Gå til innhold
Hundesonen.no

Den perfekte utstillingskondisjonen


HHC
 Share

Recommended Posts

Kjenner jeg blir litt irritert på dere som blir irriterte på oss fordi vi gir dem ekstra mat før utstilling (måtte bare)..

Jeg har også fått komentar på at hunden min hadde for mye muskler. JEPP.

Å det er ikke sånn at bikkja legger på seg mange kg på en uke, det er for å ha litt mer fyll.. Det går ikke utover hunden og så lenge dommerne er sånn så får det være sånn! =)

Hehe :P Jeg irriterer meg ikke over at du gir ekstra mat før utstilling. Men er du ikke fornøyd med hunden slik som den er da? Holder du han ikke i riktig hold gjennom hele året?

Men det som irriterer meg er de som FETER opp bikkja VELDIG før utstilling. Da er det snakk om at hunden ser lubben ut :) Om du bare øker littegrann uten at hunden blir tykk så bryr det meg lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg pleier å ofre en del bønner, besvergelser og kompliserte dansetrinn til pelsguden og be om at Han må skynde på pelsen til X'en, for den er liksom aldri bra nok.

Utstillingskondisjon? Du mener å bytte fra vanlig halsbånd til utstillingsbånd? Tror jaggu det er det eneste jeg noen gang gjør i forbindelse med utstilling. Men jeg var kanskje ikke målgruppen for in

Helt seriøst - jeg stiller hunden om den er. Dvs, jeg dusjer dem kanskje dagen i forveien hvis de er møkkete - og jeg husker det. Men nå er jeg utrolig lite utstillingsinteressert. Og om hundene så

Jeg gjør ikke noe med fysisk trening eller maten, det er likt som vanlig.

(Men ville ikke slanket en normalvektig hund rett før utstilling da jeg også tenker at dommerne liker dem i bedre hold enn de er?)

Med Ellie er det jo en del pelsstell, og det blir finest om jeg tar ca en , to uker før så klippekanter og slikt vokser seg litt jevnere.

Balrog stusser jeg haletippen på dagen før eller noe og et bad. Har dessverre ikke føner, noe jeg ønsker meg.

Ellie trener jeg mye håndtering med i forkant for å få henne tryggere i situasjonen.

Balrog pleier å få sånn to runder med løping og en oppstilling uken før, men så gir jeg meg og trener LP istedet.

Men egentlig vil jeg trene han bedre, slik at han er vant til at jeg kan flytte på bena hans og at han kan løpe foran i linen. For jeg vil egentlig vise han fra hans beste side, noe jeg ikke føler jeg har fått til hittil.

Treningen blir liksom alltid utsatt også plutselig er utstillingsdagen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P Jeg irriterer meg ikke over at du gir ekstra mat før utstilling. Men er du ikke fornøyd med hunden slik som den er da? Holder du han ikke i riktig hold gjennom hele året?

Men det som irriterer meg er de som FETER opp bikkja VELDIG før utstilling. Da er det snakk om at hunden ser lubben ut :) Om du bare øker littegrann uten at hunden blir tykk så bryr det meg lite...

Jeg syns hun er i utmerket kondisjon ellers, dommerne syns ikke det. Å når det skal bittelitt mindre mosjon og litt mer mat 2-3 uker før så ser jeg ikke problemet :P Man ser nesten ikke forskjell heller, hun blir bare mer.. selskapete? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tindra(sheltie) bades dagen før og klippes som regel noen dager før av noen andre(jeg kan forsatt ikke klippe ører :icon_redface: )

Arla(lundehund): bades kun på det hvite hvis hun er veldig møkkete eller er det ikke noe mer jeg gjør med henne før utstilling.

