Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor stilles schäferen så merkelig?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Nei den dachsen har ikke så dårlig front, jeg valgte den pga bakbeinsvinklene. Skulle vel spesifisert det...

Denne dachsen har en dårlig front - til å være dachs! Noen raser skal sikkert være langt mindre vinklet... Dette synes jeg at jeg sett på en del. Men som nevnt, dachs er ikke "min" rase på noen måte.

rc6.gif

Får ikke sett bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg hadde lyst til å legge ut bilde av min første schäfer som var født i 1962, hun hadde hatt bursdag i dag om det hadde gått. En ganske bra bygd tispe. Jeg drev med hundekjøring og hun var en løpsma

Hvis den dachsen er steil i fronten, så har jeg misforstått hva å være steil i fronten betyr.

Fy ****, dette er så stygt at jeg får lyst til å skrike. Det er virkelig HELT ubegripelig for meg, at de som driver med disse rasene ikke SER at her er det noe riv ruskende gærnt? Og at det skal se

så snodig at bildet ikke kom med, så det jo fint på min PC...

la det inn på min photobucket

rc6.gif

He he, huff da:) Var ikke så mye som stemte her... Men er faktisk ikke uvanlig å se slike varianter også. Når det kommer til dårlig eksteriør og snodige varianter er det nærmest utømmelig med eksempler innen dachshundrasene. Både ekstremt ekstriøravlede hunder og det stikk motsatte :D Sånn sett er de vel ikke noe bedre enn schäferene, men man ser ikke de ekstreme trekkene så godt når de er så små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biscuit_stack.jpg

lånt herfra: http://www.austerlitzshepherds.com

For øvrig er det en stor foskjell på Europeiske og Amerikanske Schäfere. De amerikanske har en hellende, men rett rygglinje (ikke krummet)

Westminister Breed Winner 2008

DN02960810.jpg

Siger 2009

441845.jpg

Jeg hadde mye med schäfere å gjøre når jeg vokste opp. Det var schäfer jeg hadde lyst på før jeg "oppdaget" Siberian Husky. Men rasen interesserer meg fortsatt, men ikke nok til at jeg studerer stamtavler og helsestatistikker på linjer. Jeg kommer nok aldri til å ha en schäfer selv, hvor den viktigste årsaken er at hundene rett og slett ikke passer til det jeg ønsker av en hund. I alle fall ikke like godt som Siberians gjør.

Fy ****, dette er så stygt at jeg får lyst til å skrike. Det er virkelig HELT ubegripelig for meg, at de som driver med disse rasene ikke SER at her er det noe riv ruskende gærnt?

Og at det skal se ut som de er i et travsteg? Jaha? WHY? Hvorfor skal ikke andre raser vises i et travsteg? Kunne like gjerne ha vist dem i et galloppsteg og, det skulle jeg likt å sett. At det er en bruksrase syns jeg ikke rettferdiggjør det.

Og et vanlig travsteg ser da ikke i NÆRheten av noe slik ut. Min bøyer hvertfall ikke ryggen som en banan for hvert steg, eller bruker pote-hase som om det skulle vært en menneskelig fotsåle(denne delen er homolog med menneskers tå-hæl), bare fordi folk tror at jo lengre skrittene er, jo mer effektiv er hunden? Jeg blir så forbanna provosert av utstillingsdommere og oppdrettere som må være noen inkompetente fehuer som ikke bryr seg om annet enn status og premier, og som har en så totalt manglende evne til å se når ting har kommet ut av kontroll, og som nekter å forandre reglene. Føler at rasestandardene er noe som står så støpt, at de er så endelige at de aldri kan forandres vesentlig... skammelig. Her fant jeg en illustrasjon av noe jeg syns så ut som vanlig trav. Ikke noe som helst skrå rygg.

11m3qqd.jpg

Nå kan jeg lite om utstilling og slikt, mulig jeg tar feil, kan ikke noe om vinkling og sånn, men likevel, ER det noen virkelig mening medf at schäferen skal se ut som den står og jukker i lufta eller svikter i bakbeina?

