Gå til innhold
Hundesonen.no

Dilemma - valp eller ikke? Blandings..

Snickers
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow

Opp til deg, valpene er født og trenger gode hjem uansett. Er det ikke en gang fra planlagt blandingskull, så er det jo ikke noe du støtter slik sett.

Men teng nøye gjennom om du er klar for en ny valp og hund i det hele tatt, og om rasekombinasjonen i seg selv er noe du kunne tenkt deg. :) Ikke bare bli helt frelst i at valpen er så liten og søt, men tenk langsiktig.

Er du virkelig klar for en valp nå, har både tid, råd og lyst til det, så slå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er strengt talt ingen regel. Ikke aller orker/evner å lete i en jungel av useriøse oppdrettere, og ikke alle er aktiv på Sonen og får Sonens Store Pekefinger i trynet dersom de trår feil i valg

Men, på en annen side, den groenendaeltispa som skulle vært ett år i går, var også den ENESTE på rasen i HELE fjor som hadde anmerkninger på albuene. Det sier meg at det nytter, selv om du og jeg var

Jeg har selv vært i den situasjonen hvor jeg hadde veldigveldigveldig lyst på valp fordi naboen hadde valpekull. Klarte jo knapt å tenke på noe annet. Men i ettertid var jeg glad det ikke ble valp de

t Som jeg har forstått er disse valpene resultat av lengre "selskapshundavl", og de fleste av hundene som er bruk i "avlen" bor nært.

Dette er ikke noe jeg tenker på. Kullet var ikke planlagt i utgangspunktet, men når hunden stakk ut og parret seg, så tenkte de "hvorfor ta abort, tispen og hannhunden er jo begge to såå fine.." Så jo, noe sløvt etter min mening, men folk er forskjellige.

Disse to slår hverandre litt ihjel..

ER de et planlagt kull av blandingsvalper, eller ikke? Og hvordan kan de være så sikre på hvem faren er, om tispa stakk av? Ja, siden det tydeligvis er generasjoner av avl i nærområdet, så kan jo hvem som helst av disse små familiehundmixene av bc og papillon være faren?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to slår hverandre litt ihjel..

ER de et planlagt kull av blandingsvalper, eller ikke? Og hvordan kan de være så sikre på hvem faren er, om tispa stakk av? Ja, siden det tydeligvis er generasjoner av avl i nærområdet, så kan jo hvem som helst av disse små familiehundmixene av bc og papillon være faren?

Det er jo ikke nødvendigvis vanskelig å finne ut hvilken hann som har vært bortpå tispa hvis man finner henne etter noen få minutter. :) Og dette kullet kan jo være ikke-planlagt selv om begge foreldrene er et resultat av "selskapsavl".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke nødvendigvis vanskelig å finne ut hvilken hann som har vært bortpå tispa hvis man finner henne etter noen få minutter. :) Og dette kullet kan jo være ikke-planlagt selv om begge foreldrene er et resultat av "selskapsavl".

Det blir det samme greiene uansett i min bok. Man er med på å skape et marked for denne avlen.

Jeg ville enkelt og greit ikke gitt penger til noen som brydde seg så lite om avl. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det trenger ikke være vanskelig om man tar de på fersken :) Men er det eneste hannen som har vært på? Man vet jo ikke sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at folk blir forvirra. Det er sånn at både moren og faren er valper av disse småhundene som folk avler på i den bygda, som er blandinger av bc og papillon (sier de ihvertfall). Eieren av tispa forklarte det sånn at hun ikke hadde tenkt å ha kull på tispa, men så sprang den ut av huset og ut på gata, hvor hun så den parre seg med hannhunden, og de hang. Eieren av hannen beklagde seg jo, og hun fikk ingen penger for parringen (of course..) Tispa springer ikke løs til vanlig.

