Gå til innhold
Hundesonen.no

Så var tankespinnet satt i gang igjen. Ny hund


Rocket
 Share

Recommended Posts

Nå har tankespinnet satt i gang igjen, og jeg har fått noen nye kriterier ang rase. Jeg bor for tiden sammen med en hund som har fått meg til å tenke litt mer på hva jeg ønsker/ikke ønsker i en hund.

Hva jeg kan tilby en hund:

- 45min - 1,5t tur daglig. + tisseturer morgen og kveld(+/- 15 min).

- Hverdagslydighet, kanskje et kurs eller to(da hos Siddis). Trikstrening for gøy.

- Muligens spor/agillity kurs etc på hobbybasis/for gøy.

- Turer i stallen, rideturer etc i ny og ne(driver for øyeblikket ikke aktivt, men kjenner en del som gjør det + min søster har en hest jeg passer av og til).

- Mat og kjærlighet.

Hva jeg ønsker i en hund:

- Mulig å ha løs uten å være konstant redd for at den kan stikke til skogs. Altså litt førerorientert.

- Stabilt, godt gemytt. Liker godt Beaglens gemytt her, stabil og rolig, men alikevell full i påfunn og energi. Tåler en trøkk uten å bli redd, kan ta litt i dem/leke røft, tåler å bli snakket til uten å dø på seg. Veldig glad i folk hjemme, men total/god ignorering av folk og delvis dyr på tur.

- Ikke for liten, beagleish er i grunn lite nok.

- Gjerne kort/strihåret. men langhåret/naken/krøllete osv er ok det også.

- Vakt er greit, men ikke for mye lyd/mulighet til å trene vekk/dempe lyden.

- Ikke i overkant pistrete/sutrete, litt er greit, men mye blir direkte irriterende.

- Jeg er vandt med jakt, men ønsker mindre av dette en det som finnes i Beaglen.

- Blir satt pris på om den er allergivennlig, men er ikke et must. (har ikke så sterk allergi, så her må raser som eventuelt kan passe testes ut)

Jeg har da ingen ambisjoner ift til trening, ønsker meg en turkompis, som gjerne er med på å trene litt i ny og ne, men dør ikke på seg om den ikke får noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Norsk Buhund?

Du sier jo selv at du liker gemyttet til Beagelen selv, og slik sett vil jeg ikke tro at lydnivået er særlig høyere iallefall.

Har selv oppfatning av at Buhunden godt kan passe deg etter hva du ser etter.

Allergivennlig er den jo ikke kjent for å være, men har du tålt Beagle så er det jo bare noe du må teste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket ut korthårscollie. Riktignok bør du være nøye med foreldredyr (og kanskje kikke over grensen til Sverige) i forhold til gemytt - mange har etter min erfaring en tendens til å bli litt myke og skjøre. Men jeg kjenner også noen som er trygge og stabile som labradorer, uten at de har den interessen i fremmede mennesker og hunder som retrieverne ofte har. De to jeg kjenner går løse absolutt over alt (nesten helt uten trening), kan være med over alt (de velter seg over og sover under bordet mens 20 mennesker spiser middag), tåler lange og harde turer, og dager med bare lufting. Hadde det ikke vært for uinteressert-i-mennesker-biten ville jeg definitivt anbefalt labrador, meen ...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Norsk Buhund?

Du sier jo selv at du liker gemyttet til Beagelen selv, og slik sett vil jeg ikke tro at lydnivået er særlig høyere iallefall.

Har selv oppfatning av at Buhunden godt kan passe deg etter hva du ser etter.

Allergivennlig er den jo ikke kjent for å være, men har du tålt Beagle så er det jo bare noe du må teste ut.

Har intrykk av at Buhunden har en del mer lyd en Beaglen, men så er jeg muligens vandt med et særs stille individ av Beagle rasen. Bjeffer kun når han skal inn/ut og en sjelden gang svarer han på bjeffinga til nabobikkja.

Har ikke direkte tålt beagle, men jeg kan ha ham om jeg bruker PetalCleanse shampoo saken på ham. Har inntrykk av at Buhund pelsen kan bli en del mer fettete en beaglepelsen?

