tulip Skrevet 23. November 2011 Rapporter Share Skrevet 23. November 2011 Å kastrere en aggressiv hund gjør ofte bare vondt til verre. Spørs hvorfor det. En som er fryktaggressiv er forferdelig dumt å kastrere, en som er smertepåvirket til aggressjon vil jo bli bedre når smerten er borte? En som er skutt i huet aggressiv vil hverken bli bedre elkler verre? Hermes virker som en stødig kar uten frykt, og vil nok ikke endres der pga kastering, selv ikke om det ventes til han får kreft/smerter i vridde testikler. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 23. November 2011 Rapporter Share Skrevet 23. November 2011 Spørs hvorfor det. En som er fryktaggressiv er forferdelig dumt å kastrere, en som er smertepåvirket til aggressjon vil jo bli bedre når smerten er borte? En som er skutt i huet aggressiv vil hverken bli bedre elkler verre? Hermes virker som en stødig kar uten frykt, og vil nok ikke endres der pga kastering, selv ikke om det ventes til han får kreft/smerter i vridde testikler. *ler* Søte du, jeg skrev ikke ALLE. Skal huske å utdype bedre i fremtiden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tulip Skrevet 23. November 2011 Rapporter Share Skrevet 23. November 2011 *ler* Søte du, jeg skrev ikke ALLE. Skal huske å utdype bedre i fremtiden Nei, du gjorde ikke det, men den setningen var generaliserende, var den ikke? Selv om det sto ofte, og ikke alltid? Det er folk både i tråden og som leser den som ikke skiller slik vi to bla gjør.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hermes Skrevet 23. November 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23. November 2011 Ok, det var jo greit å høre for whippet er absolutt en rase jeg kunne tenkt meg en gang i fremtiden. De jeg har snakket med har nevnt lav kjønnsdrift, kanskje noe linjebetinget? Jeg vet ikke nok om dette, baserer meg kun på hunder jeg kjenner til, og vil mene at det i hvert fall forekommer whippet-hanner med en del drifter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acinom Skrevet 24. November 2011 Rapporter Share Skrevet 24. November 2011 Jeg kaster meg på denne tråden jeg, siden jeg lurer veldig på det samme:) Min lagotto på 14 mndr er også krypt, og selvfølgelig anbefalt kastrert av vet. Men jeg er så i tvil! Han er ikke fryktAGGRESIV, men kan være veldig usikker og engstelig. Er redd for at han skal bli enda mer usikker, slik at det slår ut i aggresjon hvis testosteronet fjernes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mokken Skrevet 24. November 2011 Rapporter Share Skrevet 24. November 2011 Jeg kaster meg på denne tråden jeg, siden jeg lurer veldig på det samme:) Min lagotto på 14 mndr er også krypt, og selvfølgelig anbefalt kastrert av vet. Men jeg er så i tvil! Han er ikke fryktAGGRESIV, men kan være veldig usikker og engstelig. Er redd for at han skal bli enda mer usikker, slik at det slår ut i aggresjon hvis testosteronet fjernes. Har du vurdert å teste ut kjemisk kastrering ved chip først? Da får du en "prøveperiode" hvor du kan vurdere om det er gunstig med en kastrering i ettertid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simira Skrevet 24. November 2011 Rapporter Share Skrevet 24. November 2011 Ettersom kryptorkisme øker en allerede liten sjanse for kreft med så lite som 3% ville ikke jeg kastrert ihvertfall. Det er så mye som kan endre en hund ved kastrering. Jeg tipper at sjansen for at hunden får adferdsendringer eller blir mobbet av andre hannhunder er mye større om man kastrerer, enn sjansen for at hunden får kreft om man lar være. Så får man velge onde. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pan Skrevet 24. November 2011 Rapporter Share Skrevet 24. November 2011 Den økte kreftfaren er etter hva jeg har fått med meg neglisjerbar, den er rett og slett omtrent ikke tilstede. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hermes Skrevet 24. November 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24. November 2011 Den økte kreftfaren er etter hva jeg har fått med meg neglisjerbar, den er rett og slett omtrent ikke tilstede. Jo flere som sier dette, jo mer innstilt er jeg på at akkurat dette med kreft ikke skal avgjøre hva vi gjør. Er fortsatt litt usikker på om det er lurt å risikere at Hermes senere får smerter og kanskje utvikler mindre hyggelig atferd. Og er det riktig at overproduksjon av hormoner også er en side ved dette? Hermes har som nevnt en god dose hormoner i dag, men med tanke på alderen hans er jo det bare naturlig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pan Skrevet 24. November 2011 Rapporter Share Skrevet 24. November 2011 Jeg synes du skal vente og se, la han bli voksen og se hvordan han utvikler seg.. Så enkelt er det faktisk! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hermes Skrevet 24. November 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24. November 2011 Ja, tror det går mot det. Vi stresser ikke med å få det gjort fortest mulig i hvert fall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baby Skrevet 24. November 2011 Rapporter Share Skrevet 24. November 2011 Jeg kastrerte gamle hunden min pga hannhundagressivitet hovedsaklig og det funket knall, men jeg visste jo og at det var en sjanse å ta, at man ikke har noen garanti. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trulte70 Skrevet 24. November 2011 Rapporter Share Skrevet 24. November 2011 Jeg kan jo fortelle om min kryptokide hest; han drev og slapp steinene ned og dro dem opp akkurat som det passet ham, og han var temmelig hingstete (de produserer mer testosteron) - etterhvert ble han mer uhåndterlig og viste tegn til smerter i buken...han ble da kastrert og det ble konstatert KOLDBRANN i ene testikkelen fordi den var rotert slik at blodtilførselen hadde stoppet...hadde vi ikke kastrert, ville han antagelig dødd av blodforgiftning innen kort tid Så jeg har all mulig respekt for testikler på avveie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hermes Skrevet 24. November 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24. November 2011 Huff da, må ikke fortelle om slike ting. Er mann jeg, blir jo helt kvalm av å lese Hermes sine ligger nok godt oppi buken, for hverken vi eller vetrinær har klart å kjenne de. At han skal få vondt i ballene vil vi jo helst ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Argyr Skrevet 25. November 2011 Rapporter Share Skrevet 25. November 2011 En ting som plutselig slo meg - er det noen grunn til at man ikke kan operere ut den testikkelen som ligger i buken og la den andre være? Det ville jo løse en del problemstillinger i forhold til endret adferd? Forbeholdt de som har en oppe og en nede, selvsagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OlavEmil Skrevet 25. November 2011 Rapporter Share Skrevet 25. November 2011 Huff da, må ikke fortelle om slike ting. Er mann jeg, blir jo helt kvalm av å lese Haha. Eg kjente akkurat det same då eg las Trulte sitt innlegg . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trulte70 Skrevet 25. November 2011 Rapporter Share Skrevet 25. November 2011 Haha. Eg kjente akkurat det same då eg las Trulte sitt innlegg . Herreguuuuud for noen pingler dere er En kamerat av meg besvimte når jeg fortalte at siste fødselen min tok 1 time...og syingen 2,5 timer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tøfflus Skrevet 25. November 2011 Rapporter Share Skrevet 25. November 2011 Herreguuuuud for noen pingler dere er En kamerat av meg besvimte når jeg fortalte at siste fødselen min tok 1 time...og syingen 2,5 timer Mannfolk ER noen pingler når det kommer til balleprat. En av mine kamerater var tøff i trynet og mente han skulle glætt ete hesteballer. Vi tok han på ordet og da vi kastrerte unghingsten sørget vi for en pent innpakket balle i kjøleskapet og fyren spydde som en gris da han skjønte hva det var Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tonje Skrevet 25. November 2011 Rapporter Share Skrevet 25. November 2011 Jeg vet ikke nok om dette, baserer meg kun på hunder jeg kjenner til, og vil mene at det i hvert fall forekommer whippet-hanner med en del drifter. Jepp, det gjør det Kjenner til en jeg også.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 25. November 2011 Rapporter Share Skrevet 25. November 2011 Herreguuuuud for noen pingler dere er En kamerat av meg besvimte når jeg fortalte at siste fødselen min tok 1 time...og syingen 2,5 timer Med slike innlegg blir det ikke produsert mange nye sonenmedlemmer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts