Gå til innhold
Hundesonen.no

1 år gammel og veldig høyt energinivå, går det over?


HeleneFS
 Share

Recommended Posts

Dette går rett vest for tiden, hele hundeholdet. Jeg er oppgitt, skuffet, sint og stresset med tanke på hele hundeholdet mitt.

Det begynte faktisk rett etter at småen rundet 1 år, ganske så nøyaktig. Jeg merket at hun var mer aktiv på trening, fikk mer "klikkebyger" og generelt hadde mye overskuddsenergi. Først så jeg på det som en positiv ting, men nå merker jeg at det er mange ulemper som kommer med dette.

Hun er klar for ALT hele dagen, hun er ALDRI så trøtt at hun holder på å falle om, uansett om vi har vært både på ag trening og tur etterpå, jeg savner denne trøttheten der du ser at hunden ikke har en eneste krefte igjen i kroppen. Hun er aktiv hele tiden når vi er inne, sover 1 time i stolen, så vandrer hun, leker, piper med døren støtt og stadig før hun legger seg igjen litt. Jeg må på det værste ut med henne 1 gang i timen og da bare går hun rundt å snuser, suller og provoserer meg grenseløst. Det er akkurat som hun skjønner at hun kan pipe med døren for å komme ut, og misbruker dette selv om hun ikke skal på do. Jeg sitter og prøver å gjøre lekser, da herjer hun, piper, styrer på... det er direkte plagsomt.

Hun finner ikke lengre roen hos folk, sist vi var hos mine foreldre brukte hun 6 (!) timer på å legge seg ned på sofaen og lukke øynene, dette kan da ikke være normalt???

Jeg lagde grind hos mine foreldre som hun skulle være i og håpte hun skulle klare å roe seg der etterhvert. Hun bjeffet og hylte hele tiden, nektet å bli separert fra oss og ble derfor enda mer stressa og hysterisk, men hun har jo ingen form for sep angst eeeegentlig.... Men nå begynner jeg jo å lure. Ga bare opp grinden til slutt, det funket bare ikke.

Og så har hun sluttet å høre på meg på tur.... vi hadde en så fin rutine at når vi traff folk ropte jeg henne inn og passerte. Aldri ropt henne inn uten godbiter, og dette har gått fint, men nå for tiden driter hun i om jeg roper, og hun får mye større radius som hun er borte i når vi går tur. Jeg har gått over til langline fordi jeg ikke stoler på henne mer.

Nå er hun 14 mnd, er dette en slags trassalder? Kort oppsummert er dette problemene jeg opplever:

1. Ro, hun klarer ikke bare sove... skal alltid GJØRE noe. Slik har hun ikke vært tidligere, da sov hun hele dagen om hun måtte.

2. Piping med døren, hvordan forhindre å stå utenfor i 10 minutter å vente på at hun skal tisse? Hun bare går og snuser og herjer, bryr seg om alt annet enn akkurat det å tisse. Alle andre hunder jeg kjenner som piper for å gå ut går RETT på tissingen, de somler ikke slik som henne.

3. Å roe seg hos andre, de fleste hunder jeg kjenner er generelt en del mer roligere enn Thia, de klarer også å roe seg hos andre.

4. At hun holder lengre avstand fra meg på tur, jeg føler vi ikke har samme kontakten lengre.

Jeg føler jeg har gjort noe feil et sted, jeg bare trenger hjelp til å vite hvor. Jeg hater denne hyperaktive siden av henne og akkurat nå føler jeg at jeg ikke takler å ha hund i det hele tatt fordi hun tar for mye av kreftene mine, og det er gale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1: få deg ørepropper. Hun er straks voksen, og trenger ikke ut å tisse mer enn 3-4x for dagen. Om du ikke kan høre pipinga, kan du ikke la deg provosere, og hun lærer etterhvert at det ikke nytter å mase.

