Gå til innhold
Hundesonen.no

Gi meg dine tips i lydighet!


soelvd
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke mye flau altså, for jeg tenker at alle kan dele sine tips med meg og alle andre på forumet :lol:

Da tenker jeg mest på tips i konkurransesetting og i forhold til innlæring av øvelsene. Triks for å få hunden til å tro at han feks jobber for en leke han tror du har, triks for å unngå dobbeltkommandering (sittplass i innkalling med hopp over hinder), triks for å få hunden til å forstå hva som skal skje et sekund før det skjer, etc. Har dere noen gode tips man kan bruke for å takle konkurransesituasjonen der hunden ikke kan få belønninger og må holde motivasjonen oppe lenge på egenhånd, etc.

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk deg selv som belønning før godbit eller leke kommer. Da har du også en belønning i ringen ;)

Ellers er jeg veldig stor fan av skjulte dobbeltkommandoer som f. eks; Skal hunden være med (fvf), begynner jeg alltid å gå med venstre foten først. Skal den sitte igjen på bli øvelser, begynner jeg alltid med høyre fot først.

Når jeg skal begynne å gå f.eks fvf, sier jeg på plass før jeg begynnerå gå. Hunden får da forberedt seg på at det skjer noe. Dette gjør jeg også i taktskifter. Gir dommeren en kommando om f. eks springmarsj, tenker jeg !jaaaveeel" inne i hodet mmitt, sier på plass og så begynner jeg å løpe ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjult dobbeltkommandoer, som ceccy sier. Starter å gå med venstre fot om den skal følge. Ruller føttene (?) når jeg går sakte. Hvis hun er utrygg på dekken, så kan jeg bevege pittelitt på høyrearmen.

Ved fvf går jeg med hendene på ryggen. Det betyr (for hun) at jeg har godis i hendene.

Hvis du klarer å bruke deg selv som belønning er jo det topp. Men for alle oss med shiba, så er det viktigste å lure hunden til å tro at du alltid har godbiter. :thumbs:

Ellers så er jo det ganske selvfølgelig, men allikevel noe jeg var for dårlig med med den første hunden: Aldri vis godbiten som kommer fra deg til hunden før den får den. Førstehunden min jobber nesten bare for godbitene han ser. De "overraskende" godbitene er viktige! (Dette gjelder selvfølgelig ikke når jeg trener med doggie-zen/ekstern belønning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet en del med dobbeltkommandering. Gikk nylig på konkurranselydighetskurs og lærte noe som funket bra for oss for å slutte med dobbeltkommandering. Hvis Aïda ikke utfører øvelsen på første kommando så "avbryter" jeg øvelsen ved å avvise henne: vrir hodet så hun mister kontakt, og sier pent "feil". Dermed kan vi begynne på nytt, og når jeg da gjentar kommandoen blir det som første gang igjen =)

Ellers som de andre sier, skjulte dobbeltkommandoer :) Feks når jeg går FVF, starter og slutter jeg alltid med samme ben. Og når jeg skal gjøre holdt, henger jeg nesten umerkelig på siste skritt og på en måte strammer meg opp litt.

Bruk deg selv som belønning, og varier belønning med godbit, leke og deg! Evt kan du begynne med avstandsbelønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjult dobbeltkommandoer, som ceccy sier. Starter å gå med venstre fot om den skal følge. Ruller føttene (?) når jeg går sakte. Hvis hun er utrygg på dekken, så kan jeg bevege pittelitt på høyrearmen.

Ved fvf går jeg med hendene på ryggen. Det betyr (for hun) at jeg har godis i hendene.

Hvis du klarer å bruke deg selv som belønning er jo det topp. Men for alle oss med shiba, så er det viktigste å lure hunden til å tro at du alltid har godbiter. :thumbs:

Ellers så er jo det ganske selvfølgelig, men allikevel noe jeg var for dårlig med med den første hunden: Aldri vis godbiten som kommer fra deg til hunden før den får den. Førstehunden min jobber nesten bare for godbitene han ser. De "overraskende" godbitene er viktige! (Dette gjelder selvfølgelig ikke når jeg trener med doggie-zen/ekstern belønning.)

