Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryllup- Budsjett og kostnader og alt som hører med


*Marianne*
 Share

Recommended Posts

Marianne, iom at du er lav vil du faktisk virke høyere med helt fotsid kjole med litt hæler på skoa :) Gjerne kilehæl, siden du skal gå/danse osv ;) Med knekort kuttes kroppen din og du virker lavere.

Ang dekorasjoner, så er det mye fin lyng, mose, granbar og blomster du kan få helt gratis i naturen, avhengig av årstid selvsagt. Myk, grønn bjørnemose er fin base for etpar enkle margeritter feks? Kjøper du oasis i store blokker koster de omtrent ingenting, og dekorasjonene kan lages på forhånd. Vasen kan godt være en kaffekopp eller et melkeglass, ja faktisk engangsplastkopper med litt grus i bunnen ;)

Om dere bestemmer dere for tema/fargevalg tidlig kan alt kjøpes inn på tilbud når det dukker opp, Nille er en finfin butikk for servietter og lys feks.

Ang alkohol, så er det aldri inkludert i samiske bryllup, ikke en øl til maten engang. Til gjengjeld er det fri tilgang til bidus (kjøttsuppe) med brød og rød saft :) Det varierer på om det er dessert, kakebord eller begge deler. Og festen varer tre dager... Lite søvn på brudeparet, iom at det forventes at de er til stede fra 11-03 de tre dagene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ååå drømmebryllup jo! Misunner deg! Nå gleder jeg meg enda mer til å kommer lengre ut i planleggingen

Våger å slenge meg på og si at du ikke står noe tilbake for ham selv

Ja, det er nettopp det. Vi kommer nok mest sannsynlig til å gå til en salong der borte og vise bilder for å finne noe lignende. Her er forresten forlovelsesringen jeg fikk, han fant en helt perfekt

Jippi, en bryllupstråd! :D Jeg skal gifte meg 21 juli, og har stort sett orden på alt.

Jeg skal gifte meg på herregården til mine foreldre i Sverige, så de står for lokale og maten. Vi skal ha 3 retters med kaffe og kake senere på "festen". Jeg er litt mer "prinsesse", og vil at bryllupet skal være litt pompøst og vakkert- jeg gifter meg jo bare en gang!

Det blir ca. 60 gjester, og siden det er i sverige skal de fleste overnatte. På herregården er det plass til ca. 50 stykker, så det er 10 stykker som må bo på ett hotell. Vi står for overnattning for alle gjestene.

Jeg og sambo er så heldige og har en superfin familie som skal betale bryllupet for oss. Moren min står for lokale, mat og kjolen, moren til sambo står for alkoholen og blomster + bryllupskake og smoking/dress. Faren min skal betale for det som står igjen.

Vi skal ha fri bar, men siden vi skal ha det i sverige, drar vi til tyskland og handler inn alkohol. Der koster det jo 50 kroner for ett brett med øl, og 100 kroner for min favoritt-vin + ca 100 kr for 3 liter sprit. Så mye å spare inn her!

Ellers skal jeg bestille ett par ting på Ebay som slør til kjolen, tiara, borddekarasjoner, servietter med navnene våre og slike småting.

Kjolen min kuttet jeg også mye ned på. Jeg falt pladask for en Maggie Sottero kjole til 17 000, og den skulle jeg bare ha. Men jeg gikk inn på Finn og fant akkurat den kjolen til 7000! Så der sparte vi 10 000, og det er mye penger som ble spart! Så det kan være smart og lete litt på internett :)

Min stemor er fotograf, så jeg skal spørre om hun kan ta bryllupsbildene av oss. Men syns det er greit å ha en ekstern person som tar resten av bildene, slik at min stemor får nyte bryllupet uten å stresse med å ta bilder hele dagen og kvelden.

Kaker ved siden av bryllupskaka skal familien bake. Er ikke noe vits med mer enn 2-3 kaker ved siden av brudekaka, det blir alltid igjen masse som ikke blir spist.