Det med dachsen var også ille. Jeg sto utenfor en utstillingsring en gang og så på en strihårsdachs... Den sto en stund, og etterhvert var knærne i gulvet! Mens baklabbene fremdeles sto... Det så helt sykt ut. Det skal ikke være sånn???

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at det skal se ut som de er i et travsteg? Jaha? WHY? Hvorfor skal ikke andre raser vises i et travsteg? Kunne like gjerne ha vist dem i et galloppsteg og, det skulle jeg likt å sett. At det er en bruksrase syns jeg ikke rettferdiggjør det.

Og et vanlig travsteg ser da ikke i NÆRheten av noe slik ut. Min bøyer hvertfall ikke ryggen som en banan for hvert steg, eller bruker pote-hase som om det skulle vært en menneskelig fotsåle(denne delen er homolog med menneskers tå-hæl), bare fordi folk tror at jo lengre skrittene er, jo mer effektiv er hunden? Jeg blir så forbanna provosert av utstillingsdommere og oppdrettere som må være noen inkompetente fehuer som ikke bryr seg om annet enn status og premier, og som har en så totalt manglende evne til å se når ting har kommet ut av kontroll, og som nekter å forandre reglene. Føler at rasestandardene er noe som står så støpt, at de er så endelige at de aldri kan forandres vesentlig... skammelig. Her fant jeg en illustrasjon av noe jeg syns så ut som vanlig trav. Ikke noe som helst skrå rygg.

Altså det er kun posisjonen de stiller beina på schäferen i som skal vise to posisjoner i et travsteg. Ryggen har INGENTING med det å gjøre. Hvor folk har fått det fra at schäferen skal ha en så fallende overlinje som atpåtil er veldig krummet (i Europa) har jeg ingen ide om overhodet!

Nå skilles det på ulike typer av trav i utstillingsringen, og schäferen skal jo ha en trav hvor baklabben settes ned lengre frem enn der fremlabben løftes fra bakken, og det skal også en del andre raser som har en såkalt "iltrav" iflg NKKs dommerkompendie så har de i alle fall satt det navnet på denne typen trav. Men igjen, ryggens overlinje har ikke noe med dette å gjøre heller!

Dette står om overlinjen i FCIs standard: Fra halsen og over den velutviklede manken og bakover i en

myk linje lett hellende i forhold til horisontalen

LETT hellende og myk, ikke krummet og ser ut som en godt bøyd banan. Så her kan man vel si at tolkningene er litt på vidvanke? I alle fall slik jeg leser ordene, men jeg er jo ikke eksteriørdommer.

For øvrig er også beskrivelsen av bevegelsene i FCI standarden interessant:

Schäferhunden er en traver. Lemmenes lengde og vinkler må

være så avstemt til hverandre at hunden uten vesentlig

forandring av rygglinjen kan skyve frem bakbena omtrent til

midten av kroppen og strekke forbenet like langt fremover.

Enhver tendens til overvinkling i bakparten reduserer

fastheten og utholdenheten og derved bruksegenskapene.

Ved riktig forhold i bygning og vinkling får hunden et

gangverk som forløper slik at bevegelsene skjer i jevn høyde over marken og gir inntrykk av uanstrengt bevegelse

fremover. Med hodet rettet fremover og lett hever hale får

denne jevne og rolige traver en myk buet overlinje fra

ørespissene over nakken, den rette ryggen og frem til

halespissen en myk, uavbrutt svinget linje.

Dette er for øvrig en av de schäferene jeg har hatt mye med å gjøre mens hun levde, født 1997 og fikk røde sløyfer på utstillinger, men så helt klart "normal" ut.

CC_collage_S3.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det er kun posisjonen de stiller beina på schäferen i som skal vise to posisjoner i et travsteg. Ryggen har INGENTING med det å gjøre. Hvor folk har fått det fra at schäferen skal ha en så fallende overlinje som atpåtil er veldig krummet (i Europa) har jeg ingen ide om overhodet!

Nå skilles det på ulike typer av trav i utstillingsringen, og schäferen skal jo ha en trav hvor baklabben settes ned lengre frem enn der fremlabben løftes fra bakken, og det skal også en del andre raser som har en såkalt "iltrav" iflg NKKs dommerkompendie så har de i alle fall satt det navnet på denne typen trav. Men igjen, ryggens overlinje har ikke noe med dette å gjøre heller!

