Gå til innhold
Hundesonen.no

Gi meg dine tips i lydighet!


soelvd
 Share

Recommended Posts

Ikke sånn med det første, nei. Men jeg ville absolutt trent henne til å ikke gjøre det.

Ja. det er klart. Vet ikke om det er typisk puddel eller om det har noe med apporterende gener å gjøre, men hun "kommuniserer" litt med munnen, liker å holde tennene rundt hendene våre, på en måte. Også har hun jo vært litt tung å få i lek, litt usikker, tror jeg, så jeg har på en måte tillatt "alt". Drakamp er gøy, men fille er ikke like gøy som armen vår. Bare å sette gang med å være konsekvent.

Laveste klasse vil det kanskje ikke slås hardt ned på, de er snillere på sånt der, men jeg har sett folk i elite få advarsel om rødt/gult kort for at de belønner hunden for mye med klapp. At hunden begynner å gnafse deg i armen er enda mer belønning. Dommere er ganske forskjellige på hvor mye kos og klapp som er greit i de høyere klassene.

Skjønner. Jeg hørte om ei som holder kurs her i nord, som belønner hunden sin med det, nemlig, men det er kanskje bare på trening hun gjør det. :vetikke: Også var det jo bare noe jeg hørte, ikke sikkert det stemmer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. det er klart. Vet ikke om det er typisk puddel eller om det har noe med apporterende gener å gjøre, men hun "kommuniserer" litt med munnen, liker å holde tennene rundt hendene våre, på en måte. Også har hun jo vært litt tung å få i lek, litt usikker, tror jeg, så jeg har på en måte tillatt "alt". Drakamp er gøy, men fille er ikke like gøy som armen vår. Bare å sette gang med å være konsekvent.

De to pudlene jeg kjenner gjør også det der. Kommer og hilser med tennene og løfter overleppa mens de biter/smaker superforsiktig på armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja. det er klart. Vet ikke om det er typisk puddel eller om det har noe med apporterende gener å gjøre, men hun "kommuniserer" litt med munnen, liker å holde tennene rundt hendene våre, på en måte. Også har hun jo vært litt tung å få i lek, litt usikker, tror jeg, så jeg har på en måte tillatt "alt". Drakamp er gøy, men fille er ikke like gøy som armen vår. Bare å sette gang med å være konsekvent.

Skjønner. Jeg hørte om ei som holder kurs her i nord, som belønner hunden sin med det, nemlig, men det er kanskje bare på trening hun gjør det. :vetikke: Også var det jo bare noe jeg hørte, ikke sikkert det stemmer heller.

Det er jo flere som gjør det. Kanskje er det verdt det om man ikke får hunden til å gå et program uten noen form for belønning. Men det kan regnes som belønning i ringen, og det kan man få advarsel på. Spesielt i elite.

De to pudlene jeg kjenner gjør også det der. Kommer og hilser med tennene og løfter overleppa mens de biter/smaker superforsiktig på armen.

Det gjør terven min og. Tror ikke det er spesielt rasetypisk. Isåfall er det ganske mange raser det er typisk for :P Men han får ikke ha drakamp med armen min akkurat. Det er han litt for heftig til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere som gjør det. Kanskje er det verdt det om man ikke får hunden til å gå et program uten noen form for belønning. Men det kan regnes som belønning i ringen, og det kan man få advarsel på. Spesielt i elite.

Det gjør terven min og. Tror ikke det er spesielt rasetypisk. Isåfall er det ganske mange raser det er typisk for :P Men han får ikke ha drakamp med armen min akkurat. Det er han litt for heftig til :lol:

Kan jo hende det er rasetypisk for flere raser, ja :P Monti han synes det er myye kulere å hoppe opp og ta tak i hår og sånn =/ Håper ikke DET er rasetypisk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Jeg lærte nylig noe ganske smart om belønning jeg aldri har tenkt på. På trening belønner vi jo med godbit, leke eller kamp. Med en gang. I ringen har vi plutselig bare oss selv å belønne med. Og bikkja blir helt satt ut av denne nye formen for belønning de ikke skjønner noe av, for det er jo ikke sånn det skal være når vi er ferdig med en øvelse. Plutselig er matmor bare veldig veldig rar.

