Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor stilles schäferen så merkelig?


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Den krumme ryggen er ikke pen. Hannhunden min har en slik karperygg og det er slettes ikke ønskelig.

Er krum rygg i seg selv karperygg? Altså, alle whippeter har jo buet rygg (lend), men whippeten skal jo ifølge rasestandarden ikke være karpet (det kvalifiseres som feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg hadde lyst til å legge ut bilde av min første schäfer som var født i 1962, hun hadde hatt bursdag i dag om det hadde gått. En ganske bra bygd tispe. Jeg drev med hundekjøring og hun var en løpsma

Hvis den dachsen er steil i fronten, så har jeg misforstått hva å være steil i fronten betyr.

Fy ****, dette er så stygt at jeg får lyst til å skrike. Det er virkelig HELT ubegripelig for meg, at de som driver med disse rasene ikke SER at her er det noe riv ruskende gærnt? Og at det skal se

En av grunnene til at jeg reagerte surt er at folk som ikke har peil spyr ut ting de ikke har greie på. Skaff deg schæfer så skjønner du ;)

Den krumme ryggen er ikke pen. Hannhunden min har en slik karperygg og det er slettes ikke ønskelig. Nå er det slik at man prøver å fikse litt på de ryggene, men Rom ble ikke skapt på en dag og det tar tid. Det er så mye å ta tak i hos schæferen at noen ting blir lagt litt lenger bak på to do listen. Jeg vet ærlig talt ikke hva hensikten med den karperyggen er for å være ærlig, det har vel mest at noen utstillingsfreaker mente det var vakkert og importerte hunder med "stygge" rygger og mye vinkler, og sa det var pent... Det er en lang historie det der, men enden på visa var karperygger og ekstreme vinkler. Dette er på vei bort nå heldigvis :) Det bare synes ikke så godt, siden disse hundene ikke vanker så mye i parken eller er det som blir vist på nettet. Oppgulp vises med bilder av alt for store vinkler hvor de står på hasene og bratte nakker (type amerikanske)

Til sammenligning så ser du:

DN18495003.jpg

Mot den "orginale" schæferhunden:

Da har du den orginale, den europeiske og den amerikanske typen :)

beowulf.jpg

Tatt en valium og svarer pent :P

Edit: Grunnen til at de blir stilt slik du ser på Uta (min hund) er for å vise hunden midt i ett travsteg med bakparten, intet mer, intet mindre :)

Trodde jeg visste LITT hva jeg snakket om, men kan jo alltid ta feil, er greit å få det påpekt hvertfall :) Har en venninne som har en bruksschäfer, som er nydelig, men den har ikke antydning til bananrygg, ser veldig normal ut:

2d8hy4n.jpg

Men litt hvor jeg har det fra er jo den der Pedigree Dogs Exposed. Vet jeg ikke skal ta alt i den for gitt, det er noen faktafeil i den er det ikke? Syns jeg husker noe om at det de sier med ridgen til ridgebacken og DS er feil...

Men ihvertfall, schäferne som de viste fra Crufts så jo helt rare ut? Når de sto stille... Så jo virkelig ikke bra ut :(

Hvorfor skal de vises som om de er i et travsteg i bakparten, og ikke framparten? Det er jo ganske rart. Ser veldig unaturlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er krum rygg i seg selv karperygg? Altså, alle whippeter har jo buet rygg (lend), men whippeten skal jo ifølge rasestandarden ikke være karpet (det kvalifiseres som feil).

Nei, karpen er jo den overdrevne buen tenker jeg da.

Distrè:Den grå schæferen er jo mer lik den opprinnelige :) Det er den fargede som har sklidd litt ut både med tanke på rygg og vinkler.

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt! Herremin da, snakk om å ta på vei for et lite innlegg. Går an å svare litt finere for å lære meg hva jeg tror som er feil, istedenfor å avfeie det med at alt er pisspreik.

