Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har klaget på eksamen før?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Argh, fikk en C på markedsføringseksamen og er alt annet enn fornøyd. Jobbet ut i fra nøyaktig de samme notatene som en klassekamerat og hun fikk en B. Og jeg skrev akkurat det som stod i notatene.

Noen som har klaget før? Hvordan fungerer dette, må man da legge frem saken sin eller kommer det rett og slett nye sensorer inn og leser eksamensbesvarelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leverer et skjema på skolen din, og det er da en ny sensor som vurderer oppgaven din på nytt. Du har mulighet til å klage i 3 uker (litt usikker her) fra du får karakteren.

Hvis du er usikker på om du vil klage, så kan du levere "krav om begrunnelse av karakteren". Da utsettes også klagefristen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leverer et skjema på skolen din, og det er da en ny sensor som vurderer oppgaven din på nytt. Du har mulighet til å klage i 3 uker (litt usikker her) fra du får karakteren.

Hvis du er usikker på om du vil klage, så kan du levere "krav om begrunnelse av karakteren". Da utsettes også klagefristen. :)

Men vil ikke en annen sensor fort vekk være strengere? Det er jo kun vår foreleser som vet hva vi har lagt fokus på i forelesningene.

Vil det hjelpe å kunne sammenligne med min medstudens oppgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, be om begrunnelse først!

I tillegg så er det dessverre en sannhet i at noen straffer for å klage, altså sensorer setter dårligere karakter på eksamener der noen har klaget. Jeg klaget på en C (fikk toppkarakter på tilsvarende eksamen året før) og ble satt ned til E. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke en annen sensor fort vekk være strengere? Det er jo kun vår foreleser som vet hva vi har lagt fokus på i forelesningene.

Vil det hjelpe å kunne sammenligne med min medstudens oppgave?

Jo, en ny sensor kan være strengere. Det kan gå begge veier. De vurderer oppgaven ut i fra hvor godt du svarer på oppgaveteksten, og det blir jo det samme uansett hva du har gått igjennom på forelesning.

Jeg tror ikke det er mulig å sammenligne med en medstudent sin oppgave, nei.

Det jeg ville gjort var å be medstudenten om å få begrunnelse for karakteren sin, så kan du også få begrunnelsen for karakteren din, og sammenligne disse to. Hvis du fortsatt vil etter det, så kan du klage.

Du kan jo også besøke en rådgiver på skolen din å høre hva h*n har å si.

Edit: Jeg har også klagd på en C og fått en E. Skikkelig surt. Det var to eksamner i dette faget hvor de skulle slå sammen karakterene. Den første fikk jeg A på, og den andre fikk jeg en C på som jeg ikke var fornøyd med. Jeg klagde derfor og fikk en E. Utrolig kjipt når du vet du kan pensumet ut og inn og har fått bra tilbakemelding av faglærer på oppgaven tidligere.

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh, fikk en C på markedsføringseksamen og er alt annet enn fornøyd. Jobbet ut i fra nøyaktig de samme notatene som en klassekamerat og hun fikk en B. Og jeg skrev akkurat det som stod i notatene.

Noen som har klaget før? Hvordan fungerer dette, må man da legge frem saken sin eller kommer det rett og slett nye sensorer inn og leser eksamensbesvarelsen?

Jeg leverte en eksamenoppgave for noen år siden og fikk en A. Da hadde stort sett hele klassen sammarbeidet og delt opp oppgavene slik at hver enkelt gjorde en eller to oppgaver. Jeg satt ved siden av en og sammarbeidet på "innføringen" og vi hadde identisk svar og konklusjoner på alt. Den eneste forskjellen var formuleringene. Jeg fikk som sakt A, men min medsammensvorne fikk C. Må tro han ble sur!

Heldigvis så klaget han ikke, får da kunne jo dette fått konsekvenser for hele klassen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, be om begrunnelse først!