Men det er jo ikke så positivt å begynne med om man vil litt opp i klassene. Hendene skal henge naturlig ned, og like greit å ikke legge til seg noen stygge uvaner tidlig. Har man ikke ambisjoner om å klatre litt i klassene, men holde seg i kl 1, så vil jo selvsagt ikke det ha så mye å si.

Jeg vil at hunden min skal fungere om jeg går med høyre eller venstre bein først, for er jeg nervøs, så trenger jeg ikke å ha ennå mer å tenke på når jeg går.

Gjør det enklest mulig - det enkle er ofte det beste. F.eks: Hvorfor lære hunden at på "hopp-plass" så skal den hoppe over hinderet før den kommer på plass, når man bare kan lære den til å komme over hinderet og sette seg ved en helt enkel kommando som "hopp" eller "plass".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke så positivt å begynne med om man vil litt opp i klassene. Hendene skal henge naturlig ned, og like greit å ikke legge til seg noen stygge uvaner tidlig. Har man ikke ambisjoner om å klatre litt i klassene, men holde seg i kl 1, så vil jo selvsagt ikke det ha så mye å si.

Jeg vil at hunden min skal fungere om jeg går med høyre eller venstre bein først, for er jeg nervøs, så trenger jeg ikke å ha ennå mer å tenke på når jeg går.

Gjør det enklest mulig - det enkle er ofte det beste. F.eks: Hvorfor lære hunden at på "hopp-plass" så skal den hoppe over hinderet før den kommer på plass, når man bare kan lære den til å komme over hinderet og sette seg ved en helt enkel kommando som "hopp" eller "plass".

Vi vil gjerne oppover i klassene, ja, det er kanskje relevant å vite. Takk for tips!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som øvelsene/momenten begynner å sitte, tren vanskelig!

Utfordre hunden med ymse forstyrrelser, feks gå fvf mellom treningskompiser eller kjør innkalling gjennom en "allè" av stoler, leksaker og godbitposer, ha hoppende folk ved siden av ruten, tren på kommandering med en "ustabil dommer" som messer i tide og utide.

Det er bare å bruke fantasien :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tør å utfordre hunden - gjør det litt vanskeligere hvis hunden mestrer det nivået man trener på. Men tør likevel å gå tilbake og ha lavere forventninger i nye situasjoner.
  • Tren mye fart og konsentrasjon
  • Bygg opp et enormt sug mot kamplek. Dette krever at man bruker MYE energi når man leker med hundene.
  • Når hunden har lært noen ulike øvelser - kjed de sammen og belønn på tidspunkter hunden ikke forventer det (gjerne midt i øvelsen, ikke så ofte akkurat mellom). Da blir det ikke noen stor skuffelse for hunden at den ikke får belønning mellom øvelsene på konkurranse
  • Lær hunden å sette seg raskt og frivillig inn i utgangsstilling og tren mye for å motivere hunden til dette

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et tips ang utgangsstilling som jeg kanskje kan spør om her.

I konkurranse når dommeren spør om du er klar foran hver øvelse, sier man vel enten ja, eller viser håndtegn. Fikk tips om å trene inn dette "jaet" sånn at hunden forventer belønning ved hvert "ja", sånn at hver gang du sier "ja" så vil hunden se på deg, og være klar for neste øvelse. Istedenfor at du risikerer at du sier du er klar og så sitter hunden å ser en helt anne vei og følger ikke med.

Er det noe som har erfaring med dette, eller er det like greit å trene inn en veldig god utgangsstilling med kontakt?

Et tips jeg ihvertfall har prøvd selv, og har gode erfaringer med, er å trene utgangsstilling med medhjelper. Ha hunden i utgangsstilling og se rett fram, istedenfor ned på hunden. Få medhjelper til å klikke (hvis du bruker det) når hunden ser på deg, belønn. Jeg har ihvertfall en uvane selv med å gå å se på hunden, så når jeg plutselig ikke gjorde det under konkurranse så skjønte han ikke hva vi dreiv med. Denne øvelsen hjalp mye på dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg fikk et tips ang utgangsstilling som jeg kanskje kan spør om her.

I konkurranse når dommeren spør om du er klar foran hver øvelse, sier man vel enten ja, eller viser håndtegn. Fikk tips om å trene inn dette "jaet" sånn at hunden forventer belønning ved hvert "ja", sånn at hver gang du sier "ja" så vil hunden se på deg, og være klar for neste øvelse. Istedenfor at du risikerer at du sier du er klar og så sitter hunden å ser en helt anne vei og følger ikke med.