Vaktmesteren på herregården spiller i ett svensk band, så han og bandet skal spille i bryllupet. Vi vurderte å ha dj ved siden av dette igjen, men det droppet vi. Like enkelt å bare lage en liste selv og trykke på play :P

Ellers har vi booket kirke og prest. Invitasjoner og bordkort skal vi mest sannsynlig lage selv. Min stemor er grafisk designer, og min mor er Photoshop-dame, så der kan vi også spare inn litt penger :) I sverige er også blomster og brudebuketter MYE billigere, så brudebuketten jeg vil ha koster ca. 1200 kroner i sverige, mens i norge ville den kostet 7000. :blink:

Fargene som ska gå igjen er mørk lilla, hvitt og perlemor/sølv.

Noen av mine inspirasjonsbilder:

bryllupsinspirasjon7.jpg

bryllupsinspirasjon9.jpg

bryllupskake2.jpg

bryllupsmeny.jpg

Edit: Har også hørt noen sparer inn på blomster ved å kjøpe blomsteroppsatser på Mester grønn eller lingende. Der koster jo en bukett en tiendedel av det en brudebukett koster. Alt som begynner med brud eller bryllup blir automatisk mye dyrere.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange fikk dere mat til for 5k? Hva med drikke, dessert og kaker?

Fotograf, pynting mm?

Kan dessverre ikke huske hvor mange vi var. Maten var catering, desserten var kaker svigermor og min mor laget hjemme. Det ble et tonn kaker til overs, som det alltid blir. Man tror alltid at det går mer kaker og sånn enn det faktisk gjør.

For at vi i det hele tatt skulle kunne gifte oss, ble alt veldig, veldig enkelt. Og jeg har aldri hatt noe behov for noe kjempegreier heller, får grøssninger bare ved tanken. Så enkelt ble det! :)

Faktisk så tok vi bildene selv i en fantastisk vakker park i Madrid. Speilreflekskamera ga kvalitetsbilder. Vi tok taxi fra ambassaden til den flotte parken vi hadde sett der på forhånd, ankom der rett etter at vielsen var over. Det var et "krystallslott" i bakgrunnen i parken, og vi var omgitt av vakre blomster og trær. Vi bare stoppet noen forbipasserende turister og ba om hjelp til å ta bilder av oss. Bildene ble tatt en knapp time etter vielsen, og er "de offisielle". Et av dem ble takke-kort bildet. De er ble faktisk veldig fine. Jeg hadde ikke noe behov for profesjonell fotograf, og mannen min brydde seg ikke, så de bildene holdt for oss.

Pynten av lokalet sto jeg for. Det var ikke særlig voldsomt. Vi kjøpte hvite duker, og siden det var i begynnelsen av oktober, strødde jeg oransje høstløv av lønn som "en løper" bortover bordene. Pyntet så med stearinlys i samme farge som løvet og sånn.

Det jeg husker aller best fra hele oppholdet i Madrid, er at jeg fikk så mange vannblemmer på føttene at vannblemmene mine fikk vannblemmer....! :D :D Begge føttene mine besto av så mye vannblemmer at de var ugjenkjennelige. Nye sko til vielsen hadde skylda...

Moralen er; prøve-gå skoene på forhånd og sjekk at de virkelig går an å gå i...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pynten av lokalet sto jeg for. Det var ikke særlig voldsomt. Vi kjøpte hvite duker, og siden det var i begynnelsen av oktober, strødde jeg oransje høstløv som "en løper" bortover bordene. Pyntet så med stearinlys i samme farge som løvet og sånn.

Det hørtes bare helt nyyyydelig ut! Har du bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koseligste bryllupet jeg har vært med på var et låvebryllup. Det var et skikkelig dugnadsbryllup også, der stort sett alle gjestene bidro med noe - alt fra hjemmelagde bordkort til blomster (hjemmsådde solsikker og "ugress" fra bak låven), dekorering, utlån av stoler etc. Husker ikke hvor mange gjester det var, men jeg vil tro det var rundt 70. Det var tre-retters servering, men enkel, hjemmelaget mat (sodd) - som imidlertid smakte nydelig og alle ble mette. Etterpå var det en overflod av hjemmelagde kaker. Det ble laget store lysekroner av billige IKEA-lamper og kabel-tromler og det var satt sammen et husband av bekjente og det ble en fantastisk låvedans som varte til langt på natt. Fantastisk minneverdig bryllup som nesten ikke kostet noen ting.

