Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering av tisper


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Jeg var inne og tittet igjennom bildene til en kennel i Australia som har avviklet avlene (utrolig synd, men det er en annen historie).

"Alt" som ikke avles på i Australia blir kastrert, det er normalt. Og under avviklingen ble alle tispene kastrert, men på en helt annen måte enn det vi er vant med hvor buken åpnes o.l.

222345_2018781677654_1487253442_32300114_7396123_n.jpg

Noen andre lurer også på dette såret og svaret hennes er:

I have another vet I use up here for the 'everyday type' things and he goes in through the flank, very small incision(?) and he stitches the muscle layers together as he comes out!

Det ser jo ut som en mye mindre omfattende operasjon med bare ett par sting. Dette bilde er tatt dagen etter kastreringen.

Noen som har hørt om noe slikt utført i Norge? Eller faller vi litt "etter" ettersom det ikke gjøres så mye av dette i Norge?

Bare så det er sagt: jeg er ikke pro å kastrere alt som kan kastreres, men jeg bare tenker på om vi faktisk havner litt bak på utførelsen av operasjonen ettersom det ikke er "normalt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at de ikke snakker om sterilisering, da? Det er jo bare to snitt i egglederne, og ferdig med det. Man måtte jo halt ganske bra for å få ut hele livmora, eggstokker og eggledere ut gjennom "a very small incision".

Men da vil de vel få løpetid enda? For det står i teksten at de ikke vil få det, nå var det slutt på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne type operasjon kan man få utført på katter i Norge, men jeg vet ikke om noen gjør det på hund. I USA bla er det en helt normal metode, da den er mye mildere for hunden enn et fullt snitt. Så ja, akkurat her henger Norge etter.

Ja for slik jeg forstår henne så er de fullt kastrert nå, slutt på løpetid og gutta trenger ikke plages lengre. Man kan jo fjerne det meste på folk med kikkehull operasjon, så hvorfor ikke på hund liksom. Det er jo ett mye mildere sted å gå inn ettersom det ikke er de samme store og flere muskelaturene som fins i buken på en hund. Så bikkjene vil naturlig nok bli mye fortere friskemeldt og ferdig heelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vil de vel få løpetid enda? For det står i teksten at de ikke vil få det, nå var det slutt på slikt.

Jeg trudde at det samme gjaldt for mennesker og hunder, jeg. :P Steriliserte damer får jo ikke mensen, fordi de ikke har eggløsning. Iogm at steriliserte tisper ikke får eggløsning, har jeg trudd at de heller ikke får løpetid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg trudde at det samme gjaldt for mennesker og hunder, jeg. :P Steriliserte damer får jo ikke mensen, fordi de ikke har eggløsning. Iogm at steriliserte tisper ikke får eggløsning, har jeg trudd at de heller ikke får løpetid.

Steriliserte kvinner får mensen - ved sterilisering kuttes bare egglederen, men man han fortsatt eggløsning og dermed også mensen. Sålenge man har eggledere er sjansene store for at man har menstruasjon som vanlig.

Om man bare fjerner eggstokker og eggledere - dvs. tar dem ut - så har man ikke mensen selv om man har livmor inntakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steriliserte kvinner får mensen - ved sterilisering kuttes bare egglederen, men man han fortsatt eggløsning og dermed også mensen. Sålenge man har eggledere er sjansene store for at man har menstruasjon som vanlig.

Om man bare fjerner eggstokker og eggledere - dvs. tar dem ut - så har man ikke mensen selv om man har livmor inntakt.

Alt hva man lærer, altså... Jeg har trudd, veldig tegneserievisualisert i mitt hode, at dersom egglederen kuttes, vil jo ikke egget vandre ned og være klart til befruktning (og det gjør det jo heller ikke), noe som gjør at kroppen ikke "merker" eggløsninga siden det aldri kommer fram dit det skal. :lol::icon_redface:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hva man lærer, altså... Jeg har trudd, veldig tegneserievisualisert i mitt hode, at dersom egglederen kuttes, vil jo ikke egget vandre ned og være klart til befruktning (og det gjør det jo heller ikke), noe som gjør at kroppen ikke "merker" eggløsninga siden det aldri kommer fram dit det skal. :lol::icon_redface:

Har du helt glemt hormonene? Du av alle, liksom??

:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hønefoss Dyrehospital har nå en dyrlege som er utdannet til kikkhulsoperasjon ved sterilisering.

