Gå til innhold
Hundesonen.no

Tolling Retriever, info og erfaringer?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Nysgjerrigheten slo inn og jeg må rett og slett spørre litt nærmere om rasen :)

Jeg syns tollerne er veldig vakre, og har syntes det en god stund. Jeg sosialiserte min egen hund med en stødig og snill tollerhannhund, som åpnet øynene mine litt :) Jeg leste derfor litt rundt på forumet her, og var nær på å slå rasen fra meg...

Leste at flere opplevde den som veldig nervøs?

At flere nevnte at de slet bigtime med samkjønnsagressjon og at de ikke har opplevd hannhunder som går overens med andre hannhunder?

Det er ikke akkurat betryggende lesing da :twitch: Samtidig gikk jeg inn på Norsk Retrieverklubb sine sider for å lese på "Resultater fra helse- og atferdsundersøkelsen på Toller".

I undersøkelsen står dette blant annet:

"Hender det at hunden når den er løs slåss (alvorlig) med andre hunder av Samme kjønn?"

73% svarer - Aldri/ Meget sjelden

10% svarer - Sjelden

Så da tyder det jo på at samkjønnsagressjon ikke skal være så stort problem da :icon_confused: Eller? hvertfall, det er dette som er grunnen til at jeg sjekker opp rasen på nytt :)

Utenom dette ble det veldig mange opplysninger/resultater i den undersøkelsen, så mange at jeg rett og slett ikke fikk helt oversikten :twitch:

Jeg lurer på hvor stort problem det er med nervøsitet, angst, samkjønnsagressjon det er? :) Hvilke erfaringer har dere?

Hvor mange helseproblemer er det? Og hva bør jeg se på når jeg velger oppdretter/kull? Hva skal foreldrene være sjekket for?

Hvor vanlig er denne tollersyken?

Har dere noen oppdrettere å anbefale? (mitt bruksområde, LP, Tur, utstilling og kanskje noe bruks (spor o.l)) :)

All info tas imot :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er veldig glad for at jeg tok sjansen på toller, og at jeg la litt arbeid i å finne en oppdretter som fokuserte på de tingene jeg syns er viktig. Det resulterte i at jeg nå sitter her med en fanta

Jeg har nesten litt inntrykk av at det er litt trendy å snakke dritt om tollere, jeg. Jeg er en av dem med både veldig positive og ekstremt negative erfaringer med rasen, men er såpass pragmatisk at j

Såvidt jeg vet er dette et diskusjonsforum, og det hender jo ar folk har efraing med flere raser enn den de har akkurat nå. TS spør etter erfaringer med rasen, ikke spesifikt fra tollereiere. Nå h

Er blitt veldig mye dårlig både gemytt og helse på Nova Scotia Duck Tolling Retriever, dessverre.

Høy innavlsgrad er altfor vanlig, og mange useriøse oppdrettere har ødelagt for rasen.

Har ikke så mye mer jeg skal si, er dessverre også LENGE siden jeg har møtt på en Toller som ikke er hundeaggressiv iforhold til min hund (som aldri ypper selv), så har vel fått en ganske klar oppfatning selv, om at det er svært vanlig at rasen er hundeaggressiv.

Vær ekstremt nøye på oppdretter om du velger rasen alikevel, iallefall, ellers har jeg ikke så mye mer å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen ble fort alt for populær, noe som har gjort noe med både gemyttet og helsen. Måtte avlive tolleren min for noen år siden, han ble 13 år. :) Fantastisk rase!

Han hadde spondylose, men led ingen nød. Frisk og rask, herlig hund og ELSKET mennesker. Alle mennesker, uansett. Pratet jeg med folk som sto utenfor rekkevidde kunne han stå å hyle mens han logret med hele kroppen fordi han ønsket å hilser.

Hannhunder var han ikke veldig glad i, gikk fint med noen, men når han ble eldre likte han ingen hannhunder. Tisper gikk alltid fint, uansett hvor bitch de var.

