Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryllup- Budsjett og kostnader og alt som hører med


*Marianne*
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg og samboer driver så smått å planlegger bryllup våren 2013. Vi er verken så veldig opptatt av at det skal være dyrest mulig eller har så stor familie, men vi vil ha et ordentlig bryllup (kirke, middag på et koselig sted og selskap) og ant gjester blir max 95 pers. Syns det er mye jeg, selv med ganske liten familie, men det er da med noen få venner og venner av familien som vi ønsker at skal være der. Dere som har hatt bryllup de siste årene;

hvor stor ble kostnaden faktisk til slutt?

Er det naivt lavt å sette kostnaden for dress/brudekjole til 10 000 (jeg er liten og kan ikke ha noe stor bløtekakekjole, så jeg har tenkt at det blir en ganske enkel kjole uansett), og kostnaden for "diverse" (bryllupskake, blomster, pynt etc) til 20 000?

Og til slutt; Noen suksesstips for at folk og brudepar skal ha en hyggelig dag? Sparetips?

Vet det finnes egne forum for dette, men jeg er så lite "brudeaktig" og føler at det er litt mye overdimensjonering og prinsessedrømmer, så kanskje hundefolket er litt mer jordnært som meg;) (ikke misforstå, det finnes nok en prinsesse i meg og, men jeg er ikke så glad i å være midtpunkt, og syns det er viktigere at alle har det hyggelig i en fin og bryllupsaktig ramme;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ååå drømmebryllup jo! Misunner deg! Nå gleder jeg meg enda mer til å kommer lengre ut i planleggingen

Våger å slenge meg på og si at du ikke står noe tilbake for ham selv

Ja, det er nettopp det. Vi kommer nok mest sannsynlig til å gå til en salong der borte og vise bilder for å finne noe lignende. Her er forresten forlovelsesringen jeg fikk, han fant en helt perfekt

Følger med her, da vi planlegger bryllup 2013 :) Jeg har hørt at kvinneguiden har en fin bryllupsavd, men enda ikke sjekket ut det selv. 95 mennesker er ganske mange, jeg er litt delt i det der - Siden på ene siden er det mange gjester som må inviteres pga av plikt, men på den andre siden så vil jeg gjerne dele dagen med personer som virkelig betyr noe for oss, isteden for å ha masse gjester som jeg aldri blir å snakke med uansett... Vi har bestemt kirke, og hvor middag og selskapet etterpå skal holdes. Har dere tenkt hvordan dere gjør det med alkohol? Fri bar? Bonger? Alkoholfritt? Har skjønt at det er en stor del av budsjettet går til. Ellers skal vi få prisoverslag fra hotellet vi skal holde middag og selskapet på, og blir nok å bruke endel på blomster og pynte lokalet. Jeg lurer på om det kommer noen "skjulte" kostnader og hva man bør regne litt ekstra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooooooh bryllupsplanleggeren i meg kan få utløp for sine lyster :D :D :D

Nå er jeg rettnok skilt i ettertid, men det var ikke pga den dagen :lol:

Vi brukte ca 80 000,- på bryllupet, og av det gikk 50 000,- til selskapet (mat og drikke). Valgte en ok restaurant med fantastisk beliggenhet, for å dra og rydde og vaske dagen etter ville jeg ikke.

Vi sparte inn på:

  • Blomstene. Blomster er dyrt, så jeg valgte relativt enkle borddekorasjoner med liggende kalaliljer, speil og glass fremfor blomsteroppsats.
  • Kjolen. Jeg foretrekker også den enkle stilen og endte opp med en kjole fra Lilly. Disse er i tillegg til min stil også ganske rimelige.
  • Invitasjoner. Jeg lagde disse selv med monogram og hele pakken - men så er jeg i overkant glad i å holde på med sånt. Om ikke du er det så har du kanskje en venninne som kan hjelpe?
  • Drikken. Våre gjester fikk drikke så mye de ville til maten, men etter det fikk de to bonger. Å spandere fylla på 60+ er dyrt..

Link til Lilly

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ikke forlovet enda selv, men den tid kommer vel? :innocent:

Så har ikke råd å komme med, men tenkt på utgifter selv, så spennende å følge denne tråden!

