Gå til innhold
Hundesonen.no

Wake-up light


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Hvor godt funker disse vekkerklokkene? Jeg HATER å stå opp om morgningen, og føler meg trøtt uansett om jeg sover 7 timer eller 13 timer. Har aldri hatt troen på wake-up light, men så leste jeg denne artikkelen:

http://www.kvinneguiden.no/artikler/tungt_aa_staa_opp/104495

Det er nemlig ikke bare en myte at lys har mye å si for nattesøvnen vår. Med mindre lys i morgentimene føles det som om vi er like trøtte når vi står opp som da vi la oss kvelden før. Du har gjerne prøvd å legge deg tidligere? Det er ikke sikkert at det er så lurt.

Kanskje ikke disse vekkerklokkene er så dumme allikevel?

Clas Ohlson selger de for 499,-, men finnes de billigere andre steder? Orker ikke å bestille fra Ebay etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tenkte akkurat på å lage en slik tråd idag Benedicte, men hadde helt glemt det. Jeg lurer på nøyaktig det samme som deg, og visste ikke at Clas Ohlson også hadde dem, er det i teorien helt like, eller er det mer instillinger på den fra Phillips (er det vel?)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en til bursdagen til tidenes mest skeptiske pappa. Han ELSKER den. Så da ble samboer nysgjerrig og fikk en til sin bursdag. Han elsket den, så da måtte jeg også ha en. Jeg elsker den også. Våkner opp utrolig våken og opplagt! Dessuten brukes den som nattlampe (så kraftig at det blir et fantastisk leselys) og min har dessuten radio. :) Vi har philips alle sammen.

Ang innstillinger så kan jeg sette på alarm (uuuuh), jeg kan ha forskjellige alarmlyder, radio. Lys og lyd kan stilles opp og ned i 20 forskjellige nivåer. Tror min kosta 700 kr, synes ikke det er så verst. Hvordan de billiglampene er vet jeg ikke, jeg synes det er greit at sånt er av skikkelig kvalitet.

veldig brukervennlig og enkel å stille inn, vil man slumre dytter man spaken ned en gang, så spretter den opp igjen og ringer igjen om 9 minutter. Lyden begynner gradvis (ikke like gradvis som lyset altså, men starter stille når klokka starter). Håper det hjalp.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi også, fra CO. Funker så som så synes jeg. Jeg våkner mest forvirret jeg, for vi må ha lyd i tillegg, bare lys våkner jeg ikke av. Så da er det radio og jeg er like forvirret hver morgen, om hvem det er som prater :D Og jeg personlig blir ikke mer opplagt av at det gradvis kommer lys, men det er nok fordi jeg sover like godt i lyst rom som i mørkt... Den funker bedre enn alt annet vi har prøvd, men ikke så bra som jeg forventet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt dagslyslampe i et par år, uten at jeg mener den har noe særlig effekt (bruker den fortsatt for gubbens skyld, da han mener den virker :P ).

Etter at jeg hadde en ganske kraftig vinterdepresjon pga. kulden i fjor vurderte jeg å prøve wake-up light i vinter, og fikk låne en av en venninne. Jeg satte den i vinduskarmen, ikke ved senga, og kjørte uten lyd (jeg takler ikke de gjentatte, monotone lydene, ei heller radio som er ganske tilfeldig. Selve vekkinga gjør jeg med mobilen).

Det er utrolig mye lettere å stå opp når det er lyst i rommet. Det slår ikke helt dagslys, men du står ikke opp til det kalde mørket ihvertfall. Nå er jeg sjelden faktisk ut av døra før det begynner å lysne, så for min del gjør det at jeg slipper å se mørket ute om morgenen i det hele tatt.

Den første lampen jeg kjøpte var den billigste på Elkjøp til 399, Philips. Den ser helt lik ut de fleste andre Philips-modeller, og den på Clas Ohlson er ganske tilsvarende. Jeg har prøvd de fleste av dem (!) av den grunnen at jeg ikke bruker lyden på den. Forskjellen på de billige og de dyrere er blant annet at på de billige kan du ikke skru lyden helt av. Du kan skru lyden ned til 0, men noen av dem skur lyden automatisk opp til 1 når den slår på lyset, og noen av dem hører du antydning til uansett.

Endte med å kjøpe en dyrere Philips-modell (899 på salg, 1199 elns normalt), som jeg er veldig fornøyd med. Om du vil ha med lyden er hvilken som helst av de billige antageligvis like bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, trodde ikke at det var så mange som hadde den. Jeg våkner lettere om sommeren enn om vinteren, så kanskje den vil passe meg. Jeg tenker å prøve en billigvariant, for jeg vil helst ha med lyd. Så får jeg heller ønske meg en dyrere til bursdagen om det skulle være ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også til jul (den fra Clas Ohlson som ligner på den fra Philips), og har bare prøvd den tre dager eller noe (man bruker da ikke vekkeklokke i juleferien!). Jeg syns det fungerer veldig greit! Jeg merker ikke at jeg våkner, men når radioen skrur seg på finner jeg ut at jeg er visst våken allikevel, og så hører jeg ferdig sangen som spilles, og står opp og er blid og fornøyd, omtrent.