Han var litt for opptatt av løpetid og tisper, og gikk ofte med skummende og siklende (og smattende) munn på tur pga tispe-tiss. Men ikke noe som var uholdbart, bare mer glad i tisper enn vanlig :)

Fantes ikke nervøs, heller det motsatte. :)

Ufattelig lettlært, og ekstremt lett motiverende, både med leker og godis. Vi konkurrerte aldri, men hadde nok ikke vært noe problem dersom jeg hadde ønsket det. Prøvde han også litt i agillity, noe han syntes var fantastisk morro. Broren hans jobbet i afganistan og var bombehund. :)

Du har jo tollersyken, HD og AD (ikke like utbredt), og noen øyesykdommer. Er ikke helt oppdatert på helsen til Tolleren (er en del under Tollersyken hvis jeg husker rett), men sikkert noen som kan mer enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg trakker noen på tærene nå, men jeg har dessverre minimal erfaring med trivelige, arbeidsvillige og friske tollere.... :(

Jeg gikk på kurs med en knall tispe som var både kvikk, lærevillig og omgjengelig med andre hunder av samme kjønn. Resten av de jeg har møtt har dessverre vært langt fra hennes standard.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg trakker noen på tærene nå, men jeg har dessverre minimal erfaring med trivelige, arbeidsvillige og friske tollere.... :(

Jeg gikk på kurs med en knall tispe som var både kvikk, lærevillig og omgjengelig med andre hunder av samme kjønn. Resten av de jeg har møtt har dessverre vært langt fra hennes standard.

Jeg har hittil også møtt flere dårlige/nervevrak enn jeg har møtt gode tollere. Dessverre, for bikkjene er fantastiske når de ikke har adferdsproblemer. Når det er sagt tror jeg at med skikkelig jobbing og å bruke litt tid så vil man helt fint klare å få tak i gode tollere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hittil også møtt flere dårlige/nervevrak enn jeg har møtt gode tollere. Dessverre, for bikkjene er fantastiske når de ikke har adferdsproblemer. Når det er sagt tror jeg at med skikkelig jobbing og å bruke litt tid så vil man helt fint klare å få tak i gode tollere.

Det kan man helt sikkert, men jeg hadde ikke tatt sjangsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man helt sikkert, men jeg hadde ikke tatt sjangsen.

Ingen forstår det bedre enn meg, vi er jo plutselig goldeneiere i stede for toller. Men til tross for elendig erfaring, et godt innblikk i hvor mange dårlige individer det ee av rasen, etcså SKAL vi ha toller igjen. Elsker rasen, men dessverre ikke adferdsproblemene som har en tendens til å bli med på kjøpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen forstår det bedre enn meg, vi er jo plutselig goldeneiere i stede for toller. Men til tross for elendig erfaring, et godt innblikk i hvor mange dårlige individer det ee av rasen, etcså SKAL vi ha toller igjen. Elsker rasen, men dessverre ikke adferdsproblemene som har en tendens til å bli med på kjøpet

Ja jeg vet, dere har jammen hatt litt å stri med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tolleren har sitt å stri med på lik linje med andre raser som har kraftig økning i popularitet. Det fører ikke med seg bare positive ting, og man risikerer å være kjempeuheldige, slik soelvd var. Jeg hadde noe av det samme inntrykket av rasen som sonen før jeg virkelig undersøkte selv, og oppdaget at ikke på langtnær alle tollere var så håpløse drittbikkjer som ryktet tilsa.

Nå som jeg har beina godt inne i rasemiljøet vet jeg veldig godt hvilke linjer jeg kunne tenkt meg og ikke tenkt meg hund ifra, og synes ikke det er noe stort problem å finne stødige hunder med både helse og hode på plass.

