Gå til innhold
Hundesonen.no

Nettstudier - ja eller nei?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Siden det var så innmari mange som hadde meninger om studier i går og jeg ikke finner passordet mitt til diskusjon.no så tar jeg det her i håp om at noen kloke hoder har tanker om dette. :lol:

Saken er den at jeg nå tar en bachelor i økonomi og administrasjon. Økonomien tar jeg bare fordi jeg "må" og de tilsvarer ca 50% av de to første årene. Jeg bor et annet sted enn jeg studerer, noe som resulterer i ca 3 timer pendling 3 dager i uken. På fulle dager (8 forelesninger, 8 timer) står jeg opp kl fem og er tilbake ti på seks på kvelden. På grunn av all pendlingen er det vanskelig å delta i kollokviegrupper (siden en halv dag blir "normal" dag med pendlingen) og alle studiekravene skal leveres sammen med medelever - noe som resulterer i noen utrolig lange uker.

Derfor har jeg begynt å kikke litt på nettstuder (aner ikke hvorfor jeg ikke vurderte det i fjor). Der kan jeg ta administrasjon og ledelse - som faktisk kun består av fag jeg har lyst på!

Sånn er derfor alternativene sånn jeg ser det for meg:

Høyskolen:

Fordeler:

- Fysiske forelesninger, lettere å følge med i progresjonen.

- Forelesere som strukturerer det for deg.

Ulemper:

- Får uansett lite utbytte av medstudenter, kollokviegrupper, etc.

- Utrolig lange dager, mange timer går med til ingenting og energien er ikke akkurat på topp.

- Fagene er i stor grad valgt for meg

Nettstudier:

Fordeler:

- Jeg kan legge opp dagene mer som jeg vil, jeg kan faktisk jobbe i 8 timer uten å bruke 3 til på pendling

- Jeg kan skreddersy min egen bachelorgrad

- Kun fag jeg faktisk er interessert i

- Mye lettere å kunne jobbe ved siden av (har fast 20%)

- Får god oppfølging allikevel på feks NKS

- Flere oppgaveinnleveringer med bedre tilbakemeldinger, sånt er det dårlig med der jeg går.

Ulemper:

- Må være strukturert (tok dog 15 stp i tillegg til mye jobbing forrige semester, det gikk strålende)