Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryllup- Budsjett og kostnader og alt som hører med


*Marianne*
 Share

Recommended Posts

Hva med begge deler :P det blir vi å gjøre her. Bryllupsreisen blir rund tur i Asia i fire uker, bare oss to :) DET gleder jeg meg til!

Helt enig, hva med å ikke bare gjøre begge deler :D Vi skal 2 uker til Mauritsius :D (drømt om å dra hit helt siden jeg hadde prosjekt om stedet på videregående) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ååå drømmebryllup jo! Misunner deg! Nå gleder jeg meg enda mer til å kommer lengre ut i planleggingen

Våger å slenge meg på og si at du ikke står noe tilbake for ham selv

Ja, det er nettopp det. Vi kommer nok mest sannsynlig til å gå til en salong der borte og vise bilder for å finne noe lignende. Her er forresten forlovelsesringen jeg fikk, han fant en helt perfekt

Hehe, mange som reiser til Mauritsius :P

Rundtur i Asia, ble nysgjerrig jeg - hvilke steder? Kun sør-øst Asia eller *hele* Asia?

Veit ikke hvor vi kunne dratt. Bora-Bora har jo blitt helt oppbrukt nå, etter George Clooney-reklamen, og det tar en halv evighet å dra dit (korteste reisetid er ca akkurat 24 timer). Karibien er stappfull av amerikanske barnefamilier. Hawaii er stappfull av studenter. Mauritius er stappfull av brudepar fra før av. Jaggu vanskelig gitt :P Er jo en del fine øyer rundt Thailand men jeg kjenner ikke lysta på å si at man dro til ei øy utenfor Thailand på bryllupsreise var helt *IT*. Hardt liv å være picky :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat bryllupsreisen var mindre viktig for meg enn selve bryllupet, egentlig. Vi reiser masse sammen, bare vi to, og det viktige for oss var å være sammen i ro og fred "et annet sted", enn å gjøre mye spennende. Bryllupsreisen var en billig sydenferie til Bulgaria, de dyre og lange opplevelsesreisene har vi tatt før og etter. :) Men det er jo smak og behag, om man vil at bryllupsreisen skal vær DEN reisen i ditt liv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker at bryllupsreisen skal være noe helt spesielt, og gleder oss veldig. Vi begynner i India og ender opp i Japan :) Blir mye "øyhopping". Vi har ikke helt reise planen enda, men utforsker litt... Mongolia Kazakhstan og Russland blir ikke inkludert nei :P Jeg vil ha VARME! ;)

Vi reiser endel sammen- Men det blir jo som barnefamilie, og ikke som kjærester bare. Denne turen blir bare vår, og er noe jeg virkelig vil huske for resten av livet.

Mauritsius tror jeg vi skal til senere iår, hvis ting går som det skal- Hvis ikke hadde det nok vært aktuelt i planen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Slenger inn et spørsmål til i denne tråden. Denne gangen handler det om klærne. Jeg har kjøpt brudekjole; vanlig lang, med litt slep, slepet er på en måte litt sånn tyll/slør aktig (finnes ikke noe bilde av kjolen bakfra, så får ikke vist). Jeg er ganske lav, og hadde egentlig ikke tenkt å ha slør, MEN så prøvde jeg et slør i butikken og fant ut at jeg skulle ha det allikevel. Men så er spørsmålet; kort eller langt, og hvor langt? Jeg er 1,55m, kommer til å ha ca 4-5 cm hæler på skoa, slepet på kjolen ligger vel sånn ca 30 cm utover gulvet. Jeg vil helst ikke at sløret skal gå utenfor det, men greier ikke helt å se for meg hvordan de forskjellige alternativene kan bli. Jeg har vel slått fra meg kort egentlig, i og med at folk sier at da blir man bare seendes kortere ut. Så da blir det vel langt. Men hvor langt. Bare akkurat til bakken? eller ti cm lenger? eller blir det seendes rart ut? Noen som har noen gode innspill. Jeg har vært inne på 1,80, da blir det teoretisk sett ca 20 cm slør utover gulvet, hvordan høres det ut? Noen som har inspirasjonsbilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint når sløret går "litt utover" gulvet bak kjolen, liksom. Men jeg har hverken inspirasjonsbilder eller konkrete erfaringer :P

Mitt slør gikk bare til skuldrene, for jeg ville egentlig ikke ha slør, men hun som ordnet håret mitt ville så gjerne at jeg skulle ha det for hun syntes det var så fint med slør. Så da gikk jeg for en variant som gikk litt nedpå ryggen. Har ikke funnet noen bilder av meg bakfra, men det så sånn ut fra siden (nå outer jeg mannen litt, det får gå, og så får dere se det lekre bildet fra da han dro gaffelen litt i overkant raskt ut av munnen min da vi skulle skjære kaka...)