Ellers synst jeg Buhunden er ganske så søt, men ikke en rase jeg har vurdert, skal tenke litt på den :)

Jeg tenker kanskje Dverg Schnauser, men er den for liten?

Cairn terrier?

Både DS og Cairn har jeg tenkt på, joda de går størrelsesmessig de også, rett å slett fordi jeg muligens ikke reagerer på dem og de begge er relativt tøffe hunder som gjerne føles større enn de er. Er mitt inntrykk.

Eneste jeg tenker her er om ikke disse blir litt på den stae/ikke så veldig samarbeidsvillige siden igjen ift å ha løs/trene? Har bare kjennskap til 1 hund av DS rasen så har et ganske så snevert grunnlag å basere meg på.

Jeg ville sjekket ut korthårscollie. Riktignok bør du være nøye med foreldredyr (og kanskje kikke over grensen til Sverige) i forhold til gemytt - mange har etter min erfaring en tendens til å bli litt myke og skjøre. Men jeg kjenner også noen som er trygge og stabile som labradorer, uten at de har den interessen i fremmede mennesker og hunder som retrieverne ofte har. De to jeg kjenner går løse absolutt over alt (nesten helt uten trening), kan være med over alt (de velter seg over og sover under bordet mens 20 mennesker spiser middag), tåler lange og harde turer, og dager med bare lufting. Hadde det ikke vært for uinteressert-i-mennesker-biten ville jeg definitivt anbefalt labrador, meen ...

Korthårscollie er en interessant tanke igrunn. Her er det vell bare å være nøye på linjer som gjelder ift det mentale? Utifra hvordan jeg har forstått det. (gulvreddhet, nervøse individer osv)

Labradorene er jeg i grunn svak for, søte hundene det :) Men tror risikoen for allergi muligens er større der, har fått det for meg at labradoren røyter en hel del?

Andre raser jeg har tenkt litt på, som jeg gjerne vil vite mer om er:

- Bedlington Terrier (litt nervøse?)

- Finnsk Lapphund (mye lyd?)

- Lagotto Romagnolo

- Staffordshire Bull Terrier

- Puddel (mellom/stor)(en del lyd?)

- Bearded Collie (mye pelstell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente iallefall en Norsk buhund en gang i tiden, henne fikk vi barna lov til å gå turer med den gang, fordi hun var så usedvanlig snill og lydig, bjeffet også svært sjelden. :)

Er jo forskjell på individene som du sier, men har selv på følesen av at dette er en klok rase som liker svært godt å bli brukt til tingene du har skrevet, men som til gjelgjeld ikke krever altfor mye, men ellers har jeg ikke veldig stor erfaring med rasen annet enn hun jeg kjente til som mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt tilbakemelding ang Cairn. må skrive mer senere da jeg ikke har tid akkurat nå

Hva jeg kan tilby en hund:

- 45min - 1,5t tur daglig. + tisseturer morgen og kveld(+/- 15 min). Dette hadde passet helt perfekt

- Hverdagslydighet, kanskje et kurs eller to(da hos Siddis). Trikstrening for gøy.Dette hadde passet helt perfekt

- Muligens spor/agillity kurs etc på hobbybasis/for gøy.Dette hadde passet helt perfekt

- Turer i stallen, rideturer etc i ny og ne(driver for øyeblikket ikke aktivt, men kjenner en del som gjør det + min søster har en hest jeg passer av og til).Dette hadde passet helt perfekt

- Mat og kjærlighet.Dette hadde passet helt perfekt

Hva jeg ønsker i en hund:

- Mulig å ha løs uten å være konstant redd for at den kan stikke til skogs. Altså litt førerorientert. Her må det legges mye grunntrening inn når den er valp, min har stukket av én gang og da fant vi henne igjen 45 min senere. Hun går alltid løs på tur i skoger så lenge hun ikke har løpetid. Hadde en periode nå i unghundtiden hennes at hun begynte å streife langt ifra meg, da tok vi på langlinen i tilfelle. Nå er hun ferdig med dette tror jeg.

