Gå til innhold
Hundesonen.no

Orm/marke kur


Caro
 Share

Recommended Posts

Det er jeg litt usikker på, men bendelorm? Jeg fikk i alle fall vite dette hos dyrlegen, siden jeg trener i en ridehall :)

Men om hesten ikke går og deler beite med andre dyrearter, og selv får kur før og etter beite (som er ganske vanlig) så er faren for orm derfra uhyre liten. Da er det faktisk verre om hunden eter en hestepære med ormekur i, faktisk.

Jeg tror det er sjeldent voksen hund har plagsom orm, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musa gir jo spolorm, men hvilken orm får de av hesten?

Ettersom jeg har lest meg opp nå på de to siste minuttene ell no, har jeg funnet ut at både hester og hunder er utsatt for spolorm, piskeorm og bendelorm.. Og ettersom jeg har lest, så kan egg av både bendelorm og spolrom være i hestemøkka :)

Edit:

Men om hesten ikke går og deler beite med andre dyrearter, og selv får kur før og etter beite (som er ganske vanlig) så er faren for orm derfra uhyre liten. Da er det faktisk verre om hunden eter en hestepære med ormekur i, faktisk.

Jeg tror det er sjeldent voksen hund har plagsom orm, jeg.

Noen av innvollsormene fra hestene overlever fint vinteren.. Og særlig der jeg er, går det jo mange hester hele tiden, og noen hester er vist mye mer utsatt for orm enn andre..

Og en frisk, voksen hund er nok ikke den som er mest utsatt.. Men valper, unghunder, dieende tisper og eldre hunder er utsatt..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man behøver det, snakk med veterinæren din om hva som behøves, er det sterk mistanke om orm eller parasitter så er det mulig det skrives ut med det samme, ellers kan det hende du bare får med deg et rør med lokk som du skal samle avføringsprøver fra over 5 dager/ganger hunden gjør nr. 2, og om det da blir påvist, får du utskrevet resept.

Delvis korrekt, man trenger bare ferskest mulig avføring nå (nytt utstyr). Veterinær tar gjerne svaber analt.

Dette stemmer ikke. Markkur blei reseptfri etter at det blei påvist revens bendelorm i Sverige. Om en reiser til Sverige MÅ hunden gis markkur, ellers gis det ikke med mindre det er helt klart et behov. Tidligere ga man hunder markkur over en lav sko...

Det er kun Drontal og Droncit som er reseptfritt, og skal etter reglene kun selges til de som skal på utelandsreise, tilbake fra Sverige, inn til Finland, England,Irland og Malta. Skal du behandle mot spolorm og piseorm må du nok ha resept fra veterinær, og reglene er klare.. Se link lenger ned

Dette blir ikke praktisert..

Da bryter de veterinærene forskriftene og begrensninger satt i verk juli 2009. Det er kun tillat å gi ormekur utenfor påvist orm til drektige (fra dag 40), diende tisper, valper 2-4-6-8-12 uker, ved 6 mnd'r og 12 mnd'r. Etter det SKAL det påvises eller være sterk mistanke om orm, og det SKAL skrives ut resept eller gis av/hos veterinær.

Vær så god LINK, også kan dere klikke dere fram til hele artikkelen om dere vil vite hvorfor og hvorledes. også kan dere gå på mattilsynet å lese om reven lille bendelorm, og der står det

Statens legemiddelverk har med virkning fra 14.03.2011 gitt midlertidig unntak fra kravet om resept for den minste pakningen av Droncit tabletter til behandling mot revens dvergbendelorm. Droncit inneholder praziquantel som virker mot denne parasitten. Tabletten - 50 mg til hund- kan derfor kjøpes reseptfritt på apotek.

Det finnes andre preparater med praziquantel i kombinasjon med andre virksomme substanser. Disse produktene er beregnet på behandling av blandingsinfeksjoner med ulike typer av parasitter. Disse produktene kan kun fåes kjøpt på resept.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis korrekt, man trenger bare ferskest mulig avføring nå (nytt utstyr). Veterinær tar gjerne svaber analt.

Det er kun Drontal og Droncit som er reseptfritt, og skal etter reglene kun selges til de som skal på utelandsreise, tilbake fra Sverige, inn til Finland, England,Irland og Malta. Skal du behandle mot spolorm og piseorm må du nok ha resept fra veterinær, og reglene er klare.. Se link lenger ned

Da bryter de veterinærene forskriftene og begrensninger satt i verk juli 2009. Det er kun tillat å gi ormekur utenfor påvist orm til drektige (fra dag 40), diende tisper, valper 2-4-6-8-12 uker, ved 6 mnd'r og 12 mnd'r. Etter det SKAL det påvises eller være sterk mistanke om orm, og det SKAL skrives ut resept eller gis av/hos veterinær.

Vær så god LINK, også kan dere klikke dere fram til hele artikkelen om dere vil vite hvorfor og hvorledes. også kan dere gå på mattilsynet å lese om reven lille bendelorm, og der står det

Okey, var over 5 dager min veterinær sa, grunnet det ikke behøver å komme mark/egg i hver eneste avføring selvom man har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smitte fra annen hund som er hovedtrusselen her. Orm fra katt og hest smitter så og si aldri over på hund, etter hva jeg har lært. Når det er sagt så behandler jeg mine egne hunder rutinemessig en gang pr år, pga smitte. De spiser hundebæsj i skogen bl a. Og bare tanken på innvollparasitter gjør meg dårlig.

http://www.notteroy-dyreklinikk.no/klinikken/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=42

Edit: la til informativ link..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, var over 5 dager min veterinær sa, grunnet det ikke behøver å komme mark/egg i hver eneste avføring selvom man har det?

