Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er din motivasjon for å mental- og helseteste?


Recommended Posts

Vi har lurt på om Uva burde HD-røntges og øyelyses, samt at vi har litt lyst å gå MH. Men jeg oppfatter at det er uvanlig å helseteste hunder (iallefall pinschere) uten at de skal avles på. MH er kanskje litt mer utbredt. Vi har ingen planer om å avle på henne, og har vel tenkt at det er noe vi vil gjøre for vår egen nysgjerrighet. Særlig MH, som jeg synes høres så interessant ut i seg selv.

Hvorfor har du valgt å helseteste dine hunder? For at de skal vurderes til avl, eller var det andre grunner til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil alltid helseteste, ikke bare pga det er ønskelig for oppdrettere, men også for å finne ut om bikkja er frisk/ikke frisk slik at jeg kan ta eventuelle forholdsregler. MH har jeg aldri gjort før Strider, men det må jeg si var virkelig morsomt og lærte meg en masse om hunden, og det er jo ikke dumt å kjenne hunden sin! Så der er jeg glad for oppdretter som gjerne ville dette, kommer nok å gjøre det med neste hund også - uavhengig om det er ønskelig fra oppdretters side eller ei!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesjekk tenkte jeg på lenge før jeg tok det, men tenkte det var best å få noe på papiret slik at jeg ikke trenge å gå rundt å bekymre meg :( Øyelysning var vel egentlig noe jeg ikke trengte å ta, men jeg trur at da ville jeg også gått rundt og bekymra meg for om det feilet han noe.

MH har jeg lyst til å gjennomføre mest fordi det ikke er så fryktelig mange shibaer som har gjort det. Og fordi jeg liker å bruke penger på dyret. Det får vi forhåpentligvis tid til rundt sommertider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å røntke Pax for HD og AD for å hjelpe oppdretter med avlsarbeidet, for å bidra til statistikken på rasen generelt og fordi jeg vil vite hvordan det står til. Jeg tenker jo å bruke han til både trekk og kløv blant annet. Av samme grunn (bortsett fra fysisk belastning da) kommer jeg til å øyelyse han nå snart.

MH gikk jeg også fordi jeg vil hjelpe oppdretter og fordi jeg synes mentalitet og MH er interessant. Oppdretter arrangerte MH for kullet og 5 av 6 valper deltok. Den sist kunne ikke pga løpetid, men hun gikk seinere. Morsomt å se (nesten) hele kullet gå samme dag :)

Er det ikke vanlig å helseteste pinschere som ikke går i avl altså? Veit ikke om jeg har det samme inntrykket, men om det stemmer blir jeg litt skuffa her altså..

edit: skriveleif

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helseteste for min egendel, men også fordi jo flere som helsetester sine hunder, jo bedre bilde får man på hvordan det står til med rasen og det blir lettere for oppdrettere og sjekke helsestatus på forskjellige linjer. Det er jo slik at selv om avldyrene er friske så kan det ligge sykdommer på linjene, søsken, unkler/tanter osv, og det kan også friske dyr føre videre.

Jeg synes helsetesting er det viktigste, men skal jeg ha brukshund en gang kommer jeg også til og mentalteste. Jo mer info som ligger ute, jo bedre for rasen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en selvfølge å røntgenfotografere mine hunder fram og bak - dermed vet jeg mer om deres helsestatus, og dyrets foreldre og søsken får verdifull informasjon og statistikk for sin avkomstgranskning og vurdering av videre avlskarriere.

Jeg er selv oppdretter av den ene hunden min, og røntgenfotografering er en del av informasjonen jeg trenger for å vurdere om hun kan brukes i avl - men jeg trenger også tilsvarende informasjon fra hele søskenflokken.

Øvrige helseundersøkelser er ikke normalt på rasen i Norge, og statistikk fra andre land viser også at det ikke er noe problem for rasen, derfor velger jeg per i dag å ikke foreta andre helseundersøkelser. Vi har helseissues på rasen, men dette kan ikke testes for, og det er derfor viktig å kartlegge dødsårsak på anene bakover - det er min måte å avle etter helse.