Arvegangen på tollersyken er uklar, og det er vanskelig å sikre seg mot det. Man ser det går igjen hyppigere på noen linjer enn andre, men ingen linjer i tollerverdenen er helt fri. Videre er det HD - ikke noe stort problem, men noe hundene jo må røntges for. AD er det ikke noe krav om, men jeg ser ingen grunn til å ikke røntge når vi har muligheten. Heller ikke noe utbredt problem på rasen, men det forekommer jo. PRA og CEA har vi gentester for. Førstnevnte er krav om fra retrieverklubben. Avlsdyr skal også øyelyses.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er hyggelig at du ønsker deg toller. Sett deg godt inn i rasestandard, rasemijøet og de ulike oppdrettere. Om du har mulighet, dra på utstillinger og treff, prat med folk snok og spør og grav. Det finnes ingen bedre hund enn en god toller :) Jeg kjenner litt på at det blir litt dumt hvis bare de som aldri har hatt rasen, men kanskje truffet noen på gata eller kurs, er de som skal fortelle deg hvordan en toller er ...

Edit: Endret ordlyden i siste setning for å slippe mas.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av disse som aldri har hatt toller, bare så det er sagt. Men jeg kjenner noen individer veldig godt, og jeg må jo bare si at jeg hadde endel fordommer før, som har blitt mindre nå. Den ene er nok litt for skeptisk til min smak, og vil helst ta alle biler. Men ellers er den veldig ukomplisert, også når det gjelder andre hunder. Går alltid løs på tur. Den andre jeg kjenner godt er av et annet kaliber, skikkelig energitroll, høyt og lavt hele tiden. Hopper gjerne over gjerdet for å løpe bort til folk og hunder. Men hun er ikke voksen enda heller da. Hun hadde definitivt gitt deg den intensiteten du ønsker deg på trening og i konkurranser, shlush :D Ut i fra disse to, som forøvrig er mor og datter, virker det som du kan få hele spekteret egentlig.

(Vet dette bare var to hunder, og som sagt har jeg ikke mer erfaring enn det, men håper det var greit at jeg kom med det likevel, prøver ikke å fortelle hvordan tolleren er, bare hvordan jeg opplever dem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Molde, da kan kanskje det være et alternativ å dra inn til Trondheim/Trøndelag for å møte rasen/oppdrettere? Du kan finne linker og info om ev treff på siden til Trøndertollerne. Tror ikke det er planlagt noe treff den nærmeste tiden, men det blir nok utover våren. Der kan du komme i kontakt med folk som er veldig engasjerte i rasen, som har vært i miljøet i flere år og er aktive innen flere hundesporter. Ellers har den svenske tollerklubben mye informasjon om rasen, både mtp helse og mer. Sverige er vel det landet hvor det er flest tollere mener jeg, og de har kommet langt i avlsarbeidet, og generelt er de flinke til å få MH-beskrevet tollerne og konkurrere med dem. Og det hjelper at de har resultatene tilgjengelig på flere ulike sider, så det blir lettere å finne frem

Jeg er veldig fornøyd med rasen, og har ingen planer om å gå over til noe annet. Jeg syns heller ikke det er vanskelig å finne potensielt bra kull om man vet hva man ser etter, men ofte må man se utover Norges grenser da det er litt ymse som foregår av oppdrett. Det er ikke bare her det skjer altså, men man får et litt større utvalg om man tar med f.eks Sverige i tillegg. Dog er det jo lettere for meg som har holdt på med rasen en stund og har vært veldig aktiv i miljøet, og kjenner til ulike linjer ganske godt.

Ang. innavl, er det sant at alle tollere i verden ikke er mer enn 13(?) genetiske individer (eller hvordan man skal formulere det), at alle er så nært i slekt?