I tillegg så er det dessverre en sannhet i at noen straffer for å klage, altså sensorer setter dårligere karakter på eksamener der noen har klaget. Jeg klaget på en C (fikk toppkarakter på tilsvarende eksamen året før) og ble satt ned til E. :(

Jeg synes det er helt tussete at det går an. Man burde i alle fall være sikra å ikke gå MER enn en karakter ned. Dessuten blir jeg så himla sur når jeg hører hvor utrolig mye lettere eksamner de har på BI sammenlignet med høyskolen jeg går på. På matten får de feks SVARalternativer på deler av eksamen og de trenger ikke ha hele pensumet. Vi har hele pensumet og svaralternaiver kan vi se langt etter. Har også inntrykket av at det er skikkelig tilfeldig hvilke karakterer man får til tider. Sukk :(

Jo, en ny sensor kan være strengere. Det kan gå begge veier. De vurderer oppgaven ut i fra hvor godt du svarer på oppgaveteksten, og det blir jo det samme uansett hva du har gått igjennom på forelesning.

Jeg tror ikke det er mulig å sammenligne med en medstudent sin oppgave, nei.

Det jeg ville gjort var å be medstudenten om å få begrunnelse for karakteren sin, så kan du også få begrunnelsen for karakteren din, og sammenligne disse to. Hvis du fortsatt vil etter det, så kan du klage.

Du kan jo også besøke en rådgiver på skolen din å høre hva h*n har å si.

Edit: Jeg har også klagd på en C og fått en E. Skikkelig surt. Det var to eksamner i dette faget hvor de skulle slå sammen karakterene. Den første fikk jeg A på, og den andre fikk jeg en C på som jeg ikke var fornøyd med. Jeg klagde derfor og fikk en E. Utrolig kjipt når du vet du kan pensumet ut og inn og har fått bra tilbakemelding av faglærer på oppgaven tidligere.

Æsj, hørtes utrolig kjedelig ut. Og det er jo det some r frykten. Jeg kan jo gå endel ned også.. Takk for svar, skal definitivt be om begrunnelse.

Jeg leverte en eksamenoppgave for noen år siden og fikk en A. Da hadde stort sett hele klassen sammarbeidet og delt opp oppgavene slik at hver enkelt gjorde en eller to oppgaver. Jeg satt ved siden av en og sammarbeidet på "innføringen" og vi hadde identisk svar og konklusjoner på alt. Den eneste forskjellen var formuleringene. Jeg fikk som sakt A, men min medsammensvorne fikk C. Må tro han ble sur!

Heldigvis så klaget han ikke, får da kunne jo dette fått konsekvenser for hele klassen. :P

Ai. Heldig for dere, ja.. :D Men det vise rjo hvor tilfeldig sånne karakterer kan være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be først faglærer om en begrunnelse på karakteren og les så om du kan finne noe enighet i begrunnelsen. Hvis du kan det, så burde du ikke klage i frykt for at ny sensor trekker karakteren ytterligere. Du kan jo muligens be eksamenskameraten din som fikk B om å sende, slik at dere kan veie begrunnelsene mot hverandre og se hva du "manglet" til en B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be først faglærer om en begrunnelse på karakteren og les så om du kan finne noe enighet i begrunnelsen. Hvis du kan det, så burde du ikke klage i frykt for at ny sensor trekker karakteren ytterligere. Du kan jo muligens be eksamenskameraten din som fikk B om å sende, slik at dere kan veie begrunnelsene mot hverandre og se hva du "manglet" til en B.

Will do. Skjønner ingenting jeg, snakker med en medstudent nå. Vi arbeidet også ut i fra samme notater. Hun svarte på 4 av 5 oppgaver, jeg svarte på alle. Og jeg vet jeg hadde rett på alle. Og hun fikk også en C. Sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Will do. Skjønner ingenting jeg, snakker med en medstudent nå. Vi arbeidet også ut i fra samme notater. Hun svarte på 4 av 5 oppgaver, jeg svarte på alle. Og jeg vet jeg hadde rett på alle. Og hun fikk også en C. Sukk..

Det er utrolig frustrerende vil jeg tro. Jeg har ikke klaget selv, men bedt om begrunnelse en gang. I samme faget klaget en venninne året før, fra en D til en B. Begrunnelsen hun fikk var "det var bare ikke bra nok". Håper du får klarert opp i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en C betyr at du har prestert "som forventet" og altså uten noen direkte "feil".

