Gå til innhold
Hundesonen.no

matrester. :)

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

- gir dere hunden matrester? ( kjøtt,fisk,potet,grønsaker,lapskaus, brød osv)

- hva mener dere om hund og matrester?

-Ask får matrester, så lenge de ikke inneholder bein av skadelig slag. om sommeren får han kottelet ben, men ikke mange, ikke store ( de er så store at han ikke svelger dem hele da..), og ikke ofte. Han får ofte potet og grønsaker, gjerne blanet med enten fisk eller kjøtt. på lørdager får han en stor fin brødskalk og gnage på. Så lenge maten ikke er sterkt kryddret, godt kokt (grønsaker gis rå her i huset..) eller inneholder ting jeg vet hunder ikke skal ha, som sjokolade osv. er det lite han ikke får. hos oppdretter var noe av den første faste føden valpene fikk kokt potet, smør og leverpostei, avkjølt og godt blandet. dette gav vi han også en stund etter at han kom hit, med tørrfor som supplemang.

Ask får gjenomsnitlig matrester ca 3 dager i uken. Og en boks med TROLL våtfor står alltid i kjøleskapet.

-jeg mener hunder har godt av matrester av og til. kanskje spesielt kjøtt. De er ikke utviklet for å spise tørrfor. tennene er "designet" til og rive kjøtt og knuse bein..hundene før i tida fikk jo bare matrester,og jeg leste et sted at de ofte levde lenger enn gjenomsnittshunden i dag. Der var også bein fra både fugl, fe og fisk daglig føde. og at hunden har utviklet seg så langt fra denne hunden, at den ikke lenger tåler dette, vet jeg ikke om jeg trur på.

Skrevet

- Nei Lucas får ikke mye matrester, han får eple skrotten, og en skalk en gang i blant. mamma er i mot å gi hunden matrester, og som oftest spiser vi opp maten selv.

- Mener det er helt greit å gi hunden matrester. det er jo bedre å la hunden få det enn søpla :) bra for hunden at han får litt variert mat også. så lenge det ikke blir for mye og hunden blir kresen. :P

Skrevet

Nei, Vesla får ikke matrester. Den eneste "menneske-maten" hun får er pølsebiter(som godbit) og fiskeboller hvis hun er løs i magen :wink:

Skrevet

Jeg gir henne aldir matrester, men mamma gir masse rart bak ryggen min.. vet ikke hvor mange ganger jeg har sakt at hun ikke får lov :P

Skrevet

Ero får av og til når vi har noe til middag han kan spise, men da bare en liten bit. Vil gjerne ha en hund som er vant til å spise forskjellig, ikke får diare for alt mulig

Skrevet

- gir dere hunden matrester? ( kjøtt,fisk,potet,grønsaker,lapskaus, brød osv) Nei.

- hva mener dere om hund og matrester? Han har veldig omfintlig mage, og det du sier buhundjenta, selvsagt er dem "lagd" får å spise kjøtt, men langt ifra på den måten vi lager det.

Skrevet

-gir dere hunden matrester? ( kjøtt,fisk,potet,grønsaker,lapskaus, brød osv) de pleier å få kjøtt før det er stekt under maten, og innimellom kraft fra mat...

- hva mener dere om hund og matrester? syns ikke det er så bra å gi bikkja, men bikkjene mine er kresne så for å spise slenger foreldra mine oppi innimellom til dem.

Skrevet

- Ja her får de matrester og det er sjelden de reagere med dårlig mage av det, bare Astrix som reagere på enkelte ting mens de tre anddre er rimelig herdet.

- Siden hundene her får slikt så har ikke jeg noe imot det, har til og med en mor som fryser ned pølsskinn og slikt for så å la oss få det med hjem til dyrene, det eneste vi passer på er at det ikke er mye krydder eller sterkt krydder for da kan de bli en smule dårlig i magen, men som regel så går det fort over.

PS! Tilogmed katten eter matresert her i huset :wink:

Skrevet

Jepp.jeg gir pelsen mest mulig av matrester slik at han får et mer variert kosthold og får en fastere mage og avføring.Han får matrester hver dag egentlig.Han får alltid siste biten av brødskive mi.den siste munnfullen på tallerknen etc,med mindre det er tabasco saus på eller lignende.

Det eneste aberet med det er at det skaper en forventning hos han om å få hver gang jeg spiser.Men det er greit for han får jo alltid også :wink:

Skrevet

Jada, matrester får han.. Og i elgjakta får han bein med masse kjøtt på. det er snask å ha inne i kongen sin, synes Puma:p

Skrevet

-Ask får matrester, så lenge de ikke inneholder bein av skadelig slag. om sommeren får han kottelet ben, men ikke mange, ikke store ( de er så store at han ikke svelger dem hele da..), og ikke ofte. Han får ofte potet og grønsaker, gjerne blanet med enten fisk eller kjøtt. på lørdager får han en stor fin brødskalk og gnage på. Så lenge maten ikke er sterkt kryddret, godt kokt (grønsaker gis rå her i huset..) eller inneholder ting jeg vet hunder ikke skal ha, som sjokolade osv. er det lite han ikke får. hos oppdretter var noe av den første faste føden valpene fikk kokt potet, smør og leverpostei, avkjølt og godt blandet. dette gav vi han også en stund etter at han kom hit, med tørrfor som supplemang.