Den effektive populasjonen blir vel regnet å være på 18 individer. Jeg lurer på om ikke tallet burde vært et lite hakk høyere enn det, da det er en haug uregistrerte hunder som ble brukt i avl. Jeg er litt usikker på hvordan de har regnet på det, det er mulig de har tatt høyde for det (ser i en artikkel at de har regnet hunder uten registrerte foreldre som "ikke innavl") og at tallet er helt riktig. Uansett så er tallet ikke spesielt bra, og det er en veldig snever avlsbase på rasen. Etter min mening så lukket de nok stambøkene for tidlig. Det er en ganske ny rase, som steg veldig fort i popularitet og det er noen få hannhunder som har fått preget avlen for mye i tillegg til få stamfedre. Det har vært diskusjoner om kryssavl, men rasens hjemland er ikke helt med på de notene. Men jeg ser for meg at man om noen år nok blir mer åpen for det. Kan lese mer her bl.a om genetisk diversitet hos tollerene (og lancashire heelere). Det er et stort fokus på genmaterialet hos tolleren nå for tiden, og det blir forhåpentligvis et fokusområde også fremover.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er hyggelig at du ønsker deg toller. Sett deg godt inn i rasestandard rasemijøet og de ulike oppdrettere. Om du har mulighet, dra på utstillinger og treff, prat med folk snok og spør og grav. Det finnes ingen bedre hund enn en god toller :)Jeg kjenner litt på at det blir litt dumt når de som aldri har hatt rasen, men kanskje truffet noen på gata eller kurs, er de som skal fortelle deg hvordan en toller er ...

Hvorfor? Man kan få et godt innblikk i en rase selv om man ikke eier den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Man kan få et godt innblikk i en rase selv om man ikke eier den selv.

Selv jeg som har toller, har jo skjønt at det finnes flere individer der ute som ikke er like drittal som min. For å stå i fare for å møte massiv motstand, tror jeg at alle førervare, lett-trente raser, samtidig har individer med nervøse tendenser. Ja og individer som er flotte arbeidshunder, men likevel sliter med noen issues. Det er disse individene man biter seg merke i og husker og dermed får rasen fort et rykte på seg som "gærne", "samkjønnsagressive" etc. Om du passerer tjue tollere som går der og snuser og vimer i grøfta, er det jo den tjueførste som har utfall mot deg, du vil huske og kanskje snakke om som din erfaring med rasen i en tråd som denne. Det blir urettferdig.

Edit: Jeg mener at alle skal få snakke om hva de vil, jeg. Jeg vil bare sette de ulike sannhetene litt i perspektiv. Selv har jeg en tulling av en toller som jeg ikke ville hatt om noen kasta henne etter meg. Men det har jeg.

Endret av ida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en fantastisk tollerhann som er pen, frisk og grei - og ikke noe samkjønnsaggresjon heller.

Han har også noen kull etter seg.

Så det finnes jo bra tollere om man vet hvor man skal lete, det er jo flere soniser her inne som også har fantastiske tollere (har jeg inntrykk av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg som har toller, har jo skjønt at det finnes flere individer der ute som ikke er like drittal som min. For å stå i fare for å møte massiv motstand, tror jeg at alle førervare, lett-trente raser, samtidig har individer med nervøse tendenser. Ja og individer som er flotte arbeidshunder, men likevel sliter med noen issues. Det er disse individene man biter seg merke i og husker og dermed får rasen fort et rykte på seg som "gærne", "samkjønnsagressive" etc. Om du passerer tjue tollere som går der og snuser og vimer i grøfta, er det jo den tjueførste som har utfall mot deg, du vil huske og kanskje snakke om som din erfaring med rasen i en tråd som denne. Det blir urettferdig.

Edit: Jeg mener at alle skal få snakke om hva de vil, jeg. Jeg vil bare sette de ulike sannhetene litt i perspektiv. Selv har jeg en tulling av en toller som jeg ikke ville hatt om noen kasta henne etter meg. Men det har jeg.