Dette står om overlinjen i FCIs standard: Fra halsen og over den velutviklede manken og bakover i en

myk linje lett hellende i forhold til horisontalen

LETT hellende og myk, ikke krummet og ser ut som en godt bøyd banan. Så her kan man vel si at tolkningene er litt på vidvanke? I alle fall slik jeg leser ordene, men jeg er jo ikke eksteriørdommer.

For øvrig er også beskrivelsen av bevegelsene i FCI standarden interessant:

Schäferhunden er en traver. Lemmenes lengde og vinkler må

være så avstemt til hverandre at hunden uten vesentlig

forandring av rygglinjen kan skyve frem bakbena omtrent til

midten av kroppen og strekke forbenet like langt fremover.

Enhver tendens til overvinkling i bakparten reduserer

fastheten og utholdenheten og derved bruksegenskapene.

Ved riktig forhold i bygning og vinkling får hunden et

gangverk som forløper slik at bevegelsene skjer i jevn høyde over marken og gir inntrykk av uanstrengt bevegelse

fremover. Med hodet rettet fremover og lett hever hale får

denne jevne og rolige traver en myk buet overlinje fra

ørespissene over nakken, den rette ryggen og frem til

halespissen en myk, uavbrutt svinget linje.

Dette er for øvrig en av de schäferene jeg har hatt mye med å gjøre mens hun levde, født 1997 og fikk røde sløyfer på utstillinger, men så helt klart "normal" ut.

CC_collage_S3.jpg

Det blir jo sånn rygg når dommere og utstillere får lov til å tolke "et travsteg" som at beina skal være så langt i fra hverandre som mulig. at etterhvert er det ene beinet i sittestilling, mens det andre er strukket bak. Klart at ryggen går ned da. Er jo bare å se på en sittende hund og strekke det ene benet bak nesten... Så helt normalt ut på det ene bildet fra gamledager som var lagt ut der, en normal hund, selvom steget ikke var så langt. Og å få til et ordentlig stravsteg stillestående går jo ikke an, for det er et svevemoment, to bakben er aldri i bakken samtidig under trav(om jeg tenker riktig nå?).

Denne spesielle traven du nevner, forstår jeg meg heller ikke på. Føler bare det er enda et eksempel hvor rasefolka finner på noe sånn ut av det blå uten noen spesiell grunn, og så er det da brent inn i rasestandarden. Hvilke hunder har behov for et sånt trav? Og hvorfor er det fokus på trav i det hele tatt? Trav er en "mellomgangart", altså det de bruker før de får behov for å løpe raskt, når de slår over i gallopp. Hvorfor skal ikke hunder vises galloperende i ringen egentlig? Det ser ikke like elegant ut?

Schäferhunden er en traver? For noe sludder og vås. Hvem har liksom bestemt at denne hunden skal bare trave. Alle hunder traver, men slår over i gallopp når de føler for det. Ser ikke helt logikken der... Er det en fordel med en gjeterhund som bare holder seg i trav, selvom raskere gange er nødvendig iblant, og skal en politihund trave mot den kriminelle den skal ta? HVOR er logikken? Slike ting gjør at jeg får avsky fra hele utstillingsstyret, selvom jeg vet at utstilling har en funksjon og.

Uanstrengt bevegelse ja. Synes nå det ser ut som disse sliter ræva av seg jeg:

http://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/media/set/?set=a.393818233066.179219.226443688066&type=3

Det ser bare ikke ut. Mulig det ser litt slik ut når de drar i båndet, skulle likt å se hvordan de traver i det fri. Men det der ser absolutt ikke bra ut. Når knærne er nærmere bakken enn hasene, da måå det være noe galt vel... Men slike toppoppdrettere som vinner mange priser kan vel ikke tenke på det vel!

sorry blir så frustrert... Folk er helt syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt må ryggen se noe skrånende ut når bakbeina er "i trav" og fronten står stille, men ryggraden til en schäfer er langt mer skrånende enn nødvendig for det. Bildet jeg la ut av en som står med begge bakbeina bakover viser hvor fallende den overlinjen er stilt opp som de aller fleste hunder blir i ringen.

