Gå til innhold
Hundesonen.no

Nettstudier - ja eller nei?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Siden det var så innmari mange som hadde meninger om studier i går og jeg ikke finner passordet mitt til diskusjon.no så tar jeg det her i håp om at noen kloke hoder har tanker om dette. :lol:

Saken er den at jeg nå tar en bachelor i økonomi og administrasjon. Økonomien tar jeg bare fordi jeg "må" og de tilsvarer ca 50% av de to første årene. Jeg bor et annet sted enn jeg studerer, noe som resulterer i ca 3 timer pendling 3 dager i uken. På fulle dager (8 forelesninger, 8 timer) står jeg opp kl fem og er tilbake ti på seks på kvelden. På grunn av all pendlingen er det vanskelig å delta i kollokviegrupper (siden en halv dag blir "normal" dag med pendlingen) og alle studiekravene skal leveres sammen med medelever - noe som resulterer i noen utrolig lange uker.

Derfor har jeg begynt å kikke litt på nettstuder (aner ikke hvorfor jeg ikke vurderte det i fjor). Der kan jeg ta administrasjon og ledelse - som faktisk kun består av fag jeg har lyst på!

Sånn er derfor alternativene sånn jeg ser det for meg:

Høyskolen:

Fordeler:

- Fysiske forelesninger, lettere å følge med i progresjonen.

- Forelesere som strukturerer det for deg.

Ulemper:

- Får uansett lite utbytte av medstudenter, kollokviegrupper, etc.

- Utrolig lange dager, mange timer går med til ingenting og energien er ikke akkurat på topp.

- Fagene er i stor grad valgt for meg

Nettstudier:

Fordeler:

- Jeg kan legge opp dagene mer som jeg vil, jeg kan faktisk jobbe i 8 timer uten å bruke 3 til på pendling

- Jeg kan skreddersy min egen bachelorgrad

- Kun fag jeg faktisk er interessert i

- Mye lettere å kunne jobbe ved siden av (har fast 20%)

- Får god oppfølging allikevel på feks NKS

- Flere oppgaveinnleveringer med bedre tilbakemeldinger, sånt er det dårlig med der jeg går.

Ulemper:

- Må være strukturert (tok dog 15 stp i tillegg til mye jobbing forrige semester, det gikk strålende)

- Man får kanskje ikke like mye igjen av å lese i forhold til forelesere. Allikevel ligger endel forelesninger, hjelpenotater og lignende tilgjengelig for oss.

- Mulig det koster mer? Eller støtter lånekassen alt om det er godkjente fag?

Det er ikke aktuelt å flytte. Så, har noen en tanke eller to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på nettstudier på div fag fra vgs og høyskole og synes det var veldig greit. Fungerer iallefall veldig fint for meg og min helse. Så lenge du er struktuert og følger opp og gjør det du skal er nettstudier helt greit.

jeg vurderer bachelor på nettstudie rett og slett fordi da kan jeg styre hverdagen bedre og få vekk det som gjør hverdagen slitsom.

de fleste nettstudier jeg har gått på har også hatt super oppfølging via its, mail, telefon etc. "bedre" enn når jeg var i en klasse med 230 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på nettstudier på div fag fra vgs og høyskole og synes det var veldig greit. Fungerer iallefall veldig fint for meg og min helse. Så lenge du er struktuert og følger opp og gjør det du skal er nettstudier helt greit.

jeg vurderer bachelor på nettstudie rett og slett fordi da kan jeg styre hverdagen bedre og få vekk det som gjør hverdagen slitsom.

de fleste nettstudier jeg har gått på har også hatt super oppfølging via its, mail, telefon etc. "bedre" enn når jeg var i en klasse med 230 stk.

Ja, når du nevner helse så er kanskje det en av de viktigste tingene. Akkurat nå sitter jeg hjemme med eksamner, så jeg tenker ikke så mye over det. Men har hatt ryggproblemer i 6 år nå. Å sitte en time på bussen hver vei + gå et stykke med sekk på ryggen for så å sitte i fæle auditoriumer er virkelig, virkelig smertefullt. Men jeg er vant til å bite tennene sammen. Men det er naturligvis ikke en fordel. Og du verden hvilket himmelrike det må være å slippe det.

Høres kjekt ut med dine erfaringer. Jeg er genuint interessert i fagene og liker å lese de, så jeg ser liksom ikke for meg at jeg skal slite. Frigjør jo 10 timer i uka ved å slippe pendlingen i tillegg.

