Gå til innhold
Hundesonen.no

Så var tankespinnet satt i gang igjen. Ny hund


Rocket
 Share

Recommended Posts

Kunne dalmatiner passet hos meg tror dere?

Nå har jeg bare lest det første innlegget, så kanskje det har kommet andre kriterier til. Men utifra det så ja, det tror jeg absolutt :-) Bare husk å test om du tåler den skikkelig, har et par venninner som reagerer veldig på Casper. Men de er og veldig allergiske mot endel ting da (selv om de har toller, som faktisk går ganske greit.) Du får si fra om du er i Trondheim, så kan du få gni nesen i Casper :lol: Jeg har aldri reagert på dyr før, men jeg merker faktisk at det kan klø litt i øynene noen ganger om jeg er veldig tett oppi ham (og det er jeg jo omtrent hele tiden :P ), men det varierer og veldig egentlig, tror det har litt med sesonger å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror du kunne trivdes godt med en prikk!

De er fantastiske hestehunder, og de har en eller annen innebygget forståelse for hvordan man oppfører seg i stall og på tur med hest. Herlig! :D Ellers er de litt surrete, men de er stort sett alltid veldig førerorienterte. De er liksom en super potet som gjør det meste bra, men som gjør lite ekstaordinært fantastisk når det kommer til forskjellige konkurranse-grener. Jeg er helt stupforelsket i rasen, og synes det er kjempegøy å ha en hund som kan være med over alt og som ikke krever at jeg bruker hele livet mitt på ham, liksom...! Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere DS som går høyere klasser lydighet, men nei, de er ikke like førervare som endel i gr 1. Agility er det nå flere og flere her i Norge som konkurrerer (med forskjellige resultater og ambisjoner såklart). Pga en veldig sunn anatomi holder de lenge - f eks ble en DS på 8 år nr 11 i NM på Lillestrøm i november. Smula her snur på en femøring når jeg kaller henne inn - Freya kan ta seg litt bedre tid, men kommer greit på innkalling. Freya kunne også nådd høyt i LP om jeg bare hadde hatt interessen for å pirketrene...

Aha takker for svar :)

Nå har jeg bare lest det første innlegget, så kanskje det har kommet andre kriterier til. Men utifra det så ja, det tror jeg absolutt :-) Bare husk å test om du tåler den skikkelig, har et par venninner som reagerer veldig på Casper. Men de er og veldig allergiske mot endel ting da (selv om de har toller, som faktisk går ganske greit.) Du får si fra om du er i Trondheim, så kan du få gni nesen i Casper :lol: Jeg har aldri reagert på dyr før, men jeg merker faktisk at det kan klø litt i øynene noen ganger om jeg er veldig tett oppi ham (og det er jeg jo omtrent hele tiden :P ), men det varierer og veldig egentlig, tror det har litt med sesonger å gjøre?

Ja, jeg tror du kunne trivdes godt med en prikk!

De er fantastiske hestehunder, og de har en eller annen innebygget forståelse for hvordan man oppfører seg i stall og på tur med hest. Herlig! :D Ellers er de litt surrete, men de er stort sett alltid veldig førerorienterte. De er liksom en super potet som gjør det meste bra, men som gjør lite ekstaordinært fantastisk når det kommer til forskjellige konkurranse-grener. Jeg er helt stupforelsket i rasen, og synes det er kjempegøy å ha en hund som kan være med over alt og som ikke krever at jeg bruker hele livet mitt på ham, liksom...! Haha!

Så kjekt at intrykket mitt om dalmisen stemmer! :D Skikkelig testing er absolutt et must ja, har veldig svake reaksjoner enn så lenge og ikke særlig kraftig allergi (lite, men målbar). Eneste reaksjonen jeg har hatt til nå er nysing og eventuelt kløing i øyne, merker spesielt at jeg reagerer på valpepels ala BC, sånn skikkelig fluffy ull pels, da klør jeg i øynene.

Om jeg skal til Trondheim skal jeg skrike ut :D Casper er jo bare såååå nydelig :wub: har vært avstandsforelsket i ham leeeenge.