Det avhenger vel litt av hvor flink man er til å bruke øyenene sine og ta vare på alle minner, ikke bare de vonde. Det er jeg helt enig i. Men jeg står fremdeles for det jeg sa, for jeg har faktisk møtt flere dårlige enn gode tollere. Virkelig. De sliter med noe alle sammen. Var på skogtur med de vi gikk på valpekurs med i dag, der er det en toller med. 4 mnd og biter om andre hunder nærmer seg. Tjoho.. På den andre siden gikk jeg på valpekurs med en toller når vi hadde Fanta også - det er blitt en veldig flott fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger vel litt av hvor flink man er til å bruke øyenene sine og ta vare på alle minner, ikke bare de vonde. Det er jeg helt enig i. Men jeg står fremdeles for det jeg sa, for jeg har faktisk møtt flere dårlige enn gode tollere. Virkelig. De sliter med noe alle sammen. Var på skogtur med de vi gikk på valpekurs med i dag, der er det en toller med. 4 mnd og biter om andre hunder nærmer seg. Tjoho.. På den andre siden gikk jeg på valpekurs med en toller når vi hadde Fanta også - det er blitt en veldig flott fyr.

Skjønte ikke den, jeg. Enig med hvem? Vi elsker vår Fibi over alt på jord, vi. Hun er en fantastisk hund som leder deg på den beste leia når det er glatt, løper og henter ting du mister på tur, er superforsiktig med Tinka, fordi hun har forstått at hun syns store hunder er litt skumle. Kan ramse opp tusen grunner til at hun fremdeles er hos oss og at vi kan stå for det. Fremdeles mener jeg at hun aldri skulle blitt gitt oss, da hun ble levert tilbake til oppdretter. Men det er en helt annen historie. Selvfølgelig har vi som bestemte oss for å beholde en tullingtoller også valgt å ta vare på de gode minnene. En som derimot treffer på tollere mer eller mindre tilfeldig, har vel ikke det privilegiet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke den, jeg. Enig med hvem? Vi elsker vår Fibi over alt på jord, vi. Hun er en fantastisk hund som leder deg på den beste leia når det er glatt, løper og henter ting du mister på tur, er superforsiktig med Tinka, fordi hun har forstått at hun syns store hunder er litt skumle. Kan ramse opp tusen grunner til at hun fremdeles er hos oss og at vi kan stå for det. Fremdeles mener jeg at hun aldri skulle blitt gitt oss, da hun ble levert tilbake til oppdretter. Men det er en helt annen historie. Selvfølgelig har vi som bestemte oss for å beholde en tullingtoller også valgt å ta vare på de gode minnene. En som derimot treffer på tollere mer eller mindre tilfeldig, har vel ikke det privilegiet.

Enig med deg. :) Tror vi snakker litt forbi hverandre her. Poenget mitt er uansett at jeg stopper da og snakker med folk som har tollere og da forteller de aldri bare det negative. Og hunder med mye negativt har jo selvsagt også positive sider. Fanta hadde mange flere positive enn negative. Men det hjelper liksom ikke. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er hyggelig at du ønsker deg toller. Sett deg godt inn i rasestandard, rasemijøet og de ulike oppdrettere. Om du har mulighet, dra på utstillinger og treff, prat med folk snok og spør og grav. Det finnes ingen bedre hund enn en god toller :)Jeg kjenner litt på at det blir litt dumt når de som aldri har hatt rasen, men kanskje truffet noen på gata eller kurs, er de som skal fortelle deg hvordan en toller er ...

Såvidt jeg vet er dette et diskusjonsforum, og det hender jo ar folk har efraing med flere raser enn den de har akkurat nå.

TS spør etter erfaringer med rasen, ikke spesifikt fra tollereiere.

Nå har jeg trent med retrieverklubben i 9 år og møtt tollere på ag trening, blodspor, turer, utstillinger og miljøtreninger. Har også gått på kurs sammen med andre tollere og hatt tollere på valpe- og grunnkurs. Men nei, jeg har aldri eid en toller, sa da teller kanskje ikke mine erfaringer???