Gratulerer så mye til dere som skal gifte dere, finnes ikke noe koseligere enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt kirke, og hvor middag og selskapet etterpå skal holdes. Har dere tenkt hvordan dere gjør det med alkohol? Fri bar? Bonger? Alkoholfritt? Har skjønt at det er en stor del av budsjettet går til. Ellers skal vi få prisoverslag fra hotellet vi skal holde middag og selskapet på, og blir nok å bruke endel på blomster og pynte lokalet. Jeg lurer på om det kommer noen "skjulte" kostnader og hva man bør regne litt ekstra på.

Vi har et tilbud fra et relativt dyrt (men fiiiint) sted, der alt av alkohol, servering, GOD middag og servering til kaffe er inkludert. Bare kake, kirke, blomster, og bordkort er i utgangspunktet ekstra (kjenner fotograf og person med veteranbil) +++ sikkert. Usikkerheten her (fordi jeg er en uerfaren planlegger) er de der skjulte kostnadene, alle de ekstra tingene man plutselig kommer på. Og evt. om det er litt kjipt å bare ha alkohol til kaffe/middag, og så må man evt betale (mye) ekstra for bar etter det...? Skal se dette stedet på mandag så da får vi kanskje litt mer info. Her er omgivelsene fantastiske og familien har et veldig nært forhold til stedet.

Og ¨så har vi et par alternativer med leie av lokale og catering av et firma som er tilknyttet stedet (mat, servering, rydding). Her kommer det nok en del pynting i tillegg avh av hva vi føler for når vi ser stedet, det er det nok mindre behov for på det dyre stedet. Også må alt annet gjøres selv. Og vi er villige til å betale litt for å unngå å gjøre alt for mye selv i tilknytning til selve dagen.

Kjenner veldig godt til den der "invitert av plikt" vs "invitert av lyst". Ikke noe problem på min side (jeg er den med den lille familien) men samboers familie er større og med flere familiekonflikter;)

Vi startet med å sette opp et ca budsjett som har utviklet seg ettersom ny kunnskap har kommet til, men fikk beskjed av mine foreldre om at de ville ta en stor del av utgiftene så de ville at vi først skulle se litt hvordan vi ønsker oss at ting er, selvfølgelig med litt realisme. Vi får ikke bestilt kirke før 1.mars, for asker kirke er visst veldig populært og har strenge regler for fra når man kan reservere og hvordan, så heeelt sikre på dato er vi ikke før det, men vi har to alternativer som vi skal diskutere med evt. lokale...

Oooooooh bryllupsplanleggeren i meg kan få utløp for sine lyster :D :D :D

Nå er jeg rettnok skilt i ettertid, men det var ikke pga den dagen :lol:

Vi brukte ca 80 000,- på bryllupet, og av det gikk 50 000,- til selskapet (mat og drikke). Valgte en ok restaurant med fantastisk beliggenhet, for å dra og rydde og vaske dagen etter ville jeg ikke.

Vi sparte inn på:

  • Blomstene. Blomster er dyrt, så jeg valgte relativt enkle borddekorasjoner med liggende kalaliljer, speil og glass fremfor blomsteroppsats.
  • Kjolen. Jeg foretrekker også den enkle stilen og endte opp med en kjole fra Lilly. Disse er i tillegg til min stil også ganske rimelige.
  • Invitasjoner. Jeg lagde disse selv med monogram og hele pakken - men så er jeg i overkant glad i å holde på med sånt. Om ikke du er det så har du kanskje en venninne som kan hjelpe?
  • Drikken. Våre gjester fikk drikke så mye de ville til maten, men etter det fikk de to bonger. Å spandere fylla på 60+ er dyrt..

Link til Lilly

Jeg tenker som du med blomster. Vi er ganske "enkle" i stilen begge to (samboer er kanskje mindre enkel enn meg faktisk), så enkle, hvite oppsatser er nok ikke helt feil (må tenke litt på farger). Må se an litt hvilke lokale det blir... De billigste lokalene kan kreve litt mer innsats på pynting.

Jeg har også sett på Lilly sine kjoler. Det er egentlig de eneste kjolene jeg har likt til nå.Jeg er så lav at jeg vurderer knekort kjole, for å ikke forsvinne helt (må prøve meg fram litt her) og de er automatisk litt billigere...

