Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat valpefor og for mye proteiner.


tm100021
 Share

Recommended Posts

Etter en diskusjon ang foring så ble det spurt om det ikke er for mye proteiner i vom&hundemat valpeforet for å kunne gi til en valp, da det er hørt et sted (Har også hørt det, dog husker ikke i hvilket sammenheng.) har noen her tanker rundt det? tulip :whistle: ?

Trenger egentlig en valp/hund fiber og karbohydrater?

Tulip :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter for mye proteiner for en frisk hund, uansett alder! Kun de med lever/nyreproblemer skal man være obse/forsiktige med.

Nei, de har ingen BEHOV for fiber/karbo, uansett alder!

Proteiner er byggesteinene til kroppen, både ben og muskelvev trenger enorme mengder av det, og indre organer som hjerte, lever og nyrer er omtrent 100% proteiner. Fett gir energi, er nødvendig for hjernens utvikling og kapasitet, smører hud og leddog sørger for at tarmene fungerer som de skal.

Det er gammel overtro at for mye protein er farlig for en valp, den vokser for fort, den blir for tynn, den blir for tykk osv. Energi inn = energi ut, så enkelt er det. Samt at store mengder karbo faktisk lettere gir fet hund enn fett, da karbo ikke fordøyes like lett som fett, og at overskuddet lagres i kroppen, i motsetning til fett som skylles ut sammen med avføringen. De eneste gangene man kan snakke om "for mye" protein er om det ikke finnes fett i kosten, feks om man bare fôrer på hare eller kanin over lengre tid, da dør man av energimangel til slutt. Det samme vil gjelde om man bare gir kyllingfileter, de har jo ikke fett som gir energien.

Det er gjort flere forsøk på GD iom at dette er en av rasene det hypes mest om ikke må få for mye protein, og det er tydelig bevist at det er balansen av kalsium (ben) og fosfor (kjøtt) som er viktig for korrekt vekst. Dvs at gamle dagers fôring med lite kjøtt/lav protein og tilskudd av kalk er nettopp det som gav bendeformiteter og hjerteskader, i tillegg til altfor lite mosjon som gav fete hunder med lite muskler. Mye protein, mye fett og moderat kalsium, samt kalorier inn = kalorier ut er oppskriften for enhver hund, enkelt og greitt.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også det fortalt, at jeg måtte være obs på å fôre en valp på v&h (uansett om det var voksen eller valpefôret) fordi det var for mye proteiner i fôret.

Det kunne gi hudproblemer sa de.

Jeg ble også fortalt av en forhandler av v&h at jeg måtte være obs på valpefôret pga fisken som var i den, valper skulle ikke ha så mye fisk? Så man kunne fôre med vanlig v&h og gi fiskeolje som tillegg.

Skjønner ikke noe av den der? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også det fortalt, at jeg måtte være obs på å fôre en valp på v&h (uansett om det var voksen eller valpefôret) fordi det var for mye proteiner i fôret.

Det kunne gi hudproblemer sa de.

Jeg ble også fortalt av en forhandler av v&h at jeg måtte være obs på valpefôret pga fisken som var i den, valper skulle ikke ha så mye fisk? Så man kunne fôre med vanlig v&h og gi fiskeolje som tillegg.

Skjønner ikke noe av den der? Noen som vet?

Enkelte hunder kan få kviser av mye protein, det er sant det, og spesielt de som har blitt avvendt til tørrfôr. Men kvisene blir borte de etterhvert ;) Det er bare tull at valper ikke skal få mye fisk, hvorfor ikke det liksom?

Det er greitt å spørre HVORFOR når folk sier "rare" ting, har de ikke et fornuftig svar er de feillært som de aller fleste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker inn et spørsmål:

Hjernens eneste energikilde er jo glukose. Kan det ikke bli problemer i forbindelse med det om hunden aldri får KH, og hvorfor ikke i så fall? Og vil ikke KH hjelpe til med å bygge opp glykogenlagrene raskt, på grunn av lett tilgang til glukose, til f.eks sprinthunder eller konkurransehunder som skal prestere hardt en kort periode?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte hunder kan få kviser av mye protein, det er sant det, og spesielt de som har blitt avvendt til tørrfôr. Men kvisene blir borte de etterhvert ;) Det er bare tull at valper ikke skal få mye fisk, hvorfor ikke det liksom?