nr 2: du må gå aktivt inn for rotrening. Ha masse godt humør og ørepropper, be henne gå å legge seg (på plassen sin eller hva du velger) og der skal hun være. Om hun reiser seg, sier du nei, og geleider henne tilbake på plass. Dette kan nok ta lang tid, men stå på! Når hun har ligget en gitt tid (ikke for lang tid i beg) kan du rose rolig, ev gi henne en tyggesak på plassen sin. Gjenta treningen flere ganger dagen.

nr3: hun er som sagt straks voksen, og vil bestemme selv, hun løsriver seg fra deg. På med langline og forhindre henne i å være ulydig. belønn med leke istedenfor godbit kanskje? Vise henne at du er det gøyeste i verden, og det lønnes å være hos deg/gjøre som du sier.

nr4: det blir som regel bedre rundt 2-3 års alderen ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med unghund! Trekk pusten dypt, ta det med ro, vær konsekvent, og for all del ikke prøv å slite ut hunden! :P

1. Legg henne ned, sitt ved siden av, stryk på henne, om hun reiser seg legg henne ned igjen, osv.

2. Om hun ikke tisser innen 2 minutter ta henne inn igjen.

3. Se 1.

4. Langline og kontakttrening. Det kan virke ganske nyttesløst nå, men når hun har vokst seg ferdig med puberteten kommer plutselig alt arbeidet du har lagt ned frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere gode tips. Jeg ante ikke at denne unghundperioden var så krevende, så det kom virkelig som et ballespark på meg. Jeg har alltid hørt at valper er værst, men da tenkte jeg før hun blir sånn 1år, ikke ETTER :P

Og jeg har merket at om jeg blir lei å går inn igjen før hun får gjort fra seg så står hun ikke på døren mer, det kan ta noen timer igjen før hun piper. Skal jeg egentlig lære henne at det er JEG som bestemmer når vi skal ut på do og hun må holde seg til de tidspunktene? Det kan ofte virke som hun har verdens minste blære, men jeg nekter å tro at hun fortsatt har behov for å tisse annenhver time.... sånn egentlig...

Og jeg har drevet og prøvd å slite ut hunden, men det virker håpløst, så da skal jeg bare slutte med det :)

Vi har aldri drevet med noen form for rotrening, det har aldri vært særlig behov heller for hun har generelt vært en rolig valp, men det er kanskje der vi har feilet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke trene på rotrening når hunden er rolig vettu ;) men NÅ har du behovet, ergo må du jobbe med saken. Det er ikke bare for din egen del, men hunden må også lære seg selvbeherskelse.

Og nei, såsant hun ikke har uvi, har hun ingen behov for ut hele tiden. Tisser hun inne om natten/når du er på jobb/skole? Hvis ikke, så berges hun fint uten lufting når du er hjemme også.

Det er omtrent umulig for et menneske å slite ut hunden, det man derimot oppnår er ennå bedre kondis og utholdenhet, og behov for mer og mer mosjon. Varier dagene, en dag kan det være firetimers tur, en dag bare tusle rundt boligfeltet for å gjøre fra seg, en dag triks/agility/lydighet osv.

Hunden har hittil vært kjempeflink til å trene deg til å reagere på hennes behov, nå må du snu på flisa og trene henne til å reagere på dine behov ;)

Unghundstiden er den verste, det er derfor mesteparten av omplasseringshunder er i alderen ett til toogethalvt...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra svar, jeg elsker all kunnskapen til sonenfolka <3

Spor har vi faktisk tenkt lenge å begynne med rett og slett fordi jeg tror hun hadde vært utrolig flink til det pluss at jeg har hørt at det tar mye av hodet hennes.

Det har vært lite hjernetrim i det siste, det skal jeg innrømme :icon_redface:

edit: glemte å svare på noe annet

Hun har faktisk hatt to nå i januar der hun har tisset inne, en gang i går kveld når jeg var på fest (da var hun alene i 8 timer) og forrige uke mens jeg var på jobb. Begge gangene har hun gått på tur først og drukket MYE vann, så dammene jeg har kommet hjem til har nesten vært små innsjøer... Før den tid har hun klart seg i mange måneder.

