Gå til innhold
Hundesonen.no

pare ett år gammel tispe


gandalf24
 Share

Recommended Posts

Jeg har lest at i Sverige er det ulovlig å pare tisper før de er, jeg husker ikke helt, 18 måneder eller to år. Og i Norge får man ikke registrert valpene hvis moren er yngre enn det. Men jeg har lest om jenter i Norge som har blitt gravide når de er tolv år og født barn når de er tretten. I utlandet er det jenter som har vært enda yngre. Og hvis det går bra når når 12-13 år gammle jenter får barn, hvorfor skulle det ikke gå bra hvis en ett år gammel tispe får valper? Hva om en ett år gammel tispe blir drektig ved et uhell? Kan man ikke da la henne bære frem valpene? Jeg synes det er rart at det ikke skulle gå an, når jeg har lest om 13 år gamle jenter som har fått barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, er du helt idiot, lar du tispen bære frem valpene. Alvorlig talt, for ett sinnsykt spørsmål, ingenting i hele verden gjør det greit å sette valper på en så ung tispe, ingenting i verden gjør det greit å la tispen bære frem valper i så ung alder påtross av uhell. Ingenting gjør det greit at ungjenter blir gravide i tidlig alder, heller, i mine øyner. Men hos hunder har vi som eiere ett ansvar, på lik linje som jeg mener at foreldre til barn på 11-12-13 år har ansvar for at barna deres IKKE blir gravide. Jeg syns ikke noen av delene er greit, å ingen av delene gjør det andre greit.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har lest at i Sverige er det ulovlig å pare tisper før de er, jeg husker ikke helt, 18 måneder eller to år. Og i Norge får man ikke registrert valpene hvis moren er yngre enn det. Men jeg har lest om jenter i Norge som har blitt gravide når de er tolv år og født barn når de er tretten. I utlandet er det jenter som har vært enda yngre. Burde det ikke også være ulovlig å gjøre så unge jenter gravide? Og hvis det går bra når når 12-13 år gammle jenter får barn, hvorfor skulle det ikke gå bra hvis en ett år gammel tispe får valper? Hva om en ett år gammel tispe blir drektig ved et uhell? Kan man ikke da la henne bære frem valpene? Jeg synes det er rart at det ikke skulle gå an, når jeg har lest om 13 år gamle jenter som har fått barn.

Ehhh.... er du blåst eller?

Det er IKKE lov å gjøre 12-13 år gamle jenter gravide. Faktisk er det ikke lov for personer under 16 år å ha sex punktum. Det er en straffbar handling. OG - det blir tatt ut tiltale mot fedre av barn til mødre som er under den seksuelle lavalder såfremt far er oppgitt. Dette gjøres konsekvent, men fordi man i Norge ikke straffer personer under 18 år (pappa til barn av mødre som er under 16 er gjerne ikke så innmari mye eldre) så blir de skjelden straffet. Personer over 18 som får barn med personer under 16 blir strafferettslig forfulgt enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er rett UFINE med TS!

Hva så om det skulle vise seg å være "troll" dere kan svare ordentlig eller LA VÆRE.

TS. Det er ikke ønskelig at hunder under året får valper da de ikke er ferdig utviklet hverken fysisk eller psykisk. Men såvidt meg bekjent tar de tipsene som får valper så tidlig ikke direkte skade av det, men valpene kan. Dette kommer veldig an på individet, rase og oppfølgingen den får både under drektigheta, valpingen og valpetiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er rett UFINE med TS!

Hva så om det skulle vise seg å være "troll" dere kan svare ordentlig eller LA VÆRE.

I motsetning til deg, som er en solstråle, liksom.

Hverken 1 år gamle hunder eller 12 år gamle jenter bør få lov/mulighet til å bli drektig. De er hverken fysisk eller psykisk modne til det. Det er greit at man er sånn nogenlunde ferdig utvokst før man utsettes for den belastningen et svangerskap er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til deg, som er en solstråle, liksom.

Hverken 1 år gamle hunder eller 12 år gamle jenter bør få lov/mulighet til å bli drektig. De er hverken fysisk eller psykisk modne til det. Det er greit at man er sånn nogenlunde ferdig utvokst før man utsettes for den belastningen et svangerskap er.

Jeg er ikke uenig i det, er det ikke det jeg skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det går ikke bra når en 12-13 år gammel jente blir gravid. Kroppen har en egen evne til å improvisere og forsvare seg for å bevare liv og helse, men en graviditet i så tidlig alder vil garantert sette spor - både fysisk og psykisk.