Hvis jeg noen gang gifter meg, så blir det noe a la dette.

n580646110_389621_2071.jpg

n580646110_389677_6350.jpg

n580646110_389615_2996.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne, iom at du er lav vil du faktisk virke høyere med helt fotsid kjole med litt hæler på skoa :) Gjerne kilehæl, siden du skal gå/danse osv ;) Med knekort kuttes kroppen din og du virker lavere.

Ang dekorasjoner, så er det mye fin lyng, mose, granbar og blomster du kan få helt gratis i naturen, avhengig av årstid selvsagt. Myk, grønn bjørnemose er fin base for etpar enkle margeritter feks? Kjøper du oasis i store blokker koster de omtrent ingenting, og dekorasjonene kan lages på forhånd. Vasen kan godt være en kaffekopp eller et melkeglass, ja faktisk engangsplastkopper med litt grus i bunnen ;)

Om dere bestemmer dere for tema/fargevalg tidlig kan alt kjøpes inn på tilbud når det dukker opp, Nille er en finfin butikk for servietter og lys feks.

Takk for tips med kjole... Jeg må nok prøve litt forskjellig, men det jeg tenker jeg ikke kan bruke er sånn skikkelig bløtkakekjole. Sånn til vanlig går jeg nesten aldri i lang kjole, men type "til knærne" fordi det er det jeg har fått beskjed om at ser best ut tidligere. Men jeg er veldig åpen for andre løsninger. Jeg tenker litt sånn Marylin Monroe- stil, men så enkel som mulig egentlig...

*Snip*

Fargene som ska gå igjen er mørk lilla, hvitt og perlemor/sølv.

Noen av mine inspirasjonsbilder:

bryllupsinspirasjon7.jpg

Ååå, fin stil... Og høres ut som et ordentlig romatisk bryllup. Det blir nok noe svenskehandling på oss også, det gjør faktisk en forskjell. Tror ikke det blir lilla på oss da, samboern har litt meninger faktisk, og han vil ha GRØNT fikk jeg vite i dag... Så vi må ta en diskusjon der, men jeg tenker farger allerede, for som det er nevnt, det dukker alltid opp noe på tilbud på nille i løpet av året, og hvis man er litt bevisst kan man nok spare mye... Min samboer spiller i band og er i et musikkmiljø, så band/musikk er ikke noe problem og helt gratis (og helt tilpasset vår smak:) men det kan hende de kan betales med litt øl eller noe sånt...

Moralen er; prøve-gå skoene på forhånd og sjekk at de virkelig går an å gå i...!

Det tror jeg er en god moral i hvilketsomhelst bryllup;) Man burde vel egentlig ta noen godt brukte... bortsett fra at hvite sko ikke er det det flommer over av i mitt skap ivertfall...

Det koseligste bryllupet jeg har vært med på var et låvebryllup. Det var et skikkelig dugnadsbryllup også, der stort sett alle gjestene bidro med noe - alt fra hjemmelagde bordkort til blomster (hjemmsådde solsikker og "ugress" fra bak låven), dekorering, utlån av stoler etc. Husker ikke hvor mange gjester det var, men jeg vil tro det var rundt 70. Det var tre-retters servering, men enkel, hjemmelaget mat (sodd) - som imidlertid smakte nydelig og alle ble mette. Etterpå var det en overflod av hjemmelagde kaker. Det ble laget store lysekroner av billige IKEA-lamper og kabel-tromler og det var satt sammen et husband av bekjente og det ble en fantastisk låvedans som varte til langt på natt. Fantastisk minneverdig bryllup som nesten ikke kostet noen ting.

Hvis jeg noen gang gifter meg, så blir det noe a la dette.

