Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere spm rundt import av hund fra USA


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter veldig med å forstå Mattilsynet sine sider.

Valpen jeg skal hente er fra USA, altså et listeført tredjeland. Hun er 6 uker gammel nå, og jeg skal hente henne i Chicago.

Noen som forstår dette? Spørsmålene mine er uthevet i rødt. Jeg er så livredd for å ha glemt noe og blir stoppet på grensen et sted! :sweat:

Reise med hund fra et listeført land til Norge

Publisert: 10.01.2012 Sist oppdatert: 13.01.2012

Hvis du skal innføre en hund fra et listeført land, husk å ta kontakt med veterinær og sørg for at dyret ditt oppfyller følgende krav:

  • Hunden skal være identitetsmerket. Kun mikrochip er gyldig for dyr som er merket etter den 3. juli 2011. Tatovering godtas nå bare dersom den er lett lesbar og påført dyret før 3. juli 2011. Hunden skal være ID-merket før den får rabiesvaksinering. Identitetsnummeret skal være oppgitt i veterinærattesten/passet og alle originale dokumenter. Hva er "alle orginale dokumenter"? Stamtavle, kjøpskontrakt osv? Hvorfor må hunden være ID-merket før den får rabiesvaksineringen (det blir ikke et problem her, men jeg er bare nysgjerrig)?

  • Hunden skal være vaksinert mot rabies etter vaksineprodusentens anbefaling (vanligvis tidligst når den er tre måneder gammel). Hvordan finner jeg ut når valpen tidligst mulig kan rabiesvaksineres i Kentucky? Oppdretteren tror det er rundt 3-4 mnd, men om hun kan vaksineres tidligere så vil jeg jo gjerne det! Ved første gangs vaksinering regnes rabiesvaksinasjonen som gyldig først 21 dager etter at vaksinasjonen er utført. Hvis dyret vaksineres igjen regnes vaksinasjonen som gyldig fra datoen vaksinen ble gitt, hvis gyldigheten av forrige vaksinasjon ikke har gått ut da ny vaksine ble gitt. Kravet om rabiesvaksinering gjelder også ved innreise fra rabiesfrie stater, men ikke fra Sverige.
  • Hunden skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel). Er dette preparater de også har i USA? Behandlingen skal være gjennomført i løpet av de siste 10 dagene før innreise til Norge, og behandlingen skal skje i landet hunden reiser fra. Behandlingen skal så gjentas i løpet av de første 7 dager etter innreise til Norge. Begge behandlingene skal attesteres i pass/veterinærattest av veterinær. Kravet gjelder ikke for hunder som kommer direkte fra Finland
  • Dyr fra listeførte land som skal inn i et EU-land (deriblant Norge), må ha et veterinærsertifikat. Sertifikatet skal inneholde informasjon om navnet til dyrets eier, dyrets ID-merking, rabiesvaksinasjon og behandling mot bendelorm. Sertifikatet skal være undertegnet av offentlig veterinær i avsenderlandet. Dyr som allerede har godkjent EU-pass, og som skal tilbake til EU etter å ha vært på reise, trenger ikke annen dokumentasjon enn EU-passet. Passet skal inneholde informasjon om navnet til dyrets eier, dyrets ID-merking, rabiesvaksinasjon og behandling mot bendelorm. Vil dette si at det ikke holder for valpen min å ha et pass? Hva er egentlig et veterinærsertifikat?
  • Ved innførsel av kjæledyr fra listeførte land skal dyret ved grensepassering undersøkes av Mattilsynet. Husk at du skal varsle det lokale Mattilsynet minimum 48 timer i forveien om tid og sted for ankomst. (OBS! Dyr som innføres fra Andorra, Sveits, Kroatia, Island, Liechtenstein, Monaco, San Marino og Vatikanstaten skal undersøkes av Tollvesenet, og du trenger derfor ikke varsle Mattilsynet. Dyret og de nødvendige dokumenter skal forevises for kontroll i Tollvesenets åpningstid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ikke er vanlig i USA å ha pass til kjæledyrene, at det bare er i Europa det praktiseres? Slik at hun ikke kommer til å få et pass fra oppdretter, men får et slikt dokument som man får her i landet om man ikke har pass, altså vaksinasjonskort etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter veldig med å forstå Mattilsynet sine sider.

Valpen jeg skal hente er fra USA, altså et listeført tredjeland. Hun er 6 uker gammel nå, og jeg skal hente henne i Chicago.