Dersom rasediskusjonene på forumet kun skulle vært "åpen" for de som eier rasen, så tviler jeg på at diskusjonene hadde blitt like intressant og lærerik.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at jeg tok sjansen på toller, og at jeg la litt arbeid i å finne en oppdretter som fokuserte på de tingene jeg syns er viktig. Det resulterte i at jeg nå sitter her med en fantastisk hund, og når jeg leser andres beskrivelse av tolleren kjenner jeg meg ikke igjen i det hele tatt. Men, jeg vet jeg har vært heldig, for det ER masse dårlige tollere rundt om kring - desverre. Det er bare et fåtall av den enorme mengden oppdrettere i Norge jeg ville kjøpt hund av, og når man setter seg grundig nok inn i jungelen av oppdrettere, linjer og individ, så ser man sammenhengene nokså raskt. Dårlig avl er en ting, en annen ting er at tolleren som tidligere nevnt ble fryktelig populær, det er fine hunder med handy størrelse, og jeg tror mange som har kjøpt toller ikke helt var forberedt på hvilket kaliber det var på hunden de fikk i hus.

Som sagt, jeg er uendelig glad for at jeg valgte toller, og jeg kommer til å velge toller igjen.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme oppfattning om tolleren som mange andre her. Men nå er jeg i et treningsmiljø med mange tollere som konkurrerer LP og NBF. Alle disse tollerene i miljøet jeg er i er hyggelige, trivelige hunder uten noen issues. Og min oppfattning av tolleren har virkelig snudd de siste par årene. Det er lett å bli farget av all dritten man hører om rasen på et forum, MEN det finnes utrolig mange flotte og velfungerende tollere også. Jeg vil anbefale trådstarter om å ta kontakt med en av disse. To stk som kjenner rasen veldig godt og som er opptatt av mentalitet og egenskaper. http://www.inlicio.com/ og http://www.turbotoller.com/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er dette et diskusjonsforum, og det hender jo ar folk har efraing med flere raser enn den de har akkurat nå.

TS spør etter erfaringer med rasen, ikke spesifikt fra tollereiere.

Nå har jeg trent med retrieverklubben i 9 år og møtt tollere på ag trening, blodspor, turer, utstillinger og miljøtreninger. Har også gått på kurs sammen med andre tollere og hatt tollere på valpe- og grunnkurs. Men nei, jeg har aldri eid en toller, sa da teller kanskje ikke mine erfaringer???

Dersom rasediskusjonene på forumet kun skulle vært "åpen" for de som eier rasen, så tviler jeg på at diskusjonene hadde blitt like intressant og lærerik.

Har du lest alle mine innlegg i denne tråden? Tror nok vi er litt enige, sånn egentlig, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest alle mine innlegg i denne tråden? Tror nok vi er litt enige, sånn egentlig, jeg :)

Jeg kommenterte ikke alle innleggene dine, jeg kommenterte dette;

Jeg kjenner litt på at det blir litt dumt når de som aldri har hatt rasen, men kanskje truffet noen på gata eller kurs, er de som skal fortelle deg hvordan en toller er ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest alle mine innlegg i denne tråden? Tror nok vi er litt enige, sånn egentlig, jeg :)

Du gir inntrykk av at du mener man må eie eller ha eid en toller for å kunne si noe om tollere, det er det jeg reagerer på og forstår jeg mokken rett gjør hun det samme. Om ikke annet så tenker jeg at å eie EN toller gir et mye dårligere utgangspunkt for å uttale seg om rasen kontra freks mokken som har vært endel rundt flere tollere.

En toller kan være en kanonhund, det betyr ikke at alle tollere er det. En toller kan være en søppelbikkje, det betyr ikke at alle er det. Så sånn sett, med tanke på hva ts spør om, så synes jeg at de som kanskje kun har hatt en toller eller to har et mye dårligere utgangsunkt for å uttale seg om rasen kontra de som ser litt forskjellige tollere rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...