Gå til innhold
Hundesonen.no

Prosjekt mentalt sund collie - avlsindeks for mentalitet (Sverige)


Hanna
 Share

Recommended Posts

Jeg har akkurat vært på seminar på jobben om "Breeding for temperament traits in dogs" hvor Per Arvelius fra Sveriges lantbruksuniversitet presenterte Prosjekt mentalt sund collie, og jeg ble mektig imponert og inspirert!

Kort fortalt

Svenska Collieklubben har merket seg problemer med nervøsitet og redsel på rasen (langhåret først og fremst), og ønsker å gjøre noe med dette. I samarbeid med SLU og SKK utvikles det nå en avlsindeks for mentalitet basert på MH resultater, spørreskjema til eier om hundens mentalitet og stamtavleinformasjon (slektskap). (Jeg kan legge til at collie i utgangspunktet rutinemessing MH testes i Sverige da det er et krav for avl.)

Hva syns dere om prosjektet, og er det adferdsegenskaper du kunne tenkte deg å forbedre med å bruke en avlsindeks i din rase?

Klippet mer utfyllende info fra Svenska Collieklubben:

MER INFO OM PROJEKT MENTALT SUND COLLIE

Pilotstudie för utveckling av ett "mentalindex" för collie

Av Katja Grandinson och Per Arvelius, institutionen för husdjursgenetik, SLU

Projektet Mentalt Sund Collie är ett samarbete mellan Svenska Collieklubben (SCK, Svenska Brukshundklubben (SBK) Svenska Kennelklubben (SKK) och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Syftet med projektet är att skapa verktyg som gör det enklare för uppfödarna att föda upp hundar med god mentalitet. Dessutom kommer det att bli enklare för valpköpare att finna de valpar som kommer att utvecklas till de vuxna hundar de söker.

Hundars mentalitet registreras idag i stor skala genom Mentalbeskrivning Hund (MH) där en stor andel av våra brukshundar, däribland collie, beskrivs. En hunds reaktioner på MH säger en hel del om hur den mår och beter sig i vardagen. MH utvecklades ursprungligen för att vara en hjälp i avelsarbetet, och vi vet att de egenskaper som mäts i MH är ärftliga. Därför kommer egenskaper som mäts i MH att utgöra en viktig del i det nya avelsverktyget. Ett mål med projektet är att utveckla en rutinmässig skattning av så kallade
avelsvärden
för olika egenskaper som mäts i MH för collie. Det har man inte tidigare gjort för någon ras. Collieklubben kommer alltså att gå i fronten vad gäller utveckling av möjligheter att göra genetiskt urval för förbättrad mentalitet.

Resultat från projektet kommer att ligga till grund för ett nytt certifieringssystem för långhårig collie. Svenska Collieklubben kommer att kunna certifiera kullar som uppnår vissa kriterier vad gäller föräldrarnas avelsvärden för MH-egenskaper, eventuellt kombinerat med andra egenskaper som resultaten visar har stor betydelse för just colliens mentalitet. Certifieringen indikerar vilka kullar som har stor potential att utvecklas till hundar med önskvärda mentala egenskaper. Certifieringen blir en tydlig hjälp för valpköpare, och ger en möjlighet för uppfödare att profilera sin uppfödning.

For mer info se http://www.svenskaco...tsundcollie.htm

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kan man lure på hvorfor de norske collieoppdretterne/eierne mener at MH, nei det er ikke viktig..

*sette ting veldig på spissen*

Nå er ikke akkurat min rase kjent for å sjekkes heller, de re liksom bare gentle giants liksom (je rite) men den danske klubben har iallefall laget en ønskeprofil for MH, samt arrangert flere MH slik at folk kan teste om de vil. Alle dagene har blitt fyllt opp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kan man lure på hvorfor de norske collieoppdretterne/eierne mener at MH, nei det er ikke viktig..

*sette ting veldig på spissen*

Nå er ikke akkurat min rase kjent for å sjekkes heller, de re liksom bare gentle giants liksom (je rite) men den danske klubben har iallefall laget en ønskeprofil for MH, samt arrangert flere MH slik at folk kan teste om de vil. Alle dagene har blitt fyllt opp :)

Jeg tror ikke nødvendigvis MH er det beste verktøyet for å vurdere gemytt på vanlige familiehunder, men det er godt innarbeidet, standardisert og mye brukt, og det er viktig for å kunne bruker det i avlsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da kan man lure på hvorfor de norske collieoppdretterne/eierne mener at MH, nei det er ikke viktig..

*sette ting veldig på spissen*

Vi har jo ikke sånt i Norge må man jo vite, alt er perfekt fryd og gammen her :aww: Her i Norge går man så langt som å frarådet folk å gå mh...

Kommer tilbake til tråden litt senere når jeg har bedre tid, da dette er et av de punktene jeg ser på som viktig i min Collie avl ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nødvendigvis MH er det beste verktøyet for å vurdere gemytt på vanlige familiehunder, men det er godt innarbeidet, standardisert og mye brukt, og det er viktig for å kunne bruker det i avlsarbeid.