Noen som forstår dette? Spørsmålene mine er uthevet i rødt. Jeg er så livredd for å ha glemt noe og blir stoppet på grensen et sted! :sweat:

Reise med hund fra et listeført land til Norge

Publisert: 10.01.2012 Sist oppdatert: 13.01.2012

Hvis du skal innføre en hund fra et listeført land, husk å ta kontakt med veterinær og sørg for at dyret ditt oppfyller følgende krav:

  • Hunden skal være identitetsmerket. Kun mikrochip er gyldig for dyr som er merket etter den 3. juli 2011. Tatovering godtas nå bare dersom den er lett lesbar og påført dyret før 3. juli 2011. Hunden skal være ID-merket før den får rabiesvaksinering. Identitetsnummeret skal være oppgitt i veterinærattesten/passet og alle originale dokumenter. Hva er "alle orginale dokumenter"? Stamtavle, kjøpskontrakt osv? Hvorfor må hunden være ID-merket før den får rabiesvaksineringen (det blir ikke et problem her, men jeg er bare nysgjerrig)? Alle orginale dokumenter er de dokumentene som kreves i forbindelse med importen. Hunden må være chippet før rabies vaksinenen så de har bevis på at rett hund er vaksinert.

  • Hunden skal være vaksinert mot rabies etter vaksineprodusentens anbefaling (vanligvis tidligst når den er tre måneder gammel). Hvordan finner jeg ut når valpen tidligst mulig kan rabiesvaksineres i Kentucky? Oppdretteren tror det er rundt 3-4 mnd, men om hun kan vaksineres tidligere så vil jeg jo gjerne det! Jeg har fortsatt til gode å se noen vaksineprodusenter som anbefaler før 3mnd eller 12 uker under normale forhold. Du må sjekke den enekelte vaksineprodusentens anbefalinger. Personlig ville jeg ventet til 3mnd for å a minimal sjans til noe "kluss" ved inførselen. Ved første gangs vaksinering regnes rabiesvaksinasjonen som gyldig først 21 dager etter at vaksinasjonen er utført. Hvis dyret vaksineres igjen regnes vaksinasjonen som gyldig fra datoen vaksinen ble gitt, hvis gyldigheten av forrige vaksinasjon ikke har gått ut da ny vaksine ble gitt. Kravet om rabiesvaksinering gjelder også ved innreise fra rabiesfrie stater, men ikke fra Sverige.
  • Hunden skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel). Er dette preparater de også har i USA? Jada, de har blant annet Droncit og Drontal også i USA, dette inneholder parziquantel. Behandlingen skal være gjennomført i løpet av de siste 10 dagene før innreise til Norge, og behandlingen skal skje i landet hunden reiser fra. Behandlingen skal så gjentas i løpet av de første 7 dager etter innreise til Norge. Begge behandlingene skal attesteres i pass/veterinærattest av veterinær. Kravet gjelder ikke for hunder som kommer direkte fra Finland
  • Dyr fra listeførte land som skal inn i et EU-land (deriblant Norge), må ha et veterinærsertifikat. Sertifikatet skal inneholde informasjon om navnet til dyrets eier, dyrets ID-merking, rabiesvaksinasjon og behandling mot bendelorm. Sertifikatet skal være undertegnet av offentlig veterinær i avsenderlandet. Dyr som allerede har godkjent EU-pass, og som skal tilbake til EU etter å ha vært på reise, trenger ikke annen dokumentasjon enn EU-passet. Passet skal inneholde informasjon om navnet til dyrets eier, dyrets ID-merking, rabiesvaksinasjon og behandling mot bendelorm. Vil dette si at det ikke holder for valpen min å ha et pass? Hva er egentlig et veterinærsertifikat? Et veterinærsertifikat er litt annerledes, og legg merke til at det må underskrives og stemples av en offentlig veterinær, altså ikke en vanlig en, men en ansatt i USDA
  • Ved innførsel av kjæledyr fra listeførte land skal dyret ved grensepassering undersøkes av Mattilsynet. Husk at du skal varsle det lokale Mattilsynet minimum 48 timer i forveien om tid og sted for ankomst. (OBS! Dyr som innføres fra Andorra, Sveits, Kroatia, Island, Liechtenstein, Monaco, San Marino og Vatikanstaten skal undersøkes av Tollvesenet, og du trenger derfor ikke varsle Mattilsynet. Dyret og de nødvendige dokumenter skal forevises for kontroll i Tollvesenets åpningstid)

Edit: Jeg har svart i blått ;)

edit 2: helsesertifikatet for å reise med hund fra fra 3. land: http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00015/Veterinary_Certifica_15871a.pdf

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Og Snøfrost, det var til stor hjelp. Så valpen KAN vaksineres ved 3 mnd? Det er godt nok for meg.

