Gå til innhold
Hundesonen.no

Brit hundefór


Pyrris
 Share

Recommended Posts

Det vanlige Britfôret er mange hunder som fiser enormt på, samt har løs avføring (ikke diare). Mye ris og korn, lite kjøtt. Rimelig, iom at det alltid er 3 for 2 pris, men hundene spiser ofte mer av dette enn med et fôr av bedre kvalitet.

Det dyrere Britfôret er ganske ok, mer fett og kjøtt, mindre ris og korn, Prismessig på samme nivå som RC, Eukanuba osv, men bare 12 kg sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet en venninde av meg skifta til dette på gammelhunden sin, og makan til forskjell, kjente nesten ikke igjen bikkja neste gang jeg var på besøk. Jeg brukte det litt, bare fordi jeg fikk det billig og det funka helt greit, men ikke noe wow akkurat. Så det er vel som med det meste av andre for, det kommer an på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet en venninde av meg skifta til dette på gammelhunden sin, og makan til forskjell, kjente nesten ikke igjen bikkja neste gang jeg var på besøk. Jeg brukte det litt, bare fordi jeg fikk det billig og det funka helt greit, men ikke noe wow akkurat. Så det er vel som med det meste av andre for, det kommer an på hunden.

Og hvilket fôr det ble byttet fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Brit på mine 4 hunder.

Valpefor til Dina, det nekta hun å spise halve sekken, og hun er matvrak!

Linus gikk på light / senior, og selv med mer mosjon og mindre mengde for enn oppgitt gikk han opp i vekt.

Og det var ikke fett ikke muskler for å si det sånn... :w00t:

Dina og Linus ble ikke løse i magen, og mengden avføring var helt normal.

Gåttfred og Hampus derimot, de ble løse i magen og bæsjet alvorlig mye.

Til å bli gal av.

Så etter noen uker bytta jeg gradvis over på Proplan, og vips fast avføring i normal mengde.

Endte med at jeg gav bort mesteparten av foret.

Og jeg kommer nok ikke til å prøve det igjen...

Men alle hunder er forskjellige.

Og prismessig er Brit veldig bra.

Så på hunder uten spesielle behov er det vel verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har bare prøvd en sekk av høyenergiforet deres, så ikke mer enn halvannen mnd eller noe sånt. Men han fikk enorme mengder avføring. Ellers merka jeg liten forskjell på så kort tid, men ikke noe jeg gadd kjøpe mer enn en sekk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere spesifisere om det er Brit eller Brit Care dere har brukt? Jeg spør fordi jeg har så liten erfaring med begge deler og er litt nysgjerrig. Brit Care skal jo være ganske rent, uten hvete osv. men jeg har hørt så lite om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere spesifisere om det er Brit eller Brit Care dere har brukt? Jeg spør fordi jeg har så liten erfaring med begge deler og er litt nysgjerrig. Brit Care skal jo være ganske rent, uten hvete osv. men jeg har hørt så lite om det.

På Linus brukte jeg Brit Premium senior / light.

Dina gikk på Brit Premium junior.

Hampus og Gåttfred gikk på Brit Care salmon allbreed.

Faktisk var det jo de to hundene som gikk på Brit care som fikk størst " problemer " med foret.

Nå går alle 4 på Proplan med laks samt V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med rent? Hvete er den verste allergikersynderen, men Brit har mye ris og mais, ergo er det ikke spes "rent"..

Ris er det, men mais er det faktisk ikke. I hvertfall ikke i brit care salmon. Og jeg sa det skulle være rent, ifølge markedsføringen deres, ikke at det nødvendigvis var det. Jeg spurte jo oppriktig om erfaringer, og gjorde ikke noe forsøk på å forsvare det på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris er det, men mais er det faktisk ikke. I hvertfall ikke i brit care salmon. Og jeg sa det skulle være rent, ifølge markedsføringen deres, ikke at det nødvendigvis var det. Jeg spurte jo oppriktig om erfaringer, og gjorde ikke noe forsøk på å forsvare det på noen måte.