I bevegelse har alltid hunden et bakbein i bakken, med annet den har en svevetrav. Det har ikke de aller fleste hunder. Slik sett bør ideen om oppstillingen av schäferen være gjennomførbar. At de har kraftig overdrevet vinklinger og overlinje på rasen, får vel mer moderne dommere og oppdrettere ta på seg skylda for. Og ikke de som i 1920 (eller deromkring) som bestemte at schäferen skulle stilles ut på denne måten.

Mange hunder er travere, og det er jo ikke så merkelig at ulike hunder traver ulikt. Det har med hvordan hunden er konstruert å gjøre. Min egen rase skal snore, og det er det mange andre som skal også. Dette er vel den mest opprinnelige formen for trav, samme trav som en ulv har. En utholdenhetstrav. I en snorende trav settes baklabben i sporet til fremlabben og alle labbene settes ned på en linje.

Andre hunder har for bred brystkasse eller for korte bein til å få en snorende trav. Noen hunder har veldig lange bein i forhold til kroppens lengde, de får gjerne et "overtramp", noen hunder har en svevetrav osv.

Noen hunder er avlet for å være gode til å galoppere, de har gjerne en helt annen konstruksjon på lenden og krysset enn en traver (f.eks. mynder). Men jeg synes det er logisk at en hund skal vises i trav i ringen. En ting er at dette er den formen for bevegelse de aller, aller fleste hunderaser benytter om de skal forflytte seg langt. En annen ting er at jeg inbilder meg at man langt tydligere ser uregelmessigheter som kuhasethet, løs front, ustabile ledd osv i trav enn i galopp (hvor et eller ingen bein er i bakken, i stedet for to). Så hadde man jo kanskje fått et problem i hht farten handleren måtte løpe i også for en god del raser...

Virker forøvrig som du oppfatter som om jeg forsvarer schäferens utseende i dag, men det gjør jeg altså IKKE. Jeg synes den er like j.... som det du har gitt uttrykk for.

At mange utstillingsavlede schäfere i tillegg har store problemer med å gripe og holde under schutzhund trening er et annet sørgelig skue.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäferhunden er en traver? For noe sludder og vås. Hvem har liksom bestemt at denne hunden skal bare trave. Alle hunder traver, men slår over i gallopp når de føler for det. Ser ikke helt logikken der... Er det en fordel med en gjeterhund som bare holder seg i trav, selvom raskere gange er nødvendig iblant, og skal en politihund trave mot den kriminelle den skal ta? HVOR er logikken? Slike ting gjør at jeg får avsky fra hele utstillingsstyret, selvom jeg vet at utstilling har en funksjon og.

Jeg vil tro at selv for schäferen, så er det den tidligste bruken av den type hund som avgjør hvordan rasestandarden blir. De aller fleste dyr som skal bevege seg langt over tid, foretrekkes i trav. Galopp er en spurt, ikke en langdistanse-gangart. Du nevner selv at de er gjeterhunder, og kriminelle i nesten samme setning, så da føler jeg for å presisere at ikke engang schäfere er avlet for å gjete kriminelle, ergo har vel neppe dagens bruk av de så innmari stor sammenheng med hva intensjonen var den gangen rasestandarden ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heei, kjapt spørsmål her nå! (det har sikkert blitt stilt her inne ett sted før også men...) Hvorfor er det slik att schæferhunder (uts typen da sikkert) er så skrå i ryggen egentlig?? det er vel ikke slik de EGENTLIG så ut før?? er det fordi en eler annen dommer bestemte att sånn skulle det være uansett hva slags sykdommer det bærer med seg?? (nå vet ikke jeg om den skrå ryggen har så veldig mye med sykdommer osv å gjøre, bare det jeg har hørt. :) )

Neste spørsmål: Er det skrå ryggen som er grunnen til HD??? :P

Hilsen fremmtidig schæfer eier (bruks og langhår da helst!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(nå vet ikke jeg om den skrå ryggen har så veldig mye med sykdommer osv å gjøre, bare det jeg har hørt. :) )

Karperygg har ikke noen spesiell sammenheng med sykdom - boxere sliter jo mye med spondylose og de har jo helt rett og kort rygg f eks. Det er flere raser som har karperygg uten at det avstedkommer slik hets som det gjør mot schäferen.