Ask får gjenomsnitlig matrester ca 3 dager i uken. Og en boks med TROLL våtfor står alltid i kjøleskapet.

-jeg mener hunder har godt av matrester av og til. kanskje spesielt kjøtt. De er ikke utviklet for å spise tørrfor. tennene er "designet" til og rive kjøtt og knuse bein..hundene før i tida fikk jo bare matrester,og jeg leste et sted at de ofte levde lenger enn gjenomsnittshunden i dag. Der var også bein fra både fugl, fe og fisk daglig føde. og at hunden har utviklet seg så langt fra denne hunden, at den ikke lenger tåler dette, vet jeg ikke om jeg trur på.

En gang i mellom får de smake litt!...men kun reint kjøtt til mine "gutter".

Brød, grønnsaker og annen kaninmat gir jeg til en nabo som faktisk har kaniner!

I følge Hundehomeøpatene var brødmat skyld i de fleste tilfellene av allergi som de behandlet!

Skrevet

Nei Pito får ikke matrester av den enkle grunn at hun har super ømfintlig mage. Én dag med feil fór og vi har renneræv resten av uka.

Hva jeg syns om matrester er at det er helt ok så lenge man vet hva man holder på med. At man ikke gir hunden feil bein eller veldig krydret mat.

Selv så syns jeg ikke om å gi hundene kotelett bein etterso at disse er veldig lett å splinte. Jeg ga Pito det én gang og hun klarte å bite av en stor bit og jeg gikk med ondt i magen i en uke for jeg bare venta på at vi måtte dra til dyrlegen. Takk o lov for at det gikk bra. ALDRI mer!

Skrevet

LiLi får ikke middagsrester direkte, men når jeg spiser, benytter jeg gjerne anledningen til å trene litt med det samme, og gir henne da små biter av det jeg spiser som belønning. Jeg gir henne selvfølgelig ingenting som er skadelig for henne. Favoritten hos oss begge er grønt eple :D

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg synest det er en fordel av dyr spiser annet enn bare tørr-for.

Her i huset får hundene rester, men bare rester som dem kan nyttiggjøre seg.

Poteter feks. tar ikke hunden opp overhodet, så det er null næring i det, og bare masse besj.

Så poteter/lapskaus etc er bare tull å gi hunden. Mais også. Går bare rett igjennom hundene.

Men pølser, kjøtt, fisk, kylling etc etc, er jo bare flott for hundene å få.

Noe bruker jeg til å trene lydighet og spor med, andre ting blander jeg i foret deres.

På denne måten syenst jeg at hundene ikke blir så ømfintlige når dem får i seg noe dem ikke burde, og punkt 2; hundene digger variasjon på samme måte som oss, punkt 3. Slipper å kaste brukbar mat.

Gir heller ikke brød, da de fiser så fælt av dette, pluss at det er lite næring i det for hundene.

Jeg skyller av kjøttet om det er krydret, slik at maten de spiser er mild og fin for magen!

Rått kjøtt og vom er heller ikke å forakte, og bikjene digger det.

Skrevet
Jeg synest det er en fordel av dyr spiser annet enn bare tørr-for.

Her i huset får hundene rester, men bare rester som dem kan nyttiggjøre seg.

Poteter feks. tar ikke hunden opp overhodet, så det er null næring i det, og bare masse besj.

Så poteter/lapskaus etc er bare tull å gi hunden. Mais også. Går bare rett igjennom hundene.

Men pølser, kjøtt, fisk, kylling etc etc, er jo bare flott for hundene å få.

Noe bruker jeg til å trene lydighet og spor med, andre ting blander jeg i foret deres.

På denne måten syenst jeg at hundene ikke blir så ømfintlige når dem får i seg noe dem ikke burde, og punkt 2; hundene digger variasjon på samme måte som oss, punkt 3. Slipper å kaste brukbar mat.

Gir heller ikke brød, da de fiser så fælt av dette, pluss at det er lite næring i det for hundene.

Jeg skyller av kjøttet om det er krydret, slik at maten de spiser er mild og fin for magen!

Rått kjøtt og vom er heller ikke å forakte, og bikjene digger det.

Poenget med å ikke gi hundene så mye menneske mat er vel at det ofte er mye krydder og salt i maten og det er ikke bra for hundens urinveier, det krystalliserer seg fort.

Og mange har hunder som fort blir kresne og da er det ikke lett å få i dem det vanlige foret når de har fått menneske mat, som mange syntes smaker såååå mye bedre.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...