Jeg kan ikke mye om standarden nei, men fra mitt ståsted ser bevegelsene og oppstillingen av schäferen helt fullstendig gal ut. Og jeg lurer på HVA som er grunnen til det. Tror visst jeg tråkket noen på tærne her... Og nei jeg er ikke ute etter å lage kvalm, men å forstå grunnen til at schäferne ser så rare ut. Ro deg ned...

Se der ja. Hvorfor la du ikke bare ut det med en gang, istedenfor å skrive så surt innlegg.

Altså, det første innlegget ditt skrev du på en veldig krass måte, du banner og skriver i tillegg: at de som driver med disse rasene ikke SER at her er det noe riv ruskende gærnt.

Da må du vel forstå at folk svarer deg på en like krass måte tilbake? At folk som driver med rasen føler seg truffet av dine utbrudd?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

Jeg er ikke utstillingsmenneske(enda hvertfall, vil prøve litt med min neste), så hva er egentlig greia med at de skal stå med beina så godt strukket bak seg? Det ser veldig elegant ut, men er det noen annen grunn egentlig? Ser man proporsjonene bedre da? prøvde å stille opp blandingsen min slik, men jeg fikk det ikke til, hehe :)

Poenget er ikke at bakbeina skal dras bakover, men at mellomfoten skal stå vinkelrett med underlaget, på denne måten får man best inntrykk av hundens vinkler. Slik står mange hunder helt naturlig av seg selv!

Andre må få litt instruksjoner for å lære at de skal ha et bein i hvert hjørne. Grunnen til at bakbeina ser ut som de er dratt bakover på en del raser er fordi de har så kraftige vinkler i bakbeina (både kne og hase ledd er kraftig vinklet).

De skal også stå med paralelle frembein plassert rett ned, ikke alle hunder stiller seg slik uten hjelp heller. Noen står som en krakk eller understiller seg ;) (forbeina for langt frem eller for langt bak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det første innlegget ditt skrev du på en veldig krass måte, du banner og skriver i tillegg: at de som driver med disse rasene ikke SER at her er det noe riv ruskende gærnt.

Da må du vel forstå at folk svarer deg på en like krass måte tilbake? At folk som driver med rasen føler seg truffet av dine utbrudd?

Joda du har et poeng, men jeg skrev ikke surt mot noen spesiell person. Mente ikke å dra alle under en kam. MEN, ja jeg ser hva du mener og ber ydmykt om unnskyldning, jeg lar meg litt lett rive med når jeg skriver :) Legger meg flat for den. *flau*

- Red; Uff jeg blir så flau av meg selv at jeg kan være så utrolig dum og skrive før jeg tenker. Har tenkt på det helt siden og det har eskalert til en slags paranoia... Så jeg vil bare si unnskyld, virkelig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt tilbake må man før man finner utstillingsschæfere som ikke er såå bananformet og svak i bakbena? Vi har 4 schæfere på jobben, og den eneste som ikke vingler med bakbena og som ikke er så krom i ryggen er den eldste på 6 år:

20111109164247-811806eb.jpg

Litt dårlig bilde men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyst til å legge ut bilde av min første schäfer som var født i 1962, hun hadde hatt bursdag i dag om det hadde gått. En ganske bra bygd tispe. Jeg drev med hundekjøring og hun var en løpsmaskin, leder i spannet og veldig utholdende. 399811_285091714877966_100001314185475_722928_506801940_n.jpg

Jeg har ikke så mange bilder fra den tiden, mange er dårlige men jeg prøver.

i46629706._szw1280h1280_.jpg

i46629698._szw1280h1280_.jpg

Ble jo kjempebilder. Kopierte fra små bilder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte en valp på trening som sjanglet noe helt sykt, jeg fikk mest vondt av han, bakbena sjenet i alle retninger, og det syntes så veldig tydelig når det kom en bruks schæfer valp inn etterpå som travet helt fint. Vil de vokse av seg noe av sjanglingen eller blir mange vaklebein resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...