- Stabilt, godt gemytt. Liker godt Beaglens gemytt her, stabil og rolig, men alikevell full i påfunn og energi. Tåler en trøkk uten å bli redd, kan ta litt i dem/leke røft, tåler å bli snakket til uten å dø på seg. Veldig glad i folk hjemme, men total/god ignorering av folk og delvis dyr på tur. Cairn er utrolig miljøsterk, jeg har faktisk aldri møtt en nervøs Cairn. De leker røft, for røft for mindre hunder og de tåler en trøkk. Ang ignorering på tur så må dette trenes på.

- Ikke for liten, beagleish er i grunn lite nok. Cairn går under "liten" så det blir opp til deg å avgjøre. Selv synes jeg størrelsen er perfekt. De ligger vanligvis på 7-9 kg. Hannhunder kanskje litt mer.

- Gjerne kort/strihåret. men langhåret/naken/krøllete osv er ok det også. Strihår, BØR nappes (men jeg vet om en flott oppdretter i ditt område som hadde hjulpet deg med dette :innocent:).

- Vakt er greit, men ikke for mye lyd/mulighet til å trene vekk/dempe lyden. Eneste meg og flere andre Cairn eiere har merket er at Cairn bjeffer når de er i flokk feks når det ringer på døren, hos oppdrettere pleier de å lage MYE lyd, men aldri hjemme.

- Ikke i overkant pistrete/sutrete, litt er greit, men mye blir direkte irriterende. Treningssak, min er kjempesytete fordi jeg har skjemt henne bort, veninna mi sin er ikke sytete i det hele tatt.

- Jeg er vandt med jakt, men ønsker mindre av dette en det som finnes i Beaglen. Det er mindre enn i Beagle tror jeg, men det ER jakt.

- Blir satt pris på om den er allergivennlig, men er ikke et must. (har ikke så sterk allergi, så her må raser som eventuelt kan passe testes ut) Veldig varierende... men mange jeg vet om tåler Cairn til tross for allergi.

også må jeg bare legge til at jeg tror faktisk staffene er hakket lydigere enn Cairn MEN de har jo som kjent problemer med litt samkjønnsaggresjon spesielt hos hannhundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente iallefall en Norsk buhund en gang i tiden, henne fikk vi barna lov til å gå turer med den gang, fordi hun var så usedvanlig snill og lydig, bjeffet også svært sjelden. :)

Er jo forskjell på individene som du sier, men har selv på følesen av at dette er en klok rase som liker svært godt å bli brukt til tingene du har skrevet, men som til gjelgjeld ikke krever altfor mye, men ellers har jeg ikke veldig stor erfaring med rasen annet enn hun jeg kjente til som mindre.

Hehe høres ut som en kjekk hund i hvert fall :) Jeg skal snuse litt på rasen ;)

Kjapt tilbakemelding ang Cairn. må skrive mer senere da jeg ikke har tid akkurat nå

Hva jeg kan tilby en hund:

- 45min - 1,5t tur daglig. + tisseturer morgen og kveld(+/- 15 min). Dette hadde passet helt perfekt

- Hverdagslydighet, kanskje et kurs eller to(da hos Siddis). Trikstrening for gøy.Dette hadde passet helt perfekt

- Muligens spor/agillity kurs etc på hobbybasis/for gøy.Dette hadde passet helt perfekt

- Turer i stallen, rideturer etc i ny og ne(driver for øyeblikket ikke aktivt, men kjenner en del som gjør det + min søster har en hest jeg passer av og til).Dette hadde passet helt perfekt

- Mat og kjærlighet.Dette hadde passet helt perfekt

Hva jeg ønsker i en hund:

- Mulig å ha løs uten å være konstant redd for at den kan stikke til skogs. Altså litt førerorientert. Her må det legges mye grunntrening inn når den er valp, min har stukket av én gang og da fant vi henne igjen 45 min senere. Hun går alltid løs på tur i skoger så lenge hun ikke har løpetid. Hadde en periode nå i unghundtiden hennes at hun begynte å streife langt ifra meg, da tok vi på langlinen i tilfelle. Nå er hun ferdig med dette tror jeg.