Hadde vi bare hatt en låve! Eller vi har, men ikke en sånn som passer til dette... For dette er jo virkelig en løsning, og da står man fritt i forhold til alkohol osv også (ingen regler for egen sjenking eller noe sånt, i og med at det er "hjemme" hos noen). Jeg gleder meg til å se det ene lokalet i morgen, slik at jeg får se hva vi evt har å jobbe med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips med kjole... Jeg må nok prøve litt forskjellig, men det jeg tenker jeg ikke kan bruke er sånn skikkelig bløtkakekjole. Sånn til vanlig går jeg nesten aldri i lang kjole, men type "til knærne" fordi det er det jeg har fått beskjed om at ser best ut tidligere. Men jeg er veldig åpen for andre løsninger. Jeg tenker litt sånn Marylin Monroe- stil, men så enkel som mulig egentlig...

Jeg mente IKKE ballkjole, men en som går til bakken og er litt vid, dvs ikke klenger seg til legger og ankler. Litt som en maxikjole? Gjerne med halterneck om du foretrekker det. Eller stroppeløs som sitter litt tett over bryst/hofter, det er iallefall MM stil :) Og sko/kjolen må ikke være hvit ;) Sko kan gjerne være kremfarget, eller kanskje du vil ha sko som matcher blomstervalget? Det er ditt bryllup, og du bestemmer reglene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente IKKE ballkjole, men en som går til bakken og er litt vid, dvs ikke klenger seg til legger og ankler. Litt som en maxikjole? Gjerne med halterneck om du foretrekker det. Og skoa/kjolen må ikke være hvit ;) Sko kan gjerne være kremfarget, eller kanskje du vil ha sko som matcher blomstervalget? Det er ditt bryllup, og du bestemmer reglene :)

Jeg kommer nok til å bruke maaasse tid på dette skjønner jeg. Jeg er ganske dårlig på å finne noe som passer meg sånn generelt (1,55 m og ikke syltynn men ikke tjukk heller og veldig lys i hud og hår) og har liksom ikke funnet min stil noen gang. Så å finne en eneste drømmekjole som er perfekt, det er nesten så jeg gruer meg litt til å begynne letingen. Men jeg har ivertfall begynt å kikke i kataloger og nettsider for å se hva som er aktuelt, og så tror jeg jeg må finne en bra brudesalong der de har litt erfaring med sånne vanskelige bruder som meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi bare hatt en låve! Eller vi har, men ikke en sånn som passer til dette... For dette er jo virkelig en løsning, og da står man fritt i forhold til alkohol osv også (ingen regler for egen sjenking eller noe sånt, i og med at det er "hjemme" hos noen). Jeg gleder meg til å se det ene lokalet i morgen, slik at jeg får se hva vi evt har å jobbe med...

Det kan lønne seg å høre litt rundt om man kjenner noen som har et liknende lokale som man kan låne eller leie rimelig. De gjorde mye artig med dekorasjon også. Blant annet hang de opp hønsenetting bak der brudeparet satt - fra gulvet helt til taket - og vevet inn markblomster.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titt litt på Agape, på selskapskjoleutvalget. Jeg syns de har noe for enhver kroppsform, ikke er det svindyrt heller :)

Er ikke de konkurs akkurat? Ser de har salg nå, men da er det kanskje ikke sjanse til å få kjøpt noe der når jeg først må vente på en graviditet som skal vare i 4 mnd til.... (for jeg kjøper ikke noe uprøvd altså;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koseligste bryllupet jeg har vært med på var et låvebryllup. Det var et skikkelig dugnadsbryllup også, der stort sett alle gjestene bidro med noe - alt fra hjemmelagde bordkort til blomster (hjemmsådde solsikker og "ugress" fra bak låven), dekorering, utlån av stoler etc. Husker ikke hvor mange gjester det var, men jeg vil tro det var rundt 70. Det var tre-retters servering, men enkel, hjemmelaget mat (sodd) - som imidlertid smakte nydelig og alle ble mette. Etterpå var det en overflod av hjemmelagde kaker. Det ble laget store lysekroner av billige IKEA-lamper og kabel-tromler og det var satt sammen et husband av bekjente og det ble en fantastisk låvedans som varte til langt på natt. Fantastisk minneverdig bryllup som nesten ikke kostet noen ting.

Hvis jeg noen gang gifter meg, så blir det noe a la dette.

