Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilde av V&H 20kg-blokk?

Gjest
 Share

Recommended Posts

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lucky me som er i live etter å ha brukt (holdt på å skrive "herja med" ) V&H i 4-5 år, hatt det i frysern, på benken, brukt brødkniven, osv osv.

En frisk velernært kropp tåler basselusker godt! Vi i det overrenslige og desinfiserte Vesten er sykere enn de som lever i "skitnere" men ernæringsmessig likeverdige områder.

Jeg får ikke hel blokk men i skiver, så det er veldig kjekt. Da kan man, hvis man vil, stable den akkurat slik man ønsker. Vi bare slenger sekkene rett i frysern vi, så ta vi opp 2-3 skiver i slengen og legger i kjøleskapet. Vi hadde ikke kjøpt dette hvis vi ikke hadde fått dette på denne måten.

vom.jpg

Vi pleide å få det sånn, ekstreemt kjekt men når vi kjøper så mye som vi gjør så blir 60kr blokken fort endel nå man kjøper 15-20 blokker i slengen desverre.

En frisk velernært kropp tåler basselusker godt! Vi i det overrenslige og desinfiserte Vesten er sykere enn de som lever i "skitnere" men ernæringsmessig likeverdige områder.

Godt er det, ellers hadde vi og ungen her krepert :lol: Jepp, vi deler den ene fryseren med hundemat, og aldri vært noe problem. Tiner som regel den ene bloggen på benken også, på en tallerken eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp.60 kr X 15 er endel når man kan få noen blokker for den prisen isteden.

Jeg er så frekk at jeg ville prutet på denne prisen. Jeg synes det er noe de som leverandør kan gjøre for sterkt redusert pris så lenge du er en fast og lojal kunde som legger igjen ganske mye penger for hver gang. Jeg ville nok spurt om muligheten til å få kuttingen til halv pris så lenge jeg handlet mer enn 15 blokker i slengen.

Er det på Grønås du handler eller har noen i Meløy utsalg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så frekk at jeg ville prutet på denne prisen. Jeg synes det er noe de som leverandør kan gjøre for sterkt redusert pris så lenge du er en fast og lojal kunde som legger igjen ganske mye penger for hver gang. Jeg ville nok spurt om muligheten til å få kuttingen til halv pris så lenge jeg handlet mer enn 15 blokker i slengen.

Er det på Grønås du handler eller har noen i Meløy utsalg? :)

Grønås, men nå har vi kjøpt bajonetsag med kjøttblad så det er ikke noe problem mer :) 60 kr var visst "ferdig" prutet da de har gått opp til 80 kr per blokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prute på en vare og en tjeneste er to ganske forskjellige ting. Forståelig nok da en tjeneste er lønn.

Litt usikker på hva du mener med at "en tjeneste er lønn". :icon_redface:

Grønås, men nå har vi kjøpt bajonetsag med kjøttblad så det er ikke noe problem mer :) 60 kr var visst "ferdig" prutet da de har gått opp til 80 kr per blokk...

Da er det jo mange kroner spart der hvertfall. :) Jeg har bestilt ferdig oppkuttet før, og gjør nok det igjen, har verken verktøy eller noen plass å holde på med slik. Jeg bruker ikke så mye av kjøttet så det varer en stund siden jeg ikke fòrer bare med kjøtt. :) Bare luuuurer meg på hvor jeg skal gjøre av den blokka når jeg får den, siden jeg enda ikke har fått fryser! :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajonettsag Soelvd, bajonettsag ;) Den kan brukes til alt, iom at du bare bytter blad etter hva du vil sage.

Ja, jeg hører folk sier det! :P Blir det mye søl så det bør gjøres ute? Og den kan vi bare bruke rett på frosne 5kg-pølser? evt 20kg-blokker?

Og hvor kraftige bør de være, holder det med 850w fra biltema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, jeg hører folk sier det! :P Blir det mye søl så det bør gjøres ute? Og den kan vi bare bruke rett på frosne 5kg-pølser? evt 20kg-blokker?

Og hvor kraftige bør de være, holder det med 850w fra biltema?

Nå spurte du ikke meg men det holder nok fint med saga fra tema. Gjør du det dypfrosset blir det ikke mer søl enn "sagflisa" som sitter igjen på kuttet og saga, altså det spruter ikke og er fint sånn. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte du ikke meg men det holder nok fint med saga fra tema. Gjør du det dypfrosset blir det ikke mer søl enn "sagflisa" som sitter igjen på kuttet og saga, altså det spruter ikke og er fint sånn. :)

Jeg spurte ikke deg! :sint_01: :sint_01:

:lol: Nei, altså, SÅ fin er jeg ikke på det. Takk for svar! Tror jammen vi må gå til innkjøp av en sånn.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden;

men er ikke dette kjøttfarse på høyeste nivå? Bildet til Carro får jeg helt vondt i renslighetshjertet mitt, tenker bare ecoli, salmonella og alskens ugne uggabugga bakterier som kan være i denne kjøttfarsen. Det er jo ikke akkurat reinskåret indrefilet vi snakker om? Å stå med brødkniven på kjøkkenbenken *hyl* da måtte jeg bytta ut hele kjøkkenet før jeg hadde skåret grønnsaker eller brødskive der ever again :cry:

Det er mitt største problem med v&h. Ville ikke hatt det i fryseren min heller, da fryseren min brukes til menneskemat. Selv om det pakkes inn i plast, blir det ikke vakumpakka. Hadde jeg kunnet puttet en stor sånn enkeltstående fryser, brukt til en billig penge på FINN.no som kunne stått i garasjen, og KUN blitt brukt til dyremat kunne jeg vurdert det. Og selv da måtte jeg hatt øks/hjelpemiddel som KUN ble brukt til det og ingen ting annet. Man kødder ikke med bakterielusker :sweat:

Oi! Minn meg på at jeg aldri ber deg på mat! eller, besøk i det hele tatt kanskje.... :P

For det første deler jeg vom og hundemat over halve kjøkkenbenken.... For det andre ligger alltid den oppkutta hundematen i menneskefryseren. Bare i åpne bæreposer :P Og for det tredje så hender det jaggu meg at kattene spiser vom og hundemat rester PÅ kjøkkenbenken også... hihi.

Og ja, du hørtes faktisk temmelig desperat ut ;)

Ellers er jeg ekstremt lite kresen på sånn. Men må si jeg vurderer å teste ut denne bajonettsaga til Biltema. Men DA kan det nok hende jeg stiller meg på verandaen. Bajonett sag + kjøkken + meg er kanskje ikke den tryggeste kombo'n... :P

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - det lurte jeg faktisk på...

Synes det høres veldig styrete ut med all denne tining, deling, søl og sånn.. Takke meg til småpølsene - men det blir ikke spes økonomisk hvis man skal fòre mange hunder, da.

Har forhørt meg om pris på 1 og 5 kg pølsene. Mine 4 ville jo spist i underkant av 2 kg pr dag, så sånn sett ville jo en 5 kilos være ganske kjekk, da.. Får se hvilken pris man kommer fram til.

Susanne

Når jeg bestiller VogH sammen med Tøfflus(som bestiller en del til både seg selv og for andre), så betaler jeg 200,- for 4stk 5kgspølser med 33%. Altså 50,- pr pølse. :ahappy: Dette direkte fra Trøgstad.

Jeg setter 3 pølser i fryseskapet, og legger 1 pølse i oppvaskkummen så den får tint seg opp litt før jeg deler den i 8, på kjøkkenbenken. :ahappy: Når jeg deler 5kgspølsa i 8, får jeg til 4 fôringer til begge bikkjene av en bit, i og med at jeg halvblander med tørrfôr og fôrer 3 ganger om dagen. Samt at minstekatten får litt fordi hun ikke er så glad i tørrfôr, eldstepusen får ikke VogH lenger, han går på slankefôr stakkars. :P

Jeg er absolutt ikke bekymret for bakterier eller lignende, deler opp med brødkniv eller kjøttkniv, og bruker gaffel til å blande det med tørrfôret. Vasker såklart godt av benken og utstyr før jeg bruker det på egen mat, men tror man har godt av litt bakterier innimellom, jeg. Styrker immunforsvaret, det. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks! Sjekke om det passer til min kanskje. :D

De passer som regel til alle merker om hverandre,uansett produsent, men det var de rimeligste jeg fant. Kjøttblad pleier å ligge på ca 230 pr stk, jeg har best 4 nå jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå sist fikk jeg fersk sekk som ikke var frossen! Det var så mye enklere å dele opp. Posjonerte i bæsjeposer :P

Foreldrene mine bor hos meg litt så da måtte jeg gjøre det så ikke de tok ut å trodde det var kjøttdeig. Det er ganske likt når de ligger i slike gjennomsiktige fryseposer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Posjonerte i bæsjeposer :P

Jeg ville nok vært litt forsiktig med å oppbevare i bajseposer i lengden. Greit nok at det bare er hundemat og jeg er vel ikke den mest hysterisk av meg men det er faktisk en helt annen plast enn hva som brukes godkjent for mat. Dvs det finnes ingen kontroll på hva kjemikalier den inneholder som smitter over i innholdet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok vært litt forsiktig med å oppbevare i bajseposer i lengden. Greit nok at det bare er hundemat og jeg er vel ikke den mest hysterisk av meg men det er faktisk en helt annen plast enn hva som brukes godkjent for mat. Dvs det finnes ingen kontroll på hva kjemikalier den inneholder som smitter over i innholdet.

Takk for at du sa ifra.. viste jeg ikke. Får finne en ny løsning neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For de som bor nære nok så er den kuleste løsningen å kjøre rett til produsent på de dagene de lager foret og kjøpe FØR de blir frosset - eller sånn etter at de har ligget på frysa en times tid. Da er de helt strålende å handtere og dele opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...