Men sånn senere da, når man skal ut i arbeidslivet, stiller folk med nett-utdannelse like sterkt som de som har møtt opp på skolen? J

Ja, DET lurer jeg også på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen støtter godkjente nettstudier, ja. Jeg mener å huske at jeg tok et fag eller to over nett da jeg gikk på Høgskolen (enda jeg bodde i samme by og gikk på samme avdeling fysisk, de hadde bare faget på nett).

I det store og det hele kommer det an på hvor strukturert du er.

Går det an å kombinere? Kan du ta et fag eller to på skolen og et fag eller to på nett? Så du har et par skoledager i uka, og resten hjemme? Personlig vet jeg at jeg trenger forelesningene og den fysiske tilstedeværelsen for å greie å følge fag ordentlig. Men der er det jo forskjell på folk, og mange leser ilke bra hjemme.

Hvis du velger nettstudier anbefaler jeg ihvertfall å få kontakt med noen som tar samme fag i nærheten av deg, og møtes for å jobbe og diskutere fag. Man lærer mer av å lære sammen med andre, uansett.

Når det gjelder arbeidsliv tror jeg det kommer helt an på fag, hvor man har tatt det, hvorfor osv. En lettkjøpt bachelor tatt mens man var på Bali og surfet et år er nok ikke like anerkjent som en bachelor i et krevende fag som man tok ved siden av jobb e.l. fordi man bodde for langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen støtter godkjente nettstudier, ja. Jeg mener å huske at jeg tok et fag eller to over nett da jeg gikk på Høgskolen (enda jeg bodde i samme by og gikk på samme avdeling fysisk, de hadde bare faget på nett).

I det store og det hele kommer det an på hvor strukturert du er.

Går det an å kombinere? Kan du ta et fag eller to på skolen og et fag eller to på nett? Så du har et par skoledager i uka, og resten hjemme? Personlig vet jeg at jeg trenger forelesningene og den fysiske tilstedeværelsen for å greie å følge fag ordentlig. Men der er det jo forskjell på folk, og mange leser ilke bra hjemme.

Hvis du velger nettstudier anbefaler jeg ihvertfall å få kontakt med noen som tar samme fag i nærheten av deg, og møtes for å jobbe og diskutere fag. Man lærer mer av å lære sammen med andre, uansett.

Når det gjelder arbeidsliv tror jeg det kommer helt an på fag, hvor man har tatt det, hvorfor osv. En lettkjøpt bachelor tatt mens man var på Bali og surfet et år er nok ikke like anerkjent som en bachelor i et krevende fag som man tok ved siden av jobb e.l. fordi man bodde for langt unna.

Takk for gode innspill. Ang støtte, mener du da at man får vanlig støtte? Dvs at de 45k jeg nå får i halvåret så må 38k gå til NKS? I forhold til tidlgiere der jeg har hatt de 45k til å leve på? Eller får man noe ekstra?

Kanskje går det an å kombinere ja. Kommer jo helt an på hvordan timeplanene blir lagt opp - de har de enda ikke klare.. Men sånn jeg skjønner det så kan jeg bare melde meg opp på fag på NKS med en eneste gang. Så da kan jeg jo vente til timeplanene står klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når du nevner helse så er kanskje det en av de viktigste tingene. Akkurat nå sitter jeg hjemme med eksamner, så jeg tenker ikke så mye over det. Men har hatt ryggproblemer i 6 år nå. Å sitte en time på bussen hver vei + gå et stykke med sekk på ryggen for så å sitte i fæle auditoriumer er virkelig, virkelig smertefullt. Men jeg er vant til å bite tennene sammen. Men det er naturligvis ikke en fordel. Og du verden hvilket himmelrike det må være å slippe det.

Høres kjekt ut med dine erfaringer. Jeg er genuint interessert i fagene og liker å lese de, så jeg ser liksom ikke for meg at jeg skal slite. Frigjør jo 10 timer i uka ved å slippe pendlingen i tillegg.

Høres jo ut som nettstudier kan fungere fint for deg da :)

Jeg gikk på skolen hver dag og fikk migrene og vondt,men så begynte jeg heller å bli hjemme og lese meg opp og gjøre oppgavene og klarte meg mye bedre, så jeg ser jo helt klart hva som fungerer for min helse og meg.

og ja lånekassen støtter det, og man får skolepenger om man trenger (jeg gikk på privatskole i høst og søker du fult lån og stipend får du lån til skolepenger også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som nettstudier kan fungere fint for deg da :)

Jeg gikk på skolen hver dag og fikk migrene og vondt,men så begynte jeg heller å bli hjemme og lese meg opp og gjøre oppgavene og klarte meg mye bedre, så jeg ser jo helt klart hva som fungerer for min helse og meg.

og ja lånekassen støtter det, og man får skolepenger om man trenger (jeg gikk på privatskole i høst og søker du fult lån og stipend får du lån til skolepenger også)

Om man får dekket de 38 000 i tillegg til vanlig studielån er det ikke stort å lure på. Eller, dekket som i lån eller stipend?

