Gå til innhold
Hundesonen.no

Katten vår Max


Poter
 Share

Recommended Posts

Max var alene i helga og det gikk bra! Hadde gjort fra seg kun i kassa og var i godt humør da vi kom hjem. Han halter heller ikke mer. Akkurat nå ligger han og stormaler. Er i strålende humør om dagen :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tråden til Max har forsvunnet, så da starter jeg en ny Max, eller Maximus som han heter på "stamtavlen", er født sommeren 2002. Han er en omplasseringskatt som kommer fra dyrebeskyttelsen. Han måt

Undercover Max

Dårlig dag?

Posted Images

I går da jeg kom hjem møtte jeg to klissvåte og gjørmete katter på gårdsplassen. Den ene var Max, den andre var det ikke så godt å se hvem var. De sneik seg fra hverandre med lav holdning, så tydelig de hadde vært i en konflikt. Naboen driver og graver utenfor huset sitt, så jeg tipper at de har sloss og falt ned i et gjørmehull eller noe.

Jeg løfta opp Max og bar ham inn og det bare rant av ham. Rett i dusjen hvor gulvet ble helt brunt og fult av sand. Ikke så fornøyd Max, men han finner seg i det.

Stakkars var helt utslitt etterpå og lå og skalv på sofaen. Pakket ham inn i pledd og der ble han liggende resten av dagen. Han halta noe med det samme, men det kom seg utover kvelden. Huff, jeg er ikke helt komfortabel med å ha ham ute når han skal havne i slosskamper så ofte som han gjør, men å konvertere ham til innekatt er jo heller ikke så enkelt når han har vært ute hele livet sitt...

I dag er han like fin igjen, sulten, glad og fornøyd, så han har fått være ute noe.

1146548_10151803249522559_1184866646_n.jHer har han lagt seg oppå pleddet, fortsatt sliten, men fått varmen i seg igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Max da :(

Godt han fikk komme inn i varmen!

Ja, glad jeg kom hjem akkurat da sånn at han ikke må gå ute flere timer før vi kom hjem! Heldigvis var det sol den dagen, men likevel. Nå er det blitt høst her i Tromsø med kalde temperaturer og regn, så da har han søkt ly under ullpleddet i sofaen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hm, jeg skrev en post her i går, men ser ikke ut til at den er kommet med.

I allefall, jeg skrev at Max fikk sin årlige vaksine i går. Ikke akkurat hans beste dag i året ;) Kjøre bil, være hos veterinæren... nei, ikke så mye å rope hurra for, men han er frisk og rask, bortsett fra at han fortsatt er litt overvektig. Det har han i grunn vært helt siden vi fikk ham for ti år siden... Vi prøver å slanke ham, men han finner mat ute og da er det ikke så lett. Veterinæren har fått et nytt fôr nå som skal gjøre at de ikke blir så sulten. Skal prøve det når vi er ferdig med denne sekken.

Han veier 5,4 kg og lever opp til navnet sitt: Maximus ;)

Prøvde ut noe nytt i bilen. I stedenfor å ha ham i sitt eget bur, hadde jeg ham sammen med Eine og pakket ham inn i et pledd. Han virket roligere og gjorde ikke i fra seg, så det virker lovende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

I helga har Max endelig greid å være med på kjøretur uten å gjøre seg ut! I stedenfor å ha ham i sitt eget bur, pakket jeg ham inn i et mykt pledd og la ham sammen med Eine i hans bur. Vi har ikke hørt et pip fra Max på hele turen (2 timer en vei) og han var rolig og fin hver gang vi kom frem. Godt å se ham klare kjøreturen uten å freake ut og bli redd. Å være pakket inn i pledd bruker å roe ham ned, så tror vi fant løsningen på bilkjøringen og aleneproblematikken der :D

71ffefc9-c96a-44a8-8428-5f6ceda472e2_zps

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg bekymra for Max. Han har vært borte siden i går kveld og det er lenge for ham å være nå som det er kaldt ute. I natt og i dag kom årets første sny, så det er kaldt og vått ute og absolutt ikke noe favorittvær for pusekatter. Mannen og Eine er ute og leiter etter ham nå, håper virkelig han finner veien hjem snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå bra! :) Er helt grusomt når pusene ikke kommer inn når de skal!

