Gå til innhold
Hundesonen.no

Tacoideer?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Jeg har planer om å lage taco. Vanligvis pleier rømme og ost være selvsagte ingredienser, men nå skal tacoen fortæres sammen med en venn som er laktoseintolerant.

Noen ideer til gode ting å putte i tacoen som kan spises av personer med laktoseintoleranse? :)

Blir fort litt kjedelig med bare kjøtt og salat i en lefse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salsa!

Vet desverre ikke om noe erstatning for ost eller rømme, leter etter erstatning til rømme selv..

Det finnes soyarømme feks. De aller fleste store butikkjedene har noe soyaprodukter inne nå, ellers er helsekost et sikker stikk.

Bønnestuing er et fint tilskudd til Taco, og mangochutney et alternativ til salsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare fantasien og smaksløkene som setter en stopper på hva man kan ha i taco.

Vi bruker som oftest å ha med (i en lefsetaco): Kjøttdeig (kylling, kjøtt eller svin) med tacopulver, Salsa, Rømme, Guacamole (hjemmelaga), Løk og/eller rødløk, Mais, Ananas, Salat, Agurk, Tomat, Paprika, Tacoskjell (knuses over tacolefsa), Ost.

Jeg er åpen for å prøve det meste, men jeg er fornøyd med den kombinasjonen jeg har og gidder ikke å eksprimentere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ferdige i butikken inneholdt mest erter avslørte en test nylig utført av "ferdige" matvarer.. Derfor lager man sjæl!

Test og test Fru Blom, det er bare å lese på innholdsfortegnelsen, så ser man nøyaktig hva som er i maten man kjøper...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tacotacotaco! Nam, nå ble jeg sulten. :P

Kjøp avocado, hvitløk, chili og lime, og mos det sammen. Så har du guacamole. Smak til med salt.

Srsly. Jeg ELSKER hjemmelaget guacamole, og lager min uten tullete ting som rømme og majones og sånt som jeg har sett at andre bruker. Det kan også være digg med litt tomat eller løk i. Åh, nå fikk jeg monsterlyst på guacamole. O.o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har laget en litt vri på taco tidligere som er utrolig god.

"Gratinert taco/tortilla".

Steker kjøttdeig som vanlig med tacokrydder, tar i finhakket løk og mais i kjøttblandingen, gjerne bønner også om man liker det.

Finner frem en ildfast form, smører den litt med olje, fyller lefsene med kjøttblandingen og legger de i. Strør ost på toppen.

Er ferdige i ovnen når osten har blitt gylden brun.

Så spiser man med kniv og gaffel, og serveres med salat av agurk, paprika, isberg, cherrytomater og det man måtte ønske, en svett salsa, rømme og evt. guacamole.

NAM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmnei, jeg tror ikke det skal være noe meieriprodukt i skikkelig guacamole altså. Jeg lager min av avokado, hvitløk, sitronsaft, salt og pepper :ahappy:

Omtrent sånn gjør jeg det også. Jeg innbiller meg faktisk at "ekte" guacamole skal ha finhakkede tomater også, men rømme har jeg aldri hørt om.

Min taco består som regel av guacamole, (avokadoterninger), moste bønner (med krydder, rødløk og hvitløk), tomat, agurk, salat og rødløk, og kanskje også div. kjøtt, mais, ananas, mango, banan, jalapeños, eller andre ting, alt etter hva som finnes i huset. Og tacosaus, hvis vi har på glass/har nok tomater til å lage det også.

Jeg har aldri skjønt helt greia med rømme på taco, jeg synes det har en tendens til å drukne de andre smakene litt. Spiser som regel litt av det hvis vi har det, men vi hadde nok neppe skaffet dyre soyaprodukter å erstatte det med, når det finnes så mye annet godt å ha på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Omtrent sånn gjør jeg det også. Jeg innbiller meg faktisk at "ekte" guacamole skal ha finhakkede tomater også, men rømme har jeg aldri hørt om.

Min taco består som regel av guacamole, (avokadoterninger), moste bønner (med krydder, rødløk og hvitløk), tomat, agurk, salat og rødløk, og kanskje også div. kjøtt, mais, ananas, mango, banan, jalapeños, eller andre ting, alt etter hva som finnes i huset. Og tacosaus, hvis vi har på glass/har nok tomater til å lage det også.

Jeg har aldri skjønt helt greia med rømme på taco, jeg synes det har en tendens til å drukne de andre smakene litt. Spiser som regel litt av det hvis vi har det, men vi hadde nok neppe skaffet dyre soyaprodukter å erstatte det med, når det finnes så mye annet godt å ha på. :)

Er mange som ikke skjønner helt det, for meg hører rømme/creme fraiche virkelig i taco.

Men så er jeg generelt glad i den smaken, og bruker det også gjerne mye i gryter, tikka masala (must) osv. også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, er det ikke laktose i ost? Laktosen er det som skilles ut i prosessen når man lager løpe (som blir ost); mysen (som blir brunost) inneholder alle karbohydratene og dermed all laktosen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Så vidt jeg vet, er det ikke laktose i ost? Laktosen er det som skilles ut i prosessen når man lager løpe (som blir ost); mysen (som blir brunost) inneholder alle karbohydratene og dermed all laktosen :)

Yoghurter, gulost osv. er det iallefall lite laktose i, og dermed kan de fleste spise litt av dette selvom de har laktoseintoleranse, inkludert hunder har jo det, og tåler dette mye bedre enn rene melkeprodukter.

Men kommer vel an på hvor sensitiv man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...