Neste spørsmål: Er det skrå ryggen som er grunnen til HD??? :P

Nei, den har ingenting med HD å gjøre. Det er mange raser som sliter med HD, uten å ha slik konstruksjon eller slike vinkler som schäfer har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karperygg har ikke noen spesiell sammenheng med sykdom - boxere sliter jo mye med spondylose og de har jo helt rett og kort rygg f eks. Det er flere raser som har karperygg uten at det avstedkommer slik hets som det gjør mot schäferen.

Nei, den har ingenting med HD å gjøre. Det er mange raser som sliter med HD, uten å ha slik konstruksjon eller slike vinkler som schäfer har.

Okei, tusen takk for de gode svarene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LETT hellende og myk, ikke krummet og ser ut som en godt bøyd banan. Så her kan man vel si at tolkningene er litt på vidvanke? I alle fall slik jeg leser ordene, men jeg er jo ikke eksteriørdommer.

Det er vel i grunn her kjernen ligger. Overtyping av et trekk hos rasen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst til å legge ut bilde av min første schäfer som var født i 1962, hun hadde hatt bursdag i dag om det hadde gått.

En ganske bra bygd tispe. Jeg drev med hundekjøring og hun var en løpsmaskin, leder i spannet og veldig utholdende.

399811_285091714877966_100001314185475_722928_506801940_n.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst til å legge ut bilde av min første schäfer som var født i 1962, hun hadde hatt bursdag i dag om det hadde gått.

En ganske bra bygd tispe. Jeg drev med hundekjøring og hun var en løpsmaskin, leder i spannet og veldig utholdende.

Se der ja, der ser schäferen normal ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy ****, dette er så stygt at jeg får lyst til å skrike. Det er virkelig HELT ubegripelig for meg, at de som driver med disse rasene ikke SER at her er det noe riv ruskende gærnt?

Unnskyld? Hva i heite får deg til å tro at vi ikke ser at noe er riv ruskende galt?

Klippet bort resten av pisspreiket

Schäferhunden er en traver? For noe sludder og vås. Hvem har liksom bestemt at denne hunden skal bare trave. Alle hunder traver, men slår over i gallopp når de føler for det. Ser ikke helt logikken der... Er det en fordel med en gjeterhund som bare holder seg i trav, selvom raskere gange er nødvendig iblant, og skal en politihund trave mot den kriminelle den skal ta? HVOR er logikken? Slike ting gjør at jeg får avsky fra hele utstillingsstyret, selvom jeg vet at utstilling har en funksjon og.

Du kan ikke så mye om rasestandarden du? Kom tilbake når du kan litt mer om schæferen og snakk om traver da er du snill. Bare for å hjelpe til bittelitt, selv en idiot burde vite at schæferen ikke er avlet for å fange kriminelle. Schæferen er en gjeter, og den skal kunne holde ut i trav over lengre distanser. 2ne oppsummerer det litt bedre enn meg.

Klippet bort resten av pisspreiket. Kan du vennligst sette deg bittelitt inn i rasestandarden og historien før du spyr opp mer dritt? Tipper du bare er ute etter å lage kvalm og det kalles troll *margrete skal IKKE fore trollet noe mer*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst til å legge ut bilde av min første schäfer som var født i 1962, hun hadde hatt bursdag i dag om det hadde gått.

En ganske bra bygd tispe. Jeg drev med hundekjøring og hun var en løpsmaskin, leder i spannet og veldig utholdende.