Mais har de i noen av variantene iallefall, jeg husker ikke alle på rams. Men de har ikke soya og hvete i Care serien. Og jeg ser ikke noen steder at du nevner markedsføringen deres? Men jeg lurer ogå på hva DU legger i ordet rent, hva ønsker DU av et fôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mais har de i noen av variantene iallefall, jeg husker ikke alle på rams. Men de har ikke soya og hvete i Care serien. Og jeg ser ikke noen steder at du nevner markedsføringen deres? Men jeg lurer ogå på hva DU legger i ordet rent, hva ønsker DU av et fôr?

Nå har jeg gått over til å helfore på Vom og Hundemat (hun har gått på eukaneuba også i ett par måneder, i Canada så gikk hun på Taste of The Wild og lignende for) så det sier vel litt om hva jeg ønsker av ett for. Jeg nevnte ikke markedsføringen min i den innledende posten, men jeg forsøkte å forklare hva jeg mente i den andre posten (når jeg skriver "Skal jo være rent" så mener jeg man bør være inneforstått med at dette er noe jeg har hørt, ikke noe jeg selv mener). Jeg mente OVERHODET ikke å skape noen debatt om at dette foret er supert eller helt rent eller noe sånt. Men foret reklamerer på posene sine om at det ikke inneholder hvete, korn, soya (og ett par andre som jeg ikke kommer på), og det er jo positivt. Så får heller folk komme med det de synes er negativt. Og dette står det på alle posene, derfor tar du feil når du sier at noen av variantene inneholder mais. Mulig du tenker på Brit som er billig-typen av foret. Ville jeg heller foret hunden min (som er ekstremt sensitiv) på Brit enn jeg ville foret på Royal Canin? Ja, men det har også noe å gjøre med at kjøtt (lamm eller kylling, eller laks i salmon breed foret) er første ingrediensen i Brit, og mais er første ingrediensen i Royal Canin (i hvertfall i Maxi foret). Optimalt skulle ikke hunden hatt noe av det, men jeg er alltid interessert i å høre folks erfaringer med Brit Care (og andre for generelt), og da inkluderte jeg bare hva jeg hadde forståelse for, så kan folk si hva de mener. Hva jeg ønsker av et for er jo egentlig likegyldig, jeg skal ikke fore på Brit og startet ikke tråden. Men jeg ba folk nevne om de brukte Brit eller Brit Care, slik at jeg visste hvilket for det ble snakkes om.

EDIT: Beklager at jeg ikke ordla meg bedre i den første posten min, håper du skjønner hva jeg mener nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk aldri muligheten til å prøve Brit sitt fòr på bikkjedyret, for hunden min nektet totalt å spise av maten. Ikke så mye som en kule ville han ta i munnen sin. Snuten vibrerte, og så snudde han seg vekk.