Mine får samme mat mengde og trim som ellers i året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å feite opp bikkjene før en utstilling! Ja, mine hunder har fått trekk flere ganger for å være i for god form/for tynne/for lite masse (som kan "fikses" med mere mat og mindre mosjon). Bryr det meg? Nei, jeg vil vise frem en hund jeg kan være stolt av i den formen de er i. Jeg går ikke på akkord med mine prinsipper for en stusselig sløyfe :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det dommere som må forandre seg.. Fordi hadde de slått ned på overvekt, så hadde det ikke vært overvekt i ringen.. Ikke like mye i alle fall.. Men bruksegenskaper og bruksform er ikke mye de ser på.. På spesialer i Tyskland, er hundene i god bruksform.. Så da er det kanskje på tide at dommerne får bedre instrukser..

Helt enig, men enn så lenge så har ikke jeg tenkt og forandre på hva jeg setter pris på hos en hund. Jeg vil ikke være med på og forandre en rase, fordi noen mener at hunder som egentlig ikke er supergode representanter er best fordi de har ekstra fluffy pels etc, ting som egentlig ikke har noe med hundens fysikk og gjøre og ting som egentlig ikke står i rasestandarden, slik at vi skaper showhunder, istedet for at vi får en objektiv bedømmelse på nettopp fysikk, pelskvalitet osv, slik utstilling er ment og gi. Og det vil ikke jeg være med på, om det betyr at jeg ikke får cert på hunden min eller blir best i rasen, så får det bare være slik, har man en okei hund får man jo uansett en rød sløyfe, som regel, og det er jo egentlig alt man trenger. Jeg vil iallefall ikke være med på og gjøre brukshunder til dvaske show dyr fordi det er det som vinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt irritert på dere som blir irriterte på oss fordi vi gir dem ekstra mat før utstilling (måtte bare)..

Jeg har også fått komentar på at hunden min hadde for mye muskler. JEPP.

Å det er ikke sånn at bikkja legger på seg mange kg på en uke, det er for å ha litt mer fyll.. Det går ikke utover hunden og så lenge dommerne er sånn så får det være sånn! =)

Haha, det er jo forskjell på og gi bikkja litt ekstra mat og å feite opp bikkja da.. Mange hunder er nemlig feite fordi det er slik dommerne vil ha det.. Heldigvis er det motsatt på malamuten, der får man som regel trekk om hunden så mye som nermer seg og ha litt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg syns hun er i utmerket kondisjon ellers, dommerne syns ikke det. å når det skal bittelitt mindre mosjon og litt mer mat 2-3 uker før så ser jeg ikke problemet :P Man ser nesten ikke forskjell heller, hun blir bare mer.. selskapete? :P

Det har ingen verdens ting å si for den hunden som stilles et par ganger i året. Men hunder som stilles si annen hver helg eller hver fjerde helg. De er konstant feite gjennom hele livet. En annen side ved at det blir normalt og nødvendig å feite opp hunden er at det gir en signaleffekt som sier at feite hunder er normalen. Folk som skal få seg hund kommer på utstilling for å se og ser feite hunder og får høre at det er sånt hold de skal være i. Folk legger ut bilder av hundene sine fra utstilling hvor de har vunnet noe, og de legger samtidig ut et bilde som sier at hunder skal være feite.

Jeg syns det er tragisk at dommere foretrekker feite hunder, og jeg syns det er trist at folk gir etter og viser hundene sine i den kondisjonen dommerne vil ha. Samtidig forstår jeg det godt. Man har betalt blodpris for sine minutter i ringen, selvfølgelig vil man gjøre det så bra som mulig.

Ei jeg trener lydighet med måtte legge på sin labrador 4 kg før utstilling. Hun er normalt sett i god kondisjon, slank og fin uten å være tynn. Hun har god beinmasse og god kroppsbygning. Allikevel måtte hun legge på lille hunden 4 kg. Det er mye det! Og det funka, hun fikk rødt og ble plassert (husker ikke akkurat hvilken plassering). Er dette rett?