_MG_8960.jpg

Vi ville heller ikke ha noe overdådig og pompøst bryllup selv om vi valgte å gifte oss i kirken. Nå sogner vi til den kirken jeg er døpt og da er det litt hyggelig, synes jeg, å bli gift der også. Det koster jo ikke noe å gifte seg i kirken om man gjør det i den kirken man tilhører, og vi hadde et par høye vaser med solsikker til pynt i kirken, pluss at vi fikk låne noe sløyfegreier av en venninne som giftet seg i samme kirken året før, så akkurat den biten var ganske rimelig. Festen hadde vi i hagen hjemme, så vi betalte kun for leie av telt, stoler og bord. Teltleverandøren vår var veldig ålreit, og siden vi bestilte i god tid slang han på alt av bestikk, tallerkner, glass og kopper og belysning gratis som en bryllupsgave til oss. Dekorasjonene var solsikker i buketter på bordene, og masse telysholdere og lysestaker som jeg kjøpte rimelig på IKEA, Nille, Europris og loppemarkeder, gikk da for klare, hvite og grønne telysholdere, så da ble det liksom litt sånn fargetema, da. Jeg har egentlig engasjert meg lite i dekorasjonene, det er ikke noe som opptar meg så fryktelig mye, jeg ville bare at det ikke skulle være for klissete, pompøst eller rotete :)

Sånn så hver plass ut:

_MG_8531.jpg

Og sånn så det ut inni teltet:

_MG_8528.jpg

Vi bestilte grillbuffet fra et lokalt cateringselskap, og da fulgte det med en grillemann som ordnet kjøtt og fisk. Til 82 pers kom det på ca. 20.000,- mener jeg å huske. Da var alle stappmette og fornøyde :)

Kakene bakte venner og familie.

Siden vi hadde buffet hadde vi ikke så mye serveringspersonale, men lillesøsteren til en venninne av meg og en kompis av broren min hjalp til og fikk hver en liten symbolsk sum og en vinflaske hver. Foreldrene til en av venninnene mine var også med og fikk hver sin gode vin som takk for hjelpen de også.

Når det gjelder kjolen og tilbehøret er jeg overlykkelig over at jeg kom over denne siden da jeg drev og så etter kjole, for da fikk jeg en kjole, sydd etter mine mål, med slør som passet til for 1460,-. Veldig fornøyd med den prisen :D Underskjørtet betalte jeg vel 200,- for (tanten min bor i usa, og hun sendte onkelen min på en brudesalong i Seattle for å kjøpe det for meg. Stakkars onkelen min visste ikke helt hva han gikk til :P). Skoene kjøpte jeg på nett, de kosta kanskje 300,- og alle smykker hadde jeg fra før.

Får oute mannen litt til, da. Her er et bilde hvor man ser iallefall store deler av kjolen:

_MG_7784.jpg

Nå blir det mye her, altså. MEN! Poenget mitt var vel egentlig at hvis man finner litt fikse løsninger og drar inn hjelp der man kan (det er utrolig hvor villige folk er til å hjelpe til med bryllup :)), så trenger det ikke bli så grusomt dyrt.

Jeg tror vi endte på mellom 50.000,- og 60.000,- helt fra invitasjoner (laget i iPhoto) til takkekort (vin til maten er da ikke inkludert, de snille foreldrene mine ga oss det i bryllupsgave :)).

Alle bildene er tatt av Johnny Vaet Nordskog (en dyktig, ung fotograf med et godt øye for detaljer og en herlig personlighet).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint når sløret går "litt utover" gulvet bak kjolen, liksom. Men jeg har hverken inspirasjonsbilder eller konkrete erfaringer :P

Takk for innspill... (og masse flere tips)... Tror sløret blir veeldig langt hvis det skal gå helt bak kjolen, men jeg ser jo at det er det mange har... Må tenke litt mer...