Ifjor klagde jeg på en C og fikk A. Så hvis du tror du har prestert bedre enn forventet er det bare å klage i vei! Men du risikerer like gjerne å bli satt ned. Hvis du er usikker på om du har gjort det bedre enn C, vil jeg anbefale deg å ikke klage. C er en helt grei karakter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig frustrerende vil jeg tro. Jeg har ikke klaget selv, men bedt om begrunnelse en gang. I samme faget klaget en venninne året før, fra en D til en B. Begrunnelsen hun fikk var "det var bare ikke bra nok". Håper du får klarert opp i dette!

Åh, så frustrerende det må være å få et sånt svar. Jeg har alltid vært glad i norsk og husker på 1.året vgs fikk jeg alltid 5+ og 6-. Spurte jeg om hva jeg trengte for å nå opp til en ren sekser fikk jeg beskjed om at "hun følte bare ikke det var en 6er". Og ja, utrolig frustrerende.

Husk at en C betyr at du har prestert "som forventet" og altså uten noen direkte "feil".

Ifjor klagde jeg på en C og fikk A. Så hvis du tror du har prestert bedre enn forventet er det bare å klage i vei! Men du risikerer like gjerne å bli satt ned. Hvis du er usikker på om du har gjort det bedre enn C, vil jeg anbefale deg å ikke klage. C er en helt grei karakter :)

Tja, litt vanskelig å si hva som er "forventet" når det er en veldig faktabasert eksamen. 5 spørsmål om forskjellige teorier og strategier innen markedsføring. Og jeg kunne all faktaen på strak arm og la til eksempler og sånn. Jeg personlig var skråsikker på at dette var minst en B.

Og med mine ambisjoner dessverre ikke C en grei karakter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt tussete at det går an. Man burde i alle fall være sikra å ikke gå MER enn en karakter ned. Dessuten blir jeg så himla sur når jeg hører hvor utrolig mye lettere eksamner de har på BI sammenlignet med høyskolen jeg går på. På matten får de feks SVARalternativer på deler av eksamen og de trenger ikke ha hele pensumet. Vi har hele pensumet og svaralternaiver kan vi se langt etter. Har også inntrykket av at det er skikkelig tilfeldig hvilke karakterer man får til tider. Sukk :(

Har akkurat hatt eksamen i matematikk for økonomer 1. år på BI, regner med det er den du sikter til. Vi har kun eksamen på en liten del av pensum. Basismatte tilsvarende 1. år på vgs, brøk, likninger i forskjellige grader og funksjoner. Selve kurset starter ikke før over nyttår. Før ble denne eksamenen vi har hatt nå tatt som intensivkurs med avsluttende prøve i starten av 2. semester. Grunnet høy strykprosent på kurset er det nå gjort om til ett "fag" over ett semester med undervisning pluss eksamen. Karakteren vi får på flervalgsprøven nå til jul teller kun 20% av sluttkarakteren til sommeren.

Dere har hatt teori på markedsføringseksamen? Vi har hatt en innlevering som går på å utarbeide en markedsplan for en reell bedrift. Oppgaven har bachelorstørrelse og har vært enormt omfattende. Har fått inntrykk av at arbeidsmengden er mye større på BI kontra offentlige høgskoler, men jeg håper jeg får igjen for det når jeg er ferdig! Har fire eksamener nå til jul pluss hjemmeeksamenen i mrk.

Håper du finner en løsning på denne karakteren! Tørr ikke tenke på svarene jeg får engang, har satt litt høye krav tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hatt eksamen i matematikk for økonomer 1. år på BI, regner med det er den du sikter til. Vi har kun eksamen på en liten del av pensum. Basismatte tilsvarende 1. år på vgs, brøk, likninger i forskjellige grader og funksjoner. Selve kurset starter ikke før over nyttår. Før ble denne eksamenen vi har hatt nå tatt som intensivkurs med avsluttende prøve i starten av 2. semester. Grunnet høy strykprosent på kurset er det nå gjort om til ett "fag" over ett semester med undervisning pluss eksamen. Karakteren vi får på flervalgsprøven nå til jul teller kun 20% av sluttkarakteren til sommeren.

