Gå til innhold
Hundesonen.no

matrester. :)


MarieR

Recommended Posts

- gir dere hunden matrester? ( kjøtt,fisk,potet,grønsaker,lapskaus, brød osv)

- hva mener dere om hund og matrester?

-Ask får matrester, så lenge de ikke inneholder bein av skadelig slag. om sommeren får han kottelet ben, men ikke mange, ikke store ( de er så store at han ikke svelger dem hele da..), og ikke ofte. Han får ofte potet og grønsaker, gjerne blanet med enten fisk eller kjøtt. på lørdager får han en stor fin brødskalk og gnage på. Så lenge maten ikke er sterkt kryddret, godt kokt (grønsaker gis rå her i huset..) eller inneholder ting jeg vet hunder ikke skal ha, som sjokolade osv. er det lite han ikke får. hos oppdretter var noe av den første faste føden valpene fikk kokt potet, smør og leverpostei, avkjølt og godt blandet. dette gav vi han også en stund etter at han kom hit, med tørrfor som supplemang.

Ask får gjenomsnitlig matrester ca 3 dager i uken. Og en boks med TROLL våtfor står alltid i kjøleskapet.

-jeg mener hunder har godt av matrester av og til. kanskje spesielt kjøtt. De er ikke utviklet for å spise tørrfor. tennene er "designet" til og rive kjøtt og knuse bein..hundene før i tida fikk jo bare matrester,og jeg leste et sted at de ofte levde lenger enn gjenomsnittshunden i dag. Der var også bein fra både fugl, fe og fisk daglig føde. og at hunden har utviklet seg så langt fra denne hunden, at den ikke lenger tåler dette, vet jeg ikke om jeg trur på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Nei Lucas får ikke mye matrester, han får eple skrotten, og en skalk en gang i blant. mamma er i mot å gi hunden matrester, og som oftest spiser vi opp maten selv.

- Mener det er helt greit å gi hunden matrester. det er jo bedre å la hunden få det enn søpla :) bra for hunden at han får litt variert mat også. så lenge det ikke blir for mye og hunden blir kresen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-gir dere hunden matrester? ( kjøtt,fisk,potet,grønsaker,lapskaus, brød osv) de pleier å få kjøtt før det er stekt under maten, og innimellom kraft fra mat...

- hva mener dere om hund og matrester? syns ikke det er så bra å gi bikkja, men bikkjene mine er kresne så for å spise slenger foreldra mine oppi innimellom til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- gir dere hunden matrester? ( kjøtt,fisk,potet,grønsaker,lapskaus, brød osv)

- Ja her får de matrester og det er sjelden de reagere med dårlig mage av det, bare Astrix som reagere på enkelte ting mens de tre anddre er rimelig herdet.

- hva mener dere om hund og matrester?

- Siden hundene her får slikt så har ikke jeg noe imot det, har til og med en mor som fryser ned pølsskinn og slikt for så å la oss få det med hjem til dyrene, det eneste vi passer på er at det ikke er mye krydder eller sterkt krydder for da kan de bli en smule dårlig i magen, men som regel så går det fort over.

PS! Tilogmed katten eter matresert her i huset :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.jeg gir pelsen mest mulig av matrester slik at han får et mer variert kosthold og får en fastere mage og avføring.Han får matrester hver dag egentlig.Han får alltid siste biten av brødskive mi.den siste munnfullen på tallerknen etc,med mindre det er tabasco saus på eller lignende.

Det eneste aberet med det er at det skaper en forventning hos han om å få hver gang jeg spiser.Men det er greit for han får jo alltid også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- gir dere hunden matrester? ( kjøtt,fisk,potet,grønsaker,lapskaus, brød osv)

- hva mener dere om hund og matrester?

-Ask får matrester, så lenge de ikke inneholder bein av skadelig slag. om sommeren får han kottelet ben, men ikke mange, ikke store ( de er så store at han ikke svelger dem hele da..), og ikke ofte. Han får ofte potet og grønsaker, gjerne blanet med enten fisk eller kjøtt. på lørdager får han en stor fin brødskalk og gnage på. Så lenge maten ikke er sterkt kryddret, godt kokt (grønsaker gis rå her i huset..) eller inneholder ting jeg vet hunder ikke skal ha, som sjokolade osv. er det lite han ikke får. hos oppdretter var noe av den første faste føden valpene fikk kokt potet, smør og leverpostei, avkjølt og godt blandet. dette gav vi han også en stund etter at han kom hit, med tørrfor som supplemang.