Og mens vi er i gang; har noen noen ideer til hvordan man kan dandere eple/morell-blomster i bordoppsatser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens vi er i gang; har noen noen ideer til hvordan man kan dandere eple/morell-blomster i bordoppsatser?

Jeg googlet litt, og finner ikke så mange oppsatser, altså, mest bare enkle blomster i vase. Men jeg syntes iallefall disse var fine:

0624dbe9dfc6db30f01471d433c5cc00.image.4

Herfra

RX-DK-FFA09001_cherry-blossom_s3x4_lg.jp

Herfra

Dette var stilig, men ser fryktelig omfattende ut:

404343_10150582245692546_52895322545_912

Herfra

Våger å slenge meg på og si at du ikke står noe tilbake for ham selv :)

:):flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet litt, og finner ikke så mange oppsatser, altså, mest bare enkle blomster i vase. Men jeg syntes iallefall disse var fine:

0624dbe9dfc6db30f01471d433c5cc00.image.4

Herfra

RX-DK-FFA09001_cherry-blossom_s3x4_lg.jp

Herfra

Dette var stilig, men ser fryktelig omfattende ut:

404343_10150582245692546_52895322545_912

Herfra

:):flowers:

Å takk! Jeg har jo googlet masse, men de fant jeg ikke. Tror nok ikke det blir den siste, men begge de to første er jo kjempefine. Vil helst ha det så enkelt og gjennomførbart som mulig:) tenker kanskje noen sånne "store" som de på bildene, og så små grupper av småvaser med noen blomster i i tillegg. Vi har veldig god tilgang på eple og morellblomster, men må drive de fram selv, og det kan bli en nærvøs affære;p

Skal prøve å se om vi også kan få noen inn i en brudebukett, men tviler på om de har epleblomster i blomsterbutikken. Kanskje vi kan plukke også kan de putte de inn i buketten på en eller annen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å takk! Jeg har jo googlet masse, men de fant jeg ikke. Tror nok ikke det blir den siste, men begge de to første er jo kjempefine. Vil helst ha det så enkelt og gjennomførbart som mulig:) tenker kanskje noen sånne "store" som de på bildene, og så små grupper av småvaser med noen blomster i i tillegg. Vi har veldig god tilgang på eple og morellblomster, men må drive de fram selv, og det kan bli en nærvøs affære;p

Skal prøve å se om vi også kan få noen inn i en brudebukett, men tviler på om de har epleblomster i blomsterbutikken. Kanskje vi kan plukke også kan de putte de inn i buketten på en eller annen måte...

Jeg googlet hhv "floral arrangements cherry blossom" og "floral arrangements apple blossom". Ofte får man flere treff på engelsk har jeg erfart.

Min erfaring er at blomsterbutikker (de litt mindre, selvstendige, ikke typ Mester Grønn og Plantasjen og sånn) strekker seg ganske langt for å oppfylle en bruds ønsker og synes det er gøy når de får gjøre noe som ikke er helt standard ;) Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg fikk min fra Holmen Blomst på Holmensenteret i Asker, og den ble akkurat sånn som jeg ønsket og de var utrolig flinke til å holde meg oppdatert underveis på hvilken størrelse de hadde fått på solsikkene og hvilket bånd de skulle bruke og om det var greit at de tok en annen type grønne blader i for de syntes det var finere osv...

Når det gjelder egendyrking kan det være risikablet.. Jeg sådde 100 (HUNDRE!) solsikker og dyrket dem fram, pleiet dem med gjødsel, vann og kos og plantet om flere ganger før jeg plantet dem ut... Så dro jeg på ferie i EN uke og kom hjem til en massakre forårsaket av snegler. Jeg var virkelig ikke opptatt av dekorasjonene, men da jeg så at solsikkeåkeren min så ut som en slagmark, men kun tre overlevende blomster begynte jeg å gråte :cry: Det var den eneste melt-down'en jeg hadde i bryllupsforberedelsene. Heldigvis var mamman min snartenkt og fikk bestilt fra Kolsås hagesenter. Vi fikk utrolig fine blomster i de størrelsene vi ville ha og det ble veldig fint til slutt. Jeg kan forøvrig anbefale norgesglass som vaser, tror jeg kjøpte fire stykker på loppemarkeder og resten lånte vi fra familie og venner som hadde i kjelleren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet hhv "floral arrangements cherry blossom" og "floral arrangements apple blossom". Ofte får man flere treff på engelsk har jeg erfart.