Er det noe som har erfaring med dette, eller er det like greit å trene inn en veldig god utgangsstilling med kontakt?

Et tips jeg ihvertfall har prøvd selv, og har gode erfaringer med, er å trene utgangsstilling med medhjelper. Ha hunden i utgangsstilling og se rett fram, istedenfor ned på hunden. Få medhjelper til å klikke (hvis du bruker det) når hunden ser på deg, belønn. Jeg har ihvertfall en uvane selv med å gå å se på hunden, så når jeg plutselig ikke gjorde det under konkurranse så skjønte han ikke hva vi dreiv med. Denne øvelsen hjalp mye på dette:)

Jeg ville ikke lært hunden at ja/signalet du gir dommer alltid betyr belønning. Du vil ikke at hunden skal sprette opp eller skifte fokus over på at nå kommer belønning, hver gang øvelsen skal starte. Men å øke hundens forventning til å sitte en stund i utgangsstilling før øvelsene begynner og at du gir dommeren signal mens den sitter der, tror jeg er lurt. Men jeg ville ikke kobla ja=belønning.

Jeg er forøvrig enig med mange av de andre tipsene.

- Tren vanskligere enn du vil få på konkurranse

- Varier når du belønner (og hvordan)

- Vær selv engasjert i belønningen og fokuser på fart og moro i øvelsene

- Tren kjeder av øvelser og varier når du belønner og hvor lange de er (jeg kjeder sammen helst vilkårlige øvelser, uavhengig av rekkefølgen i programmet

- Tren på vanskelige forstyrrelser. Selv om du aldri kommer til å gå en lydighetskonkurranse på en bane overstrødd av godbiter og leker, kan det være nyttig å trene på.

- Utfordre hunden og varier øvelsene (jeg er heller ikke redd for å lage øvelser/kjeder som ikke egentlig hører sammen. F.eks. dekk under marsj og så apport fra dekken mens jeg går videre osv). For å gi hunden variasjon og for å få han til å faktisk høre på hva jeg sier, ikke bare gjøre det han forventer.

- Kontakt er forutsetningen for all trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bygg opp et godt grunnlag for effektiv trening. Med Ikke har jeg trent opp et godt grunnlag som gjør at den videre konkurransetreningen går dobbelt så effektivt som hos noen annen hund jeg har trent: vi har god lek med regler slik at det blir effektivt å belønne på den måten, omvendt lokking, eksplosive starter, å løpe vekk fra meg (f.eks rundt en 30 meter unna, ut til en target eller bare springe fremover til hunden får beskjed om noe annet, uten å snu seg såklart), trene MYE kjeder fra hunden er liten, at hunden skal bråsnu med alt den henter av leker osv (stor fordel for å få bedre apportering senere). Ja, listen er laaang. Anbefaler et kurs med Siv og Elin på Amokk for flere tips - de er RÅ på slik grunnlagstrening og våger å tenke nytt og kreativt.

- Lær hunden å sitte i utgangsstilling og være oppmerksom selv om du prater med andre. Det er ofte her mange ferske hunder faller ut på sine første stevner. Gjør også dette mellom øvelsene.

- Når du er på trening, så varm opp på den måten du vil gjøre på konkurranse. Ta hunden ut av bilen, luft den, tren litt på div øvelser kanskje, og så tar du med deg hunden 20-30 meter lengre bort (på konkurranse vil dette være når du går inn i ringen. Mange hunder mister konsentrasjonen med en gang underlaget lukter litt nytt, eller man bare flytter seg et stykke) og begynner å prate med en usynlig dommer (evt synlig kommandør). Alle disse småtingene er det kjempeviktig å trene på! Jeg belønner ofte hunden bare for at den tar kontakt etter at vi har gjort alt dette, eller at vi går 1 meter fri ved fot.

- Når du får noen til å kommandere deg på fri ved fot o.l, så ikke følg kommanderingene slavisk. Kommanderingene skal bare være bakgrunnsstøy i hundens øre. Når kommandanten sier "høyre om marsj" så fortsetter du å gå rett frem, sier kommandanten ingenting så gjør du en holdt osv.