Er det vanskelig å finne en offentlig veterinær, slik at oppdretteren min må reise i mange timer? Eller finnes det slike "overalt" (og hvordan finner jeg dem :P )?

Når jeg har stamtavle, kjøpskontrakt, veterinærsertifikat (med stempel på både ormekuren, rabiesvaksinen og underskrift av offentlig veterinær), ID-bevis...har jeg glemt noe da? Regner med at hundene vaksineres som valper på lik måte som i Norge? Dette står kanskje også i veterinærsertifikatet?

Jeg ser for meg at veterinærsertifikatet er noenlunde det samme som et pass?

Edit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det jeg vet andre har gjort er at de har dratt til veterinær og kjøpt ett pass og sendt dette til oppdretter slik at passet kan fylles ut og det dokumentet er i orden. Enkelt og greit. Ellers kreves jo pass i Europa og til England og amerikanere reiser jo dit så jeg vil tro at de kan skaffe pass.

Må man ikke søke om import også? Via mattilsynet. Mulig det har fallt ut, men jeg trodde man måtte ha ett eller annet fra mattilsynet som også skal følge valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit 2: helsesertifikatet for å reise med hund fra fra 3. land: http://www.mattilsyn...fica_15871a.pdf

Men denne skal fylles ut av oppdretter sammen med offentlig veterinær?

Det jeg vet andre har gjort er at de har dratt til veterinær og kjøpt ett pass og sendt dette til oppdretter slik at passet kan fylles ut og det dokumentet er i orden. Enkelt og greit. Ellers kreves jo pass i Europa og til England og amerikanere reiser jo dit så jeg vil tro at de kan skaffe pass.

Må man ikke søke om import også? Via mattilsynet. Mulig det har fallt ut, men jeg trodde man måtte ha ett eller annet fra mattilsynet som også skal følge valpen.

Man må søke om import (også etter de nye reglene tror jeg) om valpen importeres før den er 3 mnd gammel.

Angående pass, så står det jo dette:

Dyr fra listeførte land som skal inn i et EU-land (deriblant Norge), må ha et veterinærsertifikat. Sertifikatet skal inneholde informasjon om navnet til dyrets eier, dyrets ID-merking, rabiesvaksinasjon og behandling mot bendelorm. Sertifikatet skal være undertegnet av offentlig veterinær i avsenderlandet. Dyr som allerede har godkjent EU-pass, og som skal tilbake til EU etter å ha vært på reise, trenger ikke annen dokumentasjon enn EU-passet. Passet skal inneholde informasjon om navnet til dyrets eier, dyrets ID-merking, rabiesvaksinasjon og behandling mot bendelorm

Jeg tolker det slik at det kun er hunder som er ute og reiser som trenger pass? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet andre har gjort er at de har dratt til veterinær og kjøpt ett pass og sendt dette til oppdretter slik at passet kan fylles ut og det dokumentet er i orden. Enkelt og greit. Ellers kreves jo pass i Europa og til England og amerikanere reiser jo dit så jeg vil tro at de kan skaffe pass.

Må man ikke søke om import også? Via mattilsynet. Mulig det har fallt ut, men jeg trodde man måtte ha ett eller annet fra mattilsynet som også skal følge valpen.

Joda, du kan godt sende over et pass. Det har jeg gjort også. Men jeg har i tillegg brukt helsesertifikatet nettopp pga biten med en offentlig veterinær.

Du må ikke søke Mattilsynet, men de må varsles minst 48t før (står i siste pkt).

Men denne skal fylles ut av oppdretter sammen med offentlig veterinær?

Denne må i alle fall skrives under og stemples av offentlig veterinær. Når jeg har importert katter fra USA så er det som regel den vanlige veterinæren som har fylt ut mesteparten av skjemaet. Den offentlige har bare sjekket at opplysningene stemmer med orginaldokumentene, stemplet og skrevet under. Ville tatt kontakt med den aktuelle veterinær i den staten hunden er i og fulgt instrukser derfra. De var f.eks. mye enklere å ha med å gjøre i North Carolina enn i California ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du kan godt sende over et pass. Det har jeg gjort også. Men jeg har i tillegg brukt helsesertifikatet nettopp pga biten med en offentlig veterinær.

Så, du har brukt både pass OG helsesertifikatet/veterinærsertifikatet? Er det nødvendig?