Dere har hatt teori på markedsføringseksamen? Vi har hatt en innlevering som går på å utarbeide en markedsplan for en reell bedrift. Oppgaven har bachelorstørrelse og har vært enormt omfattende. Har fått inntrykk av at arbeidsmengden er mye større på BI kontra offentlige høgskoler, men jeg håper jeg får igjen for det når jeg er ferdig! Har fire eksamener nå til jul pluss hjemmeeksamenen i mrk.

Håper du finner en løsning på denne karakteren! Tørr ikke tenke på svarene jeg får engang, har satt litt høye krav tror jeg.

Om jeg forstår deg rett så har dere "grunnleggende matematikk" som et fag som går over to semester? Der dere har hatt en prøve nå på deler av pensum? Det høres jo fantastisk ut. Her ligger strykprosenten på 40% for matematikken. Vi peiser gjennom hele boka på 3 måneder (dvs, nesten halvparten av forelesningene gikk med til å lære det grunnleggende fra vgs om igjen) og skal ha eksamen på torsdag i hele sulamitten. Vi får ha med alle hjelpemidler, men det blir gitt så mange oppgaver at vi uansett ikke får tid til å sjekke opp noe særlig i boka.

Jeg synes hjemmeeksamner, deleksamner, mm høres mye bedre ut. Her har vi hatt studiekrav i org.teori, bed.økonomi og markedsføring. Disse må bestås for å få ta eksamen, men teller ingenting.

Hvor du har inntrykket av at arbeidsmengden er større på BI vet jeg ikke, men mitt er i alle fall omvendt. Virker som om Bi velger ut mye av pensum selv, man får kanskje flere oppgaver som teller inn på avsluttende karakter, lettere eksamner, mm. mens vi hos oss har alt pensumet, ingen hint om hva vi får på eksamen, kun en eksamen i hvert fag og eksamner der det nesten kan se ut som om foreleserne (som lager oppgavene) VIL sette oss i feller og gi oss dårlige resultater. Sukk.

Uansett, takk for det. Håper dine resultater blir gode - det er skummelt med høye forventninger :-)

Jeg trodde at den høyeste karakteren ble stående jeg, uansett? At man ikke kan settes ned... men der tok jeg visst feil ja. Blandet sikkert med konte.eksamen.

Niks, man kan bli satt ned. Man kan kun konte en eksamen om man strøk, så sånn sett går det jo ikke an å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, litt vanskelig å si hva som er "forventet" når det er en veldig faktabasert eksamen. 5 spørsmål om forskjellige teorier og strategier innen markedsføring. Og jeg kunne all faktaen på strak arm og la til eksempler og sånn. Jeg personlig var skråsikker på at dette var minst en B.

Nå er jeg ingen lærer og har ikke hatt universitetsutdannelse med bokstavkarakterer (i forrige årtusen fikk vi tallkarakterer liksom :D), så ta det for det det er :). Men altså - om en C beskriver et svar som er som forventet, så ville jeg, om jeg var lærer, forventet at studenten kunne alle fakta om emnet, samt greide å finne noen eksempler. Skulle karakteren blitt høyere skulle også besvarelsen inneholdt begrunnelser for hvorfor svaret ble sånn, evt også drøftet ulike sider av svarene. Og jo bedre drøftinger, jo høyere karakter.

Jeg tror - som borderen - at jeg ikke ville klaget på en C dersom faren for å bli satt ned er overhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen lærer og har ikke hatt universitetsutdannelse med bokstavkarakterer (i forrige årtusen fikk vi tallkarakterer liksom :D), så ta det for det det er :). Men altså - om en C beskriver et svar som er som forventet, så ville jeg, om jeg var lærer, forventet at studenten kunne alle fakta om emnet, samt greide å finne noen eksempler. Skulle karakteren blitt høyere skulle også besvarelsen inneholdt begrunnelser for hvorfor svaret ble sånn, evt også drøftet ulike sider av svarene. Og jo bedre drøftinger, jo høyere karakter.

Jeg tror - som borderen - at jeg ikke ville klaget på en C dersom faren for å bli satt ned er overhengende.