- Tren lange strekninger uten at det skjer noe på fri ved fot. Lineføringen i LP1 er f.eks ganske "lang" uten at det skjer noe. På trening trener vi ofte mye på holdter, vendinger, temposkifter og lignende, men spesielt i LP1 oppdager man at man faktisk går ganske langt uten at det skjer noe "artig". Her faller også mange hunder ut. Ikke fall i den fellen at du bare belønner hunden i holdter.

- Når du er ferdig med en øvelse, så ros hunden og klapp på den en liten stund. SÅ belønner du. Evt legger du også hunden ned i dekk og prater litt med kommandanten før du plutselig drar opp en ball fra lommen/løper ut av ringen og leker. Du skal jo belønne rett etter øvelsen også, evt etter et fint moment, men jeg syns man øker forventningen noen hakk ved å belønne slik som nevnt først - i tillegg til at man får en hund som ikke like lett faller ut mellom øvelsene.

- Mange kommer på trening og skal for eksempel trene fri ved fot. De får hunden i utgangsstilling og belønner den. Evt starter å gå, og belønner hunden etter ti meter. Det er veldig fint å gjøre det slik av og til, og spesielt når hunden er fersk, men veldig mange gjør dette hele tiden. Jeg gjør det selv enda, og det irriterer meg, for hundene blir lettere avhengig av at de må få godbit for noe enkelt før de kan gjøre en hel øvelse.

- Utfordrer du hunden slik at den klarer 120% og ekstremt vanskelige situasjoner på trening, så klarer den 99% på konkurranse.

- Tren mye frivillig utgangsstilling

- Personlig liker jeg ikke å trene vilkårlige kjeder (f.eks en fri ved fot med dekk under marsj og innkalling i ett), men det er en smakssak. Jeg liker at hundene er fullstendig klar over hvilken øvelse vi skal gjøre, og er forberedt på dette. Da må du som fører være flink til å sette strenge krav til utførelse slik at hunden ikke "sluntrer unna" eller tyvstarter o.l.

- Film treningen!

- Tren med mye forstyrrelser, men tren også uten. Mange hunder er for eksempel kjempeflinke til å ligge i fellesdekk når det er mye forstyrrelser rundt, men med en gang forstyrrelsene ikke er der så blir de urolige, flytter på seg og lignende.

- Det er også litt typisk at ens første konkurransehund er en tripper :whistle: F.eks tripper litt på stedet når den skal stå under marsj, tripper litt når du går fra under fellessitt, tripper når den stopper i ruta osv. Jeg fokuserer mye på at hunden skal bråstoppe med en gang og låse beina i bakken med en gang.

- Når hunden er fersk trener du fellesdekk når den ikke er helt i hundre, og fartsfylte øvelser når den er ivrig osv. Men husk etterhvert og også trene en rute når hunden er gørrsliten, og med en helt vill belønning etterpå, eller å trene på at hunden skal ligge rolig i fellesdekk selv om den har makk i rumpa.

I konkurranse når dommeren spør om du er klar foran hver øvelse, sier man vel enten ja, eller viser håndtegn. Fikk tips om å trene inn dette "jaet" sånn at hunden forventer belønning ved hvert "ja", sånn at hver gang du sier "ja" så vil hunden se på deg, og være klar for neste øvelse. Istedenfor at du risikerer at du sier du er klar og så sitter hunden å ser en helt anne vei og følger ikke med.

Jeg ville ikke ha gjort det, fordi jeg ikke er for å lure hunden på konkurranse. Lærer du hunden at ja=belønning, og plutselig kommer på stevne uten at hunden får noe, så kobler den det veldig fort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fantastiske tips, spesielt til borderen!

Ang det der med utgangsstilling så jobber vi gjerne litt på noe (med godbit som belønning) før vi tar pause/belønner med leke og gjør det ekstra kult. Vi har på en eller annen måte fått en slags greie med at når jeg stopper opp, blir litt alvorlig (et eller annet, klarer ikke helt beskrive), så forstår han at vi skal fortsette arbeidet og kommer automatisk inn på plass igjen. Altså bruker vi egentlig ikke "på plass" kommandoen når vi skal starte en økt (i alle fall i miljøet han er trygg i foreløpig, fortsetter vi med det må vi jo generalisere det flere steder). Noe som gjør at han alltid er på plassen sin. Er det dumt? Eller? Jeg synes det er praktisk, for jeg vet at han alltid kommer inn på plass for å jobbe videre.

