre, nese, hals spesialist.

Nei, ikke noe endring i hørselen annet enn når ødeproppen setter seg ekstra godt, da. Og da spraker det inni der når den er på vei til å løsne. Men det er vel normalt. Takk for svar. :)

Her springer vi til dyrlegen for den minste ting, men når det kommer til lege på en selv... :P det kan jo være my rart utifra symptomene du har. Ei gammel klassevenninne av meg hadde "virus på balansenerven", et halvt år senere døde hun av hjernesvulst. Få det sjekka ut, er jo sikkert ingenting, men heller en legetur for mye enn en for lite.

Forrige gang jeg gikk til legen for å få sjekka ut det som "sikkert ikke er noe" var jeg sjukemeldt i 1 mnd etterpå - pga testene de tok :lol: Da sjekka de også for kreft, svulster på hjernen, blodpropp på hjernen, etc. :)

Og ja, det er litt sært. Jeg for min del hater å klage og har samtidig ganske angst for enkelte undersøkelser jeg fikk forrige gang jeg gikk til legen :P Mens Monti blir jeg ti ganger mer bekymra for hvis han er sjuk. :P

Kan være øre infeksjon også. T gikk med litt vondt i øret en stund og bam så var han så svimmel at vi nesten måtte bære han til bilen. Trodde også det var virus men var bare infeksjon i øret som trykket.

Riste på plass krystaller øvelsene har jeg gjort men klarer ikke helt gjenfortelle. Hadde bare dratt til legen jeg. T nektet i en uke før han hørte på meg :-P

bare gå til legen :aww:

Din kjære T og jeg er ganske like :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din kjære T og jeg er ganske like :aww:

mhmmm :aww:

Han gikk med litt av og på vondt i øret et halvt år,litt difus hørsel osv. Etter en uke megasvimmel og kvalm dyttet jeg han til legen og legen bare du har jo øre infeksjon så det synger etter. Jeg satt bare :D told you soo... :P

*har vært så mye hos ørespesialister osv at jeg bare drar med en gang fordi de blir ikke sure på deg, tvert imot glad de kan stoppe det før du ødelegger noe* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhmmm :aww:

Han gikk med litt av og på vondt i øret et halvt år,litt difus hørsel osv. Etter en uke megasvimmel og kvalm dyttet jeg han til legen og legen bare du har jo øre infeksjon så det synger etter. Jeg satt bare :D told you soo... :P

*har vært så mye hos ørespesialister osv at jeg bare drar med en gang fordi de blir ikke sure på deg, tvert imot glad de kan stoppe det før du ødelegger noe* :P

Haha. Yeah.. Gikk med ekstreme streptokokker en gang, bodde alene på hybel og det var bitende kulde ute. Til slutt spytta jeg i kopp og da innså jeg behovet for å gå til legen i stede. Stampa inn der med nesten 40 i feber og en hals som så jævelig ut og satt og sutra når legen sa at det kunne ta noen dager før medisinene virka. Så derfor fløy jeg fort til legen når jeg hadde så vondt i hodet i fjor, endte opp med tre sprøyter i ryggraden og er igjen tilbake til utgangspunktet med å ikke gå med mindre jeg MÅ. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...