Min erfaring er at blomsterbutikker (de litt mindre, selvstendige, ikke typ Mester Grønn og Plantasjen og sånn) strekker seg ganske langt for å oppfylle en bruds ønsker og synes det er gøy når de får gjøre noe som ikke er helt standard ;) Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg fikk min fra Holmen Blomst på Holmensenteret i Asker, og den ble akkurat sånn som jeg ønsket og de var utrolig flinke til å holde meg oppdatert underveis på hvilken størrelse de hadde fått på solsikkene og hvilket bånd de skulle bruke og om det var greit at de tok en annen type grønne blader i for de syntes det var finere osv...

Når det gjelder egendyrking kan det være risikablet.. Jeg sådde 100 (HUNDRE!) solsikker og dyrket dem fram, pleiet dem med gjødsel, vann og kos og plantet om flere ganger før jeg plantet dem ut... Så dro jeg på ferie i EN uke og kom hjem til en massakre forårsaket av snegler. Jeg var virkelig ikke opptatt av dekorasjonene, men da jeg så at solsikkeåkeren min så ut som en slagmark, men kun tre overlevende blomster begynte jeg å gråte :cry: Det var den eneste melt-down'en jeg hadde i bryllupsforberedelsene. Heldigvis var mamman min snartenkt og fikk bestilt fra Kolsås hagesenter. Vi fikk utrolig fine blomster i de størrelsene vi ville ha og det ble veldig fint til slutt. Jeg kan forøvrig anbefale norgesglass som vaser, tror jeg kjøpte fire stykker på loppemarkeder og resten lånte vi fra familie og venner som hadde i kjelleren :)

Vi gifter oss i Asker, så Holmen er jo bare "rett nedi gata" ;) har ikke bestilt noe enda, så det kan være veldig aktuelt. Egendyrking høres risikabelt ut, ja. Vi tenkte å ta inn kvister litt tidligere på våren for å teste hvor lang tid det tar før knoppene spretter, og så trekke fra litt på den tiden ettersom vi kommer litt mer ut på våren. Blir det en bra vår risikerere vi jo at de kommer for langt og må heller ta inn for å holde de igjen... Så vi må nok planlegge med en enkel reserveløsning...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til det med slør: det er utrolig fint med langt slør, men det er også ganske upraktisk :P går fint i kirka og under fotograferingen, men jeg (som hadde en veldig lite volumiøs kjole mamma sydde til meg, med nesten ikke noe slep) hadde mer enn nok med å holde orden på kjolen resten av dagen, kvelden og natta. Sløret sitter ikke sånn altfor godt etter noen timer med dansing og entusiastisk klemming og generell bevegelse, og det er fort gjort at noen tråkker på kjolen i virrvarret - kan bare tenke meg hvor kjipern det er å bli tråkka i sløret også... Ellers vil jeg definitivt anbefale et lite mellommåltid mellom kirka og middagen, gjerne mens brudeparet fotograferes. Det kan gjøres veldig enkelt, pølser i lompe eller suppestasjon feks; vi hadde spekemat, rømme og flatbrød som vi fikk låne et lokale på hotellet til å servere (mot at de fikk selge øl til gjestene). Folk var kjempefornøyde, fikk snakka litt med hverandre og kost seg. Innen vi ankom var det kjempestemning og en utrolig avslappa og hyggelig atmosfære som holdt seg på topp resten av helga :ahappy: NB! Husk også å be forloveren ta med matpakke (og evt solkrem, jeg ble råsa) til fotograferinga, etter den emosjonelle utblåsninga under vielsen merket vi plutselig at vi var utsulta, og fotografen fortalte at det ofte var et problem med brudefolk som var så sultne under fotograferinga at det bare ble dårlig stemning og matjakt :P Og! Beregn god tid! Alt tar mye mer tid enn man tror. Og gi ansvaret for å guide folk gjennom dagen til en gjest! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt å ta av sløret etter vielsen, men det satt så godt at jeg ikke turte å risikere å ødelegge sveisen :P Men man kan sikkert få frisøren (eller den som fikser håret) til å montere sløret slik at det kan tas av, så kan man være fin og fjong med slør under vielse og fotografering og fri til å bevege seg og klemme og danse etterpå. Jeg kjenner mange som har gjort det sånn.