- Det er også litt typisk at ens første konkurransehund er en tripper :whistle: F.eks tripper litt på stedet når den skal stå under marsj, tripper litt når du går fra under fellessitt, tripper når den stopper i ruta osv. Jeg fokuserer mye på at hunden skal bråstoppe med en gang og låse beina i bakken med en gang.

Hvordan går du frem for å låse bakbeina?

Edit: det var jo benedicte som skrev det lange innlegget, ikke borderen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtrene øvelser! En viktig ting jeg har lært på kurs hos borderen.

Når hunden er sikker på en øvelse, gjør det det litt vanskeligere for den enn det vil være på en konkurranse. Dette fungerer iallefall kjempebra på Tinka, som er veldig glad i utfordringer. Du ser naturligvis an hunden du jobber med, og venter til den er klar for det. Forstyrrelser og det å kombinere øvelser er fine eksempler :)

Ellers er et viktig triks for meg å være glad. Hvis jeg har det dritt, trener jeg ikke. Hvis jeg trene, setter jeg på meg et smil og gjør mitt beste for å lure meg selv (og dermed hunden) til å tro at jeg er glad. Det høres rart ut, men det er ikke så vanskelig. Man blir overraskende glad av å skrive. Og det er helt utrolig hvor stor innvirkning det har på hunden :)

Tinka har blant annet fått en mye bedre og ivrigere fvf etter at jeg ble bevisst på å late som om det er verdens kuleste øvelse.

Fin tråd, er flere av oss som trenger slike tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtrene øvelser! En viktig ting jeg har lært på kurs hos borderen.

Når hunden er sikker på en øvelse, gjør det det litt vanskeligere for den enn det vil være på en konkurranse. Dette fungerer iallefall kjempebra på Tinka, som er veldig glad i utfordringer. Du ser naturligvis an hunden du jobber med, og venter til den er klar for det. Forstyrrelser og det å kombinere øvelser er fine eksempler :)

Ellers er et viktig triks for meg å være glad. Hvis jeg har det dritt, trener jeg ikke. Hvis jeg trene, setter jeg på meg et smil og gjør mitt beste for å lure meg selv (og dermed hunden) til å tro at jeg er glad. Det høres rart ut, men det er ikke så vanskelig. Man blir overraskende glad av å skrive. Og det er helt utrolig hvor stor innvirkning det har på hunden :)

Tinka har blant annet fått en mye bedre og ivrigere fvf etter at jeg ble bevisst på å late som om det er verdens kuleste øvelse.

Fin tråd, er flere av oss som trenger slike tips! :)

Litt sånn som forrige fellestrening der han lå alene i dekk med meg noen meter foran og fire stykker som gikk rundt han og hoppet og skravlet? Eller når han satt på plass og de danset, spratt, pratet til han og lokket og han satt like stødig. Haha, vi måtte liksom bare se hvor stødig han egentlig var. Han satt der med fullt fokus han :lol:

Er det noe jeg er blitt mer og mer klar over de siste ukene og spesielt etter kurs med Marthe i helgen så er det nettopp det med arbeidsglede, entusiasme, leking, etc. Det har jeg undervurdert altfor mye! Kanskje var vi bortskjemt med en hund som jobba som søren uansett, Monti gjør ikke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går du frem for å låse bakbeina?

Jeg har f.eks låste bakbein på avstand og slikt da. Det lærte jeg inn ved lokking når Ikke var 8 uker gammel, for da er valpene så forsiktige av seg og følger godbiten uten særlig forventning. Min erfaring er hvertfall at tripping er noe som kommer når de begynner å bli 4-5 mnd gamle, og kan utvikle seg når de blir eldre.