Løpetid er rett rundt hjørnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok pga løpetida. Tuva tisser myyyye når hu har løpetid, men enda ikke inne da.

Senk skuldra og slapp av, det kommer til å gå så bra! Valper er bare kos i forhold til mange unghunder :lol: Men det går over etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, men vil denne stresse tingen roe seg og? Vil hun bli generelt flinkere å stresse ned med tiden eller bør jeg ta tak i det så fort som mulig? Jeg vil gjerne ha en rolig harmonisk hund, ikke en hyperaktiv stressbombe, og jeg tåler at hun er sånn nå så lenge jeg VET at det blir bedre, men gjør det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valperiet är bara en barnlek i jämförelse med puberteten hehe... iallafall hos mig.

Nu har jag en hund som jag har varit tvungen att ro-träna med från valpetiden då jag fick honom. Då han var väldigt energisk och ville att ting skulle ske mest hela tiden. Och nu äntligen ser jag resultater i ro-träningen som jag bedrivit med som inte har varit speciellt kul, men nödvändigt för både min del och hans.

Mitt tips är egentligen att du ska ordna upp i gränsesättning, pröva behålla lugnet och inte bli irriterad (vet det är svårt men det blir inte mycket bättre om man själv är irriterad) och andas med magen :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke trene på rotrening når hunden er rolig vettu ;) men NÅ har du behovet, ergo må du jobbe med saken. Det er ikke bare for din egen del, men hunden må også lære seg selvbeherskelse.

Og nei, såsant hun ikke har uvi, har hun ingen behov for ut hele tiden. Tisser hun inne om natten/når du er på jobb/skole? Hvis ikke, så berges hun fint uten lufting når du er hjemme også.

Det er omtrent umulig for et menneske å slite ut hunden, det man derimot oppnår er ennå bedre kondis og utholdenhet, og behov for mer og mer mosjon. Varier dagene, en dag kan det være firetimers tur, en dag bare tusle rundt boligfeltet for å gjøre fra seg, en dag triks/agility/lydighet osv.

Hunden har hittil vært kjempeflink til å trene deg til å reagere på hennes behov, nå må du snu på flisa og trene henne til å reagere på dine behov ;)

Unghundstiden er den verste, det er derfor mesteparten av omplasseringshunder er i alderen ett til toogethalvt...

Det har jeg troen på. :)

Les med riktige briller. :): Senke skuldrene og overse henne. Hunden, hjernetrim, trening og oppmerksomhet skal ikke stå i fokus hele tiden. Den skal også være en som holder deg med selskap bare ved å være der. Det er ikke så komplisert å ha hund, inne skal det, etter min mening, ikke være nødt til å foregå så himla mye. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først nå jeg får merke hvor uerfaren hundeeier jeg er, så jeg er jo glad for alt jeg får lært på denne veien. Jeg skulle kanskje vært på kurs i grensesetting, jeg skjemmer henne utrolig mye bort, per i dag er det HUN som bestemmer hvorti jeg skal stå opp pga hun piper og jeg begynner å stresse pga jeg er redd hun skal tisse inne.

Jeg tror egentlig jeg skal sette meg ned å tenke over de situasjonene der jeg lar HUN styre og endre spillereglene litt. Per i dag kan jeg tenke på flere situasjoner der hun bestemmer, og jeg gjør som hun sier. Feks om hun vil inn på badet, ut å tisse, stå opp..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Cairn terrier blanding ble også helt merkelig i andre kjønnsmodning...men så gikk det over, og hun gikk tilbake til å være den fantastiske hunden hun alltid har vært... hun er nå 1.5 år

Ellers så har jeg en sheltie gutt i første pubertet, og med et HØYT energinivå! håper det aldri går over! Jeg digger hunder med masse energi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

For det første; hun er blitt unghund. Trøst deg med at det er helt normalt at en unghund er mer krevende enn en valp :)

For det andre; det er ingen grunn til at du skal slite henne ut så hun ligger utslitt resten av dagen. Tull og fjas. Det du trenger å gjøre er å lære henne hvordan man skal oppføre seg inne, nemlig at inne skjer det ingen ting (uten at du inviterer til det). Inne er man rolig. Veldig mange hunder må lære seg å slappe av, spesielt når de er på besøk. Hun er blitt fjortis, og trenger å lære seg hvordan man skal oppføre seg.