399811_285091714877966_100001314185475_722928_506801940_n.jpg

Fin schäfer :) Har du flere bilder?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med avreagering, så fant en film så distrè kan SE hvordan en schæfer skal trave

Tispa mi:

Ikke oppstilt:

SG1L5680.jpg

Oppstilt

SG1L5691.jpg?t=1252174028

I trav:

SG1L5710.jpg

Bildene er tatt av JeanetteH. En arme amatør (meg) har stilt henne opp

Endret av Margrete
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at selv for schäferen, så er det den tidligste bruken av den type hund som avgjør hvordan rasestandarden blir. De aller fleste dyr som skal bevege seg langt over tid, foretrekkes i trav. Galopp er en spurt, ikke en langdistanse-gangart. Du nevner selv at de er gjeterhunder, og kriminelle i nesten samme setning, så da føler jeg for å presisere at ikke engang schäfere er avlet for å gjete kriminelle, ergo har vel neppe dagens bruk av de så innmari stor sammenheng med hva intensjonen var den gangen rasestandarden ble skrevet.

Tilfeldig at det ble i samme setning =) Visste ikke om jeg skulle ta utgangspunkt i opprinnelig arbeidsoppgave eller hva den blir brukt til nå. Men ja, skjønner det med langdistanse og trav :)

*masse du hadde skrevet*

Bidlet du la ut av den som er stilt med bakbena paralellt, var skikkelig rart! Jeg klarer liksom ikke få vekk tanken på at det ser ut som om den holder på å falle sammen bak, eller ihvertfall sliter med å holde seg oppe...

Unnskyld? Hva i heite får deg til å tro at vi ikke ser at noe er riv ruskende galt?

Klippet bort resten av pisspreiket

Du kan ikke så mye om rasestandarden du? Kom tilbake når du kan litt mer om schæferen og snakk om traver da er du snill. Bare for å hjelpe til bittelitt, selv en idiot burde vite at schæferen ikke er avlet for å fange kriminelle. Schæferen er en gjeter, og den skal kunne holde ut i trav over lengre distanser. 2ne oppsummerer det litt bedre enn meg.

Klippet bort resten av pisspreiket. Kan du vennligst sette deg bittelitt inn i rasestandarden og historien før du spyr opp mer dritt? Tipper du bare er ute etter å lage kvalm og det kalles troll *margrete skal IKKE fore trollet noe mer*

Det var da voldsomt! Herremin da, snakk om å ta på vei for et lite innlegg. Går an å svare litt finere for å lære meg hva jeg tror som er feil, istedenfor å avfeie det med at alt er pisspreik.

Og jeg mente selvsagt ikke at ALLE schäferfolk har problem med å se at noe er galt. Men når storoppdrettere fortsetter som de gjør, så ER det jo noe galt? Eller? Tar jeg feil går det helt an å si det istedenfor å klikke helt og si at jeg er et troll.

og ja, jeg vet at den ikke er avlet for å fange kriminelle. Derfor jeg nevnte gjeting også. Var bare litt usikker på hva som teller idag, hva den ble brukt til for hundre år siden, eller hva den blir brukt til idag. Selvsagt er trav en langdistansegangart, men alle hunder traver jo, hvorfor er schäferen spesielt en "traver"?

Jeg kan ikke mye om standarden nei, men fra mitt ståsted ser bevegelsene og oppstillingen av schäferen helt fullstendig gal ut. Og jeg lurer på HVA som er grunnen til det. Tror visst jeg tråkket noen på tærne her... Og nei jeg er ikke ute etter å lage kvalm, men å forstå grunnen til at schäferne ser så rare ut. Ro deg ned...

Jeg sliter litt med avreagering, så fant en film så distrè kan SE hvordan en schæfer skal trave

Tispa mi:

Ikke oppstilt:

SG1L5680.jpg

Oppstilt

SG1L5691.jpg?t=1252174028

I trav:

SG1L5710.jpg

Bildene er tatt av JeanetteH. En arme amatør (meg) har stilt henne opp

Se der ja. Hvorfor la du ikke bare ut det med en gang, istedenfor å skrive så surt innlegg.

Var jo det jeg lurte på, ser alle utstillingsschäfere slik ut i fritt trav? For på bildene jeg linket til ser de hvertfall ikke ut syns jeg, men kunne være noe ved at de ble hindret litt av båndet, ikke vet jeg.