Det at de er hestehunder er en av grunnene til at jeg tenkte de kanskje kunne passe :D Surrete går fint, det er jeg vandt til med beaglen, fineste lille vimsehodet det :wub:

Kjenner jeg ble skikkelig glad nå altså! Dalmisen virker som min type hund, eneste jeg var usikker på var om ikke aktivitetsnivået mitt passet den eller ikke. Tusen takk for innspill dere! :D

RED: Vet dere forøvrig om flinke oppdrettere i rogalands området jeg kan kontakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tror jeg aktivitetsnivået passer ganske greit, men som du jo vet er det stor forskjell på å rusle i bånd på fortauet mot å løpe en time i skogen, så det er selvsagt viktig med litt variert aktivitet, etterhvert jogging/sykling/trekking etc, noe dere synes er gøy. Jeg f.eks synes kickbike er den ultimate måten å få brukt ham skikkelig på. Som unghunder kan de være riktig så aktive, men det gjelder jo uansett rase egentlig.

Casper synes hester er utrolig morsomme og veeeldig skumle på samme tid. Så han går imot dem med skrekkblandet fryd. Men finner han en godlukt og glemmer at han er rundt hester så kan han godt gå imellom bena på dem omtrent, teitingen :P Men han er ikke vant til hester da, er sjeldent han møter noen, så det har jo med tilvenning å gjøre. Har inntrykk av at det er en ypperlig hestehund, men den er jo ikke født hestevant, det er jo hva du gjør det til selv i oppveksten :-)

Skal vi se... Dalmahay holder vel til i rogaland om jeg ikke tar feil. Hun har sitt første kull nå, med helbror til Casper som far faktisk :-) koselig dame, hun lar deg sikkert få stikke nesen i litt pels og sånn :Dhttp://www.solaprikkene.net/24500725

Ta en titt under linker her http://www.dalmatinerklubben.no/ så finner du liste over hjemmesidene til oppdrettere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tror jeg aktivitetsnivået passer ganske greit, men som du jo vet er det stor forskjell på å rusle i bånd på fortauet mot å løpe en time i skogen, så det er selvsagt viktig med litt variert aktivitet, etterhvert jogging/sykling/trekking etc, noe dere synes er gøy. Jeg f.eks synes kickbike er den ultimate måten å få brukt ham skikkelig på. Som unghunder kan de være riktig så aktive, men det gjelder jo uansett rase egentlig. Casper synes hester er utrolig morsomme og veeeldig skumle på samme tid. Så han går imot dem med skrekkblandet fryd. Men finner han en godlukt og glemmer at han er rundt hester så kan han godt gå imellom bena på dem omtrent, teitingen :P Men han er ikke vant til hester da, er sjeldent han møter noen, så det har jo med tilvenning å gjøre. Har inntrykk av at det er en ypperlig hestehund, men den er jo ikke født hestevant, det er jo hva du gjør det til selv i oppveksten :-) Skal vi se... Dalmahay holder vel til i rogaland om jeg ikke tar feil. Hun har sitt første kull nå, med helbror til Casper som far faktisk :-) koselig dame, hun lar deg sikkert få stikke nesen i litt pels og sånn :Dhttp://www.solaprikkene.net/24500725 Ta en titt under linker her http://www.dalmatinerklubben.no/ så finner du liste over hjemmesidene til oppdrettere.

Er mest vandt med båndturer frem til nå, rett å slett fordi jeg har hatt båndhund(ikke hatt fungerende innkalling). Målet er jo med nye hunden at den skal kunne gå løs og derav få brukt seg litt mer enn det en båndhund får. Sykkel i ny og ne bruker jeg også, så det skal gå helt fint, har en relativt ny fin terrengsykkel som skal kunne brukes de fleste plasser. Når jeg bare får den ned hit, fra ålesund :P Kickbike ser veldig intresangt ut, kan hende det blir mulighet for det i fremtiden.

Høres ut som beaglen min jo, hester er greie, men skuuuuumle Samtidig er det veeeldig godt å sove i høyet deres :P

Dalmahay hører til på sola ja, de har forøvrig fått ny side fant jeg ut: /www.kenneldalmahay.net Skal se om jeg ikke tar kontakt med henne, er jo ikke langt herifra så skulle fint være mulighet for meg å komme meg dit :)

Sorry for dobbelpost. Beklager om jeg er heeeeelt på viltspor her, har en del spørsmål :P

Hvilke sykdommer/tester burde jeg legge merke til hos rasen(Dalmatiner)? Fikk med meg fra den der pedigree dogs exposed at Dalmisen kan slite med noe uringreier? Er dette utbredt også i norge? Blir dette testet før avl på noen måte?