Det er greitt å spørre HVORFOR når folk sier "rare" ting, har de ikke et fornuftig svar er de feillært som de aller fleste.

De sa ikke noe om kviser egentlig, men at for mye proteiner kunne gi kløe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker inn et spørsmål:

Hjernens eneste energikilde er jo glukose. Kan det ikke bli problemer i forbindelse med det om hunden aldri får KH, og hvorfor ikke i så fall? Og vil ikke KH hjelpe til med å bygge opp glykogenlagrene raskt, på grunn av lett tilgang til glukose, til f.eks sprinthunder eller konkurransehunder som skal prestere hardt en kort periode?

Hunder fordøyer karbohydrater litt annerledes enn det vi gjør. Får hunden altfor mye karbs i forhold til hva den trenger (OM de i det hele tatt trenger det ...), så lagres det heller glykogen i muskler og lever, som blir til fett og lagret som fettvev. Mari skrev dette engang ang. karbohydrater:

Myte: Hunder MÅ ha karbohydrater!

Hunder må slettes ikke ha karbohydrater. Hunder henter sin energi langt bedre fra fett enn fra sukker, men hunder kan spise karbohydrater om de ikke får nok fett til å dekke energibehovet. Men karbohydrater er det samme som sukker, stivelse og ufordøybart fiber, og av disse er det bare de enkleste sukkermolekylene som hunden klarer å bryte ned uten enzymet amylase. Disse beste sukkertypene er fortrinnsvis fruktsukker og melkesukker (laktose), men svært mange hunder har likevel intoleranse mot melkesukker fra annet enn morsmelk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også det fortalt, at jeg måtte være obs på å fôre en valp på v&h (uansett om det var voksen eller valpefôret) fordi det var for mye proteiner i fôret.

Det kunne gi hudproblemer sa de.

Jeg ble også fortalt av en forhandler av v&h at jeg måtte være obs på valpefôret pga fisken som var i den, valper skulle ikke ha så mye fisk? Så man kunne fôre med vanlig v&h og gi fiskeolje som tillegg.

Skjønner ikke noe av den der? Noen som vet?

Det jeg er blitt fortalt av en veterinær som er ekspert på hud er at hunder som er fôrallergikere veldig ofte reagerer på proteinet i fisk. Fiskeolje inneholder ikke proteiner så det er det få som reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har tilgang til sprint, men gjerne vil ha mer fett i kosten, hva gjør man da? Forer på V&H (uten fisk) til vanlig, men gir annet rått fra frysedisken flere dager i uken.

Tåler ikke Hermes fisk? Eller er det bare laks han ikke tåler/vil ha? Makrell er fin fet fisk å gi, og kanskje forhandleren din kan ta inn kyllingfett fra VOH? Ellers vil jeg anbefale deg å gå på innvandrerbutikker og se, de har gjerne dyrefett av alle slag ;) Sau er gjerne mye fett i, samt svineribbe, hamstre nå mens det er billig! Om sommeren får du tak i ukrydra og rå grillskiver av svin, fett og godt!

Sniker inn et spørsmål:

Hjernens eneste energikilde er jo glukose. Kan det ikke bli problemer i forbindelse med det om hunden aldri får KH, og hvorfor ikke i så fall? Og vil ikke KH hjelpe til med å bygge opp glykogenlagrene raskt, på grunn av lett tilgang til glukose, til f.eks sprinthunder eller konkurransehunder som skal prestere hardt en kort periode?

