Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan venne hunden på grime?


Recommended Posts

Noen som har erfaring eller meninger om hvordan man venner hunden på grime? Jeg vurderer og begynne med det, så jeg kan føle meg litt mer avslappet mtp passeringer, utenom det er han veldig grei. Men han hater jo selvfølgelig og få på seg denne greia, så hva gjør man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok dem på og gikk jeg. På riesendyret har jeg lagt inn en del godiser fordi hun liker det, på salukien som ikke bryr seg om godiser, så tok jeg bare på. Blir jo litt tull i starten, men god tid og være forberedt på å plukke bein ut av grimer og vente på hund som ruller seg, så går det seg fint til. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vent mine hunder til grime med å bare ta den på og ikke tillate noe slags gnuing og skraping med labbene. Så rose når de går pent. De aller fleste vil tolerere grimen helt fint når de har blitt vant med den på, men mange vil nok syns det er litt ekkelt til å begynne med. Nitro er en av de som har "hatet" den mest av mine hunder. Han var litt overivirg på å prøve å få den av til å begynne med, men det gav seg når jeg var streng nok. Men ser på han at han ikke er særlig happy :P Så bra det er såpass sjelden vi bruker den på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall vært nøye på å ikke bli streng, de skal kose seg på tur selv om de har grimer på. Salukien bruker ikke beina lenger, men gnir seg inntil beina mine, jeg bare ler av han og ber han slutte å tulle, så går han fint. Snusern ruller seg for hver 20 meter, men hun får bare fjase på - tur skal være kos uansett syns jeg. Har jeg det travelt så blir jeg jo litt strengere selvsagt, men vi har det ikke så ofte travelt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den på, uten å feste båndet i den, også gikk vi. Jeg lot han prøve å ta den av et par ganger(forutsett at de ikke greier å få den av da), og han ga opp etterhvert. Etter det fikk han ikke prøve mer. Belønnet når han var flink og vips var ikke det noe problem. Men jeg koblet bare i grima før passering - han fikk lov til å surre i sæla ellers på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir ikke nedbrutte av at jeg er streng. Det er slik jeg veileder dem. Også godbiter med avledning kan være bra. Men når de begynner å gnu seg inntil beina våre er det med en gang et strengt NEI. Og så braaaa når de går uten å gnu seg. Sier man ingenting går de å gnur seg mye lengere og styrer mer, og det blir bare styr syns jeg da. :)

Eller så kan man jo bare ta på grima og la den gå med den på hele dagen. (uten at man leier den) Så gir den opp å styre med labbene tilslutt. Men har selv ikke gjort dette.

Og må bare si at jeg syns gentle leader er MYE bedre enn HALTI. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer litt an på hunden. Vi har brukt mest K9bridle til Kovu, som er helt annerledes igjen, og fungerte veldig bra. For å gjøre det litt enklere for ymse hundepassere så kjøpte vi halti nå i januar, og den sitter godt på Kovu. På passeringskurset vi går nå var det flere som har brukt GL og opplevd at den glir opp i øynene på hunden (kommer an på hodeform).

Ang. tilvenning, K9 bridle puttet vi igrunn bare på. Haltien brukte vi en del lengre tid på, først på under måltider inne en ukes tid, og så på uten bruk på alle turer en ukes tid. Det fungerte greit, men jeg vil nok tro det kommer veldig an på hunden hvor mye tilvenning som må til. Om hunden lar seg avlede av godbiter (not Kovu) går det nok fint å bare putte den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anti-trekksele er mye bedre enn grime synes jeg. Det blir litt mer naturlig liksom, når man trenger, hunden slipper å irritere seg over noe som forstyrrer hele tiden, og man får ekstra styrke ved hjelp av selen når man trenger det. Risikerer ikke nakkeplager heller. Grime er greit i treningsammenhenger, men jeg synes det er så trist å se de samme hundene, år etter år, fortsatt med grime på :/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anti-trekksele er mye bedre enn grime synes jeg. Det blir litt mer naturlig liksom, når man trenger, hunden slipper å irritere seg over noe som forstyrrer hele tiden, og man får ekstra styrke ved hjelp av selen når man trenger det. Risikerer ikke nakkeplager heller. Grime er greit i treningsammenhenger, men jeg synes det er så trist å se de samme hundene, år etter år, fortsatt med grime på :/

Jeg klarer liksom ikke å se for meg at antitrekkselen skal hjelpe meg noe i passeringer, det er feste foran på brystet sant?