Er HD/AA noe rasen er utsatt for?

Kan rasen bli født/bli blind/døv pga mye hvit på kroppen? (Mener å ha lest noe om at hvite hunder kan være utsatt for dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sykdommer/tester burde jeg legge merke til hos rasen(Dalmatiner)? Fikk med meg fra den der pedigree dogs exposed at Dalmisen kan slite med noe uringreier? Er dette utbredt også i norge? Blir dette testet før avl på noen måte?

Er HD/AA noe rasen er utsatt for?

Kopi av artikkel, rasepresentasjon fra NKK (pdf dokument åpnes)

"HELSE | Sammenliknet med de fl este

hunderaser er dalmatineren både mentalt og

fysisk en sunn hund. Som i alle store raser

finnes hofteleddsdysplasi også hos dalmatiner,

men i begrenset utstrekning. Ca 3-4% av alle

dalmatinere er døve ved fødselen. Dette er en

arvelig defekt, men seriøse oppdrettere sørger

alltid for at disse blir avlivet hos veterinær.

Døve hunder kan reagere ukontrollert på situasjoner

som er uproblematiske for hørende, og

skaper vansker for seg selv og eierne.

Dalmatinerens stoffskifte medfører at nyrene

skiller ut urinsyre, på samme måte som hos

mennesker og aper, men forskjellig fra de

fleste andre pattedyr. Det innebærer mulighet

for dannelse av urinstein i blæren. Noen hanhunder

får dette som et problem og enkelte må

da gå på medisiner. De aller fleste har ingen

urinsteinproblemer, men dalmatinere bør alltid

ha tilgang på vann og bør ikke fôres med høyproteinfôr

og heller ikke fôr basert på innmat.

Hudproblemer, ørebetennelser og allergier

finnes hos dalmatiner, som hos andre hunderaser,

men ikke i uforholdsmessig stor grad.

Øyesykdommer, som er et problem i mange

raser, finnes praktisk talt ikke hos dalmatiner.

Norsk Dalmatiner Klubb og klubbens avlsråd

har i alle år vært svært aktive når det gjelder å

unngå helseproblemer og redusere sannsynligheten

for at vi skal få nye arvelige sykdommer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sykdommer/tester burde jeg legge merke til hos rasen(Dalmatiner)? Fikk med meg fra den der pedigree dogs exposed at Dalmisen kan slite med noe uringreier? Er dette utbredt også i norge? Blir dette testet før avl på noen måte?

Er HD/AA noe rasen er utsatt for?

Kan rasen bli født/bli blind/døv pga mye hvit på kroppen? (Mener å ha lest noe om at hvite hunder kan være utsatt for dette)

HD er noe alle avlsdyr sjekkes for, og heldigvis er det ikke et veldig stort problem på rasen pr. i dag. AA er det vel ingen som har pr. nå tror jeg :)

Og ja, det fødes dessverre en del døve valper. Dette oppdages stort sett når de er 2-3-4 uker gamle, og disse valpene blir da avlivet. Det har ikke så mye med hvor mye hvitt de har på kroppen å gjøre (også tungt tegnede valper har vist seg døve). Blinde valper har jeg ikke hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD er noe alle avlsdyr sjekkes for, og heldigvis er det ikke et veldig stort problem på rasen pr. i dag. AA er det vel ingen som har pr. nå tror jeg :)

Og ja, det fødes dessverre en del døve valper. Dette oppdages stort sett når de er 2-3-4 uker gamle, og disse valpene blir da avlivet. Det har ikke så mye med hvor mye hvitt de har på kroppen å gjøre (også tungt tegnede valper har vist seg døve). Blinde valper har jeg ikke hørt om.

Blinde dalmatinere har jeg heller ikke hørt om. Men det er som Pia sier noe døvhet. Men dette er jo ikke noe du som valpekjøper trenger tenke på.

Aha takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...