De har visst ikke startet med det enda, men her er link: http://www.dyrehospi...urgi-i-bukhulen

Men her det fortsatt bare sterilisering de nevner.

Når jeg ringte rundt og hørte om priser til Aikos kastrering, var det forøvrig mange som ikke skjønte hva jeg mente når jeg spurte om prisen var på kastrering eller sterilisering, og de brukte konsenkvent termen sterilisering til tross for at hele innerstellet fjernes. Kanskje Hønefoss egentlig mener kastrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, ouch! :lol: Jeg får unnskylde meg med at jeg aldri har vært hormonell før i høst og nå. Og det etter å ha hatt mensen siden '93. Er det noe som kommer med alderen, eller?!? :blink:

:lol: :lol:

Men her det fortsatt bare sterilisering de nevner.

Når jeg ringte rundt og hørte om priser til Aikos kastrering, var det forøvrig mange som ikke skjønte hva jeg mente når jeg spurte om prisen var på kastrering eller sterilisering, og de brukte konsenkvent termen sterilisering til tross for at hele innerstellet fjernes. Kanskje Hønefoss egentlig mener kastrering?

De fleste klinikker har pris for sterilisering av hund stående og kastrering av hund, de mener da kastrering på tispe også, men som tulip sier så virker det litt kjønnsrelatert hva som brukes som benevnelse.

Hønefoss Dyrehospital har nå en dyrlege som er utdannet til kikkhulsoperasjon ved sterilisering.

De har visst ikke startet med det enda, men her er link: http://www.dyrehospi...urgi-i-bukhulen

Så bra da :D

Man må jo åpne en hund med livmorsbetennelse e.l. helt for sikkerheten sin skyld. Men tenk hvor mye lettere det hadde vært ved annen kastrering. Får håpe det kommer mer av det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt mange som bruker kjønnsrelatert benevnelse ja.

På klinikken jeg jobber blir det brukt kjønnsrelatert benevnelse fordi det er det "hvermansen" bruker ;) Så vi pleier å si Kastrering om hanner og sterilisering om hunner. Med evnt en ekstra dobbeltsjekk når det settes opp timer ;)

Hos oss blir alt fjernet uansett da. Om det er på hunn eller hann. Katt eller hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at i Bergen fins også en klinikk som bruker kikkhullteknikk. Så vi henger ikke SÅ langt etter i Norge!

To-tre av hvor mange klinikker/veterinærer? Jo, det er å henge etter. Inntil ca halvparten av kastreringer (og andre op) blir utført via kikhull vil jeg si vi henger kraftig etter.

Men vi ligger godt i forkant på endel andre ting da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Min tispe er kastrert, får som regel et rart blikk når jeg sier hun er kastrert og lurer på om jeg mener sterilisert... Nei, kastrert sier jeg da :twitch: Synes man kan bruke de rette benevningene, spesielt på et veterinærkontor så kan heller de forklare nærmere ved evt. spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe er kastrert, får som regel et rart blikk når jeg sier hun er kastrert og lurer på om jeg mener sterilisert... Nei, kastrert sier jeg da :twitch: Synes man kan bruke de rette benevningene, spesielt på et veterinærkontor så kan heller de forklare nærmere ved evt. spørsmål.

Her bruker de terminoligien slik jeg gjør. Jeg er altså ikke enig med deg. Prøvde å finne den latinske betegnelsen for å brife, men gadd ikke lete mer. Hysteri... som er den korrekte betegnelsen på fjerning av livmor og eggstokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker de terminoligien slik jeg gjør. Jeg er altså ikke enig med deg. Prøvde å finne den latinske betegnelsen for å brife, men gadd ikke lete mer. Hysteri... som er den korrekte betegnelsen på fjerning av livmor og eggstokker.

Men hvorfor heter det kastering på hann når man fjerner ballene og sterilisering om man bare kapper sædleder?? Logisk at det samme gjelder tispe, kastering når man tar ut alt, og sterilisering når man bare kapper eggleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor heter det kastering på hann når man fjerner ballene og sterilisering om man bare kapper sædleder?? Logisk at det samme gjelder tispe, kastering når man tar ut alt, og sterilisering når man bare kapper eggleder.

Nei, se det vet jeg ikke. Bortsett fra på menneskearten fjerner man vel alt på hunndyrene også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...