Lillesøster hadde ordnet skikkelig matpakke til oss og forloverne (og fotografen fikk litt) med rundstykker, bananer, jordbær, oppkuttet eple og gulrot, snus, en miniflaske champagne til jentene, en pils til hver av gutta og flere flasker vann og cola, i tillegg til et helt arsenal av compeed, plaster, klar neglelakk (selv om jeg ikke hadde strømpebukse engang :P), våtservietter, solkrem, kleenex og tatt med seg mascaraen og lipglossen min fra hotellet. Hihi. Hun tok oppgaven veldig alvorlig og jeg hadde ikke nevnt noe annet til henne enn kleenex :)

Mens vi var og tok bilder beveget gjestene seg til oss, iallefall de som ikke bor nærme, og fikk litt brus og mineralvann og litt snacks i form av Ringebupølse ( :heart: ), ostekjeks og foccacia som mamma hadde bakt og parmesan i biter. Det var stor suksess :) og så fikk de musserende vin litt i før vi kom, så da var stemningen god da vi kom.

Vi hadde forresten også en stor plansje på veggen hvor vi hadde tegnet opp bordene og hvor man skulle sitte og så hadde vi lagt ut lister hvor navnene på alle gjestene sto og forklaring på hvem de var (f.eks. XX- Annes tante eller ZZ- Rogers storebror) så kunne de liksom finne ut hvor de skulle sitte og hvem de skulle sitte ved siden av. Jeg var i et bryllup for to år siden hvor brudeparet hadde skrevet ned noen fakta om hver gjest og så skulle man gå sammen i forhåndsbestemte lag (noen fra brudgommens side, noen fra brudens side) og finne ut hvilken gjest som hørte til hvilke fakta. Det var veldig gøy og da ble man litt kjent med hverandre også. Men det krever jo litt jobb på forhånd, da. Hadde vi ikke hatt bryllupet hjemme kan det godt hende vi hadde hatt overskudd til noe sånt :)

*Marianne*, hun som laget buketten min hos Holmen blomst heter Elisabeth og var en veldig ålreit dame, hvis du skal forhøre deg der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannfolket ditt var pent, Annegru :whistle::lol:

Skulle akkurat til å si det samme selv. Fin mann da gitt! :D

-----

Jeg og vil følge med på denne gøye tråden! Er ikke forlova eller noe slikt, men kjekt å plukke opp tips her og der uansett :) Likte veldig godt de mørke lilla, sølv og hvite dekorasjonene som noen posta. SLIK vil jeg ha. Elsker lilla :)

Noen her som har hatt fri bar, og hva kom det på? Får man pris på forhånd, eller regning etterpå på hvor mye folk drakk? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk for masse tips (sier det sånn jeg, siden jeg sitter på mobil og ikke får sitert alle)!!! Tanken er at sløret skal være på bare i kirka og fotograferinga, og etterpå det er det så lenge jeg gidder.

Det med skilt med bordplassering var lurt, har sett det før men har ikke tenkt så langt nå...

Skal huske på navnet på blomsterdamen. Hvor dyrt ble det for blomster til bryllupet totalt (hvis jeg får lov å spørre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk for masse tips (sier det sånn jeg, siden jeg sitter på mobil og ikke får sitert alle)!!! Tanken er at sløret skal være på bare i kirka og fotograferinga, og etterpå det er det så lenge jeg gidder.

Det med skilt med bordplassering var lurt, har sett det før men har ikke tenkt så langt nå...

Skal huske på navnet på blomsterdamen. Hvor dyrt ble det for blomster til bryllupet totalt (hvis jeg får lov å spørre)?

Ehm.... Mamma betalte, så jeg vet ikke... ;) Men jeg tror min bukett kom på i underkant av 500,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...