- Stabilt, godt gemytt. Liker godt Beaglens gemytt her, stabil og rolig, men alikevell full i påfunn og energi. Tåler en trøkk uten å bli redd, kan ta litt i dem/leke røft, tåler å bli snakket til uten å dø på seg. Veldig glad i folk hjemme, men total/god ignorering av folk og delvis dyr på tur. Cairn er utrolig miljøsterk, jeg har faktisk aldri møtt en nervøs Cairn. De leker røft, for røft for mindre hunder og de tåler en trøkk. Ang ignorering på tur så må dette trenes på.

- Ikke for liten, beagleish er i grunn lite nok. Cairn går under "liten" så det blir opp til deg å avgjøre. Selv synes jeg størrelsen er perfekt. De ligger vanligvis på 7-9 kg. Hannhunder kanskje litt mer.

- Gjerne kort/strihåret. men langhåret/naken/krøllete osv er ok det også. Strihår, BØR nappes (men jeg vet om en flott oppdretter i ditt område som hadde hjulpet deg med dette :innocent:).

- Vakt er greit, men ikke for mye lyd/mulighet til å trene vekk/dempe lyden. Eneste meg og flere andre Cairn eiere har merket er at Cairn bjeffer når de er i flokk feks når det ringer på døren, hos oppdrettere pleier de å lage MYE lyd, men aldri hjemme.

- Ikke i overkant pistrete/sutrete, litt er greit, men mye blir direkte irriterende. Treningssak, min er kjempesytete fordi jeg har skjemt henne bort, veninna mi sin er ikke sytete i det hele tatt.

- Jeg er vandt med jakt, men ønsker mindre av dette en det som finnes i Beaglen. Det er mindre enn i Beagle tror jeg, men det ER jakt.

- Blir satt pris på om den er allergivennlig, men er ikke et must. (har ikke så sterk allergi, så her må raser som eventuelt kan passe testes ut) Veldig varierende... men mange jeg vet om tåler Cairn til tross for allergi.

også må jeg bare legge til at jeg tror faktisk staffene er hakket lydigere enn Cairn MEN de har jo som kjent problemer med litt samkjønnsaggresjon spesielt hos hannhundene.

Cairn virker i grunn veldig passende for meg og jeg kjenner noen med sterk allergi som har Cairn og JRT uten problemer.

Mye grunntrening ift inkalling som valp kommer garantert til å bli gjort, da jeg har gått i den fellen før og ikke gjort det. (Skremt av oppretter, er jo en selvfølge at 7 uker gamle beagle valper stikker av ved første anledning :rolleyes2: Godt jeg har lært siden den gang)

Trooooor det blir hannhund neste gang også, så satster på null løpetid problematikk :P

Hvem er denne oppdretteren mon tro? :innocent:

Syting ift å være bortskjemt er greit, men ikke denne konstante "verden er en fææææææææl fææl plass" sytingen, den begynner jeg å bli ganske lei av :P blandingsbikkjesaken(BC/Tysk Jakt terrier) jeg bor med nå er sånn sytete.

Så lenge jakten kan avbrytes relativt lett/med en god kommando så skaaaal det gå fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker terrier, kan kanskje welsh terrier være noe? Min ene "firbente nevø" er av den rasen og er en super herlig fyr! Min ene tobente nevø som er allergisk, tåler ham, så kanskje du også tåler den rasen. Virker som sportye, glade, tøffe og sjarmerende hunder. Også er de veldig søte, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker terrier, kan kanskje welsh terrier være noe? Min ene "firbente nevø" er av den rasen og er en super herlig fyr! Min ene tobente nevø som er allergisk, tåler ham, så kanskje du også tåler den rasen. Virker som sportye, glade, tøffe og sjarmerende hunder. Også er de veldig søte, synes jeg :)

Liker å liker, innsett at jeg mest sannsynlig tåler dem best og legger utseende litt på hylla og tar det derifra ;) Men ja, Welsh saken er ikke så værst den heller. Lignet veldig på Airdale Terrier, har du noen anelse om hva forskjellen på disse to er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å liker, innsett at jeg mest sannsynlig tåler dem best og legger utseende litt på hylla og tar det derifra ;) Men ja, Welsh saken er ikke så værst den heller. Lignet veldig på Airdale Terrier, har du noen anelse om hva forskjellen på disse to er?