Det er stor variasjon på hva som er ideale fra rase til rase, men jeg ser stadig flere raser hvor det foretrekker lubne, til tider direkte feite hunder. Er det idealet? Er det på noen som helst måte sundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase syns jeg dommerne stort sett er ganske flinke til å plukke bort de som er for feite. Kooikere har lett for å bli tjukke, og det er veldig fint at de får dette kommentert. MEN det er også sånn på kooikern, som hos mange andre, at "utstillingskondisjon" nok er litt "tyngre" enn "brukskondisjon". Jeg liker å holde Linux relativt slank, og det har vært enkelte tilfeller hvor jeg en stund før utstilling har tenkt at "nå er han vel kanskje litt vel slank", som i at jeg syns han er både tynn og har litt for lite muskler (dårlig jobb fra min side med andre ord). Da er isåfall det jeg gjør å trene mer, og fore mer i forhold til mengde trening. For det er muskler jeg vil ha. Men dette er sånt jeg likegodt kan komme på uten at det er utstilling som er målet. Rasen er også ment å se sporty ut, og skal "stilles utrimmet" som det står i standarden. Jeg mener de skal se velstelte og ordenlige ut, og bli presentert på en ordenlig måte, men man skal også se at det er en hund som skal brukes, noe som betyr ikke tjukk, men med musker og god pels. Blant annet.

Målet er at han skal være i god form, med god pels og godt med muskler hele året, og at det eneste jeg trenger å gjøre før utstilling er å dusje det hvite (han er håpløs å bade sånn hele bikkja, ser ut som en lapphund i en tornado etterpå), børste (det gjøres jevnlig ellers også) og klippe litt "ville" hår på potene. Også trener vi litt ekstra handling sånn før utstilling, bare for å komme inn i den modusen igjen. Han får bra fõr, fiskeolje og masse trening hele året, så jeg tror ikke jeg kan huske at jeg har måttet gå inn for noen store tiltak før utstilling, men jeg vet at jeg i begynnelsen fikk formet litt "treningsmetodene" våre av de første kritikkene. Han fikk blant annet kritikk for "løs front" og så fikk vi noen tips for gode treningsmetoder for å trene fronten. Noe som nå naturlig inngår i våre normale turer, selv om det nok var mer en "unghundting" enn et problem hos han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å holde mine hunder i god kondisjon hele året og gjør ikke noe til eller fra mht mat og mosjon før utstilling. Det eneste jeg faktisk passer på er å ikke gi hundene en form for trim/trening som kan trigge skader mer enn vanlig, dvs jeg drar ikke på en 2 mils sykkeltur med hunden i trekksele to dager før en utstilling, jeg lar heller ikke hundene leke hardt og brutalt like før utstilling etc etc. Jeg passer på å bare gå på lengre turer slik at de får brukt muskler og sånt, men ikke slik at de blir stive og støle (vel - jeg har aldri opplevd at mine har virket støle etter trening, men likevel... ).

Dessverre synes jeg at jeg ser alt for mange hunder i ekstremt dårlig kondisjon i utstillingsringen, det gjelder både pelsstell og fysisk hold, og jeg blir stadig overrasket over hva dommerne presterer å sette opp. Willy er jo en hund som alltid har vært i knallbra fysisk form, men det er vel bare et par ganger en dommer har kommentert at han er bra muskulert og i god kondisjon på den måten. De andre bryr seg ikke nevneverdig ser det ut til (men jeg ser ingen grunn til å la være å trene hundene mine for det - JEG vil iallefall vise dem fram i best mulig form, så får dommeren take it or leave it :)).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder, hvorav den ene blir stilt mye og den andre er med som heiagjeng og muntrasjonsråd. Sistnevnte har en skjelettdiagnose som gjør at hun bør få mer fysisk trening enn den gjengse turkompis-shiba for ikke å ramle helt sammen og bli invalid, og da blir det jo naturlig nok til at utstillingsstjerna også får den samme treninga. De kjøres ganske hardt hele året, og jeg gjør ikke noe mer eller mindre i forkant av en utstilling, med unntak av at jeg forsøker å unngå skader pga altfor ville kamikazekrumspring.