Vi er innstilt på å lage invitasjoner/bordkort og "program" eller liknende selv (jeg er nok over gjennomsnittet glad i sånt dill, pluss litt utover gjennomsnittet kunnskap med indesign/photoshop, så det BØR vi klare)

Det med drikke må vi nok diskutere. Som du sier er drikke for 60+ ganske omfattende, det ser jeg jo rundt omkring på nettsidene som gir litt forslag til bryllupsplanlegging osv. Det kommer litt an på om det blir et sted med egen bar, så folk faktisk har mulighet til å kjøpe selv, eller om vi fikser drikke.

Takk for råd, håper det kommer mange fler:) Det er koselig å planlegge, men akkurat nå er vi litt stresset med lokale og kirke, for vi må jo ta en avgjørelse ganske fort. Det blir jo fullt maaange mnd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooooooh bryllupsplanleggeren i meg kan få utløp for sine lyster :D :D :D

Nå er jeg rettnok skilt i ettertid, men det var ikke pga den dagen :lol:

Vi brukte ca 80 000,- på bryllupet, og av det gikk 50 000,- til selskapet (mat og drikke). Valgte en ok restaurant med fantastisk beliggenhet, for å dra og rydde og vaske dagen etter ville jeg ikke.

Vi sparte inn på:

  • Blomstene. Blomster er dyrt, så jeg valgte relativt enkle borddekorasjoner med liggende kalaliljer, speil og glass fremfor blomsteroppsats.
  • Kjolen. Jeg foretrekker også den enkle stilen og endte opp med en kjole fra Lilly. Disse er i tillegg til min stil også ganske rimelige.
  • Invitasjoner. Jeg lagde disse selv med monogram og hele pakken - men så er jeg i overkant glad i å holde på med sånt. Om ikke du er det så har du kanskje en venninne som kan hjelpe?
  • Drikken. Våre gjester fikk drikke så mye de ville til maten, men etter det fikk de to bonger. Å spandere fylla på 60+ er dyrt..

Link til Lilly

Blomster er jo også noe man kan prøve å finne en venninne som er flink til - evnt. om du har skole med blomsterdekoratør linje er det sikkert en kommende stjerne som vil prøve seg for en billigere penge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomster er jo også noe man kan prøve å finne en venninne som er flink til - evnt. om du har skole med blomsterdekoratør linje er det sikkert en kommende stjerne som vil prøve seg for en billigere penge ;)

Sant... Kanskje samboer kjenner noen, han gikk på skole med blomsterdekoratørlinje... Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare det å få dekorasjoner laget som er dyrt, men selve blomstene.

Kom på en ting til: vi droppet desserten og hadde kakebordet en time etter middag istedenfor.

Joda, men det kommer da ann på smaken og budsjettet også ;)

Men kakebord ideen skal jeg ha i bakhodet (ikke at jeg skal gifte meg med det første da), men alle er jo stappa etter desserten uansett! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjolekostnad har ingenting med størrelse å gjøre. Men jeg må innrømme at det eneste jeg angrer på med mitt bryllup var at jeg brukte så mye penger på en kjole, i stedet for å leie en.

Ellers kommer det veldig an på hva dere liker å gjøre selv, hva familie og venner kan og vil stille opp med å gjøre, osv.

Invitasjoner og takkekort er kostnader.

Noen vil ha pynting i kirken, det koster litt (om man gjør det selv koster det gjerne bare blomstene, evt. kan man også samkjøre om det er noen som har vielse i samme kirke samme dag).

Det er ikke uvanlig at gjestene betaler for alkohol etter middagen når man har bryllupet på restaurant/hotell e.l.

Man kan velge om man stiller med overnatting for tilreisende eller ikke. Vi sponset en eller to som ellers ikke hadde hatt råd til å komme, og bestilte hytter på campingen like ved, som gjestene betalte selv.

Bruk folk rundt dere! Folk kan masse, og har ofte ressurser å stille med. Bidrag til bryllupet i form av hjelp til ymse oppgaver kan jo også være en fin bryllupsgave.

Vi hadde rundt 70 gjester og kom vel på 60-70k (tror jeg, jeg hadde ikke noe med penger å gjøre der) utenom kjolen min. Men da hadde vi eget lokale, det eneste av maten vi ikke laget selv var et helgrillet lam som vi hadde en caterer til å grille på stedet. 3-4 venner av mine foreldre serverte, mens familie og mine foreldre laget alt tilbehøret på forhånd. Lillesøster og tante laget dessert. Flere hadde med kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 600 kroner (!) for kjolen jeg giftet meg i, jeg ;) Den var på salg, og det var en lys rosa, pen og enkel sommerlig kjole, ikke noen hvit puffy brudekjole, da jeg skulle gifte meg på en ambassade i utlandet, ikke i kirke.