Som sagt, dette er en veldig faktabasert eksamen. Det er ikke mulig å greie ut i det vide og det brede sånn som det ville vært på en god del andre eksamner. Det blir jo dessuten ikke spurt om å greie ut i eksamensoppgaven. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg rett så har dere "grunnleggende matematikk" som et fag som går over to semester? Der dere har hatt en prøve nå på deler av pensum? Det høres jo fantastisk ut. Her ligger strykprosenten på 40% for matematikken. Vi peiser gjennom hele boka på 3 måneder (dvs, nesten halvparten av forelesningene gikk med til å lære det grunnleggende fra vgs om igjen) og skal ha eksamen på torsdag i hele sulamitten. Vi får ha med alle hjelpemidler, men det blir gitt så mange oppgaver at vi uansett ikke får tid til å sjekke opp noe særlig i boka.

Jeg synes hjemmeeksamner, deleksamner, mm høres mye bedre ut. Her har vi hatt studiekrav i org.teori, bed.økonomi og markedsføring. Disse må bestås for å få ta eksamen, men teller ingenting.

Hvor du har inntrykket av at arbeidsmengden er større på BI vet jeg ikke, men mitt er i alle fall omvendt. Virker som om Bi velger ut mye av pensum selv, man får kanskje flere oppgaver som teller inn på avsluttende karakter, lettere eksamner, mm. mens vi hos oss har alt pensumet, ingen hint om hva vi får på eksamen, kun en eksamen i hvert fag og eksamner der det nesten kan se ut som om foreleserne (som lager oppgavene) VIL sette oss i feller og gi oss dårlige resultater. Sukk.

Uansett, takk for det. Håper dine resultater blir gode - det er skummelt med høye forventninger :-)

Vil ikke si det er "Grunnleggende matematikk" vi har neste år. Skjønte ikke været når jeg titta i den.

"Matematikk for økonomer" er delt opp i to deler. En del er det grunnleggende fra vgs, som vi har hatt iår med flervalgseksamen. Del to er selve faget som vi får over jul. Det var rundt 40% som strøyk på skolen vår også, derfor de har gått over til denne måten. Mange (meg inkludert) har ikke gått på skolen på mange år og har nesten ikke grunnlag å bygge videre på, derfor er denne repetisjonen vi har nå før jul gull verdt! Til sommeren kan vi ha med formelsamling, men thats it. Til jul nå fikk vi kun ha med kulepenn :P

Vi har også hatt arbeidskrav. Vi hadde en massiv innlevering i matte, åtte prøver med 10 spm hver i Økonomistyring og fem studiekrav i Bedriften, pluss en innlevering. Skulle gjerne hatt eksamen i markedsføringsledelse i stedet for innleveringen! Det er en gruppeoppgave og jeg har brukt rundt 10-20 timer i uka i rundt TO mndr på den. Har ikke hatt noe liv ved siden av. Den består av en markedsplan på 10 sider, pluss en faglig begrunnelse på 20, inkl regnskap og budsjett som vi må sette opp.

Forelesningene og innleveringene er lagt mest mulig opp mot eksamen. Jeg øver nå til økonomistyring og kan jeg alle metodene som er brukt i de 80 oppgavene på arbeidskravene vil jeg få en A. Foreleserne er også bedre på BI. Jeg har en far som er lektor på HIVE og vet en del om hvordan det foregår der i forhold. Gikk der også ett halvt år og det frister ikke til gjentakelse!

Håper pengene jeg bruker ekstra blir godt investert :)

Niks, man kan bli satt ned. Man kan kun konte en eksamen om man strøk, så sånn sett går det jo ikke an å gå ned.

Her er det store forskjeller. Hos oss kan man konte alle fag man vil, men man må betale eksamensavgift. Da vil høyeste karakter stå.

Moro å høre forskjeller på skolene, har jo kun praktisk erfaring med min skole. Håper du blir mer fornøyd med karakterene på de andre eksamenene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det hjelpe å kunne sammenligne med min medstudens oppgave?

Heldigvis så klaget han ikke, får da kunne jo dette fått konsekvenser for hele klassen. :P

Man skal aldri sammenligne besvarelser når man setter karakterer. Hver karakter er individuell med mindre det er prosjekt som leveres som gruppeoppgave. Og selvfølgelig vil formuleringer ha betydning, man kan da med måten man ordlegger seg vise forståelsen for stoffet.