Ja, vi ble jo så bekymret! Han har ikke vært ute så lenge før, så ble redd der ei stund at vi hadde mistet ham. Var så godt å høre ham mjaue da jeg åpna ytterdøra og se han komme sprettende med halen til værs og være så fornøyd og fin :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Som jeg skrev i kattetråden så er jeg litt bekymret for Max. I perioder kan det virker som han har vondt. Han sover mye, maler ikke når vi koser med ham, vil helst være i fred, rynker brynene, kan gå litt stivt og i går gikk han med kul på ryggen. Han kan også vegre å hoppe opp på benken hvor matskåla hans står. Ofte er det bare små, små tegn som gjør at vi merker at det kan være noe. Vi tolker det som at han har smerter noe sted, så i dag dro vi til veterinæren med ham.

Veterinæren klemte over ham, strakk, tøyde og bøyde så godt som det gikk. Han krøllet seg bare sammen til en ball og vil helst ikke bli undersøkt, men hun fikk sett at han er stiv i bakparten og i lårene, samt at tannkjøttet hans er rødt. Hun mente det ville være best å ta røngten av ham og blodprøver for å sjekke alt, noe jeg er enig i, så i morgen skal han inn for en grundigere undersøkeler. De blir å ta blodprøver av ham først for å se hvordan nyre -og leververdiene er. Så blir det røngten av bakpart, lår og munn.

Jeg liker ikke at han skal sederes, han er jo tross alt 11 år, men han er frisk og rask, så det går vel helst bra. Det gikk jo bra i fjor da han trekte tenner, så det gjør vel det denne gangen også, men liker det ikke... er ikke noe særlig å levere disse dyra fra seg på morgenen og gå og vente på å høre i fra veterinæren i løpet av dagen :heart:

Håper de finner ut av det i morgen og at alt går bra! Veterinæren nevnte at det kunne være gikt, så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i kattetråden så er jeg litt bekymret for Max. I perioder kan det virker som han har vondt. Han sover mye, maler ikke når vi koser med ham, vil helst være i fred, rynker brynene, kan gå litt stivt og i går gikk han med kul på ryggen. Han kan også vegre å hoppe opp på benken hvor matskåla hans står. Ofte er det bare små, små tegn som gjør at vi merker at det kan være noe. Vi tolker det som at han har smerter noe sted, så i dag dro vi til veterinæren med ham.

Veterinæren klemte over ham, strakk, tøyde og bøyde så godt som det gikk. Han krøllet seg bare sammen til en ball og vil helst ikke bli undersøkt, men hun fikk sett at han er stiv i bakparten og i lårene, samt at tannkjøttet hans er rødt. Hun mente det ville være best å ta røngten av ham og blodprøver for å sjekke alt, noe jeg er enig i, så i morgen skal han inn for en grundigere undersøkeler. De blir å ta blodprøver av ham først for å se hvordan nyre -og leververdiene er. Så blir det røngten av bakpart, lår og munn.

Jeg liker ikke at han skal sederes, han er jo tross alt 11 år, men han er frisk og rask, så det går vel helst bra. Det gikk jo bra i fjor da han trekte tenner, så det gjør vel det denne gangen også, men liker det ikke... er ikke noe særlig å levere disse dyra fra seg på morgenen og gå og vente på å høre i fra veterinæren i løpet av dagen :heart:

Håper de finner ut av det i morgen og at alt går bra! Veterinæren nevnte at det kunne være gikt, så vi får se.

Lykke til :hug: Vet åssen du har det, skal selv levere pus i morgen, for tanntrekking. Og hun er jo ung i tillegg, men stresser noe så enormt allikevel da vett :icon_redface:

Det går jo som regel bra, og de blir fulgt nøye med :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :hug: Vet åssen du har det, skal selv levere pus i morgen, for tanntrekking. Og hun er jo ung i tillegg, men stresser noe så enormt allikevel da vett :icon_redface:

Det går jo som regel bra, og de blir fulgt nøye med :ahappy:

Takk og lykke til du også :hug: Det er jo noe med disse småpusene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da har Max hatt en heldag hos veterinæren, leverte ham der klokken åtte i morges og hentet ham nå kvart på fem. De tok blodprøver av ham som var fine og røngten av kjeve, bakpart og lår. Bakparten og lårene var fine. Kjeven var ikke så fin. Der var det betennelse i nederkjeven og noe forandringer i selve kjeven som veterinæren ikke helt visste hva hun skulle tro om. Hun renset skikkelig der nede og har sydd, så nå skal han på smertestillende og antibiotika noen dager. Han har nok hatt bra vondt i kjeven.

