Gå til innhold
Hundesonen.no

Ormekur, hvor ofte?


Bombini
 Share

Recommended Posts

Kort og konsist: jeg har hørt at man skal kjøre ormekur fire ganger i året, men så sier en venninne at det kun er ved mistanke om orm sånn at ikke ormene blir resistente. Hva gjelder?

Hos hest (iallefall her i England) kan man sende inn litt avføring til Worm Egg Count og få råd basert på resultatet om hva man bør gjøre videre. Finnes dette for hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt nye regler på det. Skal du ikke til Sverige med hunden, så skal ormekur kun tas ved påvist mark/parasitt hos veterinæren, evt. om det er sterk mistanke om at hunden har det.

Dette gjelder i Norge, aner ikke hvordan reglene er i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg flytter hjem før hunden kommer i hus så det er ikke så nøye åssen de gjør det her i England ;) Takk for svar!

Hvis man skal til Sverige, må man ta en ormekur før man drar? Og gjelder dette hele Europa/utlandet?

Hva er det tidligste symptomet på orm? Jeg veit at de kan få diaré og bli tynne, men er det noen signaler før dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg flytter hjem før hunden kommer i hus så det er ikke så nøye åssen de gjør det her i England ;) Takk for svar!

Hvis man skal til Sverige, må man ta en ormekur før man drar? Og gjelder dette hele Europa/utlandet?

Hva er det tidligste symptomet på orm? Jeg veit at de kan få diaré og bli tynne, men er det noen signaler før dette?

Er andre regler for andre land, ring Mattilsynet eller send mail om du er i tvil for hva som gjelder for akkurat det landet. :)

Er påvist dvergbendelorm i Sverige, derfor det har blitt regler på dette. Så man får da en spesifik behandling til akkurat denne typen orm hos veterinæren, så skal det gis til hunden 48 timer før innreise tilbake til Norge. Skal man bare en dagstur til svenskegrensen, så tar man det 2 døgn før alikevel.

Tegn på orm/parasitt kan være diaré, at hunden kaster opp, utspilt buk, brekninger, senere symptomer avmagring, glansløs pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder voksne hunder forresten, er andre regler for valper/unghunder og drektige/diende tisper:

Valper

  • Første behandling mot spolorm ved 2 ukers alder
  • Deretter hver 14. dag, dvs ved 4, 6 og 8 ukers alder

Unghunder

  • Behandles ved 3, 4, 5 og 6 måneders alder
  • Deretter hver 3. måned frem til 1-års alder

Drektige/diegivende tisper

  • Behandles 7-10 dager før forventet fødsel
  • Behandles samtidig med valpene 4 uker etter fødsel

Voksne hunder

  • Behandles ved påvisning av eller mistanke om innvollsorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er andre regler for andre land, ring Mattilsynet eller send mail om du er i tvil for hva som gjelder for akkurat det landet. :)

Er påvist dvergbendelorm i Sverige, derfor det har blitt regler på dette. Så man får da en spesifik behandling til akkurat denne typen orm hos veterinæren, så skal det gis til hunden 48 timer før innreise tilbake til Norge. Skal man bare en dagstur til svenskegrensen, så tar man det 2 døgn før alikevel.

Tegn på orm/parasitt kan være diaré, at hunden kaster opp, utspilt buk, brekninger, senere symptomer avmagring, glansløs pels.

Kommer man fra Sverige skal ormekuren gis tidligst 48 timer før innreise til Norge. Skal man på dagstur gir man tablettene før man passerer grensa inn til Norge igjen. Dette gjelder ikke for valper under 3 mnd. http://www.mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_og_ilder/sverige/reise_med_hund_fra_sverige_til_norge_97024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unghunder

  • Behandles ved 3, 4, 5 og 6 måneders alder
  • Deretter hver 3. måned frem til 1-års alder

Høh? Smula har ikke fått en eneste ormekur etter at hun kom hit for snart et år siden hun..

Jeg gir aldri ormekur on jeg ikke mistenker orm, rett og slett (valpekull er unntak såklart, men det har ikke jeg hatt enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? Smula har ikke fått en eneste ormekur etter at hun kom hit for snart et år siden hun..