Når det gjelder MH, synes jeg det var lærerikt å gå med min første hund, og jeg ser det som et verktøy i avlssammenheng - men det er mer nyttig jo flere søsken som har gått gjennom ei løype, da ser en jo mer hva som ligger på linjene.

Jeg har booket MH for kullet jeg hadde i fjor, og gleder meg til å se hvordan de reagerer og oppfører seg. Det er ikke alle i min rase som har like flatterende gemytt, og jeg skulle ønske flere brukte MH som et avlsredskap. Derfor velger jeg å gå foran som et godt eksempel, og håper jeg på den måten også kan bli enda bedre kjent med linjene mine og kan lære enda mer om hund.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det rett og slett normalt på rasen min, men min egne grunn er fordi jeg vil vite i hvilken stand hunden min er i, samt at det hjelper både oppdretter med avlsarbeidet samt rasen.

Jeg ønsker i tillegg å gå en MH, men det er vel mer nysgjerrighet og det at det ikke er så vanlig på rasen.

I tillegg skal jeg selvfølgelig dra på jaktprøve, dette for å kartlegge egenskapene som rasen skal ha. Samt er det jo litt morro med konkurranse :)

Jeg aner ikke om Yaris noensinne blir pappa, og er svært usikker rett og slett fordi han er litt mer stressbombe enn det jeg ønsker at rasen skal være. Men skulle han derimot vise seg å bli en god og ganske rolig hund, og jeg finner en passende tispe med en eier som vil bruke ham, så er det mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig å helseteste pinschere som ikke går i avl altså? Veit ikke om jeg har det samme inntrykket, men om det stemmer blir jeg litt skuffa her altså..

Signerer denne.

Jeg valgte også å røntge for HD/AD, øyelyse og gen-teste for DCM for å hjelpe med avlsarbeidet, bidra til statistikken på rasen og fordi jeg vil vite om noe var galt i tilfelle. Øyesykdommer er ikke så utbredt på dobermann nå lenger, men det er beklageligvis noen arvelige lidelser som dukker opp innimellom. HD forekommer, men AD er det en del av. DCM er jo et utbredt problem, og jeg ville vite at GG var frisk før jeg begynte å presse han under trening, la han springe for langt, trekke eller bære tungt.

MH gikk både fordi oppdretter ønsker at alle i kullet skulle testes og fordi jeg synes mentalitet er viktig. Jeg lærte mye om GG på MH i forhold til hvordan rasen beskrives og hvordan jeg selv hadde trodd han skulle reagere på noen av momentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ALLTID til å røntge mine hunder foran og bak. Uansett om neste hund skulle bli en dalmatiner med blått øye eller patch, og uegnet for avl. Jeg vil vite det for min egen del, og jeg vet oppdretter setter pris på det og. Det er ikke vanlig å røntge foran på dalmatiner, men jeg er veldig glad jeg gjorde det, da kan jeg f.eks putte på ham en kløv med god samvittighet.

Mentalteste har jeg ikke gjort, men jeg kunne tenke meg å gjøre det med neste hund, rett og slett fordi jeg er nysgjerrig. Men jeg vet ikke hva jeg skulle brukt det til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg helsetester for min egen skyld, min hund er hd røntget, PL sjekket og øyelyst, samt ryggen vil igjen bli røntget etterhvert som han blir eldre pga skade som ung. Oppdretter stiller ingen krav til meg, men jeg tror h*n setter pris på at jeg sjekker rasetypisk problematikk som øyne og knær, hofter er det foreløpig ikke så vanlig å sjekke på miniatyrpudler.

Jeg har vurdert å MH teste, men jeg har ikke funnet prøver i nærheten og det har rett og slett gått i glemmeboka siden det heller ikke oppleves som nødvendig - interessant ja, men nødvendig er det ikke. Det viktigste for meg er å holde Sølve frisk og velfungerende i det daglige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal HD og AD røntge Dixon for min egen del og oppdretters, samt sjekke øyne og patella. MH synes jeg er veldig interessant og eurasier er en såpass ny rase at det er fint å få litt oversikt over hva som faktisk bor i hundene. Om Dixon blir brukt i avl aner jeg ikke.

Vitani må sjekkes da vi har henne på fôr og forhåpentligvis så er alt bra og hun kan få 2 kull.