Nå "liker" Tesh heldgvis grimen sin, og vi går mer uten enn med og forhåpentligvis så slippper hun den helt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anti-trekksele er mye bedre enn grime synes jeg. Det blir litt mer naturlig liksom, når man trenger, hunden slipper å irritere seg over noe som forstyrrer hele tiden, og man får ekstra styrke ved hjelp av selen når man trenger det. Risikerer ikke nakkeplager heller. Grime er greit i treningsammenhenger, men jeg synes det er så trist å se de samme hundene, år etter år, fortsatt med grime på :/

Jeg har aldri prøvd antitrekkselen du tenker på, for det er den med feste foran? Sant? Skulle gjerne likt å prøvd den, for jeg klarer ikke for mitt bare liv å se at den skal ha den effekten jeg ønsker og som jeg oppnår med grima. :lol: Men det er jo fordi jeg aldri har testa den.

Og jeg er nok en av de som kommer til å gå med grimer år etter år etter år når jeg går med alle tre, nettopp fordi det gir meg medre kontroll, og ikke minst, en bedre følelse av kontroll, noe som gjør at jeg slapper av, senker skuldra, puster med magen og VET at uansett hvem som kommer mot oss så hey, jeg har faktisk kontroll på hundene mine. Det sier kanskje mer om at jeg har flere strekere/hunder enn jeg burde ha, men det får bli en helt annen diskusjon.

Nakkeskader er det vel alltid fare for, men avhenger vel av bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper grime kommer det som oftes en bruksanvisnig med. Det var det med den jeg kjøpe..

Der sto det at man vendte hunden til grimen med å :

- Leke med den på

- Fore hunden med grimen på

- Og bare la hunden venne seg til å slappe av med den på, alt uten å feste et bånd på.

Når hunden først var vandt med å ha den på, kunne du ta hunden med på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan nok avhenge av hvilken hodeform de har. Jeg opplevde det motsatte selv, med at halti skled opp i øynene, mens GL sitter som støpt. Både på dobberne og greyen. Så man må bare prøve ut de ulike å se hvilken som passer best.

Så rart, en av de som slet med GL var en doberman. Men det er vel forskjell på hodene der også.

Antitrekksele av typen med feste foran (den som ikke er meningen skal gjøre hunden vondt) gir litt bedre kontroll, men ikke i samme grad som grime. Hvis du vil prøve, Kaja, så har jeg en liggende som vi for tiden ikke bruker. Det er mye bedre å bruke den når man vil ha litt lengre bånd på hunden, f.eks. Med grime bruker vi aldri mer enn halvmeter langt bånd eller så, for å ikke risikere skade.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mine to dobbere måtte jeg bruke grime på dem til daglig. (brukte det i flere år) Det var det eneste jeg kunne bruke pga de stabeistene trakk sånn i båndet og var utagerende mot andre hunder. Så for meg er det ikke noe annerledes med grime kontra halsbånd, bare det at flere spør om det. Jeg klarte ikke (etter lang tid) å lære dem å gå pent med vanlig bånd, og strupelenke og andre hjelpemidler gav heller ingen effekt. Grime var veldig hjelpsomt for meg og mer behagelig for hundene, ja det hjalp meg med å gå tur med dem i det hele tatt uten at man ble sint og sur, og at jeg følte at jeg hadde 100% kontroll.

Nitro går pent i bånd , jeg kan bruke helt vanlige halsbånd på han. Når jeg trenger litt ekstra hjelp, feks i nye omgivelser hvor han er mer ivrig, bruker jeg kjetting. Går jeg tur sammen med andre hunder må grima frem pga han er så veldig oppgira og stresset. Det hjelper meg veldig! Og det er netopp det det er, et hjelpemiddel, enten for en periode, i noen situasjoner, eller så er det det eneste man kan bruke for å klare å kontrollere hundene sine helt. Jeg blir faktisk glad når jeg ser noen gå med grime på en stor hund. Det betyr at de har mer kontroll, enn når de henger på slep etter store utagerende hunder, og man lurer på: oj klarer de å holde den igjen?

Her er Chanti og Hera med GL. GL må sitte ganske stramt på dem, da sitter de veldig bra. Halti var mye mer løs og ble lettere dratt hit og dit i ansiktet.

aprl6.jpg

band.jpg

Hera med Halti:

nagle.jpg

Sorry at jeg tar helt av her med grimeprat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg bare jeg rett og slett prøver den på en liten runde i kveld uten noe mer dill enn det, men venter med og feste bånd i den til senere. Jeg har halti nå(kjøpte for 1 år siden eller noe) så prøver den først, men blir den ekkel er det greit og vite at det finnes flere typer. :) Takk alle, ser fram til litt mer avslappende turer i skogen nå og kanskje forhåpentligvis litt mer fortgang i passeringstreningen :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok da, så skjønner jeg litt hvorfor noen bruker grime år etter år, jeg var kanskje litt fordømmende der :P Er jo ikke noen tvil om at hundene deres har det bra liksom.