Jeg gir aldri ormekur on jeg ikke mistenker orm, rett og slett (valpekull er unntak såklart, men det har ikke jeg hatt enda).

Husker helt ærlig ikke med min som unghund (begynner å bli en del år siden), men dette stod iallefall på en dyreklinikks nettsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Unghunder

  • Behandles ved 3, 4, 5 og 6 måneders alder
  • Deretter hver 3. måned frem til 1-års alder

Seriøst? Hvor har du det i fra? Kilde er fint :) Jeg ville aldri gitt en unghund så mye ormekur om den ikke har orm. Valper er en annen sak, men når de begynner å bli litt eldre ser jeg ingen grunn til å gi på noe annet enn misstanke om at den faktisk har orm. Og det sier de nye reglene nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Seriøst? Hvor har du det i fra? Kilde er fint :) Jeg ville aldri gitt en unghund så mye ormekur om den ikke har orm. Valper er en annen sak, men når de begynner å bli litt eldre ser jeg ingen grunn til å gi på noe annet enn misstanke om at den faktisk har orm. Og det sier de nye reglene nå også.

Stod oppdatert angående ormekur på en dyreklinikk sin nettside, er usikker angående det med unghunder selv, men vet at de skal ha det innimellom iallefall, og kun ved påvist eller sterk mistanke på voksen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle dager gav vi en gang i året på våre hunder.

Nå reiser vi så mye i sommerhalvåret at hundene får, i mine øyne, for mye ormekur.

Så jeg gir ingenting i vinterhalvåret om ikke hunden har orm, noe jeg ikke har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på ett år, og veterinæren sa at hun ikke skulle ha noe "rutinemessig" ormekur mer etter 6 mnd alder. Etter den alderen, gir man kun hvis det er påvist innvollsorm, eller om hunden har for vane å glefse i seg ting som det kan være parasittegg i (f.eks. noen hunder spiser andre hunders eller dyrs avføring om de kommer over det). Da kan man gi ormekur jevnlig. Men på vanlige, friske hunder, gir man ikke ormekurer i hytt og pine lenger, sannsynligvis for å unngå at parasittene utvikler resistens mot medisinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her har dem vel fått ormekur litt ofte når dem er små (under ca6mnd) etter det så er det bare mistanke på at det kan være orm eller at vi er en tur i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt nye regler på det. Skal du ikke til Sverige med hunden, så skal ormekur kun tas ved påvist mark/parasitt hos veterinæren, evt. om det er sterk mistanke om at hunden har det.

Dette gjelder i Norge, aner ikke hvordan reglene er i England.

:lol:

Men seriøst, jeg trodde det var forbudt å gi ormekur preventivt nå. Man får ikke kjøpt uten resept, får man det da? Og selv om man får kjøpt, så forsvinner vel ikke problemet som var årsaken til forbudet, nemlig at parasittene blir resistente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg trodde det var forbudt å gi ormekur preventivt nå.

Selv om jeg ikke husker ordrett hva veterinæren sa sist jeg var der med hunden, fikk jeg ikke inntrykk av at det var forbudt å medisinere mot orm preventivt, bare at det ikke lenger var anbefalt. Det er stor forskjell. Men grunnen er jo viktig synes jeg, da ingen ønsker jo å sitte med en haug resistente parasitter det etterhvert blir umulig å få has på...! Så jeg har fulgt vet'ens råd og ikke gitt kur mot innvollsparasitter etter at de anbefalte valpekurene var ferdige.

Man får kjøpt minst en type parasittkur på apoteket reseptfritt, Drontal tror jeg den heter, pga dette med revens dvergbendelorm (eller hva den nå heter) i Sverige. Det er gitt reseptfritak på medisinen pga den parasitten. Drontal virker mot spolorm, hakeorm og bendelorm, iflg det jeg finner på nett i farten. Altså de vanligste innvollsparasittene. Så hvem som helst kan gå og kjøpe medisinen og gi til sine hunder (eller katter) når de mener det passer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...