Gå til innhold
Hundesonen.no

Når er det mest ideelt å begynne med kurs?


Maria
 Share

Recommended Posts

Ja, som overskriften lurer jeg rett og slett når man bør gå valpekurs med hunden sin. Jeg tenker at det er nyttig, spesielt for valpen, å gå valpekurs selv om fører/eier tidligere måtte ha flust av kurs bak seg med tidligere hunder. Og jeg vet ikke når jeg eventuelt ville meldt på valpen min?

Her i Ås er det et kurs like ved oss med oppstart i slutten av mars. Da er Mini nesten 5 måneder gammel. Er det mye? :P Chess gikk på kurs da hun var knappe fire måneder, og jeg minnes at hun var en av de eldste på kurset!? Men fem måneder kan da umulig være noen ugunstig valpekursalder heller?

What u think?

Jeg har sett på kurs som begynner tidligere litt lenger unna, men med en valp som fryser ræva av seg etter ti minutter ute kan det umulig være spesielt gunstig å gå på valpekurs ute i kulda 2x2 timer i uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 mnd synes jeg er en fin tid. Da kan man ha lært hunden litt grunntrening som lek og det å ta godbiter. Hvis du er litt "lur" (gjerrig) kan du jo innen den tid lære henne å komme inn på plass, gå bittelitt fvf, sitt og dekk og bli, så kan du starte rett på grunnkurs og spare en slump penger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Jubi deltok jeg på blodsporkurs når hun var ni uker. Det ble selvsagt lagt opp på hennes premisser, og det var herlig og se hvor lett hun tok det. Dette kunne jeg selvsagt ikke gjort om hun var leveringsklar på vinteren, men nå passet det sånn.

Valpekurs startet jeg med henne når hun var fem mnd da det var oppstart akkurat da.

Med kommende valp er vi påmeldt introkurs i spesialsøk når han er tre mnd og blodsporkurs når han er knappe fem mnd. Valpekurs blir det så fort jeg ser oppstart av dette. Om det drøyer vil jeg gjøre som Borderen sier og lære inn enkle ting hjemme og hoppe rett på grunnkurs når han blir 6mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia var 5 mnd. når eg var på kvalpekurs med ho. Hadde allerede starta med trening av sitt, dekk og kontakt innan den tid, men er fint å få komme seg på kvalpekurs også. Meinar det var andre som var eldre der også. Så du kan nok fint reise på det kurset du har sett deg ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Lexi begynte når hun var ca. 4 mnd gammel. Hun var da en av de yngste på kurset, men det har sikkert mye med at oppi her er vi ikke så bortskjemte med mye kurs (maks 2 i året). Syns det var en veldig fin tid å starte skikkelig å jobbe med henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpis var ikke sosialt trygg nok til å beg på valpekurs før hun var rundt 4 mndr, hun. Og da kunne hun sitt, dekk, a-a (nei), innkalling og gå pent i bånd som de andre valpene lærte seg. Men hun hadde stort utbytte av å være rundt de andre hundeførerne og instruktørene :) Det var ikke valpelek og den type sosialisering på kurset, og det var helt greitt for vår del, siden vi hadde nok hundevenner fra før. Valpene var i alder 10 uker - 5 mndr, med god spredning i raser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer veldig an på hvor modne de er og hvor trygge de er. Fanta var 12 uker når vi startet, men den bikkja kunne sikkert begynt når hun var 8, sånn sett. Men 12 er smertegrensa her i alle fall, vi må bli litt kjent med valpen og de skal helst forstå litt hva godbiter og lek er for noe før vi begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på valpekurs med en gang jeg fikk pelsen. Gikk vel noen uker før kurset startet, kanskje en mnd også men husker ikke helt. Han var en kjapp liten sak som fra dag èn lett gjorde alt for litt godis. (Det var før han fikk egen vilje. Fant ut at hej, hva skjer hvis jeg ikke.. :whistle: )

Med nestemann kommer jeg til å gjøre som borderen sier, lære inn litt av det grunnleggende selv og starte på kurs på et litt høyere nivå.

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er så rusten og får ikke til å lære mini noe! Haha. Skulle hatt litt hjelp kjenner jeg. Derfor valpekurs. Men er ikke så mye å velge i her i Ås liksom, så enten blir det fem måneder eller ingen ting :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke noe kursoppstart før i april og da er valpisen her 7 mnd. Så vi skal begynne på nybegynnerkurs, valpekursene her går opp til 7 mnd, så nybegynner, grunnkurs osv.Tenker det blir en grei alder å gå med en ung hannhund på kurs for min del, som ikke er vant med unge hannhunder hehe. Syns godt du kan gå valpekurs med ei på 5 mnd, absolutt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at alder på kurs kommer jo an på hva type kurs det ER.... der jeg gikk hadde de faktisk maks grense på alder pga det var sosialisering og bare innføring i hvordan lære inn øvelser. Det var ingen krav til at valpen var utholden nok til å klare hele kurset, det var bare en innføring på øvelser som vi skulle gjøre hjemme. Det var frislipp både i begynnelsen og slutten for å sosialisere så dette var jo nr 1 viktighet og derfor bør ikke valpen være for gammel... midt i kurset tok vi 4 uker pause, og når vi kom tilbake etter de 4 ukene SÅ skulle de trene, men da var de jo 2 mnd eldre enn når vi først begynte :) Vi uteksaminerte når Thia var 6mnd ca...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuma begynte på kurs da hun var 8 uker og 3 dager. Det funka fint! På valpekurset la de vekt på kontakt med eier. Det var heldigvis ikke noe frislepp eller hilsing på andre hunder. Jeg meldte oss på før jeg fikk hun, og tenkte at hvis hun ikke var klar for det, så bare hoppa jeg over første gangen. Men hun var trygg og fin første kurskveld.

Jeg tror det er individuelt og egentlig ikke så viktig når du begynner. Så lenge du er flink til å sosialisere og jobbe med hunden på egenhånd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte på kurs med vår da han var ca 3 mnd gammel. Nå er han 4 mnd.

Jeg har en FRYSEPINNE, så hvis du og har det, burde du kanskje vente til det er litt mildere ute :P Ikke så lett å få en hund som synes det er sååå kaldt til å gjøre noe som helst. For det er jo så synd på dem :P Selvom de er påkledd.

Hvis jeg skal på et nytt kurs (videregående?) så blir det når det er varmt ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...