Gå til innhold
Hundesonen.no

Når skal man gi slipp på bilen?


Marthe
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Berlingo som var kjørt 75 000 for 3,5 år siden. Det er en 1999 modell som jeg betalte 57 000 kr for. Den er nå kjørt 121 000, og nettopp EU godkjent.

Jeg har fikset

- Registerreim (1 år siden)

- Topp-pakning (1 år siden)

- Plugger ?

- Alle låsene

- Bremseklosser og skiver

++++++

Jeg husker ikke hva alt heter, for det har vært inne noen ganger... Jeg har brukt 50 000 kr på versted, minst.

Når er det nok? Jeg føler at jeg har skiftet "alt" i bilen, og at jeg kanskje bør beholde den?

Eller er det lurt å selge den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest relevante spørsmålet er; hva får du igjen for den? Deretter er det noe du er nødt å koste på det neste året?

Hvis du ikke får igjen all verden, så har det nok en høyere bruksverdi for deg enn markedsverdien. Da ville jeg beholdt bare bilen og kjørt den til det sa takk for i dag.. Da kan du heller vrake den istedenfor å gjøre reperasjonen, og så kan du kjøpe deg ny bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg ville sjekket hva de bildene faktisk ligger på i pris på finn.no med tilsvarende km.

Om det viser seg at du ikke vil få igjen for alt du har brukt på den så ville jeg rett og slett kjørt den til den stuper eller du vet du skal ta ett lån og få en mye bedre bil.

Selvsagt så lenge du føler det er trykt å kjøre med den uten at du blir nervøs for at den skal stoppe på veien, da selger man og kjøper ny. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vell ikke jeg rett person til og svare siden jeg nå skal repparere og eu godkjenne bilen min som blir 22 år i år, og det kommer til og koste mellom 20 og 40 lapper en plass, men jeg liker den bilen og jeg tenker at fikser man den så må den jo holde litt :P Og det trenger ikke bli bedre om man kjøper 'ny' bruktbil. Den fella har jeg gått i før og det ble iallefall dyrt. Hadde det stått mellom helt ny bil og den bilen jeg har nå så hadde jeg nok gått for ny bil.

Edit: nå håper jeg den kommer til og holde noen år uten store kostnader også får den bare tusle og gå til den ikke vil noe mer og da kjører jeg den på dynga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Jeg tror jeg kan få ca 30 000 kr igjen. Det frister ikke så veldig, når jeg har lagt ut 16 000 kr siden desember...

Nå henger bakhjulet, så den skal inn igjen. Det er jo bare to uker siden den ble EU godkjent, så det skulle bare mangle, liksom :gaah:

Edit: Jeanette: Bilen er i fin stand, så jeg er ikke redd for at den skal bare stoppe. Den er jo "bare" kjørt 123 000, så den burde absolutt holdt noen år til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tusen takk for svar! :)

Jeg tror jeg kan få ca 30 000 kr igjen. Det frister ikke så veldig, når jeg har lagt ut 16 000 kr siden desember...

Nå henger bakhjulet, så den skal inn igjen. Det er jo bare to uker siden den ble EU godkjent, så det skulle bare mangle, liksom :gaah:

Edit: Jeanette: Bilen er i fin stand, så jeg er ikke redd for at den skal bare stoppe. Den er jo "bare" kjørt 123 000, så den burde absolutt holdt noen år til :)

Men altså, en nyere bil er ikke billigere. Jeg følger alle servicene på min 2005 model, i fjor var hovedservicen på 16000. Den har akkurat vært inne i år for å bytte en slitasje del til nesten 6000 og skal hente den i dag pga noe feil på vindusviskerene som koster 1000. Våren i fjor byttet jeg bremserklosser og skiver for rundt 6000 også.

Vel å merke så må jeg forvente det da jeg kjører rundt 30-40000 i året og den har siden jeg fikk den gått fra 60000km til 142000 km. Så jeg tror jeg kjører over de fleste sitt gjennomsnitt :lol: Jo flere km du kjører jo dyrere bil på service og slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro en 1999 modell ikke selger for all verdens, uansett om du har byttet så mye på den.

Vi kjøpte min forrige bil (VW Caddy) for 50 000, den hadde gått litt lenger men var nyere modell, jeg tror det var 2002. Vi fikk solgt den for 30 000 som jeg syntes var overraskende bra, og det var uten at vi hadde byttet en del av tingene du har byttet. Den hadde fått byttet deler i eksosanlegget samt nye bremser og strammet brekket mens den var i mine hender.

Du kan jo se på f. eks Finn.no så ser du en slags generell pris de ligger ute for, men dette er jo bruksbiler som ikke akkurat stiger eller holder verdien spesielt bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville beholdt bilen jeg.. Du taper mye på å skulle bytte den ut..

Enig i dette. De får ikke noe igjen for påkostningene om du selger. Vet ikke om en Berlingo er så ettertraktet heller. Så jeg vile iallefall beholdt den til neste EU-godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt mine foregående biler til de "knakk" sammen, og de kosta alle mer i diverse reparasjoner enn i innkjøp. Dette var riktignok ikke direkte nye biler da, og de ble vel kassert på rundt 250000km

Nåværende bil koster selvsagt også litt, men den går i alle fall motoren på og ikke er den rusten heller. Har en Berlingo 2008 modell og er STORfornøyd med den :D

Jeg har kjørt ca. 30.000 i løpet av ett år, og det var et år med lite kjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlingoar og tilsvarande bilar (pizzabilar) har utruleg låg bruktverdi, og får du 30 000,- for ein 99-modell skal du vere bra nøgd. Men, EU-godkjend for to veker sidan, ny registerreim og nye bremser, samt uvanleg låg km-stand (min 98-modell er gått over 280 000) sel jo godt. Når du veit at det er ein mandagsbil, kan ein jo sjanse på å selje denne, og kjøpe ein annan tilsvarande, som du fint kan få for under 30 000,-. Det skal ikkje vere naudsynt med 50 000 i reparasjon på 3 år på ein slik bil.

Så er jo sjølvsagt problemet at ein aldri veit kva ein får heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, slik jeg tenker med bilen min nå. De to forrige eierne har byttet ALT som er mulig å bytte på den bilen! De har brukt oppimot 30-40.000 på bilen,og jeg kjøpte den for 30K. Bilfolk generelt var skeptiske, helt til jeg sa hva som var byttet på den, og de sa rett og slett at nå har de jo bytta alt, alt som kommer nå er jo bare småtteri! Like greit å ha den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Jeg tror jeg kan få ca 30 000 kr igjen. Det frister ikke så veldig, når jeg har lagt ut 16 000 kr siden desember...

Nå henger bakhjulet, så den skal inn igjen. Det er jo bare to uker siden den ble EU godkjent, så det skulle bare mangle, liksom :gaah:

Edit: Jeanette: Bilen er i fin stand, så jeg er ikke redd for at den skal bare stoppe. Den er jo "bare" kjørt 123 000, så den burde absolutt holdt noen år til :)

Hvis bakhjulet henger, sett en pipe som passer på hver enkelt hjulskrue og kakk i den med en slegge eller et eller annet. Det der er typisk de bilene, og av og til kan det løses så enkelt.

Edit: Og jeg tror ikke du får 30.000 for den bilen, da er du heldig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...