For å unngå dette kan man på trening belønne med seg selv FØR hunden får godbiten, leken eller kampen. Etter en perfekt innkalling kan man klappe i hendene, la bikkja hoppe opp, lage litt baluba - og SÅ gi godbiten eller leka. Man trenger ikke dra den så langt, bare et "braaa" eller et par klapp (jeg lar henne hoppe opp på kroppen) - poenget er å sørge for at den belønninga man får i ringen enten med kroppsspråk eller verbalt knyttes til det å få belønning i andre former. Så blir ikke overgangen så brå når man kommer i ringen.

(Edit: nå er vel dette med å få hoppe opp i kroppen kanskje litt overilt når man beveger seg over i elite? Eller? Hvordan er egentlig reglene i forhold til belønning da? Har skjønt at om dette strides de lærde - alt dette med gule kort og det ene med det andre. Noen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det der tipset plukket jeg opp på kurs, og bruker det aktivt! Bare av og til så vil hun jo heller bite litt og ha drakamp med armen. Herregud det hadde vært så utrolig bra hvis jeg hadde endt opp med et gult kort. Hoho. Jeg som er helt Tussi.

I elite er du garantert gult kort hvis du roser hunden slik. Der er det bare tillatt med " forsiktig klapp". I de lavere klassene ser dommerne gjennom fingrene på litt skøy, men det må ikke bli for mye av det. Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Jeg tenkte kanskje at hvis jeg mot formodning skulle komme opp i en klasse der man får tilsnakk for sånt, kan jeg heller tone det sakte men sikkert ned. Muligens ikke den smarteste taktikken. Men akkurat nå er bare det å greie å få henne gira på meg og meg alene vanskelig nok, så jeg tar sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ryddig når du trener! Hvis du klarer å skape helt forutsigbare rutiner i forkant av og under øvelsene, får du mye "gratis". Hunden lagrer hele minnesbildet og hver minste ting du gjør er med på å forsterke hundens forståelse av øvelsen. Feks alltid starte fvf marsjen med å sette frem venstre bein, men når du skal gå fra hunden i "bli"øvelser, forbereder du den ved å starte med høyre fot først. For eksempel.

Og ellers er det jo bare å signere de som fremhever viktigheten av å trene for og med rutinerte folk! Film deg selv, ha en til å gå bak deg, venn deg til å trene under observasjon, og la observatøren pirke og pirke og pirke på deg. Og for guds skyld, avslutt alltid treningsøkten på topp, før enten du eller hunden blir ufokusert. Ha i minnen at hver første treningsøkt er en evaluering av hvordan du avsluttet den forrige.

(Phjui! Jeg er såååå glad for at jeg ikke satser for å nå helt til topps. Jeg er ikke halvparten så ryddig som jeg må være for å lykkes på et så detaljert nivå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke SÅÅÅ strengt i elite som alle skal ha det til. Man får lov til mye, så lenge det ikke ser "voldelig" eller masete ut. Det er ikke noe i veien for å "hause" opp hundene en del og heller plukke det ned sakte med sikkert senere :) Kjør på!

Det er mange som konkurrerer i elite. Noen for moro, noen på jakt mot championatet og andre for å få plass på landslaget o.l. (men det er først og fremst på "uttakstevner" - altså enkeltstevner der man kan få uttakspoeng om man er blant topp-10).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på videoene fra VM og der er det flere som gjör en liten dans mens de klapper i hendene mellom övelsene. Og det er veldig tydelig når man ser på hundene at de forbinder dette med at de har gjort en god jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...