Ask får gjenomsnitlig matrester ca 3 dager i uken. Og en boks med TROLL våtfor står alltid i kjøleskapet.

-jeg mener hunder har godt av matrester av og til. kanskje spesielt kjøtt. De er ikke utviklet for å spise tørrfor. tennene er "designet" til og rive kjøtt og knuse bein..hundene før i tida fikk jo bare matrester,og jeg leste et sted at de ofte levde lenger enn gjenomsnittshunden i dag. Der var også bein fra både fugl, fe og fisk daglig føde. og at hunden har utviklet seg så langt fra denne hunden, at den ikke lenger tåler dette, vet jeg ikke om jeg trur på.

En gang i mellom får de smake litt!...men kun reint kjøtt til mine "gutter".

Brød, grønnsaker og annen kaninmat gir jeg til en nabo som faktisk har kaniner!

I følge Hundehomeøpatene var brødmat skyld i de fleste tilfellene av allergi som de behandlet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Pito får ikke matrester av den enkle grunn at hun har super ømfintlig mage. Én dag med feil fór og vi har renneræv resten av uka.

Hva jeg syns om matrester er at det er helt ok så lenge man vet hva man holder på med. At man ikke gir hunden feil bein eller veldig krydret mat.

Selv så syns jeg ikke om å gi hundene kotelett bein etterso at disse er veldig lett å splinte. Jeg ga Pito det én gang og hun klarte å bite av en stor bit og jeg gikk med ondt i magen i en uke for jeg bare venta på at vi måtte dra til dyrlegen. Takk o lov for at det gikk bra. ALDRI mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiLi får ikke middagsrester direkte, men når jeg spiser, benytter jeg gjerne anledningen til å trene litt med det samme, og gir henne da små biter av det jeg spiser som belønning. Jeg gir henne selvfølgelig ingenting som er skadelig for henne. Favoritten hos oss begge er grønt eple :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg synest det er en fordel av dyr spiser annet enn bare tørr-for.

Her i huset får hundene rester, men bare rester som dem kan nyttiggjøre seg.

Poteter feks. tar ikke hunden opp overhodet, så det er null næring i det, og bare masse besj.

Så poteter/lapskaus etc er bare tull å gi hunden. Mais også. Går bare rett igjennom hundene.

Men pølser, kjøtt, fisk, kylling etc etc, er jo bare flott for hundene å få.

Noe bruker jeg til å trene lydighet og spor med, andre ting blander jeg i foret deres.

På denne måten syenst jeg at hundene ikke blir så ømfintlige når dem får i seg noe dem ikke burde, og punkt 2; hundene digger variasjon på samme måte som oss, punkt 3. Slipper å kaste brukbar mat.

Gir heller ikke brød, da de fiser så fælt av dette, pluss at det er lite næring i det for hundene.

Jeg skyller av kjøttet om det er krydret, slik at maten de spiser er mild og fin for magen!

Rått kjøtt og vom er heller ikke å forakte, og bikjene digger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest det er en fordel av dyr spiser annet enn bare tørr-for.

Her i huset får hundene rester, men bare rester som dem kan nyttiggjøre seg.

Poteter feks. tar ikke hunden opp overhodet, så det er null næring i det, og bare masse besj.

Så poteter/lapskaus etc er bare tull å gi hunden. Mais også. Går bare rett igjennom hundene.

Men pølser, kjøtt, fisk, kylling etc etc, er jo bare flott for hundene å få.

Noe bruker jeg til å trene lydighet og spor med, andre ting blander jeg i foret deres.

På denne måten syenst jeg at hundene ikke blir så ømfintlige når dem får i seg noe dem ikke burde, og punkt 2; hundene digger variasjon på samme måte som oss, punkt 3. Slipper å kaste brukbar mat.

Gir heller ikke brød, da de fiser så fælt av dette, pluss at det er lite næring i det for hundene.

Jeg skyller av kjøttet om det er krydret, slik at maten de spiser er mild og fin for magen!

Rått kjøtt og vom er heller ikke å forakte, og bikjene digger det.

Poenget med å ikke gi hundene så mye menneske mat er vel at det ofte er mye krydder og salt i maten og det er ikke bra for hundens urinveier, det krystalliserer seg fort.

Og mange har hunder som fort blir kresne og da er det ikke lett å få i dem det vanlige foret når de har fått menneske mat, som mange syntes smaker såååå mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...