Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hunder bli stive?


tm10013
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Har da vært ute og gått tur med hunden i flere timer idag. Da jeg kommer hjem, legger hunden min seg på stuen. Jeg drar bort et lite ærend og kommer hjem. Da jeg roper på hunden, kommer han ikke. Etter flere forsøk, går jeg til han. Da ligger han bare og logrer med halen. Og fikk ikke til å reise seg opp. Da han etter hjelp, fikk til å stå, gikk han såvidt fremover før han la seg ned igjen. Kan hunder bli så stive at de ikke klarer å reise seg opp, og så vidt gå? Eller kan det være noen form for skade? Har klemt på han, og det virker ikke som om han har vondt.

Hilsen en bekymret eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofteleddsdysplasi er det første jeg tenker på når jeg leser innlegget ditt. Det er en sykdom som rammer først og fremst større raser. Det kan gi bl.a. halthet og problemer med å reise seg.

Du bør nok ta en tur til veterinæren og be om å få røntgen-undersøkt hunden din. Om ikke annet så for å utelukke noe alvorlig. Det kan være andre ting som lett lar seg behandle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan bli støle og stive på samme måte som oss, men det der høres jo ekstremt ut, og de skal ikke bli så stive om de er i normal god kondisjon. Tror nok jeg hadde blitt rimelig bekymra selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tror nok jeg hadde sett det litt ann, men ble ikke hunden bedre til mangag hadde jeg ringt vetrinær. Kan ha fått seg en skikkelig strekk, blitt støl elelr fått en skikkelig vridning. Ta det med ro i morgen og hold hunden varm. Altså påsketuren bør gå i solveggen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Så bare på bildene han hadde lagt ut fra turen dem har vært på i dag og det ga i hvertfall meg en påskefølelse. Siden vi har såpass lite snø her jeg bor nå så regner jeg med at påsken går bort i lukt fra gjødselsprederen i steden for fine turer. Derfor utrolig deilig å se påskebilder før påske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har ikke hunden vært i særlig mosjon den siste tiden, og plutselig får seg en skikkelig "hardtur", så er det normalt å være litt støl, slik som vi mennesker gjerne blir.

Men problemer med å reise seg opp hørtes ikke helt normalt ut, nei, spesielt ikke om hunden ellers er i fyr og flamme når du kommer hjem og kommer springene bort til deg.

Ville sjekket det ut.

Håper det ikke er noe alvorlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Havanaiselove; dersom hunden får en real tur på flere timer, som du skriver, kanskje etter en litt roligere (?) periode, kan de fint bli stive og støle, slik som oss.

Har turen deres kun vært på asfalt og hardt underlag, er det også lettere å bli stiv i kroppen.

Er du sikker på athan faktisk ikke klarte å reise seg selv? Jeg mener, kan han bare være så sliten at han ikke gidder? (Dette vet du jo best selv, ble bare naturlig å spørre). Min GD gidder ikke reise seg for godis engang, hvis han er skikkelig sliten.

Håper uansett det ikke er noe alvorlig, fint at du skal sjekke det opp. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ann til imorgen hvordan han er, MEN du skal ikke holde han helt i ro dersom han er støl, da bør han få rolige turer i bånd.

I støle muskler er det masse avfallstoffer som må føres bort via blodsirkulasjonen (akkurat som hos mennesker), derfor bør den få rolig bevegelse (evt rolig massasje eller strykninger over stølt område) og om man kan de så bør hunden stretches/tøyes ut rolig, men dette skal IKKE gjøres dersom du ikke kan det.

Neste gang kan det være lurt å tenke over at hunden trenger både oppvarming og ned trapping av aktiviteten før den blir satt inn i bilen, man kan få veldig støl hun dersom man setter en varm og sliten hund rett inn i bilen uten at den har "gått seg ned" litt ;)

Hvor gammel er hunden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Idag var Linus mye bedre! Fikk seg en liten tur idag. Var vel bare virkelig stiv. Det hadde vært ei stund sia sist vi var på en slik tur. Bør kanskje begynne varme han litt opp på forhånd, før vi går på slike turer. Vi gikk noen kilometer opp til ett fjell. Føret var varierende, enkelte plasser gikk både hund og menneske gjennom snøen (hvor det var veldig dypt), andre plasser ikke :twitch:.

Linus er 5, snart 6 år. Han er ikke akkurat overtrent. Han er mer som en "vanlig" hund. Hvor han får mindre lange turer i hverdagene (turenes lengder i hverdagen varierer utifra hvor god tid jeg har) , og lange gode turer i helgene :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...