Gå til innhold
Hundesonen.no

Amputere eller ikke?

Debbie
 Share

Recommended Posts

Sitter og venter på telefon fra dyrelegen nå.

Jeg er 99% sikker på at hunden min Zebra har knekt halen sin. Det er nå 9 mnd siden sist ho gjorde det. Da tok det 8-9 uker før hun ble bra igjen.

Hun er dalmatiner, og er derfor ekstremt glad og logrete noe som har ført til blodige haletupper mer en engang. Betennelse i såret er heller ikke uvanlig.

Jeg vurder faktisk nå å foreslå for dyrelegen at vi amputerer halen.

Første gangen hun knakk den var det midt på- denne gangen er det nærmere tuppen.

Hva foreslår dere?

Trenger input og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet ærlig talt ikke om jeg orker flere uker med stress som vi hadde sist. Og i tillegg har ho spondylosen som plager ho godt nå for tida. Og siden det er nærmere tuppen= mer logring og bevegelse har jeg lite tror på at dette gror raskt og pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke veterinæren lov å kappe i "kuperingslengde"? Om hunden slår opp såret vil dere slite om halen kappes av rett ved problemet. Logringen vil gjøre at den får problemer med at det skal gro. Mye bedre å kupere den i en tommel eller to-lengde.

Har selv måtte gjøre det på den forrige tispa mi. De forandrer seg ikke og har det samme kroppsspråket som før selv uten hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, det har vel noe med kuperingsloven å gjøre? Jeg vet av etpar hunder som slo opp haletuppen konstant, og de fikk bare kupert av de nederste ledda. Ved kupering kan man jo sy hudflappen godt rundt benet slik at det ikke slås opp så lett, i motsetning til et sår som "bare" skal luftes for å gro.

Selv valpen med alvorlig dobbel haleknekk fikk ikke kupert halen helt opp, den ble kappet i leddet over det øverste bruddet, så han har 12 cm hale :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett, men finner ikke det med lengde ved kupering? Hvor fant du det?

Jeg har det fra de som har måttet amputere halene på sine hunder, de har fått beskjed om at det ikke er lov å fullkupere, man skal kun fjerne det skadede området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man skal jo være klar over at en hund som er kupert, har aktivitetsforbud fra NKK.. Så driver du me noe slags sport i det hele tatt, så bør du ikke gjøre det..

Det gjelder vel bare for kuperingsrasende det? En GD med kuperte ører kan ikke delta, men er halen kupert kan den delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder vel bare for kuperingsrasende det? En GD med kuperte ører kan ikke delta, men er halen kupert kan den delta.

Litt usikker der, da det står litt forskjellig i de forskjellige regelverkene..

Dette står i RIK-regelverket (og dette er åpent for alle raser):

Iflg. Landbruksdepartementets forskrift for ”Øre- og/eller halekupert hund - §4. – Forbud mot å stille ut kupert hund.” ”Det er forbudt å stille ut hund som har fått øre og /eller hale kupert. Forbudet gjelder alle arrangementer som er en del av avlsarbeid, og alle arrangementer hvor hunder konkurrerer og/eller rangeres for eksteriør og/eller prestasjon”.

Dette står i utstillingsregelverket:

I henhold til Mattilsynets forskrift nr 614 kan ikke øre‐/halekuperte hunder av kuperingsra‐ ser delta på utstillinger eller prøver, uansett i hvilket land kuperingen har blitt foretatt. Importerte, norskeide hunder som før 1.1.2001 har skriftlig utstillingstillatelse fra Mattilsynet (tidligere Statens Dyrehelsetilsyn) kan delta på utstilling og prøver.

I LP-regelverket står det feks ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med veterinærattest kan det vel ikke gjelde?

Nei, er jo det jeg også tror. Men jeg heller for amputering.

Skinne høres bare ut som masse stress, og fare for komplikasjoner. Og å bare la den være, det tar utrolig lang tid. Tid som jeg ikke har( selfølgelig må jeg så må jeg) men jeg hadde håpet på valpepass, og konkurranser nå på våren- så det passer dårlig.

Regner også med at økonomisk vil det lønne seg i lengden. ER andre gangen vi røntger for 1500 i egenandel på 8 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En hund som er kupert - UANSETT årsak kan ikke delta på noen form for aktivitet i regi av NKK eller samarbeidende klubber.

Dette gjelder uansett rase såvidt jeg vet, det gjøres ikke unntak.

Regelen gjelder også kuperingsraser - det er ikke lenger noen unntak fra regelen.

Så ja, det vil være ett problem i forbindelse med blodsporprøve også vi jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke tro en kuperingslov gjald amutering? Det er i mine øyne to helt forskjellige ting. :icon_confused:

Okay, hva er forskjellen? Når man kuperer hale, så blir halen kortere. Når man amputerer, så blir halen kortere.

Forbudet gjelder nok uansett hva man kaller det, for å forhindre at hunder som før ble kupert, nå blir "amputert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er kupert - UANSETT årsak kan ikke delta på noen form for aktivitet i regi av NKK eller samarbeidende klubber.

Dette gjelder uansett rase såvidt jeg vet, det gjøres ikke unntak.

Regelen gjelder også kuperingsraser - det er ikke lenger noen unntak fra regelen.

Så ja, det vil være ett problem i forbindelse med blodsporprøve også vi jeg anta.

Mjah, iflg norsk lov er det lov med halekupert hund om det er av ikkekuperingsrase: :http://www.lovdata.n...425-0614-0.html

Den er sist oppdatert august -10, så vil tro det er den som gjelder.

Det samme står i NKKs regler, punkt 3.6, kuperte hunder av kuperingsrase får ikke stille.

Kupering er kosmetisk, amputasjon er medisinsk? Det er ihvertfall slik jeg ser på dem som veldig ulike.

Resultatet er jo det samme, og det ble jukset voldsomt med dette når forbudet kom

Endret av tulip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt om du velger amputasjon nå jeg,nå har hun brekt den to ganger, og det er sikkert sjanse for at det skjer igjen... :/ Har en skikkelig logretass i hus her og, men har faktisk aldri opplevd blodig eller forslått hale (vannhale to ganger da.).

Men husker det var en mann som sa til meg engang, eller han spurte vel, om man hadde sluttet å kupere dalmatinere nå, han mente det var vanlig før pga. de skadet halen sin så mye med logring... jeg har aldri hørt om det, men tydelig at rasen har rykte på seg som en heftig logrer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mattilsynet sin forskrift sier rett nok at unntak gjelder for:

Hunder som ikke er av kuperingsrase og som av medisinske årsaker har fått halen amputert

Hunder som FØR 1. januar 2000 har fått særskilt unntak

Da kan kanskje en kupert dalmis delta på utstilling og prøver, men hunder av kuperingsraser ikke kan delta med mindre de har disp fra før 1. januar 2000

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20030425-0614.html#4

Endret av Belgerpia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...