2. Det går heller ikke bra når en tispe blir drektig i for ung alder. Hun overlever nok, men det går ikke bra.

3. Det at noe er mulig betyr ikke at det er riktig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at i Sverige er det ulovlig å pare tisper før de er, jeg husker ikke helt, 18 måneder eller to år. Og i Norge får man ikke registrert valpene hvis moren er yngre enn det. Men jeg har lest om jenter i Norge som har blitt gravide når de er tolv år og født barn når de er tretten. I utlandet er det jenter som har vært enda yngre. Og hvis det går bra når når 12-13 år gammle jenter får barn, hvorfor skulle det ikke gå bra hvis en ett år gammel tispe får valper? Hva om en ett år gammel tispe blir drektig ved et uhell? Kan man ikke da la henne bære frem valpene? Jeg synes det er rart at det ikke skulle gå an, når jeg har lest om 13 år gamle jenter som har fått barn.

Om en 1 år gammel tispe blir drektig ved uhell er det eneste riktige og ansvarlige å gjøre å ta abort på denne tispa. Det GÅR an, alt går an. Men tenk for all del på tispa og valpene, tispa er i mange tilfeller ikke ferdig utvikla i kropp eller hode. Og dette igjen kan påvirke valpenes oppvekst, det kan også bli en vanskelig fødtsel i noen tilfeller. Har man hund så bør man ta dette ansvaret, skal man avle så bør man gjøre det riktig...

13 år jenter har jo fått barn, men helt ærlig? Syns du det er bra? Syns du det er optimalt for mor og barn?

Men se på lovverket, som flere nevner! Seksuell lavalder er 16 år. Om en jente på 13 år blir gravid så er dette et lovbrudd, et alvorlig et spør du meg. Det er en grunn til at alderen er satt til 16 år og ikke 13 år. En jente på 13 år er et BARN og er ikke egnet til å oppdra et annet barn. Dette byr i mange tilfeller på problemer, og de må ha hjelp og støtte fra foreldre/voksne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, den seksuelle lavalderen, betyr det at det er ulovlig å ha sex når man er under 16? Jeg trodde den betydde at en som er under den seksuelle lavalderen ikke kan ha sex med en som er over den seksuelle lavalderen.

Klokken er sen og jeg er syk, så jeg lar Wikipedia stå for ordvalget:

"Ifølge loven (§ 196[1]) er det ulovlig også for mindreårige å ha sex med hverandre. Når det kommer til straff ønsker man imidlertid å ta noe lettere på seksuell omgang mellom jevnaldrende mindreårige på samme modningsnivå når det ikke bærer preg av utnyttelse, men er et uttrykk for ungdommelig utprøving."

Det er selvfølgelig en haug med faktorer som kan spille inn på straff og slikt. Hvis de seksuelle handlingene for eksempel er et resultat av overgrep, vil ikke alderen til overgriperen ha stort å si.

Jeg har mye jeg kunne sagt om dette, men ikke akkurat nå kjenner jeg. Spesielt interesserte kan jo lese dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, den seksuelle lavalderen, betyr det at det er ulovlig å ha sex når man er under 16? Jeg trodde den betydde at en som er under den seksuelle lavalderen ikke kan ha sex med en som er over den seksuelle lavalderen.

Og da klippes det og limes over en lav sko :D :

Hva sier loven?

Straffelovens § 196 sier at den som har seksuell omgang med barn under 16 år kan straffes med fengsel. Loven gjelder også der begge ungdommene er under 16 år. Regelen har også et unntak som sier at hvis de som har sex er ”jevnbyrdige i alder og utvikling”, kan straffen falle bort. Dette forklares nærmere senere i artikkelen.

Hvorfor har man denne loven?

Det er to hovedgrunner til at vi har denne lovbestemmelsen. Den ene er at vi skal beskytte barn og ungdom mot overgrep fra voksne.

Den andre grunnen er at vi skal beskytte barn og ungdom mot å ha sex før de er klare for det fysisk og psykisk. Sex bør være en positiv opplevelse for de som er involvert. Hvis en eller begge parter ikke er klare for det, eller føler seg presset, kan det være en vond følelsesmessig opplevelse. Sex kan også få alvorlige konsekvenser som gravididet eller kjønnssykdommer dersom man ikke er flinke til å beskytte seg. Regelen er laget for å sikre at ungdom er modne nok til å ta et veloverveid valg, ved at de er sikre på seg selv og har kunnskap om mulige konsekvenser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokken er sen og jeg er syk, så jeg lar Wikipedia stå for ordvalget:

"Ifølge loven (§ 196[1]) er det ulovlig også for mindreårige å ha sex med hverandre. Når det kommer til straff ønsker man imidlertid å ta noe lettere på seksuell omgang mellom jevnaldrende mindreårige på samme modningsnivå når det ikke bærer preg av utnyttelse, men er et uttrykk for ungdommelig utprøving."

Det er selvfølgelig en haug med faktorer som kan spille inn på straff og slikt. Hvis de seksuelle handlingene for eksempel er et resultat av overgrep, vil ikke alderen til overgriperen ha stort å si.

Jeg har mye jeg kunne sagt om dette, men ikke akkurat nå kjenner jeg. Spesielt interesserte kan jo lese dette.

Okei, da lærte helsesøsteren oss feil på ungdomsskolen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...