Jeg tror nok ikke MH er noe dårlig verktøy å kunne beskrive hvordan en hund faktisk er.. Problemet støter jo på tolkningen heller vil jeg påstå.. Ikke minst kunne se ting i sammenheng og finne ut hva som er ønskelig..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke nødvendigvis MH er det beste verktøyet for å vurdere gemytt på vanlige familiehunder, men det er godt innarbeidet, standardisert og mye brukt, og det er viktig for å kunne bruker det i avlsarbeid.

Hva er da det beste verktøyet, av de vi har idag?

At det kunne vært en annen test for "bare familiehunder" er så, men det har vi jo ikke tilgjengelig for øyeblikket.

Red, la inn et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke MH er noe dårlig verktøy å kunne beskrive hvordan en hund faktisk er.. Problemet støter jo på tolkningen heller vil jeg påstå.. Ikke minst kunne se ting i sammenheng og finne ut hva som er ønskelig..

MH er utviklet for å vurdere tjenestehunder, og måler ikke alle egenskaper vanlige hundeeiere syns kan være problematisk som uro/ Bjeffing alene hjemme, aggresjon/ Bjeffing mot andre hunder, aggresjon mot familiemedlemmer osv... Men som sagt er det et godt verktøy bla fordi det er standardisert og mange bruker det, og det et helt avgjørende for avlsarbeid.

Dette er det mest omfattende og seriøse tiltaket jeg har sett i forhold til avl på gemytt. Det står respekt av at de virkelig tar tak i en problemstilling som lettere kan skyves under teppet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH er utviklet for å vurdere tjenestehunder, og måler ikke alle egenskaper vanlige hundeeiere syns kan være problematisk som uro/ Bjeffing alene hjemme, aggresjon/ Bjeffing mot andre hunder, aggresjon mot familiemedlemmer osv... Men som sagt er det et godt verktøy bla fordi det er standardisert og mange bruker det, og det et helt avgjørende for avlsarbeid.

Dette er det mest omfattende og seriøse tiltaket jeg har sett i forhold til avl på gemytt. Det står respekt av at de virkelig tar tak i en problemstilling som lettere kan skyves under teppet!

At den er laget med tanke på tjenestehunder og slikt, er greit nok.. Men jeg tenker litt slik at en normal skrudd sammen hund vil takle å være hjemme alene, kan gå forbi fremmende hunder uten noe hokus pokus osv. Om en normal er skrudd sammen ser man fint på en MH :) Men mye av dette kan jo også slå ut på miljø også, bare så det er sagt :)

Edit: Men jeg må også si at jeg er helt enig i deg at dette er et veldig bra tiltak :)

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da det beste verktøyet, av de vi har idag?

At det kunne vært en annen test for "bare familiehunder" er så, men det har vi jo tilgjengelig for øyeblikket.

Enig, det er det beste verktøyet tilgjengelig, og det kanskje viktigste i denne sammenhengen er at det allerede er innarbeidet i rasens avlsarbeid da alle foreldredyr må testes, og det gjør prosjektet lettere å gjennomføre i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

MH er utviklet for å vurdere tjenestehunder, og måler ikke alle egenskaper vanlige hundeeiere syns kan være problematisk som uro/ Bjeffing alene hjemme, aggresjon/ Bjeffing mot andre hunder, aggresjon mot familiemedlemmer osv... Men som sagt er det et godt verktøy bla fordi det er standardisert og mange bruker det, og det et helt avgjørende for avlsarbeid.

Dette er det mest omfattende og seriøse tiltaket jeg har sett i forhold til avl på gemytt. Det står respekt av at de virkelig tar tak i en problemstilling som lettere kan skyves under teppet!

Dette er ikke tilfellet, MH er laget som et avlsverktøy for å beskrive de mentale egenskapene som finnes i enkelt individer som representerer en avlslinje på en rase. Jeg håper vi får det samme her i landet som i Sverige, at man ikke får avle uten kjent MH-status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke tilfellet, MH er laget som et avlsverktøy for å beskrive de mentale egenskapene som finnes i enkelt individer som representerer en avlslinje på en rase. Jeg håper vi får det samme her i landet som i Sverige, at man ikke får avle uten kjent MH-status.

Avlsverktøy ja absolutt, men utviklet for brukshunder.

Ja jeg var ikke klar over at det er et krav for collie i Sverige. Gjelder det alle gruppe 1 hunder?

Men fra å kreve MH resultat til å definere ønskede og uønskede adferdsegenskaper og beregne avlsverdier er et imponerende lang steg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Avlsverktøy ja absolutt, men utviklet for brukshunder.

Ja jeg var ikke klar over at det er et krav for collie i Sverige. Gjelder det alle gruppe 1 hunder?

Men fra å kreve MH resultat til å definere ønskede og uønskede adferdsegenskaper og beregne avlsverdier er et imponerende lang steg!

Det er jeg ikke enig i, for hva er forskjellen på en brukshund og en mynde i testløypa? Ikke annet enn at man har forskjellige ønskeverdier på de forskjellige momentene.

Kravet gjelder alle hunder som er innunder SBK (alle brukshundrasene). Flott med forskning, håper dette er noe flere raseklubber kan jobbe videre med etter dette prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...