Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei hei

Jeg har 3 hunder og dette ser jo ut som et aktivt og koselig hundeforum :) Jeg har ei papillon tispe på 4 ,en chihuahua hann på 5 og en sankt bernhardsvalp på 3 og en halv mnd. Drømmen har alltid vært en stor bamsehund og sankt bernhard har jeg ønsket meg siden jeg var liten, selv om rasene jeg har fra før ikke helt viste det hehe. Så er rimelig glad og fornøyd nå som jeg endelig har fått valpegutten i hus :) Andre med sankt bernhard her inne ?

Skrevet

Velkommen hit! Så trivelig at du har fått rasen du har drømt om! :ahappy: Du må lage egne tråder for hundene dine da, så får vi se litt bilder :D St. Bernhard her virkelig nydelige!

Skrevet

Oi haha, det var jo litt av en overgang sånn rasemessig! :D

Velkommen, håper du vil trives :) Vi prøver å ha god takhøyde så ikke la deg skremme om du plutselig en dag finner deg selv midt i en heftig diskusjon, hehe.

Skrevet

Takk for det :)

Angående rasevalg så var ikke feks chien planlagt, han skulle avlives selv om han var helt frisk osv, så vi overtok han. Papillon var min aller første rase, så hun vi har nå var mer planlagt da. Ellers har vi hatt flere omplasseringshunder, mer tenkt på å hjelpe noen med et hjem enn rase igrunn. Men nå ville jeg ha valp, en uten noe forhistorie og problemer. Og da gikk jeg selvsagt for en rase jeg har hatt lyst på siden jeg var liten. Så veldig gøy , er storfornøyd med ham :)

Skrevet

Håper dere fortsetter å være fornøyde (bare å lukke øynene gjennom unghundperioden hehe!) også :) Jeg hadde en irsk ulvehund så jeg har en forkjærlighet for store hunder.

Skrevet

Ja unghundperioden ser jeg for meg kan bli en utfordring siden de er blitt så store til da. Irske ulvehunder er snille da, Oscars lekekompis er ei irsk ulvehundtispe på 4 mnd. Hun krever nok en del mer enn ham og hun piper og maser veldig om det ikke skjer noe..mens Oscar legger seg ned å dupper av, så det liker jeg litt hehe.

Skrevet

Hehe, jeg husker da hun var litt eldre valp og unghund var det helt forferdelig! Vi lurte på om vi hadde gjort et veldig feil valg.. men så fikk hun første løpetid og forandret seg totalt, over natten :) Så ble hun verdens beste hund :heart:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...