Denne må i alle fall skrives under og stemples av offentlig veterinær. Når jeg har importert katter fra USA så er det som regel den vanlige veterinæren som har fylt ut mesteparten av skjemaet. Den offentlige har bare sjekket at opplysningene stemmer med orginaldokumentene, stemplet og skrevet under. Ville tatt kontakt med den aktuelle veterinær i den staten hunden er i og fulgt instrukser derfra. De var f.eks. mye enklere å ha med å gjøre i North Carolina enn i California ;)

Ah, ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, du har brukt både pass OG helsesertifikatet/veterinærsertifikatet? Er det nødvendig?

Nei :)

Har gjort det så vetten her i Norge slipper å fylle inn ørten ting etter hjemkomst når det er planer for at dyret skal reise ut og inn av Norge også i etterkant ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Og nå lurer jeg på enda en ting.

Tidligere flyreiser jeg har sett på har mellomlandet i andre land enn i Storbritania. MEN nå fant jeg en veldig billig flyreise med Air Canada (som tillater små hunder i kabinen), MEN med mellomlanding i London! Går dette da? Konkluderte vi ikke med det i en annen tråd at England ikke godtar hunder i kabinen, uansett hvilket selskap man reiser med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Og nå lurer jeg på enda en ting.

Tidligere flyreiser jeg har sett på har mellomlandet i andre land enn i Storbritania. MEN nå fant jeg en veldig billig flyreise med Air Canada (som tillater små hunder i kabinen), MEN med mellomlanding i London! Går dette da? Konkluderte vi ikke med det i en annen tråd at England ikke godtar hunder i kabinen, uansett hvilket selskap man reiser med?

Det var sånn før 1.jan 12 i alle fall. Men nå som de også har måtte implementere EU regelverket så kanskje de har endret på denne biten også. Sjekk opp på DEFRA: http://www.defra.gov.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver med fet skrift her jeg :) Men du kan sende en mail til mattilsynet med dine spørsmål, de svarer raskt og det er de som sitter med "fasiten" på en måte. hehe. Skjønner forresten bekymringene dine, jeg ville nok vært nervøs selv ved import av hund ;)

Hunden skal være identitetsmerket. Kun mikrochip er gyldig for dyr som er merket etter den 3. juli 2011. Tatovering godtas nå bare dersom den er lett lesbar og påført dyret før 3. juli 2011. Hunden skal være ID-merket før den får rabiesvaksinering. Identitetsnummeret skal være oppgitt i veterinærattesten/passet og alle originale dokumenter. Hva er "alle orginale dokumenter"? Stamtavle, kjøpskontrakt osv? Hvorfor må hunden være ID-merket før den får rabiesvaksineringen (det blir ikke et problem her, men jeg er bare nysgjerrig)?

Jeg tipper dette er fordi idnummeret skal være oppgitt på veterinærattesten og da føres sikkert IDnummeret på samtidig, om hunden ikke er ID-merket vil jo ikke idnummer stå på attest for rabiesvaksine og da sliter du med å bevise at riktig hund er vaksinert :) Så tipper det er en sikkerhet for å unngå lurerier!

  • Hunden skal være vaksinert mot rabies etter vaksineprodusentens anbefaling (vanligvis tidligst når den er tre måneder gammel). Hvordan finner jeg ut når valpen tidligst mulig kan rabiesvaksineres i Kentucky? Oppdretteren tror det er rundt 3-4 mnd, men om hun kan vaksineres tidligere så vil jeg jo gjerne det!

Du vet ikke av en veterinær du kan spørre i Kentycky da? :) For da kan du jo sende mail dit å spørre... Eller spørre om oppdretter kan dobbeltsjekke.

Som sagt, jeg anbefaler å sende en mail til mattilsynet! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummet kjapt gjennom tråden, og tror du har fått svar på det meste.

Angående alder for rabiesvaksinen, så må du sjekke opp i hva aldersgrensen for å kunne gi rabiesvaksine i den aktuelle staten (eller county) er. I California har de ikke lov til å gi rabiesvaksine til valper som er under 4 måneder. Det ville jeg spurt dyrlegen om, slik at du ikke plutselig oppdager at valpen er for ung til at de vil vaksinere den :)

Da jeg reiste til Norge med Rina, måtte jeg få alle veterinærpapirene stemplet av en "area veterinerian in charge", da vanlige veterinærer i USA ikke hadde myndighet til å signere for papirene. Hos denne områdeveterinæren ble alle papirene sjekket, de sjekket at dyrlegen som hadde fyllt dem ut hadde alle godkjenninger i orden, og så stemplet de papirene. Det kostet rundt 100-150 dollar.

