Gå til innhold
Hundesonen.no

matrester. :)


MarieR

Recommended Posts

Renate skrev;

"Poenget med å ikke gi hundene så mye menneske mat er vel at det ofte er mye krydder og salt i maten og det er ikke bra for hundens urinveier, det krystalliserer seg fort.

Og mange har hunder som fort blir kresne og da er det ikke lett å få i dem det vanlige foret når de har fått menneske mat, som mange syntes smaker såååå mye bedre."

Når man gir hunder mat, må man selvfølgelig sørge for at det ikke er krydret. Det er ikke sjelden jeg vasker av kjøtt-biter for å kunne bruke det som hundemat.

Joda, er med på at det kan være vanskelig om hunden nekter å spise mat uten middagsrester i, men man kan gi dem "snadderet" som "dessert" etter at den vanlig maten er oppspist.

Det gjør jeg. Vom feks. kommer i skålen, etter at alt tørrforet er borte...

Og det er ikke noe autaomatikk i at dem skal få middagsrester.

De får det når vi har, og det passer meg.

-Jeg har gjort det slik i mange år, og har aldri hatt problemer med kresne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man gir hunder mat, må man selvfølgelig sørge for at det ikke er krydret. Det er ikke sjelden jeg vasker av kjøtt-biter for å kunne bruke det som hundemat.

Det er jo bra at du skyller av, ikke alle som gjør det, derfor er det ikke bra for hunden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT

Også den pelsen som er så festlig og enkel å få sånt utav da... :D Kult å bruke lengre tid i vasken enn på tur med bikkjen for så å stå med føner lenge etterpå :?

Uff enda en grunn til ikke å ha langhåret hund (Renate samler på grunner :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djacko får matrester av og til, men jeg vet hva han tåler og ikke. Han elsker alt som har med fiskepudding/boller/kaker å gjøre, så det får han gjerne en smak av. Ellers blir det lite. Han får dog en brødskive hver morgen med smør eller leverpostei :D Det er fast rituale hos oss, og magen hans reagerer ikke noe på det. Ellers blir han grundig bortskjemt, om jeg kan si det slik, hos mine svigerforeldre. De stikker til han alt mulig rart (nytter ikke å si noe). Da kan han av og til bli litt rar i magen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her i huset får matreser om vi har. De får alt fra kjøtt, fisk, grønnsaker, brød og ellers hva som helst som ikke er sterkt krydret.

Hunder er som mennesker og grisen omnivor - det vil si at de er skapt til å spise både kjøtt og planteføde.

At hundene får allergier av brødmat (som noen skrev lengere opp i tråden) tror jeg ikke noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke mye matrester hun får. Av og til får hun en fiskebolle eller en brødskalk som er igjen, men hvis hun skal ha noe "menneskemat" da lager jeg som regel noe til henne selv, brødskive med leverpostei eller makrell i tomat f.eks.

Lapskaus, grøt eller gryterett f.eks. får hun aldri. Enten er det for mye fett eller for mye salt eller sukker, så da lar jeg heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å gi mat rester, jeg skal ikke ha en kresen hund som kun spiser en ting. Så er det godt for hunden å få ulik mat, for å få smaken på andre ting :( Så jeg lar selv gizmo få smake på ulike ting... :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mico kan få mat rester innimellom!

Men magen hans tåler det...

Tini får sjelden matrester.. hender hun kanskje får en liten karbonade deig bit.. men magen hennes tåler ikke så mye forandring så da la jeg heller være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye menneskemat går til hundene her heller. Men av og til kan noen få en bit av en karbonade eller slingser fra koteletter. Unntaket er ris og spaghetti. Særlig den matglade som er konstant på slanker'n, får av og til ris, så hun blir god og mett.

Ellers liker de godt tørre brødskalker, men etter at jeg byttet til et brød med en del hele korn, sitter skjærene og venter når hundene går ut... De hele kornene går nemlig rett gjennom...

Så nå får de heller hvert sitt griseøre per uke, for å skrubbe tenner! Dyrere enn brødskalker, men hundene er fornøyde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...