Njaaa, er ikke så inne på dem, men slik jeg har forstått det på min svigersøster som har hatt begge deler, så er welsh'en selvsagt mindre, men den har ikke samme voktinstinktet som airdale terrieren. Sistnevnte har vel også noe skarphet i seg, men er på gyngende grunn her :) Kan sende deg kontaktinformasjonen hennes om du er interessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa, er ikke så inne på dem, men slik jeg har forstått det på min svigersøster som har hatt begge deler, så er welsh'en selvsagt mindre, men den har ikke samme voktinstinktet som airdale terrieren. Sistnevnte har vel også noe skarphet i seg, men er på gyngende grunn her :) Kan sende deg kontaktinformasjonen hennes om du er interessert?

Aha :) Trenger ikke det helt enda, snuse litt på rasene først og se om de er av interesse :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kortis ville jeg sjekket ut Gemdales i Sverige. Hun virker veldig dyktig og seriøs (den ene tispen jeg kjenner er derfra). Cairn er en rase jeg er veldig glad i - herlige små lykketroll - men den jeg kjenner veldig godt er iallefall ikke noen hund å ha løs! Masse jaktinnstinkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kortis ville jeg sjekket ut Gemdales i Sverige. Hun virker veldig dyktig og seriøs (den ene tispen jeg kjenner er derfra). Cairn er en rase jeg er veldig glad i - herlige små lykketroll - men den jeg kjenner veldig godt er iallefall ikke noen hund å ha løs! Masse jaktinnstinkt!

Will do ^^

Ja er det jeg er en smuuuule redd for ift jakt, jegvil gjerne ha ei bikkje som kan være løs denne gangen.

Hva med puddel? De er jo kjent for å være allergivennlige i tillegg til at jeg synes at de går innenfor dine andre krav. Burde kunne finne en størrelse som kan passe deg, og er du lite glad i pelsstell så kan jo pelsen holdes kort.

Har tenkt litt på dem og prøver å venne meg til utseende, men det klikker liksom ikke heeeelt for meg der altså. Men er de puddel som passer best så blir det puddel ;)

Noen som kan svare på om Lagotto Romagnolo og Curly coated Retriever kan passe til kriteriene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lagotto hvis ikke mellompuddel? Krølltryner begge jo :D

Hva tenker du om en parson russell terrier for eksempel?

Fordi jeg liker bedre utseende på Lagottoen.. Så spørs det da om begge rasene passer meg bruksmessig, for passer de meg begge like godt ville jeg valgt lagottoen over puddelen.

Kan jo spør det samme om mange andre raser også. Folk har forskjellige preferanser. ;)

Parson Russel Terrier er absolutt en mulighet det også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg liker bedre utseende på Lagottoen.. Så spørs det da om begge rasene passer meg bruksmessig, for passer de meg begge like godt ville jeg valgt lagottoen over puddelen.

Kan jo spør det samme om mange andre raser også. Folk har forskjellige preferanser. ;)

Innrømmer gladelig at jeg knappast kan skille et krølltryne fra et annet, derfor jeg lurte. LOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kortis ville jeg sjekket ut Gemdales i Sverige. Hun virker veldig dyktig og seriøs (den ene tispen jeg kjenner er derfra). Cairn er en rase jeg er veldig glad i - herlige små lykketroll - men den jeg kjenner veldig godt er iallefall ikke noen hund å ha løs! Masse jaktinnstinkt!

Tror det er veldig varierende om en Cairn kan gå løs eller ikke. Jeg kjenner 5 stk, 2 kan gå løse stort sett overalt, de 3 andre kan ikke gå løse i det hele tatt. Usikker på om det er treningen, eller individene som gjør at det er forskjell på de jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innrømmer gladelig at jeg knappast kan skille et krølltryne fra et annet, derfor jeg lurte. LOL.

