Gå til innhold
Hundesonen.no

Furunkolose arvelig eller ikke?


Debbie
 Share

Recommended Posts

Har i alle år hørt at furunkoloser var arvelig, men mye tyder på at det er en bakterieinfeksjon, og kan dermed ikke være arvelig. Men at et svakt imunforsvar er arvelig, og dermed større disponering for sykdommen.

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i dette utsagnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg er litt enig. Du har jo også Dermodex (husker ikke hvilken som annses som arvelig av de to typene dermodex). Det er jo egentig hårsekkmidd som alle hunder har. Men reaksjonen (allergisk?) på noe som er naturlig er imunforsvaret som lager bråk med vil jeg tro har en høy arvelighet på lik linje som andre allergier/imunforsvar problemer.

*Skulle gjerne skrevet mer, men nå må jeg ut døren*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i utsagnet om svakt immunforsvar jeg, og jeg synes absolutt man skal ta hensyn til disse tingene i avl. Det er nok en grunn til at noen raser/linjer osv har mer av dette enn andre.

Edit: Ofte ser man jo "opphopninger" av immunrelaterte greier på enkelte linjer. Det behøver ikke å være sånn at de alle får furunkolose eller demodex, men det kan være andre hudinfeksjoner, ulike typer allergier, øyeproblemer som feks keratitt/pannus osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demodex og furunkolose er vel ikke sykdom men et symptom på allergi eller annen svakhet i kroppen som dårlig immunforsvar? Furunkolose oppstår hos fisk også, og jeg synes huske at det er klassifisert som autoimmun sykdom, dvs at den antas å være arvelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demodex og furunkolose er vel ikke sykdom men et symptom på allergi eller annen svakhet i kroppen som dårlig immunforsvar? Furunkolose oppstår hos fisk også, og jeg synes huske at det er klassifisert som autoimmun sykdom, dvs at den antas å være arvelig

Det er jo imunforsvaret, men det ser jo også ut til at imuniteten mot akkurat den "typen" går videre. Feks kan man se på raser/linjer at de har problemer med demdex, men ikke furunkolose og omvendt. Det er ett imunitetsproblem mot akkurat det som du skjønner.

Så man sier jo at det ligger demodex på linjene ettersom det er det som "vises".

(utrolig dårlig på å formelere meg i dag :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo imunforsvaret, men det ser jo også ut til at imuniteten mot akkurat den "typen" går videre. Feks kan man se på raser/linjer at de har problemer med demdex, men ikke furunkolose og omvendt. Det er ett imunitetsproblem mot akkurat det som du skjønner.

Så man sier jo at det ligger demodex på linjene ettersom det er det som "vises".

(utrolig dårlig på å formelere meg i dag :lol: )

Mulig jeg tar feil, men demodex kan føre til furunkolose. En autoimmun sykdom er spesefikt ja, men når den er spesifikt på eks. hud så kan symptomet komme i flere former.

Alle kilder jeg har søkt i skriver dette, med flere formuleringer seff; Hårsekkmidd (demodex), allergi eller soppinfeksjoner kan utløse en hudbetennelse som utvikler seg videre til Furunkulose.

Om individer med Demodex går lenge uten behandling (anitbiotika er også vanlig å gi ved (ike lokal men...) demodeksbehandling har jeg skjønt?) vil det etter hva jeg har lest mest sannsynlig utvikle seg til Furunkolose i tillegg

Edit: lagt til

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men demodex kan føre til furunkolose. En autoimmun sykdom er spesefikt ja, men når den er spesifikt på eks. hud så kan symptomet komme i flere former.

Alle kilder jeg har søkt i skriver dette, med flere formuleringer seff; Hårsekkmidd (demodex), allergi eller soppinfeksjoner kan utløse en hudbetennelse som utvikler seg videre til Furunkulose.

Om individer med Demodex går lenge uten behandling (anitbiotika er også vanlig å gi ved (ike lokal men...) demodeksbehandling har jeg skjønt?) vil det etter hva jeg har lest mest sannsynlig utvikle seg til Furunkolose i tillegg

Edit: lagt til

Ah ok. Jeg har ikke gravd meg ned i materiet der. Har bare vært noen tilfeller innen min rase av noen importer og de har jeg holdt meg unna (problem løst :P ) Tusen takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund med Furunkulose, og dette er vell en byllesykdom hos hund. Alle veterinærene jeg har snakket med sier at Furunkulose er arvelig og den ene fortalte meg at dette også kunne bæres skjult (en skjult bærer). Alle frarådet avl på det høyeste :)

"Man er ikke sikre, men man mistenker sterkt at furunkulose er arvelig. Hunder kan godt være skjulte bærere av lidelsen. Ingen hund med furunkulose bør derfor brukes i avl."