Edit: jeg har også bestått K-test med Dixon, men tror vi går for bare MH med Vitani.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helseundersøkt (øyner, hofter og albuer) hunden min for både oppdretter sin skyld, og fordi jeg ville vite hun var frisk. I tillegg er jeg litt over middels nysgjerrig på helsen hos rasen. Hadde egentlig tenkt å røngte ryggen hennes også, men kom ikke så langt.

MH gikk jeg med henne fordi jeg syntes det var interessant og fordi jeg tenkte å konkurrere i bruks. Og jeg gjorde det for oppdretters skyld.

FA gikk jeg bare på gøy, for å se hvordan testen i seg selv var, og for å se hvordan hunden min oppførte seg på en sånn test :ahappy: Tester er gøy, kunne tenke meg å reise til Finland for å ta den finske karaktertesten på henne også. For å sammenligne henne med søsken, halvsøsken og mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal hd og ad røntge Leo, og han skal øyelyses. Hovedgrunnen er at oppdretter ønsker hd røntgen og øyelysing. Også synes vi det er greit å samtidig sjekke tilstanden på ad, regner med at alt er som det skal, men er jo ikke noe helt sikkert før vi har røntget og fått svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg helsesjekker mine for hundens del :) På den måten vet jeg at hunden er frisk og at jeg kan la han kløve, trekke og få utfolde seg :) Samtidig får jeg muligheten til å ta forhåndsregler og forebygge om hunden min f.eks har HD. Derfor syns jeg igrunn alle burde sjekke sine hunder, for hunden sin del :) Samtidig er det jo litt for oppdretters del også, det står i kontrakten pluss at det kan være viktig informasjon til oppdretter! Jeg røntget både AD, HD og rygg :) nå kan vi trene med god samvittighet!

Jeg har en rase som det er dårlig med mentaltesting, der er vell ingen oppdrettere som gjør eller ser på MHresultatene... Jeg MHtestet min fordi jeg var nysgjerrig på hva som ligger i hunden min, for å samle erfaring og lære :) Jeg syntes det var gøy og kommer til å mentalteste mine hunder i fremtiden også... Uavhegig av rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røntget forrige hund både forann og bak i tillegg til MH selv om det bar uaktuelt å avle på han. Dette for rasen sin del.

Hun jeg har nå er ikke bærer av leversykdommen rasen har slitt med ( begge foreldrene er testet og funnet at de ikke er bærere, ergo er ikke hun det heller ), mer blir ikke rasen sjekket for. MH hadde vært kult, men mest som en kuriositet. Skal prøve oss på k- test etterhvert i det minste.

Edit: jeg for min del synes det virker som fokuset på hd og ad kan ta litt av og ta fokuset vekk fra sykdommer som er relevant på en rase. Skulle ønske flere helseresultater kunne registreres på dogweb og at det fremgikk hva som var relevant for akkurat den rasen. Feks hjelper det lite at en Jrt er frirøntget hvis hele resten av kullet til moren har patella liksom. ... Eller at en schæfer er frirøntget når det myldrer av allergi etc..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg helsesjekker for min del, hundens del, rasens del og oppdretters del. Enkelt og greit :) For min del fordi jeg vil vite "alt", for hundens del for å kunne tilrettelegge om det skulle være behov, for rasens del for å kartlegge og få et så godt og realistisk bilde som mulig, og for oppdretters del med tanke på videre avlsarbeid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretternes krav til oss når vi kjøpte Monti var blant annet:

- HD og AD-røntges

- MH-testes

For å få dette gjort spanderer oppdretterne en MH-test på hele gjengen i Sverige. Så reiser vi bort så mange som kan og gjør det til en langhelg med masse aktiviteter.

Sånn for egen del så synes jeg det er spennende å se hvordan man faktisk tester den mentale helsen til hundene og hvordan den blir gjennomført. Og ikke minst om vår hund kommer godt ut av det. Et spennende resultat rett og slett.

Ellers vurderte vi å MH-teste den forrige hunden, men det var fordi hun var aggressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese hva dere skriver, keep it coming :) Jeg har, som mange andre, tenkt å gjøre det for min egen del, hundens, oppdretters og rasens. Men så ble jeg liksom litt i tvil, og nysgjerrig på hva dere tenker.

Er det ikke vanlig å helseteste pinschere som ikke går i avl altså? Veit ikke om jeg har det samme inntrykket, men om det stemmer blir jeg litt skuffa her altså..

Skal absolutt ikke påstå det noe hardnakket altså, jeg har ikke forsket så grundig på dette akkurat. Håper som deg at trenden ikke er slik jeg har fått litt inntrykk av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er røntget for HD/CLP, øyelyst og sjekket for pl. Hun skal aldri i avl. Synes det er viktig å vite at hunden min er frisk og det er viktig for avlen videre siden min har godt brukte linjer. Neste helsetest blir en ny øyelysning ved 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: jeg for min del synes det virker som fokuset på hd og ad kan ta litt av og ta fokuset vekk fra sykdommer som er relevant på en rase. Skulle ønske flere helseresultater kunne registreres på dogweb og at det fremgikk hva som var relevant for akkurat den rasen. Feks hjelper det lite at en Jrt er frirøntget hvis hele resten av kullet til moren har patella liksom. ... Eller at en schæfer er frirøntget når det myldrer av allergi etc..

*Nikke enig*

Men ettersom jeg har skjønt, er det "bare" for raseklubbene og be om at xxx skal registreres, så skal det det gjort. Er det ikke så at enkelte raser har spondylose og kne resultater på dogweb? Aortastenose også? Eller er det kanskje bare raseklubbene som har oversikten...*fundere*

Så er de jo også slik at endel sykdommer finnes det ikke tester/sikre tester for ennå, man må bare leve og se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er patellasjekket, og skal øyelyses i nær framtid (føler jeg burde ha gjort det allerede...).

Det er ikke vanlig å røntge dp (såvidt jeg har fått med meg), så det har jeg ikke helt bestemt meg for om jeg skal gjøre eller ikke.

Helsesjekking er mest for min del (veldig godt å vite at man har friske hunder), men også for at oppdretter skal få info om hundene fra oppdrettet .

Jeg har ingen avlsplaner, og stiller heller ikke hundene mine (ene er stilt av tidligere eier, den andre har vært stilt en gang som valp).

Jeg har ikke blitt "pålagt" av oppdretter å helseteste, men jeg ble grundig fortalt hvorfor jeg BURDE, så for meg ble det dermed viktig :)

Å gjøre et godt forarbeid når man kjøper hund betyr dessverre ikke at alle hunder blir født friske, det dukker innimellom opp et sykt individ fra friske linjer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Hd rønket min forrige hund siden oppdretteren ønsket det. Hun gikk K-test og FA også men pga min egen nysgjerrighet. Nitro har ikke blitt rønket pga det er ikke vanlig å rønke rasen. Jeg har tatt K-test og FA med han og dette pga avel. (men det er heller ikke vanlig å teste på rasen)

Jeg tok K-test på Chanti pga nysgjerrighet. Hun er ikke rønket, mye pga man ikke har tenkt så mye på det. Har ikke hatt så god råd siden vi fikk henne, så da har ikke rønking blitt prioritert. (hadde tenkt det i starten) Hun skal ikke i avel.

Så jeg gjør det primært pga av avel, enten egen avel eller hvis oppdretter ønsker å kartlegge avelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal absolutt ikke påstå det noe hardnakket altså, jeg har ikke forsket så grundig på dette akkurat. Håper som deg at trenden ikke er slik jeg har fått litt inntrykk av :)

Når jeg tenker over det blir jeg litt usikker på hva inntrykket mitt egentlig er :P De fleste pinscherfolk jeg har kontakt med tror jeg helsetester, men jeg vet jo ikke. Kanskje jeg er naiv, hehe. Og så er jo inntrykket mitt litt skjevt sannsynligvis, fordi de jeg har kontakt med er over gjennomsnittet interessert i slikt og kanskje ikke er representative for den "jevne" pinschereier. Jeg veit heller ikke hva andre oppdrettere enn "min" anbefaler/oppfordrer sine valpekjøpere å gjøre. Så egentlig har jeg vel ikke peilig når jeg tenker meg om :P

MH er nok mer uvanlig, i hvert fall i Norge. Men sorry OT :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...