Hunder danner glukose av fett, det er det som er naturlig for de. Og det er umulig å bygge opp glukoselagrene raskt fra tørrfôr/karbohydrater, iom at det bruker 18-24 timer på å gå gjennom fordøyelsessystemet, noe raskere om det er gjennombløtet først. Fett derimot er gjennom magesekken og i tarmen etter ca 4 timer. Karboglukose lagres som fett i kroppen, og er trege til å omdannes til glukose, da hunden ALLTID vil forbruke fettet den inntar oralt først. Er det et akutt behov for glukose kan man gi druesukker, det er i systemet på en times tid.

De sa ikke noe om kviser egentlig, men at for mye proteiner kunne gi kløe.

Tull og fanterier! En hund som klør, kan gjøre det pga reaksjon på en (eller flere) type proteiner, som i intoleranse og allergi, ikke pga mengden i seg selv. Overskuddsproteiner skylles ut med urinen, det er derfor man skal være obse om hunden har nyre/leverproblemer, for det kan bli for hardt for de å skille ut proteinet.

Det jeg er blitt fortalt av en veterinær som er ekspert på hud er at hunder som er fôrallergikere veldig ofte reagerer på proteinet i fisk. Fiskeolje inneholder ikke proteiner så det er det få som reagerer på.

Kylling og storfe er de vanligste proteinene å reagere på, men fiskeallergi har kraftigere reaksjoner. Og fisk er ikke bare fisk, noen tåler ikke laks, men tåler fint torsk. Og ja, det er sjeldent de reagerer både på proteinet og fettet, men det skjer det også. Gubben var alvorlig allergisk mot ALL fisk, også fiskefett. Men selolje tålte han fint, og han kunne spise hvalkjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler ikke Hermes fisk? Eller er det bare laks han ikke tåler/vil ha? Makrell er fin fet fisk å gi, og kanskje forhandleren din kan ta inn kyllingfett fra VOH? Ellers vil jeg anbefale deg å gå på innvandrerbutikker og se, de har gjerne dyrefett av alle slag ;) Sau er gjerne mye fett i, samt svineribbe, hamstre nå mens det er billig! Om sommeren får du tak i ukrydra og rå grillskiver av svin, fett og godt!

Det er bare en teori, vi vet ikke sikkert om han tåler eller ikke tåler fisk. Etter en stund på Orijen, så likte ikke magen hans det. Er fisk i Orijen. Han ble ekstra dårlig i magen etter å ha spist litt fiskeboller en gang for ikke lenge siden også, og det var da vi begynte å lure på om han faktisk ikke tåler det. Men vi vet ingenting sikkert. Vet ikke hvordan fisk normalt slår ut om hunden ikke tåler det.

Innvandrerbutikker er et godt tips. Er ofte innom et par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder danner glukose av fett, det er det som er naturlig for de. Og det er umulig å bygge opp glukoselagrene raskt fra tørrfôr/karbohydrater, iom at det bruker 18-24 timer på å gå gjennom fordøyelsessystemet, noe raskere om det er gjennombløtet først. Fett derimot er gjennom magesekken og i tarmen etter ca 4 timer. Karboglukose lagres som fett i kroppen, og er trege til å omdannes til glukose, da hunden ALLTID vil forbruke fettet den inntar oralt først. Er det et akutt behov for glukose kan man gi druesukker, det er i systemet på en times tid.

Okei, takk for svar! :)

Men karbohydrater er det samme som sukker, stivelse og ufordøybart fiber, og av disse er det bare de enkleste sukkermolekylene som hunden klarer å bryte ned uten enzymet amylase.

Hva er problemet med at sukkermolekylene må brytes ned med amylase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med at sukkermolekylene må brytes ned med amylase?

Amylase katalyserer og bryter ned stivelsen i karbohydratene til sukker. Vi har de i spyttet vårt (der fordøyelsen vår begynner). Vi kan bryte det ned fint i spyttet. Hunder er utviklet til å spise kjøtt, og de har dessverre ikke dette enzymet. Og har egentlig ikke noen stor nytte av å spise plantestoffer, f. eks. Fordøyelsessystemet må bare jobbe suuupermye med planteprodukter, og det vil overbelaste bukspyttkjertelen (den må hoppe inn når amylaseenzymet mangler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er blitt fortalt av en veterinær som er ekspert på hud er at hunder som er fôrallergikere veldig ofte reagerer på proteinet i fisk. Fiskeolje inneholder ikke proteiner så det er det få som reagerer på.