Raksha, den er overraskende effektiv den selen altså, jeg kan holde Casper i lillefingeren mens han rykker av all sin kraft. Men hunden KAN jo dra i den hvis den er sta nok, akkurat som med grime. Så grime gir jo den siste ekstra touchen der da, når det virkelig gjelder, og er hunden skikkelig utagerende har man kontroll over hodet. Grunnen til at jeg prøvde sele istedenfor var fordi han vred seg ut av grimen hele tiden, gnikket seg på fremmede, vegger, meg, bakken etc, og var utrolig ukomfortabel. Så fokuset ble hele tiden på grimen, ikke på det å lære å gå pent. Kunne sikkert prøvd mer, men etter 4-5 økter gadde jeg ikke mer. Med grimen synes jeg og hunden tråkker over båndet så lett.

Kaja-TC, jeg syntes selen hjalp veldig ved passeringer, men som sagt får du jo den lille ekstra effekten av grime da...

Apropos forskjellige grimer, så finnes det vel en variant som heter canny collar? Den gjør at båndet blir festet bak nakken, istedenfor hunder hodet. Jeg ser for meg at det kanskje er hakket mer behagelig for hunden, og man slipper stresse med bånd som går mellom bena hele tiden? Tror den er litt dyrere da, 500 kr eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannycollar vil jeg ikke bruke, da fester man tynt strup akkurat på hundens mest sårbare sted. *grøsse*

Ja, er liksom det, jeg vil ha kontroll på hodet til hunden, er derfor jeg liker grimene, føler jeg får brutt eventuell utagering mye greiere med å ha kontroll på hodet enn å holde den i hålsbånd ol. Men skulle gjerne prøvd den sela også altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, er det sånn den fungerer. Jeg trodde det var samme konsept som halti, bare med mer praktisk festning. Glad jeg ikke endte med å kjøpe den da iallefall :D

Du burde definitivt prøve selen, på Kasko f.eks vil den helt sikkert holde i massevis, Lupin og. Den holder jo som sagt fint til Casper. Bortsett fra når vi går tur med tulip og jentene da, da trosser han alt (selv om jeg ikke trenger bruke like mye krefter) men da tror jeg ikke grime ville gjort susen heller :P

Nei altså, mener ikke å virke som den agenten for selen her, men JEG ble iallefall veldig positivt overrasket da jeg kjøpte den, og kunne ønske jeg hadde gjort det før, den var utrolig god å ha i forskjellige situasjoner. Men det er jo ikke dermed sagt at alle vil være like fornøyde. Nå brukes den ikke lenger, men den er grei å ha når familien skal gå med ham f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, er det sånn den fungerer. Jeg trodde det var samme konsept som halti, bare med mer praktisk festning. Glad jeg ikke endte med å kjøpe den da iallefall :D

Du burde definitivt prøve selen, på Kasko f.eks vil den helt sikkert holde i massevis, Lupin og. Den holder jo som sagt fint til Casper. Bortsett fra når vi går tur med tulip og jentene da, da trosser han alt (selv om jeg ikke trenger bruke like mye krefter) men da tror jeg ikke grime ville gjort susen heller :P

Nei altså, mener ikke å virke som den agenten for selen her, men JEG ble iallefall veldig positivt overrasket da jeg kjøpte den, og kunne ønske jeg hadde gjort det før, den var utrolig god å ha i forskjellige situasjoner. Men det er jo ikke dermed sagt at alle vil være like fornøyde. Nå brukes den ikke lenger, men den er grei å ha når familien skal gå med ham f.eks.

Hihi har ikke grime eller noe til kasko, han er så liten :icon_redface: Men ja, kanskje en sånn sele kunne vært noe til han etterhvert. Om jeg føler jeg får behov. Lukisen er så lang i hals og hode at der vil jeg ha kontroll på snyteskaftet hans, er ikke styrken som er problemet - jeg klarer å holde dem selv om jeg går med alle tre i trekkseler liksom. Men akkurat i passeringssituasjoner så liker jeg å ha 100% kontroll på hodet. Og er den biten jeg ikke helt ser at jeg kan få med selen. Som et antitrekkmiddel er den sikkert helt super, men er ikke det jeg bruker grimene til egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...