Hehe

Tror det er veldig varierende om en Cairn kan gå løs eller ikke. Jeg kjenner 5 stk, 2 kan gå løse stort sett overalt, de 3 andre kan ikke gå løse i det hele tatt. Usikker på om det er treningen, eller individene som gjør at det er forskjell på de jeg kjenner.

Blir litt sjangsespill der da med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan puddelen ser ut, kommer jo an på hvordan du klipper den, du behøver jo ikke å klippe den i utstillingsklipp, den kan fint nesten se ut som en helsvart/helbrun lagotto også. Sjefene på forrige jobben min har puddel som bare skrelles noen ganger i året med barbermaskin, ellers nada pelsstell annet enn å klippe litt rundt øynene av og til, hun floker seg ikke heller, og har ikke problemer med sopp i munnvikene, hår i ørene/ørebetennelse(nappes littebittegrann i ørene de gangene hun klippes helt ned) eller annet. Så får du en med god pels, så er det lite pelsstell, og de trenger absolutt ikke å se ut som en typisk "løveklipp"-puddel.
:ahappy:

Det er nesten den rasen jeg tror kan passe deg best, hvis du får en med god mentalitet. De er generelt bra, men jeg synes enkelte kan virke noe nervøse innimellom.
:P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan puddelen ser ut, kommer jo an på hvordan du klipper den, du behøver jo ikke å klippe den i utstillingsklipp, den kan fint nesten se ut som en helsvart/helbrun lagotto også. Sjefene på forrige jobben min har puddel som bare skrelles noen ganger i året med barbermaskin, ellers nada pelsstell annet enn å klippe litt rundt øynene av og til, hun floker seg ikke heller, og har ikke problemer med sopp i munnvikene, hår i ørene/ørebetennelse(nappes littebittegrann i ørene de gangene hun klippes helt ned) eller annet. Så får du en med god pels, så er det lite pelsstell, og de trenger absolutt ikke å se ut som en typisk "løveklipp"-puddel.
:ahappy:

Det er nesten den rasen jeg tror kan passe deg best, hvis du får en med god mentalitet. De er generelt bra, men jeg synes enkelte kan virke noe nervøse innimellom.
:P

Enig der, men jeg vet ikke jeg, puddelen appelerer ikke til meg uansett klipp den. (Har tittet på forskjellige klipper på nett og møtt en med lammeklipp/skrellet x antall ganger i året klipp flere ganger.)

Men som sakt, er puddel den som passer best, så er det den som passer best, glad i bikkja blir man jo uansett utseende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skjønner den, jeg har flere raser jeg ikke ville valgt pga utseende(og også fordi jeg jo HAR funnet "min" rase, etnahunden), puddel har jeg faktisk valgt bort pga pelsstellet før utstilling. Kun fordi jeg vil ha muligheten til å stille ut hundene mine hvis de viser seg å bli eksteriørt bra, uten at pelsstellet skal være en hindring. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både DS og Cairn har jeg tenkt på, joda de går størrelsesmessig de også, rett å slett fordi jeg muligens ikke reagerer på dem og de begge er relativt tøffe hunder som gjerne føles større enn de er. Er mitt inntrykk.

Eneste jeg tenker her er om ikke disse blir litt på den stae/ikke så veldig samarbeidsvillige siden igjen ift å ha løs/trene? Har bare kjennskap til 1 hund av DS rasen så har et ganske så snevert grunnlag å basere meg på.

Det finnes flere DS som går høyere klasser lydighet, men nei, de er ikke like førervare som endel i gr 1. Agility er det nå flere og flere her i Norge som konkurrerer (med forskjellige resultater og ambisjoner såklart). Pga en veldig sunn anatomi holder de lenge - f eks ble en DS på 8 år nr 11 i NM på Lillestrøm i november. Smula her snur på en femøring når jeg kaller henne inn - Freya kan ta seg litt bedre tid, men kommer greit på innkalling. Freya kunne også nådd høyt i LP om jeg bare hadde hatt interessen for å pirketrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...