Men jeg har trent det helt annerledes på f.eks stå under marsj og fellessitt. Jeg bruker da mye omvendt lokking (når jeg presenterer en godbit skal hunden "fryse" muskulaturen, og anstrenge seg for å holde posisjonen. Jeg har også brukt litt omvendt lokking ved at jeg drar hunden i halsbåndet, og da skal hunden også fryse posisjonen sin) og har strenge krav. Jeg trener hunden når den er i riktig modus, og belønner aldri tripping i andre settinger heller. Problemet med omvendt lokking er at mange hunder blir kjempeflinke til å fryse posisjonen når man holder frem en godbit eller leke, men med en gang det ikke er forstyrrelser tilstede så kommer trippingen tilbake.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, fin tråd! Vi skal jo og oppover i klassene, gulp. Har vært litt storkjefta. Men altså, hvorfor ikke satse på toppen da, det er vel ikke helt urealistisk vel. Jaja, vi lærer mens vi går, også får vi eventuelt justere målene underveis. Hva er tripping? Er det lov å belønne med "biting" i armen i ringen? Får man trekk for hoppegallopp i innkalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, fin tråd! Vi skal jo og oppover i klassene, gulp. Har vært litt storkjefta. Men altså, hvorfor ikke satse på toppen da, det er vel ikke helt urealistisk vel. Jaja, vi lærer mens vi går, også får vi eventuelt justere målene underveis. Hva er tripping? Er det lov å belønne med "biting" i armen i ringen? Får man trekk for hoppegallopp i innkalling?

Jeg tror det er veldig bra å satse mot toppen, hvis det er hit man vil! Det er ikke noe i veien for å trene på elite-øvelser, selv om man ikke har startet i klasse 1 :)

Tripping er å løfte beina opp og ned/stå urolig.

Det er ikke lov å belønne med biting i klær, bånd, armer eller bein på en lydighetskonkurranse.

Hoppegalopp på innkalling er ikke noe trekk, så lenge hunden løper målrettet og raskt mot deg. Hvis hunden spretter mot opp og ned enn den løper mot deg, kan du få litt trekk fordi hunden ikke legger nok krefter i å komme til deg så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, fin tråd! Vi skal jo og oppover i klassene, gulp. Har vært litt storkjefta. Men altså, hvorfor ikke satse på toppen da, det er vel ikke helt urealistisk vel. Jaja, vi lærer mens vi går, også får vi eventuelt justere målene underveis. Hva er tripping? Er det lov å belønne med "biting" i armen i ringen? Får man trekk for hoppegallopp i innkalling?

Monti er vårt prøveprosjekt og min prøvekanin i konkurranse. Men det er klart vi må kikke fremover. Vi skal naturligvis til både NM og VM vi :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig bra å satse mot toppen, hvis det er hit man vil! Det er ikke noe i veien for å trene på elite-øvelser, selv om man ikke har startet i klasse 1 :)

Tripping er å løfte beina opp og ned/stå urolig.

Det er ikke lov å belønne med biting i klær, bånd, armer eller bein på en lydighetskonkurranse.

Hoppegalopp på innkalling er ikke noe trekk, så lenge hunden løper målrettet og raskt mot deg. Hvis hunden spretter mot opp og ned enn den løper mot deg, kan du få litt trekk fordi hunden ikke legger nok krefter i å komme til deg så fort som mulig.

Ja, aim for the stars liksom. Om ikke annet så har vi jo noe å drive med så lenge.

Men dette med biting, hvis vi sier klappklapp du var flink etter endt øvelse, (ja for det er vel lov), også biter hun meg i armen (for det er så innmari gøy det nemlig) blir vi utvist eller noe sånt?

Monti er vårt prøveprosjekt og min prøvekanin i konkurranse. Men det er klart vi må kikke fremover. Vi skal naturligvis til både NM og VM vi :innocent:

Herlig!

Nå tror jeg at jeg kan multisitere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette med biting, hvis vi sier klappklapp du var flink etter endt øvelse, (ja for det er vel lov), også biter hun meg i armen (for det er så innmari gøy det nemlig) blir vi utvist eller noe sånt?

Ikke sånn med det første, nei. Men jeg ville absolutt trent henne til å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja, aim for the stars liksom. Om ikke annet så har vi jo noe å drive med så lenge.

Men dette med biting, hvis vi sier klappklapp du var flink etter endt øvelse, (ja for det er vel lov), også biter hun meg i armen (for det er så innmari gøy det nemlig) blir vi utvist eller noe sånt?

Herlig!

Nå tror jeg at jeg kan multisitere også!

Laveste klasse vil det kanskje ikke slås hardt ned på, de er snillere på sånt der, men jeg har sett folk i elite få advarsel om rødt/gult kort for at de belønner hunden for mye med klapp. At hunden begynner å gnafse deg i armen er enda mer belønning. Dommere er ganske forskjellige på hvor mye kos og klapp som er greit i de høyere klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...