Før vi dro derfra tisset han blod. Ganske rikelig også. Hun sa det var vanlig med høstinfeksjoner i urinveiene og da kunne det komme blod også, så vi skal bare se det an.

Snakket med henne om dette med utekatt vs innekatt og hun var enig med oss i at det har vært mye på ham nå. Infeksjoner, sår, knekte tenner og diverse som gjør at han får smerter. Så jeg har bestemt meg for å holde ham inne i vinter også får vi se hvordan det går til våren. På vinteren er han uansett mye inne, så det tror jeg skal gå sånn høvelig bra. Så får vi heller bygge kattegård til ham når snyen er borte sånn at han får vært litt ute værtfall. Håper han kommer til å godta det.

Akkurat nå sitter han under stuebordet og er passe groggy. De hadde latt ham sove litt ekstra og gav ham oppvåkningsmiddel rett før vi kom, så han er ikke helt våken enda.

Så er det bare å krysse fingrene for at han kommer seg fint og at det gror godt igjen i kjeven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig og kjipt med kjeven hans :hug: Åssen var tennene generelt da?

Bra at blodprøver og bakpart var fint! Håper han kommer seg kjapt og godtar innetilværelsen :wub:

Han hadde noe emaljeskader på noen av tennene, ellers så det fint ut. Han har jo trekt en del tenner før, så er ikke så mange igjen inni der ;) Veterinæren sa at kjeven faktisk kunne ha vært brekt tidligere. Det var åpent inn til kjeven, så enten det eller noe etter en knekt tann. Huff, det har visst gått hardt for seg ute! Skal bli godt å ha ham inne og ha mer kontroll over ham, får håpe han blir enig etter hvert :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang innetilvenning; har dere klatrestativ? Ikke nødvendigvis stort et pga hoftene hans, og gjerne noe han gå opp til istedenfor å hoppe. Du kan og begynne å klikker trene han, så han får litt mental stimuli. Selv trener jeg fvf, stopp og sitt på min katt! Da får han brukt hodet en del. Få tak i et massasje senter han kan bruke selv, vår er fra RC. Gi han leker hvor jakt instingte kommer frem. Finnes noen leker hvor det er en sommerfugl som flyr frem og tilbake, laserpenn er undervurdert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :hug: Vet åssen du har det, skal selv levere pus i morgen, for tanntrekking. Og hun er jo ung i tillegg, men stresser noe så enormt allikevel da vett :icon_redface:

Det går jo som regel bra, og de blir fulgt nøye med :ahappy:

Hvordan gikk tanntrekkinga?

Ang innetilvenning; har dere klatrestativ? Ikke nødvendigvis stort et pga hoftene hans, og gjerne noe han gå opp til istedenfor å hoppe. Du kan og begynne å klikker trene han, så han får litt mental stimuli. Selv trener jeg fvf, stopp og sitt på min katt! Da får han brukt hodet en del. Få tak i et massasje senter han kan bruke selv, vår er fra RC. Gi han leker hvor jakt instingte kommer frem. Finnes noen leker hvor det er en sommerfugl som flyr frem og tilbake, laserpenn er undervurdert!

Takk for tips :) Vi har ikke klatrestativ, har hatt det i flere år, men så sluttet han å bruke det, så vi solgte det. Kanskje det blir mer aktuelt for ham å bruke det nå fremover. Klikkertrene ham har jeg faktisk gjort siden vi fikk ham, men han kan ikke skilte med så mange atferder ;) Sitte bamse og snurre rundt er vel det eneste han kan sånn høvelig. Han bruker å få en del godbitsøk, det er noe han liker godt. Han og Eine søker sammen :)

Massasje senter har jeg ikke hørt om før, hvordan fungerer det?

Max er veldig lite leken, han kan ligge på gulvet og daske litt til ei mus eller en tråd, men aldri sånn at han løper etter noe. Han liker katnipleker og kan ligge og spenne/spøle på den i noen minutter. Jeg vil tro lekelysten hans blir større nå som han ikke får aktivisert seg så mye ute. Han leker mer om vinteren når han er mer inne, så det kommer nok naturlig. Og selv om han ikke løper etter og tar helt av, så synes han jo det er morsomt og ligge på gulvteppet og slå etter lekene :wub:

Har du link til den sommerfugleken? Skal prøve ut laserpenn!

Huff, stakkars Max da, så mye greier med han!

Fredrik ønsker han masse god bedring!

Max hilser og sier tusen takk :ahappy:

Haha, akkurat nå strekker han fram labben med bandasje på. "Ta den aaaaav!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...