Men som sagt, de vurderte jo ikke abort engang, og vet ikke om hun hadde tenkt å ha kull på et senere tidspunkt.. Så noe sløvt. Men sånn er nok tankegangen i den bygda, har alltid vært sånn.

Har nok aldri sagt at jeg ikke vil ha bc? Sheltien min likner jo litt på bc i gemyttet. Eneste er at jeg ikke vil ha sterke gjeterinstinkter.. Hverken tispa eller hannen har det, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja. Det er 6 (4 med D og 2 med C) røde langhårsbelgere med anmerkninger på albuene, 1 korthårs med C. På hoftene er tallene på samme varianter hhv 6 og 2. I tillegg, om vi skal være litt slemme, har vi 9 påviste diagnoser (mulig det er noen som er øyelyst to ganger, jeg gadd ikke å sjekke - men jeg har på den andre siden ikke tatt med mistenkte heller) på øyne på terv, 2 på sort.

Du skjønte sikkert at jeg snakka om den svarte varianten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Papillon, er nok ikke så dumt. Hun er kanskje tilbøyelig til det siden jeg er slekt, og dessuten VET hun at valpen får et bra hjem hos meg. :)

Men i dag faller dommen. Kjører dit i kveld. Planen er å knipse litt bilder også :) Kjenner jeg er spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Papillon, er nok ikke så dumt. Hun er kanskje tilbøyelig til det siden jeg er slekt, og dessuten VET hun at valpen får et bra hjem hos meg. :)

Men i dag faller dommen. Kjører dit i kveld. Planen er å knipse litt bilder også :) Kjenner jeg er spent!

Lykke til, kjenn på magefølelsen og for guds skyld: husk å dele bildene med oss! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandag var vi altså å hilste på valpene. De var blitt enda søtere.. Vi fikk hilse på faren også, en papillonblanding :) Det er nok nesten bestemt at vi kjøper valpen. Skal bare ha godkjenning fra husverten først. :) Føles rett ut, dette.

008.jpg

013.jpg

sko

058.jpg

059.jpg

088.jpg

099.jpg

"Våres" valp :ahappy: Den var den mest frampå valpen i kullet, veldig nysgjerrig og leken av seg. Han var også størst i kullet, og hadde minst miniatyrhundpreg.

015.jpg

Tispa :)

022.jpg

Maat :D

062.jpg

Ramponering av sko på gang!

055.jpg

Tispa, passer på valpen "vår"

024.jpg

broder

050.jpg

Denne krøyp opp i fanget på typen, han smelta helt. Det skjønner jeg godt.. :wub:

053.jpg

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aww, hellandussen så skjønne :heart:

Jo, de er det :ahappy:

Nydelig liten kar! Lykke til med nytt familiemedlem :)

Tusen takk :) Er ikke helt sikkert enda, må vente på husverten. Men vi håper :)

Skjønner deg godt jeg. De var flotte! ♥ Lykke til med husvert-forespørsel.

Takk for medfølelse :yes: Skikkelig vanskelig å stå imot sånne ja.. Yes, nå håper vi på det beste :)

Nyyydelig! Blir spennende å se hvordan han ender opp til slutt :wub:

Ja-a :ahappy: Ja, spennende det! ..hvis man har lov å si sånt ;)

Så utrolig skjønne!

M-m :wub:

Jeg har ikke godt av å se på slike bilder, er veldig valpesyk for tiden. De var nydelige, rett og slett. Du skal ha en del viljestyrke for å si nei takk til slike skjønninger.

Hihi, tror jeg skjønner deg veldig godt, jeg. :lol: Ja, skal litt til..

Herlighet så nydelige! :wub: Skjønner deg godt jeg. Lykke til med valpekjøp!

Takker! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Æææh, fy for noen nydelige valper! Falt nesten mest for valpemage-bildet, hehe, noe så bedårene som en søt og bløt valpemage. :wub:

Moren var jo også utrolig vakker.

Lykke til med alt, håper ting går etter planen og du får godkjennelse til en til hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider