Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Dette er familiens eventyrmix, ei tispe på snart ni år, som vi henta i Rogaland for 8 1/2 år siden. Vi fikk på det tidspunktet vite hva hun er blanding av, men etter som årene gikk, og hunden byttet bosted oftere enn jeg bytter sokker, så gikk det rett i glemmeboken hvilke raser hun var blanding av.

Amy er en liten hund, på 40 cm, og er ca 10 kg tung, hvor dette er hennes idealvekt. Hun er en lett hund å ha i hus (hvis man ser bort i fra miljøskadene hun har), og svært treningsvillig, og hun er også relativt robust. Dette er en hund med MASSE lyd. Hun bjeffer ikke nødvendigvis så mye, men hun klynker og piper, og 'prater', og boffer, og uler og er generelt veldig... Snakkesalig. En herlig hund, med MASSE personlighet.

Klarer dere å se noen spesielle tegn som kan kobles til ene eller andre rasen? Har dere sett noen lignende ? (Jeg hadde synest det var ekstremt morsomt å se kullsøsken, dersom det finnes, nemlig).

Amyvinter2011.jpg

Her er hun uklippet og mindre pen spør du meg.. Dette bildet er tatt for et år siden.

8526_297629150190_574445190_9404795_4134338_n.jpg

Her er hun 5 år, ca. Ikke klippet her heller, så det er tydelig at pelsen fikk fart på seg nå i nyere tid.

Amysta.jpg

Fluffydyret!

IMG_7888.jpg

Nybarbert, og litt 'flævv' :D

IMG_8811.jpg

IMG_8716.jpg

Dette var det nærmeste jeg hadde av oppstilte bilder..

Skrevet

Det hadde vært litt lettere å vurdere om du hadde tatt bilde av henne oppstilt fra siden og også et forfra i høyde med henne. :) Røyter hun? For meg kan hun være alt av en eller annen bichón-rase og en eller annen terrier. :P Digger at det ene øret står mens det andre henger!

Skrevet

Det hadde vært litt lettere å vurdere om du hadde tatt bilde av henne oppstilt fra siden og også et forfra i høyde med henne. :) Røyter hun? For meg kan hun være alt av en eller annen bichón-rase og en eller annen terrier. :P Digger at det ene øret står mens det andre henger!

Jeg innså at jeg ikke hadde ett eneste oppstilt bilde av henne, hehe! Skal få tatt noen fler, og lagt ut i løpet av dagen ;)

Hun røyter moderat, men har MYE løs/'død' underull som må gres ut. Ja, det er liksom et særpreg hun har, disse ørene sine ! ;) Skal legge ut noen flere bilder, jeg :)

Skrevet

Hun minner litt om Tequila til Marianne her inne . Men hva hun er vet ingen.. Marianne drasset henne med seg fra Spania når hun jobbet der. Pelsen er striere enn Teq sin da.

• Like 1
Guest Kåre Lise
Skrevet

Ligna veldig på en dings jeg har treffi på litt her. Eneste jeg husker av opphav er at det var nakenhund i han med tydelig underbitt og litt "gremlins" look. :rofl:

Skrevet

Den nederlandske smoushonden er veldig lik, og jeg har pratet med raseklubblederen i Nederland, men denne rasen eksporteres altså IKKE. Ergo.. Ikke smoushond ?

Skrevet

Alle potene er ca like store. En millimeter eller to forskjell forran og bak.

Kan forøvrig nevne at jeg da vi fikk henne har notert ned navnet hennes i min slite rasebok, på siden der Welsh Corgi Pembroke har sin rasepresentasjon.. Dette var da mens vi ende husket hvilke raser det var blanding av.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...