Imouto har helt siden hun bikka 8 mnd fått kommentarer fra dommer (både i kritikk og som samtaleemne mellom dommer og elev og annet ringpersonale (!) ) at hun er i meget god form og er utrolig godt muskulert. Jeg elsker veltrente bikkjer, og liker at det i standarden til shiba tilogmed er nevnt at den skal være godt muskulert. I tillegg til at det ser veldig flott, funksjonelt og riktig ut, er det altså helt i tråd med standard, og ikke noe vi har blitt trukket for, heller motsatt.

I tillegg til den jevnlige treninga, klipper jeg tuppen på halen hennes, fordi hun har ekstremt lange, svarte hår der (tenk malepensel), noe som gjør at halen ser dobbeltkrølla ut, noe den ikke er. (For tett krølla hale er uønska og ufunksjonelt). Jeg vasker hele henne dersom det har gått lenge siden sist, men vanligvis holder det med å vaske beina og under magen. Jeg grer henne opp på fluff-områdene, sprayer kanskje over med litt vann for å understreke spillet i den veldig røde pelsen hennes, og så entrer jeg ringen med verdens vakreste. :wub:

For meg er en hund i topp utstillingskondisjon på sitt ypperste både helsemessig og estetisk.

Edit: Negler klippes hele tida uansett planer i helga, og de får samme mengde mat og kosttilskudd hele året.

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å holde mine hunder i god kondisjon hele året og gjør ikke noe til eller fra mht mat og mosjon før utstilling. Det eneste jeg faktisk passer på er å ikke gi hundene en form for trim/trening som kan trigge skader mer enn vanlig, dvs jeg drar ikke på en 2 mils sykkeltur med hunden i trekksele to dager før en utstilling, jeg lar heller ikke hundene leke hardt og brutalt like før utstilling etc etc. Jeg passer på å bare gå på lengre turer slik at de får brukt muskler og sånt, men ikke slik at de blir stive og støle (vel - jeg har aldri opplevd at mine har virket støle etter trening, men likevel... ). Dessverre synes jeg at jeg ser alt for mange hunder i ekstremt dårlig kondisjon i utstillingsringen, det gjelder både pelsstell og fysisk hold, og jeg blir stadig overrasket over hva dommerne presterer å sette opp. Willy er jo en hund som alltid har vært i knallbra fysisk form, men det er vel bare et par ganger en dommer har kommentert at han er bra muskulert og i god kondisjon på den måten. De andre bryr seg ikke nevneverdig ser det ut til (men jeg ser ingen grunn til å la være å trene hundene mine for det - JEG vil iallefall vise dem fram i best mulig form, så får dommeren take it or leave it :)).

Enig med du!

Men jeg förer yngste opp litt før utstillinger om det er i brukssesongen. Årsaken til det er at jeg holder henne helt på grensen til for slank da, dvs hun er i så hard muskelkondisjon da at hun minner meg om en løpsmynde enn om en AK ;)

Men jeg snakker ikke om dobbel porsjoner e.l. kanskje bare 1/4-1/3 mer i porsjonen enn normalt. Men nå snakker vi om en hund i hard muskelkondisjon og som tenderer til å se "for" tynn ut pga sin kroppsbyggning og muskelkondisjon. Må liksom bare fylle i hullene mellom ribbena litt.

Eldste som ikke brukes så hard lengre har ikke det behovet og föres jevnt over.

Ellers er det pelsstrell, kloklipping og tannskraping på programmet. Unngår sykkeltur siste to dagene før utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du mener med utstillingskondisjon? :)

Jeg trener jevnt MYE med hunden min hele tiden, han holdes slank og muskuløs hele tiden og jeg vasker han generellt med jevne mellomrom fordi jeg LIKER å ha en hund som ser bra ut og ser velstellt ut ;) Jeg trener MYE så hunden min er godt trent hele året gjennom...