"Furunkulose eller byllesyke hos hunder er en infeksjonslidelse i huden som skyldes stafylokokk-bakterier"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund med Furunkulose, og dette er vell en byllesykdom hos hund og fisk. Alle veterinærene jeg har snakket med sier at Furunkulose er arvelig og den ene fortalte meg at dette også kunne bæres skjult (en skjult bærer). Alle frarådet avl på det høyeste :)Det er det som er med autoimmune sykdommer, de trenger ikke bryte ut men mest sannsynlig er alle avkom bærere.

"Man er ikke sikre, men man mistenker sterkt at furunkulose er arvelig. Hunder kan godt være skjulte bærere av lidelsen. Ingen hund med furunkulose bør derfor brukes i avl."

"Furunkulose eller byllesyke hos hunder er en infeksjonslidelse i huden som skyldes stafylokokk-bakterier"

Menneske kan også bære smitten fra ett dyr til ett annet.

Svarte i fet i sitatet så slipper jeg skrive så mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte i fet i sitatet så slipper jeg skrive så mye :P

Det er greit :P Svarer her!

Slik jeg forstod det så er ikke furunkulose smittsomt... Jeg har nemlig en hund med furunkulose og en uten. Og spurte derfor et par veterinærer om dette var smittsomt, og det mente de at det ikke var. Men at jeg skulle unngå åpne sår mot åpne sår! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit :P Svarer her!

Slik jeg forstod det så er ikke furunkulose smittsomt... Jeg har nemlig en hund med furunkulose og en uten. Og spurte derfor et par veterinærer om dette var smittsomt, og det mente de at det ikke var. Men at jeg skulle unngå åpne sår mot åpne sår! ;)

Hemmm, det står både på fiske "ett eller annet" siden til legemiddelverket smittsomt ikke bare mellom fisk men også til menneske som kan smitte det videre til andre pattedyr. Ett eller annet sted jeg leste sto det at man skulle være nøye med hygiene mellom smittede dyr, valper og eldre/svekkede individ. Men her igjen kommer jo immunforsvaret inn... i mine ører er det logisk at det er smittsomt når det er en bakterieinfeksjon, alle bakterie er jo smittsomme (?) det er bare forskjellige forløp og .... hva heter det (utbrudd)/uten sykdomsforløp.

:gaah: jeg hater å miste ord! men regner med du forstår hva jeg mener.

http://snl.no/.sml_artikkel/furunkulose

Hvis det smitter fra person til person, hvorfor ikke da fra hund til hund? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså det vet jeg ikke... :icon_confused: Men jeg føler det er noe "annet" på fisk enn på hund. Valpefurunkulose er vist noe annet, som kan kureres :P Om jeg har skjønt riktig!

Altså, jeg tenker at bakteriene kan nok gjøre at hunden min får infeksjon OM han får direkte sår mot sår kontakt?? Men jeg vil ikke tro at min hund nr 2 får Furunkulose av den grunn... Jeg har hvertfall 2 hunder, de leker og herjer ilag, vasker hverandre (prøver selvsagt å unngå dette) og er sammen en god del... Eldstemann har Furunkulose, dette fikk han i en alder av 4 år og han er nå 10 år. Yngstemann er snart 2 år og er oppvokst ilag med eldstemann. Han har ikke noe som tyder på furunkulose :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildehenvisning? Vil bare les mer om dette.

Jeg har funnet det på google... Og har ei helsebok hjemme som det kan ha stått noe i. Demodex er noe som overføres etter fødsel ifra moren til en valp. Det er noe nytt de har funnet ut at det ikke er arvelig.

Nei jeg orker ikke inn å lese om det, men bare søk etter det på google så kommer det opp en etter en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så arvelig som folk skal ha det til. Demodex er heller ikke arvelig, jeg husker ikke prosessen der men det kommer av årsaker etter fødsel.

Demodex-midd er ca 0,2mm lange sigarformede midd med åtte små bein. De lever i hårsekkene og finnes hos mange helt friske hunder uten å forårsake symptomer. Hva som utløser sykdom hos visse individer er ikke kjent, men ettersom problemet er mer vanlig hos visse raser enn hos andre, mistenker man genetiske årsaker, men det er også andre teorier som f eks at visse stammer av demodex er mer aggressive enn andre. Visse sykdommer kan svekke immunforsvaret og gi demodex en sjanse å formere seg i unormal takt, f eks cushings sykdom eller svulster.

Det er avlsanbefalinger i visse raser der demodex forekommer oftere enn hos andre, men det vitenskapelige grunnlaget til disse rådene er det satt spørsmålstegn ved. I skrivende stund har den Svenske Kennelklubben en arbeidsgruppe som skal ta tak i dette og se over anbefalingene. Hunder som har alvorlige sykdommer skal imidlertid ikke brukes i avl, men hvordan man skal gjøre det med søsken og foreldre er foreløpig en et åpent spørsmål.

Hentet fra Nettdyrelegen.com

Så å si bombastisk at det ikke er arvelig blir litt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...