Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er bur så selvsagt?


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

  • Svar 184
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg for min del håper burdebatten ikke dør ut. So what om det er gjennomdiskutert ørt og førti ganger. Det kommer stadig nye hundeeiere til, og så lenge bur fremstilles som "en del av pakka" med valp.

Sannelig var det en frisk åpning på min start her på forumet. Jeg meldte meg inn i dag, og jammen traff jeg ikke på en artig kar med en gang Men nå fikk jeg sannelig mye å gjøre også, hvis jeg før j

Hei, er ny her og prøver meg på mitt første innlegg, som altså går på burbruk til hund. Jeg må si at det slår meg som litt pussig at samtidig som det i samfunnet generelt muligens blir større og s

Nemlig :) Er jo bare å se på mange småhunder, som tar av for alt og ingenting...

En annen ting som kan være lett å kamuflere med burbruk hos oppdrettere, er hunder som har vanskelig for å bli husreine - og hanner som markerer ekstremt. Begge deler typiske miniatyrhundproblemer?

Det gjelder ikke bare småhunder det, det er et helt vanlig problem på flere såkalte bruksraser og det at bikkja stresser og kaver seg opp for ingenting, og ikke klarer å samle seg såpass at det går an å gjøre noe fornuftig med dem.

Jeg veit ikke om det nødvendigvis er burbruket som gjør at miniatyrer bruker lenger tid på å bli husreine, det har vel litt mer hele kulturen rundt miniatyrer å gjøre, tror jeg. Hva så om de tisser inne? Det er bare å legge ut aviser eller lignende. Hva så om de er pisse forbanna på alt og alle? De gjør jo ikke rare skaden.. Hva så om de er uoppdragne og frekke? De er jo så små at det er uproblematisk. Hva så om oppdretteren har 30 stk hjemme? De tar jo ikke rare plassen allikevel.

Enda verre med de som setter hundene i bur så de ikke skal røre seg så mye, så de kommer i utstillingskondisjon :|

Trodde det var en muskelhund-rase det der dukka opp i jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder ikke bare småhunder det, det er et helt vanlig problem på flere såkalte bruksraser og det at bikkja stresser og kaver seg opp for ingenting, og ikke klarer å samle seg såpass at det går an å gjøre noe fornuftig med dem.

Det vil jeg tro, ja...

Jeg veit ikke om det nødvendigvis er burbruket som gjør at miniatyrer bruker lenger tid på å bli husreine, det har vel litt mer hele kulturen rundt miniatyrer å gjøre, tror jeg. Hva så om de tisser inne? Det er bare å legge ut aviser eller lignende. Hva så om de er pisse forbanna på alt og alle? De gjør jo ikke rare skaden.. Hva så om de er uoppdragne og frekke? De er jo så små at det er uproblematisk. Hva så om oppdretteren har 30 stk hjemme? De tar jo ikke rare plassen allikevel.

Det er nok en god kombinasjon. Når man er lei av alt pisset, så putter man dyra i bur :) Eller som en minioppdretter la ut på fb før jul; et bilde av at de hadde gjerdet inn juletreet, så ikke hanhundene skulle markere på det... Hadde blitt flau bare av å tenke tanken, jeg....... Men hver sin lyst :D (det var folk som bruker bur, grinder og hundegård + prøver å ha bikkjene litt løs i huset, tydligvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er sååå vanlig, men det forekommer, ja :no: De skal bygge muskler, er det ikke det som er argumentet ? :icon_confused:

Jo det er for å bygge muskler, og for at store hunder ikke skal bli tynne og hengslete i valpe/unghundtida. For da får de ikke masse som voksne..

Og det er ganske utbredt fant jeg dessverre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda verre med de som setter hundene i bur så de ikke skal røre seg så mye, så de kommer i utstillingskondisjon :|

Snakket med ei som stilte Konge puddel og hun fikk på kritikken at hunden var for muskuløs. Hun sa at da får heller utstilling være og hunden få ha musklene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en overaktiv jakthund, etter mye jobb klarte jeg å få en hund som slappet av inne hos meg selv. Utenom dette var han på hele tiden. Hos ny eier har jeg hørt at han har stått i stand i flere timer og når jeg selv gikk på jakttrening så ga han på hele veien.

Han klarte ikke å slappe av under lunsjen heller. En god hund i mine øyne, den klarer å slappe av, den utnytter mulighetene til å hente inn ekstra krefter med en gang den får sjansen.

Men jeg forstår godt at man i en unghundsfase har mer problemer enn ellers, og at man av forskjellige grunner tyr til bur en kortere periode. Dog mener jeg at det nesten alltid finnes andre løsninger, spørrs bare hvor lette dem er å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo kunne evne å se at en hund er ikke en hund. Det er svært store individ - og raseforskjeller. Selv har jeg brukt veldig lite bur, bl.a. pga boforholdene som er svært godt egnet for hundehold. Så lenge hunden blir godt aktivisert ser jeg ingen problemer med å bruke noe bur. Også av praktiske årsaker for hundeeier. Jeg har ingen problemer med at hundeeier av og til setter sine egne behov foran hunden. Noen hunder ødelegger mye i valpe - og unghundperioden, av ulike årsaker. Da vil det jo være fornuftig å benytte bur for å begrense skadene, og for å beskytte hunden i mot seg selv.

Dette selvsagt samtidig som at man jobber med hunden for å få den rolig innendørs. Det ene utelukker ikke det andre.

Jeg hadde en hund som i unghundperioden gnagde på det meste, også panelen på veggene. Dette selv om hunden ikke var alene. Bl.a. var den sammen med sin mor, som var helt rolig når de var alene hjemme. Men fordi jeg har en bygning på tomta hvor skader på veggene ikke betyr noe så var den likevel ikke i bur. Men hadde jeg bodd som de fleste andre ville hunden selvsagt blitt lagt i bur for å skåne lister og panel osv. For øvrig ble hunden helt rolig innendørs etter hvert. Dette pga ulike effektive tiltak, men det tok noe tid.

Man må ikke bli så fanatisk at man ikke kan se nytten av fornuftig bruk av bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det blitt endel av oppdragelsen, har i de ca siste åtte årene hatt to hunder men et bur. Så buret har blitt brukt til den som leder ann på ugang når jeg ikke er hjemme eller san som nå for å få krabaten som er nysgjerrig til å finne ut at natta er hele natta. Prøver alltid uten i ujevne mellomrom. Dette gjør jeg også fordi jeg må velge om jeg skal bestille ny dør(dørene i huset er gamle og må da bestiles av møbelsnekker noe som vil koste mye mer enn det jeg har lyst til å gi) eller ta med hunden på treff samlinger og kurs eller jakt. Har nemlig ikke råd til begge deler. Det er da best å ta med hunden så vi får gjort ting i sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...