For det tredje er jeg helt enig med Tulip i at hun ikke trenger å luftes hele tida. Du skriver jo selv at hun bare står og snuser i 10 min før hun kanskje tisser litt når du tar henne ut. Hun må ikke tisse, hun har lyst til at det skal skje noe, og har trent deg fint til at piping ved døra betyr ut. Og å stå ute og snuse er mer moro enn å ligge inne og døse. Og er det krise om du må tørke en tissedam en skjelden gang? Hun er jo egentlig renslig. Uhell er unntakene selv etter 8 timer. Hun MÅ ikke ut tidlig på morgenen. Hun har trent deg til å stå opp når det passer henne hehe. Smart liten frøken du har da.

Det er heller ikke noe unormalt i at valpen er flink til å komme på innkalling og kan gå løs over alt. Så blir de fjortiser og lukker ørene. Fortsett og tren og pass på at hun ikke oppnår noe moro ved å ikke høre på deg. Valper er gjerne veldig avhengig og knytta til oss. Unghundene løsriver seg litt, blir litt mer selvstendige, litt mer utforskende, mer opptatt av andre hunder osv osv. Omtrent som en menneskefjortis.

En del går seg til bare ved at hun blir eldre :) Men det betyr ikke at du ikke må ta tak i dem for å unngå at unghundtull blir varige vaner. Så lær henne ro inne. Både hjemme og på besøk. Lær henne hvordan hun skal oppføre seg og ta styring. Hvor mye og hvordan aktivitet får hun forresten i løpet av en dag? Selv om jeg mener du ikke skal øke aktiviteten for å slite henne ut kan det være verdt å se litt på hva hun får i løpet av en dag. Og du har nok helt rett i at grensesetting er et stikkord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for masse fine tips og råd!

Aktiviteten hun får i løpet av en dag er svæært varierende, jeg prøver alltid å få til en 20 minutters tur midt på dagen.

Noen dager går vi 4 timer i skogen, andre ikke. Vi trenger ag ca 1 dag i uken i 2 timer (men skjeldnere nå om vinteren), og småtriks en gang i blandt, dvs kanskje 1 gang i uken det og når jeg tenker meg om.

De dagene vi er flere timer på tur er hun sliten en del timer, men på kvelden igjen våkner hun til og er klar for mer.

I dag fikk hun 1 timer tur i skog og mark kl 13-14, bare lufting om morgen og lufting på kvelden, nå ligger hun fint og avslappet. Men innimellom våkner hun, kommer bort med rotta si og legger den med bena mine som hint om at hun vil leke.... så gir hun opp og legger seg igjen etter å ha stirret på meg i 2-3 minutter. Innimellom våkner hun, går til døren og piper, reagerer jeg ikke så sovner hun på dørmatta.

Slik jeg har begynt å gjøre det nå er å ignorere henne når hun piper med døren, noen ganger gir hun opp og legger seg ned, da tar jeg henne ut etter en liten stund (noen minutter). Men noen ganger blir hun helt ekstrem, piper, hyyyler nesten, klatrer oppover døra og jakkene, så tenker jeg "dette må være gale, nå MÅ hun på do".... men neeeeida :P

Jeg må klare å IKKE tenke på at hun kommer til å tisse inne om jeg ikke tar henne ut det sekundet hun piper, men det er søren ikke lett altså :P