Syns 600 kroner var passelig sum for en kjole som bare ble brukt èn gang...! :D Mannen min kjøpte dress til 2000 kr. Den har han brukt to ganger i året siden da, så han fikk mer valuta for pengene.

Vi hadde selskap for et lite antall av nær familie og noen få venner da vi kom hjem fra utlandet. Til det leide vi grendelagets lokale her vi bor, det kosta vel kanskje en femhundrelapp eller noe for hele helga, hehe. Så kom catering-maten, det var det dyreste. Totalt kom bryllupsfesten på ca 5000,- kr, inkl leie av lokalet.

Jeg er så anti-prinsesse som det går an å få det, og ville absolutt ikke ha noe pompøst kirkebryllup, nei! :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 600 kroner (!) for kjolen jeg giftet meg i, jeg ;) Den var på salg, og det var en lys rosa, pen og enkel sommerlig kjole, ikke noen hvit puffy brudekjole, da jeg skulle gifte meg på en ambassade i utlandet, ikke i kirke.

Syns 600 kroner var passelig sum for en kjole som bare ble brukt èn gang...! :D Mannen min kjøpte dress til 2000 kr. Den har han brukt to ganger i året siden da, så han fikk mer valuta for pengene.

Vi hadde selskap for et lite antall av nær familie og noen få venner da vi kom hjem fra utlandet. Til det leide vi grendelagets lokale her vi bor, det kosta vel kanskje en femhundrelapp eller noe for hele helga, hehe. Så kom catering-maten, det var det dyreste. Totalt kom bryllupsfesten på ca 5000,- kr, inkl leie av lokalet.

Jeg er så anti-prinsesse som det går an å få det, og ville absolutt ikke ha noe pompøst kirkebryllup, nei! :- )

Hvor mange fikk dere mat til for 5k? Hva med drikke, dessert og kaker?

Fotograf, pynting mm?

Det er sjelden kirken som koster mest, og et bryllup trenger ikke å være så veldig pompøst for å koste en del. Mat og drikke til 50+ mennesker koster en del penger, uansett om man gifter seg, begraver noen eller bare er sultne... Skal man ha et sted der alle kan sitte under samme tak koster det enda litt mer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjolekostnad har ingenting med størrelse å gjøre. Men jeg må innrømme at det eneste jeg angrer på med mitt bryllup var at jeg brukte så mye penger på en kjole, i stedet for å leie en.

Den typen jeg har sett på har det mye å si. Men det er jo dyrt uansett. Ivertfall i forhold til mitt vanlige klesbudsjett;)

Vi har en del folk med "talenter" bl.a fotograf som sannsynligvis gjør jobben billig/gratis, og en onkel som har garasjen full av veteranbiler (ivertfall gratis). Vi har også en del kreative sjeler til blomster, pynting, bordkort osv. Så det har jeg ikke tatt med i det foreløbige budsjettet en gang, men det blir ganske dyrt uansett ser vi. Har litt med HVOR vi gifter oss også; Asker/bærum er ikke billig, og det var mye færre selskapslokaler her i området enn vi trodde faktisk, så da snevrer ting seg inn litt. Også har vi jo litt ønsker rundt hvordan det skal se ut, selv om det ikke er viktigst...

Vi hadde selskap for et lite antall av nær familie og noen få venner da vi kom hjem fra utlandet. Til det leide vi grendelagets lokale her vi bor, det kosta vel kanskje en femhundrelapp eller noe for hele helga, hehe. Så kom catering-maten, det var det dyreste. Totalt kom bryllupsfesten på ca 5000,- kr, inkl leie av lokalet.