Ja, jeg tror kanskje det kan lette mye. Det er dessuten lite energi å hente etter 12 timer på skolen. Så tre dager i uka er rett og slett litt ødelagt. For det første er jeg dødssliten etter lange dager og for det andre må jeg ligge pga ryggen. Så ikke ideelt.

Jeg er veldig teoretisk anlagt, lærer fort og har god forståelse for sånne fag som jeg vil ta. Noen ganger har jeg lurt på om jeg faktisk har mer igjen for å skippe alle forelesninger og bare lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man får dekket de 38 000 i tillegg til vanlig studielån er det ikke stort å lure på. Eller, dekket som i lån eller stipend?

Ja, jeg tror kanskje det kan lette mye. Det er dessuten lite energi å hente etter 12 timer på skolen. Så tre dager i uka er rett og slett litt ødelagt. For det første er jeg dødssliten etter lange dager og for det andre må jeg ligge pga ryggen. Så ikke ideelt.

Jeg er veldig teoretisk anlagt, lærer fort og har god forståelse for sånne fag som jeg vil ta. Noen ganger har jeg lurt på om jeg faktisk har mer igjen for å skippe alle forelesninger og bare lese.

Jeg fikk iallefall mine 35000 per semester som ekstra lån i lånekassen iår iallefall :)

søkte fult lån og stipend og da gikk det automatisk.

og de fleste steder står at studiene er godkjent av lånekassa,dvs da får du skolepengene som lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk iallefall mine 35000 per semester som ekstra lån i lånekassen iår iallefall :)

søkte fult lån og stipend og da gikk det automatisk.

og de fleste steder står at studiene er godkjent av lånekassa,dvs da får du skolepengene som lån.

Under finansiering på akkurat dette faget viser de til lånekassen, antar det betyr at de er godkjent. Men det står ingen steder om det er bare det vanlige lånet eller noe i tillegg man får.:) Takkf or svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen gir deg full støtte så lenge skolen du søker på er en godkjent skole via lånekassen. Det er eeegentlig helt greit med nettstudier, problemet er det at man MÅ være strukturert, og gjerne sette opp en timeplan for seg selv, og utføre deretter. Minuset er jo at du ikke få samme følelsen som å sitte på skolebenken og lytte. Jeg liker det å høre på noen prate bedre enn det å prøve å lese sånne ting selv. Noen fag vil jeg helst lese til selv, mens andre er litt tyngre, og da er det faktisk greit å ha en stemme i hodet som har fortalt noe om tingene før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen gir deg full støtte så lenge skolen du søker på er en godkjent skole via lånekassen. Det er eeegentlig helt greit med nettstudier, problemet er det at man MÅ være strukturert, og gjerne sette opp en timeplan for seg selv, og utføre deretter. Minuset er jo at du ikke få samme følelsen som å sitte på skolebenken og lytte. Jeg liker det å høre på noen prate bedre enn det å prøve å lese sånne ting selv. Noen fag vil jeg helst lese til selv, mens andre er litt tyngre, og da er det faktisk greit å ha en stemme i hodet som har fortalt noe om tingene før.

Takk for innspill :) Jeg har alltid likt best å lese på egenhånd. Enkelt og greit, jeg har aldri vært flink til å følge med på læreren eller foreleseren på skolen, men har alltid lest meg greit opp på egenhånd. Forelesningene dette halvåret har jeg ærlig talt fått lite ut av. Men det er klart, som du sier, noen fag er tyngre enn andre.

Ei venninne av meg går på høgskole og gikk på "vanlig" skole de 2 første årene, og nå det siste året tar hun på nett.. Kanskje du kan gjøre noe slikt du også?

Tja, 3. året er det vel uansett ikke så mye pendling ned til skolen men heller endel alenearbeid. Da spesialiserer vi oss dessuten, så da har jeg jo måtte ta alle de forhåndsbestemte fagene. På høyskolen får vi ikke bestemme, der får vi bestemt alle fagene for oss. På nettstudier kan jeg velge mellom 50 forskjellige - og de aller fleste ser mer spennende ut enn de som er bestemt for oss. Det forandrer dessuten ikke det faktum at jeg må pendle, slite med ryggen og ha fryktelig lange dager i halvannet år til.