Og i dag våkna jeg av meg selv, hun var helt stille, jeg tok tak i telefonen og VIPS hørte jeg pipingen hennes rett utenfor døren. Jeg tenkte jeg skulle være oppe før henne i dag, men jeg tror søren meg hun MERKER at jeg beveger meg eller noe...

edit: jeg føler at det største problemet vi har akkurat nå er dette med at hun ikke roer seg hos andre, fordi det ender med at de jeg er på besøk hos begynner å kritisere mitt hundehold og min trening og det ødelegger litt hvordan jeg ser på meg selv, og hunden min. Jeg går fra mine foreldre med en dårlig følelse om hele hunde-opplegget, det er ikke kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aro har også vært litt som frøkna di, men ikke helt i den graden (ennå iallefall:p). Men jeg må ta mye hensyn til de andre jeg bor med, det som har fungert for oss er å ha han i bånd de gangene han maser som værst. Da har han muligheten til å ligge ved siden av meg, eller til å tusle rundt meg i en radius på 1,5 meter. Det fant han fort ut var kjedelig. Dette har jeg også gjort med hell når vi er borte. Han får inn å hilse på, sjekke ut leiligheten, så får han pent legge seg, hvis ikke blir det bånd på. Han er mye roligere inne nå, både hjemme og hos andre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, men vil denne stresse tingen roe seg og? Vil hun bli generelt flinkere å stresse ned med tiden eller bør jeg ta tak i det så fort som mulig? Jeg vil gjerne ha en rolig harmonisk hund, ikke en hyperaktiv stressbombe, og jeg tåler at hun er sånn nå så lenge jeg VET at det blir bedre, men gjør det det?

Man har jo aldri noen fasit, men det du beskriver hørtes veldig likt ut på Fanta når hun var unghund de rett før løpetidene. Hun hadde null ro, gikk rundt og peip, plutselig var hun ikke husren lenger, hun gikk liksom bare rundt og svima både på trening og hjemme. Skikkelig slitsomt, men det ble bedre, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg nettopp har innsett noe... jeg føler meg så lei og utslitt av hele hundegreiene fordi jeg FAKTISK lar hunden min herse med meg :innocent:. Nei, nå skal det gjøres store endringer her i huset!! Og rotrening skal vi begynne på for fullt, akkurat nå faktisk, for jeg har masse lekser å få gjort til i morgen så småen må klare seg til vi skal på trening i kveld.... :baby:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotrening er nok et veldig hett tips her ;)

Og ikke bruk den linken Rusken ga deg lengre opp. Vanvittig mye tøys innpå der.

Dette er ikke "atferdsproblemer" eller "trassalder", men du har en ung hund som det skjer store ting med for tiden. Kroppen er i endring og hormonene fosser, det er 110% normalt. Vi har omtrent akkurat samme "problemene" som deg, kanskje ikke like alvorlig men ser de samme tendensene, og det er ikke annet å gjøre enn å smøre seg med tålmodighet og jobbe målrettet videre - og pass deg litt for å endre drastisk på hvordan du jobber. Det kan skape mer forvirring og frustrasjon enn glede. Bare jobb mer og tydeligere, så skal du se det kommer til å gå seg til. Et halvt års tid nå, kanskje litt mer, så har du en fantastisk hund som altså ikke har blitt noen diktator fordi du ikke passa godt nok på rangen din i denne perioden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blære etterlyses...

Kl 03:00 gikk jeg ut med bikkja for siste gang og hun tissa, kl 03:30 sovnet jeg. Kl 06 hørte jeg ho peip, men ga blaffen. Kl 10 sto jeg opp.... da hadde ho tissa inne! Dvs 7 timer, midt på natta.... og hun klarte ikke holde seg! Jeg er sjokkert! Kanskje det er løpetiden som gjør det? 3 uhell på én uke og hun er 14 mnd gammel!

Edit: eller skal jeg tillegge henne menneskelige egenskaper og si at HUN TISSA I PROTEST FORDI JEG IKKE STO OPP NÅR HU PEIP :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...