Grunnen til at jeg reagerer sånn er jo fordi mange SER jo helt merkelige ut. Skjønner enda ikke hva poenget med den buen fra ryggen og ned er. Hvorfor ser ikke hvit gjeterhund sånn ut? Heldigvis sier nå jeg, personlig smak(det må du tåle), syns enda krum rygg ser rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidlet du la ut av den som er stilt med bakbena paralellt, var skikkelig rart! Jeg klarer liksom ikke få vekk tanken på at det ser ut som om den holder på å falle sammen bak, eller ihvertfall sliter med å holde seg oppe...

Hunden er ikke mye pen i bakparten, det er jeg helt enig i. Denne er ganske ekstrem, mye mer enn de bildene som Margrete la ut av sin schäfer.

Poenget med å finne bildet var bare å fortelle at hundene klarer å stå med begge bakbeina bakover som en normal hund i utstillingsringen gjør, så de KUNNE blitt stilt slik om man ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er trav en langdistansegangart, men alle hunder traver jo, hvorfor er schäferen spesielt en "traver"?

Mynder og andre galopperende hunder er ikke travere (selvsagt traver de, men det er ikke dette de er konstruert for). På bunnen av denne siden er det en tekst om dette, "Should a saluki move with 'tremendous reach and drive'?". Se også på disse bildene:

co12.jpg

cooooo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er ikke mye pen i bakparten, det er jeg helt enig i. Denne er ganske ekstrem, mye mer enn de bildene som Margrete la ut av sin schäfer.

Poenget med å finne bildet var bare å fortelle at hundene klarer å stå med begge bakbeina bakover som en normal hund i utstillingsringen gjør, så de KUNNE blitt stilt slik om man ønsket.

Ok :)

Jeg er ikke utstillingsmenneske(enda hvertfall, vil prøve litt med min neste), så hva er egentlig greia med at de skal stå med beina så godt strukket bak seg? Det ser veldig elegant ut, men er det noen annen grunn egentlig? Ser man proporsjonene bedre da? prøvde å stille opp blandingsen min slik, men jeg fikk det ikke til, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg reagerer sånn er jo fordi mange SER jo helt merkelige ut. Skjønner enda ikke hva poenget med den buen fra ryggen og ned er. Hvorfor ser ikke hvit gjeterhund sånn ut? Heldigvis sier nå jeg, personlig smak(det må du tåle), syns enda krum rygg ser rart ut.

En av grunnene til at jeg reagerte surt er at folk som ikke har peil spyr ut ting de ikke har greie på. Skaff deg schæfer så skjønner du ;)

Den krumme ryggen er ikke pen. Hannhunden min har en slik karperygg og det er slettes ikke ønskelig. Nå er det slik at man prøver å fikse litt på de ryggene, men Rom ble ikke skapt på en dag og det tar tid. Det er så mye å ta tak i hos schæferen at noen ting blir lagt litt lenger bak på to do listen. Jeg vet ærlig talt ikke hva hensikten med den karperyggen er for å være ærlig, det har vel mest at noen utstillingsfreaker mente det var vakkert og importerte hunder med "stygge" rygger og mye vinkler, og sa det var pent... Det er en lang historie det der, men enden på visa var karperygger og ekstreme vinkler. Dette er på vei bort nå heldigvis :) Det bare synes ikke så godt, siden disse hundene ikke vanker så mye i parken eller er det som blir vist på nettet. Oppgulp vises med bilder av alt for store vinkler hvor de står på hasene og bratte nakker (type amerikanske):

DN18495003.jpg

Den originale og den type hund grunnleggeren ønsket seg og som de fleste av oss ønsker tilbake i dag :)

beowulf.jpg

Tatt en valium og svarer pent :P

Edit: Grunnen til at de blir stilt slik du ser på Uta (min hund) er for å vise hunden midt i ett travsteg med bakparten, intet mer, intet mindre :)

Edit2: fikset litt på klønete formuleringer

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynder og andre galopperende hunder er ikke travere (selvsagt traver de, men det er ikke dette de er konstruert for). På bunnen av denne siden er det en tekst om dette, "Should a saluki move with 'tremendous reach and drive'?". Se også på disse bildene:

co12.jpg

cooooo.jpg

Da lærte jeg noe nytt idag og :) Har aldri tenkt over det, men er logisk når dere sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...