Dvs, jeg klarer det alltids. men om det finnes enklere løsninger er jo det vel og bra. Spesielt om de er bedre i tillegg. Men jeg antar at tanken på nettstudier "skremmer" meg litt, sikkert fordi jeg ikke kjenner noen andre som tar de :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er strukturert og jobber godt med studiene, kan nettstudier sikkert være en grei løsning.

Personlig mener jeg et godt fagmiljø er helt sentralt ved det å være student, og jeg ville selv kun tatt nettstudier hvis det var enkeltemner jeg trengte for å komme meg videre.

Men sånn senere da, når man skal ut i arbeidslivet, stiller folk med nett-utdannelse like sterkt som de som har møtt opp på skolen? J

Tror det spørs helt hvilket studie det er snakk om.

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså,hvis jeg tar min høst på NITH da. Jeg får mer hjelp av samboeren min som alt har en bachelor og jobber i IT enn gruppeveilederne som var der. Jeg ble dårlig av å dra på skolen, så jeg så på forelesningsslidene og gjorde oppgavene hjemme. Jeg kunne da likegodt gått på nettstudie, hvor du får mer info og forelesningen rett på nett som regel.

Og det sosiale, vel jeg er ikke festetypen så jeg var automtisk rett på utsiden og alle var unge og første gang bodde alene.

Sålenge du er strukturert og ikke hiver deg over noe som er uhyre vanskelig (f.ex om jeg skulle begynte å studere biologi elns jeg har 0 peil på) så ser jeg liksom ikke noe problem.

Første året på IT var bare latterlig lett,fordi jeg har jobbet med det og drevet i flere år. Og selv 2 og 3 året til thorstein var det meste såpass lett at du trengte ikke møte i forelesning.

Virker jo mye bedre å droppe masse reisetid og istedenfor sette av tid til å studere etc hjemme. Synes jeg da :)

Jeg vurderer veldig å begynnte på bachelor på nett fordi det er best for meg. Kjenner flere som tar bachelor på nett og trives mye bedre med det.

Er du ustruktert og bare sover og ikke gjør noe, så hadde man vel ikke strengt talt møtt opp i forelesning heller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er strukturert og jobber godt med studiene, kan nettstudier sikkert være en grei løsning.

Personlig mener jeg et godt fagmiljø er helt sentralt ved det å være student, og jeg ville selv kun tatt nettstudier hvis det var enkeltemner jeg trengte for å komme meg videre.

Tror det spørs helt hvilket studie det er snakk om.

Men jeg får jo veldig lite utbytte av et godt fagmiljø når jeg uansett kommer til forelesning og reiser igjen. Noe mer har jeg ikke tid til.

Men altså,hvis jeg tar min høst på NITH da. Jeg får mer hjelp av samboeren min som alt har en bachelor og jobber i IT enn gruppeveilederne som var der. Jeg ble dårlig av å dra på skolen, så jeg så på forelesningsslidene og gjorde oppgavene hjemme. Jeg kunne da likegodt gått på nettstudie, hvor du får mer info og forelesningen rett på nett som regel.

Og det sosiale, vel jeg er ikke festetypen så jeg var automtisk rett på utsiden og alle var unge og første gang bodde alene.

Sålenge du er strukturert og ikke hiver deg over noe som er uhyre vanskelig (f.ex om jeg skulle begynte å studere biologi elns jeg har 0 peil på) så ser jeg liksom ikke noe problem.

Første året på IT var bare latterlig lett,fordi jeg har jobbet med det og drevet i flere år. Og selv 2 og 3 året til thorstein var det meste såpass lett at du trengte ikke møte i forelesning.

Virker jo mye bedre å droppe masse reisetid og istedenfor sette av tid til å studere etc hjemme. Synes jeg da :)

Jeg vurderer veldig å begynnte på bachelor på nett fordi det er best for meg. Kjenner flere som tar bachelor på nett og trives mye bedre med det.

Er du ustruktert og bare sover og ikke gjør noe, så hadde man vel ikke strengt talt møtt opp i forelesning heller? :P

Haha, ja. Jeg vil si jeg er strukturert som kommer meg opp når klokka ringer 05.00 og ikke er hjemme igjen før 18.00 :P

Høres jo i grunn ut som om nettstudie kan være aktuelt for deg også. Hva vil du ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller du må joine meg på administrasjon og ledelse.. :D

hehe :P

har veldig lyst til å ha det for jeg har et IT fagbrev og flere år i jobb. Så kan jeg få prosjektledelse stillinger innen IT :D

*evil plan*

Vet alt en bedrift jeg vil ha jobb i om jeg blir så funksjonabel igjen så :P og de trenger prosjektledere, og jeg liker å lede ting...hmmmmm :P

Har et par år som økonomisjef på The Gathering nå også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...