Jeg savner ingen funksjoner i CO-lampa. Jeg kan stille inn hvor sterkt lys og hvor høy lyd jeg vil ha på maks (og ved å stille lyden på 0 får man altså kun lys). Man kan velge mellom en helt grusom summelyd (det hadde jeg første dagen - jeg trodde jeg hadde stilt på radio, men det hadde jeg altså ikke), sju litt snåle "natur"lyder (fuglekvitring, fossefall, tordenvær og sånt), og forhåndsinnstilt radiokanal. Jeg bruker det siste, og syns det fungerer greit, jeg. Kommer nok til å stille inn tiden slik at jeg kan få med meg morgennyheter hver dag. Ellers blir det jo selvfølgelig litt tilfeldig hva man våkner til, man kan jo risikere å våkne til verdens mest irriterende sang og så ha den på hjernen resten av dagen. Sånn sett er det kanskje bedre med en fra Philips, hvor man kan legge inn egne sanger (via minnepinne eller ipod?) og selv bestemme hva slags musikk man vil våkne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers blir det jo selvfølgelig litt tilfeldig hva man våkner til, man kan jo risikere å våkne til verdens mest irriterende sang og så ha den på hjernen resten av dagen. Sånn sett er det kanskje bedre med en fra Philips, hvor man kan legge inn egne sanger (via minnepinne eller ipod?) og selv bestemme hva slags musikk man vil våkne til.

Hehe, tror jeg satser på radio i stedet for egen musikk. Mobilen min spilte av random låter (som jeg hadde lagt inn) hver morgen, og det gjorde at jeg nå ikke takler å høre på de samme sangene lengre pga negative assosiasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner ingen funksjoner i CO-lampa. Jeg kan stille inn hvor sterkt lys og hvor høy lyd jeg vil ha på maks (og ved å stille lyden på 0 får man altså kun lys).

Beklager å skuffe deg, men man får ikke kun lys på 0. Høyt er det ikke, men om man ligger og sover (evt. prøver å sove) i et helt stille rom, så hører man lyd, som om det kommer langt utenfra, men monoton og repetitiv. Det gjelder ALLE lampene til CO (ja, jeg har prøvd. Alle.), og de billigere Philips-lampene. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å skuffe deg, men man får ikke kun lys på 0. Høyt er det ikke, men om man ligger og sover (evt. prøver å sove) i et helt stille rom, så hører man lyd, som om det kommer langt utenfra, men monoton og repetitiv. Det gjelder ALLE lampene til CO (ja, jeg har prøvd. Alle.), og de billigere Philips-lampene. :(

Åja... Ja, men akkurat det spiller ikke så stor rolle. Jeg hadde ikke tatt sjansen på ikke å ha lyd uansett, jeg må ha noe som gjør meg sikker på at jeg våkner. Lave lyder hører jeg ikke uansett, da. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, trodde ikke at det var så mange som hadde den. Jeg våkner lettere om sommeren enn om vinteren, så kanskje den vil passe meg. Jeg tenker å prøve en billigvariant, for jeg vil helst ha med lyd. Så får jeg heller ønske meg en dyrere til bursdagen om det skulle være ønskelig.

Jeg tror ikke det er meningen at man skal våkne av lyset (sånn generell info). Greia er bare at når klokka ringer så åpner øynene seg uten å klistre seg sammen som skikkelig morratrøtte øyne gjør. Akkurat som om kroppen våkner og tenker at "ja, nå var det på tide å stå opp!". Helt fantastisk. Jeg kan i alle fall anbefale en med radio, jeg elsker å våkne til skravlinga på P4.. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens et dumt spørsmål men den passer vel ikke for par som skal våkne til forskjellig tid?

Edit: Den som ikke skal opp enda våkner av vanlig vekkerklokke også, men da går det stort sett greit å sovne fort igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens et dumt spørsmål men den passer vel ikke for par som skal våkne til forskjellig tid?

Edit: Den som ikke skal opp enda våkner av vanlig vekkerklokke også, men da går det stort sett greit å sovne fort igjen?

Det er nok ganske individuelt. Jeg har ikke noe problem med å sove forbi lyset. Jeg har det fordi jeg gjerne vil sovne i mørke, men våkne når det er lyst, jeg våkner ikke av lyset i seg selv, egentlig. Om man bruker lyd som man vekkes av uansett så spiller det jo ikke så stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har philips sin, hatt den i 3-4 år nå tror jeg. Bruker den mest som nattbordlampe. Våkner av lyset, men føler meg ikke mer opplagt av det, desverre. Det jeg liker best med den er at man kan stille styrken på tallene til klokka. Så jeg slipper de ekle lysene som trigger migrene :lol: Litt vrient å se klokka da, men i mørket så går det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...