Oi, nå ble jeg nesten usikker på om du hadde sneket deg inn i bryllupet mitt! (vi brukte låven hjemme på det som har vært en gård)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt ot, men jeg har "alltid" sett for meg at det ikke er skikkelig bryllup uten hvit brudekjole osv., men så kom jeg over disse bildene på vossnow.net av et et bunadsbryllup, og jeg synes at det ser skikkelig koselig ut. :ahappy:

storebilete%5Cfoto63955.jpg

storebilete%5Cfoto63956.jpg

Jeg kjenner to venninner som giftet seg kort tid etter hverandre. Venninne nummer 1 gikk en tur innom tinghuset med mannen sin og giftet seg uten å fortelle det til venner og familie, og så hadde de et middagsselskap med foreldre, søsken og forlovere etterpå.

Venninne nummer 2 hadde en todagers bryllupsfeiring. Første dagen hadde de en seremoni på tinghuset og middag med foreldre, forlovere og nærmeste familie. Andre dag hadde de stor fest med venner.

Det er mange måter å gjøre det på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to venninner som giftet seg kort tid etter hverandre. Venninne nummer 1 gikk en tur innom tinghuset med mannen sin og giftet seg uten å fortelle det til venner og familie, og så hadde de et middagsselskap med foreldre, søsken og forlovere etterpå.

Venninne nummer 2 hadde en todagers bryllupsfeiring. Første dagen hadde de en seremoni på tinghuset og middag med foreldre, forlovere og nærmeste familie. Andre dag hadde de stor fest med venner.

Det er mange måter å gjøre det på. :)

Ja, jeg vet også om noen som hadde sånt skikkelig bondebryllup, og det var kjempefint:) Alle er jo litt nasjonalromantiske;) Men jeg føler det blir litt feil for oss. Og så er jeg også sånn at jeg har sett for meg den hvite kjolen;) Vi TRODDE vi skulle gjøre det enkelt, men jeg vil gjerne gjøre noe mer enn bare vielse på tinghuset og selskap kun med foreldre og forlovere e.l. Og da er man plutselig masse mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så fint at det er mange som blir sugne på å gifte seg av denne tråden, for meg har den helt motsatt effekt. Det er nemlig svært preventivt å høre om enkelte astronomiske beløp.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det er mange som blir sugne på å gifte seg av denne tråden, for meg har den helt motsatt effekt. Det er nemlig svært preventivt å høre om enkelte astronomiske beløp.. :D

Helt enig! Jeg hadde mye heller brukt de penge på en lang reise på luksus hotel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får jo ikke akkurat lyst til å gifte seg pga beløpet, det er vel mer tanken. Kunne kostet ti kroner med ringer fra en leketøysbutikk liksom :P

Enig i at det hadde vært bedre å ha et lite, intimt og billig bryllup, for så å bruke pengene på en flott reise :ahappy: Men jeg får lyst til å gifte meg av slikt prat :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt greit å bruke litt penger på et sånt selskap, jeg er ikke særlig glad i å reise, og ikke er jeg en sånn som elsker shopping eller bruker enorme summer sånn i hverdagen heller, så når jeg skal gjøre det så vil jeg at det skal bli ordentlig og gjennomført. MEN jeg skulle gjerne ønske at det ble litt billigere, og kan gjerne gjøre det ordentlig og gjennomført selv på mange områder; forhåpentligvis får det prisen litt ned...;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Helt enig! Jeg hadde mye heller brukt de penge på en lang reise på luksus hotel :P

For min del, så hadde vært kjekt å bare ha 50.000kr ++ å bruke på hva jeg ville.. Hmmm det hadde vel blitt det samme som i dag antageligvis; høy og havre :D

Sorry at jeg er totalt OT, jeg skal slutte nå- lover.. Men jeg er veldig fasinert av det altså. Bryllup og bryllupsfester.

Endret av Gråtass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg hadde mye heller brukt de penge på en lang reise på luksus hotel :P

Enn om en av dere jobber i luftfartsbransjen så dere får billig reise og billig hotell da? *glis*

Kjenner det rykker litt i lysta av å lese, mest fordi det er en manifestering av hvor høyt jeg elsker min kjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...