Selvfølgelig skjer det at det ikke alltid er egg i avføringen selv om hunden har orm, men sånn jeg forsto det så var det da ikke nødvendig å behandle. Mengde = behandle, forebygge = fy fy ...

Det er smitte fra annen hund som er hovedtrusselen her. Orm fra katt og hest smitter så og si aldri over på hund, etter hva jeg har lært. Når det er sagt så behandler jeg mine egne hunder rutinemessig en gang pr år, pga smitte. De spiser hundebæsj i skogen bl a. Og bare tanken på innvollparasitter gjør meg dårlig.

http://www.notteroy-...id=47&Itemid=42

Edit: la til informativ link..

Linken er veldig informativ, ser av siste avsnitt (og litt om behandlingsregime) at den er skrevet før 2009 og ikke redigert siden. Den strider mot reseptbelagtheten og klinikken bør varsles om dette.

Jeg bodde noen år i Danmark, og der har ormekurer vært reseptbelagt i ganske så mange år.. når jeg hørte snakk om at det skulle bli slik i Norge sluttet jeg å gi ormekur (sha spiste alt han kom over, kattebæsj var sjokolade :P) og begynte i stede å forske litt på dette ved å ta regelmessige avføringsprøver. Det gikk hele 4 år før han fikk påvist orm. Året etter at jeg kom tilbake til Norge tredde loven i kraft her, og jeg fortsatt denne praksisen. Ingen av mine hunder har ennå fått påvist orm (GG gjør jeg det ikke på da vi reiser så mye via Sverige at han nok er overdosert på antiparasittmiddel :huh: ). Tispa mi spiser mus, lemmen, kattebæsj, kadaver hun finner i skogen, matrester i grøfta, u name it (hun går alltid løs for hun går alltid bak meg, jeg får ikke alltid med meg hva hun putter i kjeften, og hun er konstant sulten :P), og hun har ikke fått en eneste ormekur de årene hun har vært hos meg..

Jeg oppfordrer alltid alle jeg prater med til å følge disse restriksjonene om bru av antiparasittmiddel, det er skremmende å se hvor sterke midler de har begynt å ta i bruk fordi den tradisjonelle "fenabandzol" (bla. panacur) ikke viser like stor funksjon som den gjorde før. Husk også at ALL parasitt middel som blir gitt dyra våre kommer ut i naturen, det forsvinner ikke bare i kroppen på dem. Og det er det som utgjør faren, at parasittene blir sterkere og mer levedyktige i naturen fordi de blir resistente. Det er allerede påvist i 2007 at en av disse ormene man ofte finner på beitemark (dere hestefolk vet kanskje hvilken jeg sikter til) har sterk resistens mot flere antiparasittmidler.

Det er skremmende å vite hva eks. ivomektin gjør med naturen, og jeg priser meg lykkelig og x-fingre for at dette ikke blir vanlig å bruke på hund og katt på lik linje til at de MÅ bruke det på hest (det var tidligere også vært vanlig å bruke det på bla. marsvin mot ringorm og midd, der er det også kommet restriksjoner og andre preperater).

Ivomektinens virkning er forresten under lupen fra forskere på rein (der brukes det mot bla. brems som gir høy dødelighet hos rein). De startet med dette i 2008 (i Sverige noen år tidligere), og nå begynner resultatene å komme, jeg kan nevne bla. at det er registrert dårligere hud/skinn kvalitet som påvirker dåret i levende tilstand (dårligere isolasjon mot kulde) og kvaliteten på skinnet som prepareres til klær..

Edit: tok bort litt + lagde avsnitt

Endret av Gullulven
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir jo hundene mine minst 1 gang i året med ormekur, i og med at de er stallhunder. Ormekuren kjøper jeg reseptfritt i sverige :) De er også mye over grensen de også på turer og sånt, så de får jo litt ormerkur her og der pga de reglene å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekuren mot dvergbendelorm er en annen enn den normale..

Å gi vanlig ormekur på fast basis er svært uheldig, og har allerede ført til at man ser resistens mot enkelte av midlene.

Dette fører til at vi gir hundene våre sterkere og sterkere midler, og at man må prøve ut nye midler med nye bivirkninger.

Det er som med antibiotika (og en haug av andre medisiner), det er FARLIG å gi medisiner unødvendig fordi det utvikles resistens.

Dere har vel hørt om sykehusbakteriene? De verste bakteriene spiser rett og slett opp pasienten.. Antibiotika har ingen effekt, pasienten blir sakte men sikkert spist opp..

Vet dere hvorfor disse har blitt som de er? Joda, det er fordi man har behandlet med antibiotika i alt for stor grad.

Så folkens.. Bruk hodet, og gi ormkur først etter at dere har en positiv avføringsprøve.

Selv leverer jeg inn avføringsprøve fra mine hunder 2 ganger i året.

Nå slipper jeg å levere de hos veterinæren da jeg har folk på jobben som gjør analysen for meg, men jeg ville gjort det om jeg måtte levert inn hos veten og.

Hittil har ingen av mine fått påvist orm, dette til tross for at de skal spise på det meste de finner der ute..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så folkens.. Bruk hodet, og gi ormkur først etter at dere har en positiv avføringsprøve.

Selv leverer jeg inn avføringsprøve fra mine hunder 2 ganger i året.

Nå slipper jeg å levere de hos veterinæren da jeg har folk på jobben som gjør analysen for meg, men jeg ville gjort det om jeg måtte levert inn hos veten og.

Hittil har ingen av mine fått påvist orm, dette til tross for at de skal spise på det meste de finner der ute..

:cheerleader:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...