Her finner du listen over hvor du finner disse veterinærkontorene i hver stat. Jeg vet ikke om man fremdeles må gjøre dette. Du kan også finne mer informasjon om import og eksport av dyr fra USA på denne siden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hun er nå chippet og AKC-papirene er i orden. Hun har fått sine vanlige vaksiner i USA og får rabiesvaksinen når hun er 16 uker gammel.

Han må registrere henne i USA med sitt navn, for så å så sende kjøpskontrakt ved valpen, sant?

Han spør også om vi trenger en "Certified Pedigree" for å registrere henne, og jeg regner med at svaret er ja? Dette er en vanlig stamtavle, ikke sant?

Kan det stemme at de kaller pass for Health Record i USA?

Og hva er Veterinary Services Area Offices? Er dette de offentlige veterinærene som skal underskrive helsesertifikatetet?

*Puh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forsto det som sto i linkene jeg fant, så er det et slikt overordnet vet.kontor som står for den slags i hvert fylke. En slags fylkes- eller distriktsveterinær, som har det overordnede ansvaret over alle "småveterinærer" i staten. Det sto jo blant annet i linken jeg ga at de står for nettopp "Export Certifications".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forsto det som sto i linkene jeg fant, så er det et slikt overordnet vet.kontor som står for den slags i hvert fylke. En slags fylkes- eller distriktsveterinær, som har det overordnede ansvaret over alle "småveterinærer" i staten. Det sto jo blant annet i linken jeg ga at de står for nettopp "Export Certifications".

Okei, tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den spede begynnelsen når vi fikk lov å reise til/fra utlandet (utenom Sverige) måtte man alltid innom veterinærhøgskolen (eller en annen godkjent veterinær) for å få de riktige stemplene på de riktige papirene. "Vanlige" veterinærer var ikke betrodd til å gjøre dette.

Det samme var hunder fra England, hvor papirer måtte sendes inn til en eller anne offentlig instans for å få stempler...

Tydeligvis henger dette igjen for disse 3-landene. Og det er bare å følge skjemaene og reglene til punkt og prikke. JEG ville også ha sendt dem et pass (hvis de ikke har det der) - da har du nærmest "dobbelt" opp, og tollerne kan ikke bli mer enn ennå mere fornøyde.

Husk også kvittering for kjøpesummen (hvis det ikke står i kontrakten) - så tollerne får beregnet momsen (25% av kjøpesummen).

Hvis du skal over dit selv for å hente den - ta med huskeliste så du skjekker HVER eneste dato og stempel i alle papirer! ikke tro at tollvesenet skal "skjønne at det er si eller så" - papirer med stempler på er det eneste de faktisk "skjønner".

JEG ville også tatt med meg en microchipavleser, som jeg sjekker virker på valpen før avreise (OG såklart at microchipnummeret stemmer på alle papirer) - så er det heller ikke noen grunn for å være urolig for at tollens har dårlig batteri eller simpelthen bare er dårlig..

Ang. Storbrittannia ville jeg sjekket og dobbeltsjekket dette med valp på fanget. Nå kan det sikkert diskuteres om valpen faktisk har det bedre i timesvis i et større bur enn en trang bag som drasses rundt, men det er en helt annen sak.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også kvittering for kjøpesummen (hvis det ikke står i kontrakten) - så tollerne får beregnet momsen (25% av kjøpesummen).

25% av kostnaden er det korrekte.

Det inkluderer blant annet:

-Kjøpssum

-Vaksinasjoner og chipping

-Transport fra der hunden kjøpes til norsk tollstasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og utfyllende svar, Susanne! Hunden blir hentet av en venninne av meg i Chicago, og skal fraktes i lasterommet i samme bur som sin mor. Mellomlandingen blir mest sannsynlig i Amsterdam.

25% av kostnaden er det korrekte.

Det inkluderer blant annet:

-Kjøpssum

-Vaksinasjoner og chipping

-Transport fra der hunden kjøpes til norsk tollstasjon.

Det står at man skal betale moms av innkjøpspris og frakt, men hva legger de i innkjøpspris? Kjøpssum? For den er jo noe annet enn alle utgiftene vi har på hunden i utlandet, som vaksiner, ormekurer, mat frem til valpen er 19 uker osv. Det vi betaler for mat kan umulig være inkludert i innkjøpsprisen?

Og frakten - regner med at man ikke skal betale moms av flybilletten til mennesket som henter dyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...