Faglærer er heller aldri sensor på eksamen, oppgaver bedømmes alltid av andre for å unngå gjenkjenning og trynefaktor. Dersom man klager så vil en ny sensor vurdere oppgaven, og denne vet ikke på forhånd hvilken karakter som ble gitt av første sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faglærer er heller aldri sensor på eksamen, oppgaver bedømmes alltid av andre for å unngå gjenkjenning og trynefaktor. Dersom man klager så vil en ny sensor vurdere oppgaven, og denne vet ikke på forhånd hvilken karakter som ble gitt av første sensor.

Jeg har hatt faglærer som sensor maaange ganger.

Ellers så må jeg jo bare si at det er mye tilfeldighet på eksamen. Noen ganger har man da også flaks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, man kan bli satt ned. Man kan kun konte en eksamen om man strøk, så sånn sett går det jo ikke an å gå ned.

På NTNU kan man ta opp eksamen igjen om man vil prøve å forbedre resulatet, og da tror jeg det er slik at den høyeste karakteren blir stående. Tror jeg. Men mulig konte ikke betyr det jeg trodde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri sammenligne besvarelser når man setter karakterer. Hver karakter er individuell med mindre det er prosjekt som leveres som gruppeoppgave. Og selvfølgelig vil formuleringer ha betydning, man kan da med måten man ordlegger seg vise forståelsen for stoffet.

Faglærer er heller aldri sensor på eksamen, oppgaver bedømmes alltid av andre for å unngå gjenkjenning og trynefaktor. Dersom man klager så vil en ny sensor vurdere oppgaven, og denne vet ikke på forhånd hvilken karakter som ble gitt av første sensor.

Jo, det er de. Hos oss er faglærer/foreleser sensor på tre av fire eksamner. Hadde også en eksamen i fjor der faglærer var sensor.

På NTNU kan man ta opp eksamen igjen om man vil prøve å forbedre resulatet, og da tror jeg det er slik at den høyeste karakteren blir stående. Tror jeg. Men mulig konte ikke betyr det jeg trodde :P

Tror ikke det er konting nei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: C er er god karakter. Vi har ikke amerikanske tendenser her i landet, hvor man får A bare fordi man rekker opp hånda i timen, så og si. :)

For å få B må besvarelsen være fremragende, mens den må være enestående for å få en A. Og så kommer alle de subjektive oppfatningen fra ulike sensorer inn, men det er for å sikre en jevn bedømmelse at det også tilknyttes en tilsynssensor. Som Line sier, vil det aldri være faglærer som bedømmer oppgavene, så dine bekymringer for at en sensor ikke vil vite hva dere har fokusert på under forelesninger er irrelevante, da dere som du sier har besvart en faktaoppgave. EDIT: Så nå at dere av en eller annen grunn ofte har faglærer som sensor, men du har jo uansett besvart en oppgave hvor dere ikke skal greie ut, men kun besvare

faktabasert.

Vi anbefaler alltid studentene våre å be om en begrunnelse før de evt klager. Framgangsmåten for dette står enten på emnesiden eller fås ved å ta kontakt med studiekonsulenten for emnet. Du må be om begrunnelsen innen en uke etter sensur. Idet du leser den, vil du høyst sannsynlig ville kunne avgjøre hvorvidt du bør klage eller ikke. Du kan selvsagt ikke be om at din oppgave sammenlignes med en medstudents på den måten, for oppgaven din leses i lys av hva som er læringsmål for emnet og ikke minst hva du faktisk skriver. :)

På NTNU kan man ta opp eksamen igjen om man vil prøve å forbedre resulatet, og da tror jeg det er slik at den høyeste karakteren blir stående. Tror jeg. Men mulig konte ikke betyr det jeg trodde :P

Det er ikke alle skoler/uni som har konte-eksamen. På Blindern har vi feks ikke det. Dersom du ikke er fornøyd med karakteren, må du vente til neste gang emnet går før du får anledning til å forbedre karakteren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...