Jeg er ikke en av de som sulter en hund for å få den til å like et hundefòr, for på min hund så kjenner jeg han godt nok til å respektere de valgene han tar når vi velger ut mat vi skal teste ut. Er det noe han ikke vil spise, så har han selektert det vekk. Enkelt og greit. Fòrsekken ble gitt vekk, og jeg vet at denne ikke senere har kjøpt Brit Hundemat etterpå. Det var vel ikke hverken særlig bra eller dårlig for den hunden, så da velger man heller noe annet som man vet hunden både liker smakeligheten av og som gjør at hundekroppen har det finest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå har jeg gått over til å helfore på Vom og Hundemat (hun har gått på eukaneuba også i ett par måneder, i Canada så gikk hun på Taste of The Wild og lignende for) så det sier vel litt om hva jeg ønsker av ett for. Jeg nevnte ikke markedsføringen min i den innledende posten, men jeg forsøkte å forklare hva jeg mente i den andre posten (når jeg skriver "Skal jo være rent" så mener jeg man bør være inneforstått med at dette er noe jeg har hørt, ikke noe jeg selv mener). Jeg mente OVERHODET ikke å skape noen debatt om at dette foret er supert eller helt rent eller noe sånt. Men foret reklamerer på posene sine om at det ikke inneholder hvete, korn, soya (og ett par andre som jeg ikke kommer på), og det er jo positivt. Så får heller folk komme med det de synes er negativt. Og dette står det på alle posene, derfor tar du feil når du sier at noen av variantene inneholder mais. Mulig du tenker på Brit som er billig-typen av foret. Ville jeg heller foret hunden min (som er ekstremt sensitiv) på Brit enn jeg ville foret på Royal Canin? Ja, men det har også noe å gjøre med at kjøtt (lamm eller kylling, eller laks i salmon breed foret) er første ingrediensen i Brit, og mais er første ingrediensen i Royal Canin (i hvertfall i Maxi foret). Optimalt skulle ikke hunden hatt noe av det, men jeg er alltid interessert i å høre folks erfaringer med Brit Care (og andre for generelt), og da inkluderte jeg bare hva jeg hadde forståelse for, så kan folk si hva de mener. Hva jeg ønsker av et for er jo egentlig likegyldig, jeg skal ikke fore på Brit og startet ikke tråden. Men jeg ba folk nevne om de brukte Brit eller Brit Care, slik at jeg visste hvilket for det ble snakkes om.

EDIT: Beklager at jeg ikke ordla meg bedre i den første posten min, håper du skjønner hva jeg mener nå.

Det ble spurt om Brit hundefor i startinnlegget, og da er det det jeg svarer på :) Brit Care har jeg ingen erfaring med. Det var Brit Activity jeg prøvde. Jeg liker ikke å bruke mer penger enn jeg må på hundefor, så da prøver jeg et billigfor når jeg kommer over det. Desverre funka det ikke så bra, så jeg gikk tilbake til de dyre fora som funker :P Men det var ikke så dårlig at jeg hadde hatt noen betenklighet med å kjøpe en sekk til av det om jeg har dårlig råd en periode (min får v&h også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å bytte til Brit/Brit Care, men etter å ha pushet selgeren litt ift at jeg driver med avlshunder og utstillingshunder, sa selgeren at hun ikke ville anbefale det til meg. Og jeg snakket da med noen høyere opp i kjeden, siden det var nytt på den lokale butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å bytte til Brit/Brit Care, men etter å ha pushet selgeren litt ift at jeg driver med avlshunder og utstillingshunder, sa selgeren at hun ikke ville anbefale det til meg. Og jeg snakket da med noen høyere opp i kjeden, siden det var nytt på den lokale butikken.

Hvorfor ville hun ikke anbefale det til deg? Det høres jo veldig rart ut.

Jeg har fora litt på brit care på begge mine. Jeg synes det er lettere å regulere vekta til Boris på det enn når jeg bare forer på v&h. Han får det allergivennlige foret. Kuma har dermed også bare fått det samme som han. Begge mine funker fint på foret. Jeg vet ikke om noe knotte-mat som er bedre ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det vanlige Britfôret er mange hunder som fiser enormt på, samt har løs avføring (ikke diare).

Interessant at du sier dette, opplever det samme nå.

Min valp har gått på dette fóret fra før fødsel og frem til nå, 11 uker gammel. Jeg syns han er løs i magen og det gir enorme mengder avføring for en så liten tass.

Jeg bruker valpefóret for "all breed", er det flere som gjør seg samme erfaringer?

Jeg har hørt fra noen få andre schæfer-hund eiere at de var veldig fornøyd med fóret til sine voksne hunder, men jeg syns ikke det er bra nok. (Til sammenligning fórer jeg aussiene mine med Hills' og det er en helt annen fasthet/mengde/type avføring.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...