Jeg er så anti-prinsesse som det går an å få det, og ville absolutt ikke ha noe pompøst kirkebryllup, nei! :- )

Ja, dette blir nok litt over 5000 kr tror jeg:) Vi vil veldig gjerne ha litt venner og litt familie der, og da er det plutselig litt sånn "hvis vi inviterer de, så må vi invitere de og, eller?" Det er vanskelig det der altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat og drikke til 50+ mennesker koster en del penger, uansett om man gifter seg, begraver noen eller bare er sultne... Skal man ha et sted der alle kan sitte under samme tak koster det enda litt mer. ;)

Det ser vi helt klart allerede; det er maten som koster og det rundt spisingen, og man kan alltids gjøre dette også veldig billig (man kan alltids ha gryterett og øl liksom), men så er det noe med at det kanskje er DEN festen vi har hele livet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde kjole fra Lilly jeg også, og den kosta ikke mye. Sko, kjole, smykke, underskjørt kom vel på 10 000.

invitasjoner lagde vi på data (med bilder av oss selv hehe), og brukte samme stil på bordkort.

vi hadde ikke stort bryllup, under 40 gjester, og hadde selskap på en skistue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de bryllup jeg har vært, har kakebordet vært såpass lenge etter middagen at en faktisk er litt sulten og synes det er godt å få noe i magen igjen - middagen er jo gjerne ferdig porsjonert, og uten "second serving". Jeg ville gått for dessert, det hører med til en fin middag, og en bryllupsmiddag bør være så fin og spesiell at en ikke sparer inn på sånt - det er andre steder en kan spare inn i stedet.

Utgiftsposter en kan justere:

Vielsen - hvis flere gifter seg samme dag, kan en gå sammen om dekorasjonen i kirken.

Mange leier inn en profesjonell sanger eller musiker - om en faktisk vil ha det, kan det være vel så vellykket og billigere å spørre lokale kor om å få låne en solist. Eller kanskje noen kjenner noen som ikke tar borti en tusenlapp for å synge i tre minutter.

Hvis dere skal pynte lokale selv, vet jeg at flere av mine venner har brukt MYE penger på servietter, lys, bordpynt og slikt. Det finnes billigere alternativ, en må ikke kjøre fire timer til et privat lysstøperi for å finne lys med DEN fargenyansen (jupp, ei gjorde det). Det er mye fint og billig på eBay - jeg tror at mye av stresset i bryllupsforberedelsene kommer av at en MÅ rekke den spesialforretningen som stenger 1630, eller at en MÅ kjøre flere mil for å finne en butikk med "anstendig" serviettutvalg. Mens en heller kan ta seg hvert sitt glass rødvin eller cola, sitte sammen med laptopen en onsdags kveld, finne fine servietter og bestille ved midnatt.

Spre utgiftene over hele året - selv småting som servietter, serviettringer, lys, lysmansjetter, lysestaker, flagg eller hva en nå vil ha som pynt. Og ikke gjør alt alene - bruk venner og familie.

Om dere leier et tomt lokale, sparer en mye penger i å kjøpe drikke på tax free også. Det er et år fram - be venner og familie som skal reise om å kjøpe to flasker av den vinen, den flasken med whiskey, eller hva dere skal servere. Samle opp en "bar" gjennom året, ikke kjøp alt fjorten dager før på Polet.

Jeg har vært i flere bryllup hvor nærmeste familie og venner tok med kake - noen vil ha bare konditorkaker, for å få de finest mulig, enhetlig stil og blablabla. Men kaker smaker godt når de er hjemmelaget også, og de må ikke stå på ti identiske fat med matchende glasur. Men ha litt kontroll på hva slags kaker som kommer, så det ikke blir 14 iskaker.

Hvis det er mange timer mellom vielse og middag, kan det være en fin gest å ha noen fruktfat stående framme i festlokalet - folk blir sultne. Jeg har vært i et bryllup hvor de serverte en form for smørbrød, men da var det fem-seks timer å vente, og mange kom langveisfarende. Det er hyggeligere å spise smørbrød i festlokalet enn å lete etter Statoilpølse.

Jeg har også vært i et bryllup hvor de hadde leid tomt lokale, og gjorde hva de ville - der ble det servert nattmat tilberedt av to mødre til familievenner. Folk blir sultne om festen varer lenge også - her var det pølse i brød, men det var en intern greie som ble forklart. Jeg vet ertesuppe også er vanlig nattmat på landet.

Med lokale som er ferdig pyntet har en jo gjerne en "deadline" for å komme seg ut og nattmat er ikke et tema.

Invitasjon, bordkort og takkekort kan også gjøres billigere om en vil - du må ikke framkalle takkekortene hos et profesjonelt firma som sender med dyre omslagskort dere skriver i - det er billigere å få framkalt 100 eksemplar av 10x15 cm bilde, og kjøpe omslagskort og konvolutt på eBay, for eksempel.