Men dette utsagnet ble gitt uten mistanke om allergi, men ment generelt om alle valper.

V&h valpefôr var dumt å gi for mye av pga fisken i det.

(noe som er rart, ettersom det faktisk er valpefôr)

H*n anbefalte heller å kjøpe nr.33 og tilsette fiskeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amylase katalyserer og bryter ned stivelsen i karbohydratene til sukker. Vi har de i spyttet vårt (der fordøyelsen vår begynner). Vi kan bryte det ned fint i spyttet. Hunder er utviklet til å spise kjøtt, og de har dessverre ikke dette enzymet. Og har egentlig ikke noen stor nytte av å spise plantestoffer, f. eks. Fordøyelsessystemet må bare jobbe suuupermye med planteprodukter, og det vil overbelaste bukspyttkjertelen (den må hoppe inn når amylaseenzymet mangler).

Hunder har amylase, men kun i bukspyttkjertelen. Men jeg er litt nysgjerrig på om det finnes noe forskningsresultater angående overbelastning av bukspyttkjertelen, og hvordan det påvirker hunden? Såvidt jeg har forstått så produserer en hund sin bukspyttkjertel mye mer amylase enn for eksempel et menneske sitt.

Jeg forstår at KH ikke er nødvendig for hund, men man hører jo stadig om mennesker som gir hundene sine mye middagsrester og lignende. Vil dette være skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har amylase, men kun i bukspyttkjertelen. Men jeg er litt nysgjerrig på om det finnes noe forskningsresultater angående overbelastning av bukspyttkjertelen, og hvordan det påvirker hunden? Såvidt jeg har forstått så produserer en hund sin bukspyttkjertel mye mer amylase enn for eksempel et menneske sitt.

Jeg forstår at KH ikke er nødvendig for hund, men man hører jo stadig om mennesker som gir hundene sine mye middagsrester og lignende. Vil dette være skadelig?

Den eneste forskningen jeg vet om, er såkalt "fettsjokk" til tørrfôrede eldre hunder, typisk ved at de får masse stekt kalkunskinn ved thanksgiving el jul. Da får de bukspyttkjertelbetennelse (noen har dødd av det) pga overbelastning.

Middagsrester er ikke skadelig, såsant det ikke er veldig salt. Krydder går som regel greitt, det er ikke farlig på samme måte som saltet. Noen hunder kan bli ugne i magen av mye chili ol, men farlig? Nei det er det ikke. Mine er og har alltid vært søppelbøtter, er det rester jeg ikke vil/kan ta vare på får de det. Det har ingen næringsverdi, men skader heller ikke. Varmebehandlede ben får de selvsagt ikke, men jeg piller gjerne av brusken på bena til grillet kylling og gir dem, samt en liten smak av skinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å tilvenne en eldre/gammel hund til rått kjøtt som er kun vant til tørrfôr? (Snakker ikke om min egen nå), men siden hunden har gjennom veldig mange år blitt kun vant til tørrfôr, kan hunden være mottakelig for salmonella o.l i kosten derav? Selvsagt skal gradvis tilvenning til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting, hvordan er dette fôret for raser i rask vekst? Som normalt ville spist large breed puppy.

Rått er genialt for alle valper/raser. Det inneholder ikke korn som er typisk det som legger vekt på hunden, det er lettere å justere vekta og gjør det lettere å få valpen husren, iom at den tisser og bæsjer mindre ;)

Det er en gammel myte at mye protein gir for hurtig vekst, det kan ikke justeres med mat, det er genetisk hvor fort en hund vokser. Det man derimot kan gjøre er å sørge for så ren mat som mulig, og holde valpen slank slik at det ikke blir unødvendig press på leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...