En kan fort spare tusenlapper på de små tingene også.

100 invitasjoner og 100 takkekort blir også hundrelapper i porto - synes dere det er upersonlig å gi konvolutten i hånd når dere treffer folk, kan dere kjøre rundt og få lagt en del i postkasser? Hvor samlet bor gjestene, eller er de spredt all over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifta oss i sommer - helt perfekt hagefest, akkurat som vi drømte om:-)

Hele greia kosta totalt 45.000,- Da var vi 83 pers til to retter + kaker og fri bar. Grunnen til at det ble såpass "billig" var at vi prøvde være kreative..Hentet hjelp der vi kunne, og planla så nøye som mulig. F eks bar jeg en nydelig kjole til 15.000,- men som kun kostet meg 1200,- i leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifta oss i sommer - helt perfekt hagefest, akkurat som vi drømte om:-)

Hele greia kosta totalt 45.000,- Da var vi 83 pers til to retter + kaker og fri bar. Grunnen til

at det ble såpass "billig" var at vi prøvde være

kreative..Hentet hjelp der vi kunne, og planla så

nøye som mulig. F eks bar jeg en nydelig kjole

til 15.000,- men som kun kostet meg 1200,- i

leie.

Den prisen er sånn litt under halvparten av den vi har kommet til i våre anslag. Men vi vet jo som sagt ikke for eksempel hvor mye av "diverse-potten" som går hvis vi gjør så mye selv på forhånd som vi har tenkt... Og hvor dyrt det blir med kjole; jeg har ivertfall kikket litt og ser at vi lett kan komme under 5000 selv med kjøp på den type kjole jeg vil ha. Med litt leting... Og det får jeg ikke gjort nå, for jeg er gravid og har absolutt ikke den formen jeg vil ha om ca et år;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottings at det kom ein bryllupstråd nå =) Eg skal jo gifte meg 1 september 2012 og har ikke fått begynt skikkelig ennå. Men her var det masse flotte tips!

Vi har ikke snakket skikkelig om budsjett ennå men vi skal ha ca 50 personer. Skal være på en cafe og der lager de mat, men den største utgften blir alkoholen.

Eg og min mor har snakket en del om det, og ho mener det er uakuelt å gi bonger, og mener vi må betale alt de drikker.

Hva er egentlig normalt der? Eg har bare vært i et bryllup når eg var 16..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig normalt der? Eg har bare vært i et bryllup når eg var 16..

Jeg har bare vært i to bryllup i mitt liv; det ene var helt alkoholfritt (og det var faktisk veldig greit, og det sparte de sikkert også veeeldig mye på selv om det ikke var det som var grunnen), det andre hadde åpen bar og der gikk det nok mye (men der hadde de kjøpt inn en del alkohol, sikkert ganske mye, og når det var slutt, så var det slutt liksom, så da bestemmer man jo hvor mye man vil legge seg på på forhånd). Begge to helt greie ordninger, men det er ikke tvil om hva som var dyrest. Alkohol er dyrt! Og er du på hotell/kafé e.l hvor de har sjenkebevilgning (dvs at dere kan ikke ta med noe selv) OG dere sier at det blir åpen bar, DA blir det sannsynligvis veldig dyrt... Men det kommer jo an på hva slags nivå man legger seg på, hvor mange av gjestene som drikker alkohol osv... På det "dyreste" alternativet vårt er det vin til hver rett til maten og noe alkohol til kaffe, og så må man betale ekstra for evt etter kaffen. Jeg tenker at det egentlig kan være litt greit å stoppe etter kaffe, men det er og litt sånn "hvor lenge vil man at selskapet skal vare etter kaffe..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig normalt der? Eg har bare vært i et bryllup når eg var 16..

Alt er normalt egentlig - bonger, fri bar, alkoholfritt. Bare pass på at gjestene vet det i forkant om de må påregne å bruke penger utover natten.

Enkelt regnestykke: av 50 gjester så drikker halvparten to drinker hver etter maten. En drink = 100,- Det er 5000,-. Så har du de som drikker både 4, 5 og 8 drinker. Av de 50 000,- vår regning kom på, så var det alkoholen som sto for mesteparten, selv om ganske mange ikke drakk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...