Før utstilling vasker jeg han GRUNDIG. Det er vell det eneste jeg gjør med tanke på kondisjon :) Resten av hunden er slik jeg vil ha han, og slik har jeg han hele året!

Men i noen raser er vist utstillingskondisjon = FEIT! Det er igrunn ikke aktuellt for meg, jeg vil ikke ha en feit hund og jeg synes det blir feil. En dommer bør premiere hunder som er godt trent og i riktig hold :) Ikke småfeite dvaske hunder... ÆSJ!

Er så enig så enig!

En hund bør TREKKE en hund som er for tykk... Og en hund med godt med muskler bør få pluss i margen! Jeg selv har opplevd å få TREKK fordi hunden min er for godt trent (for mye muskler faktisk). Det er helt TÅPELIG?! Og jeg har sett hunder som nesten kan rulle rundt i ringen bli premiert uten et ord på kritikken angående fedme?! FLAUT er det, rett og slett...

Og her er det dommere og oppdrettere som må ta tak i dette! Flere oppdrettere har kjempetykke hunder nettopp pga utstilling?! Dommere premierer dem. :(

At en hund har for mye trent og blir trekt for det, ja det er feil.. Men i mine øyne er det nyanser på hva som er for mye muskler. En rase som er bygd for fart og utholdenhet, skal ikke ha bole-muskler. Man må se litt helhelt og på hvilken rase også..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere reagerer på at folk "feter" opp brukshundene sine før en utstilling. Tror ikke så mange som skriver det her mener at de gjør hundene sine feite, men mer slik som står i rasestandarden. Jeg feter selv opp min rottweiler før sesongen. Ikke for å gjøre han feit, men "firkantet", som det står i rasestandarden at de skal være. Min er en lett type og derfor med kurver. Det er det ikke så mange dommere som synes noe om.

MEN det er helt klart mye feite utstillingshunder. Det er noe vi ser på hver utstilling vi er på! Ikke bra...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere reagerer på at folk "feter" opp brukshundene sine før en utstilling. Tror ikke så mange som skriver det her mener at de gjør hundene sine feite, men mer slik som står i rasestandarden. Jeg feter selv opp min rottweiler før sesongen. Ikke for å gjøre han feit, men "firkantet", som det står i rasestandarden at de skal være. Min er en lett type og derfor med kurver. Det er det ikke så mange dommere som synes noe om.

MEN det er helt klart mye feite utstillingshunder. Det er noe vi ser på hver utstilling vi er på! Ikke bra...

Om ikke farlig overvektig, så iallefall for feit, ikke bare litt kraftig.. Vet av flere med rottis som stiller og deres erfaring er at det er en del feite hunder og det er også beskjeden flere av de har fått fra oppdretter. 2 stk av mine kompiser har rottis på for og begge de har fått beskjed av oppdretter og mer enn doble! forrasjonen i ca en mnd før utstillinga og fram til den er overstått. Dette er hunder som er helt passelig både med muskler og fett ellers i året. Egen erfaring er at det er langt mellom hver gang jeg møter en passelig rottis på tur, som regel er de halvfeite, og alt for feite til og representere en brukshund, iallefall i mine øyne. (uten at jeg drar alle under en kam her) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men "firkantet", som det står i rasestandarden at de skal være. Min er en lett type og derfor med kurver. Det er det ikke så mange dommere som synes noe om.

Kremt.. Det at en hund skal være firkantet betyr ikke uten lende/midje, men at hunden skal være kvadratisk. Dvs høyde skal være lik lengde.

Og så lenge folk feter opp sine hunder, med eller uten "feil" i kroppsformen, avler man også videre på disse feilene... GD skal være kvadratisk de også, men det er godtatt at tisper er er mer rektangulære, dvs noe lengre i ryggen, dette fordi det er så mange færre tisper som er korrekte enn hanner. Skulle man kun premiert og avlet på de med "kort nok" rygg hadde man avlet seg inn i en genetisk flaskehals. Hos rottisen burde dette ikke være et problem, da de har mangfoldig tusner fler individer å ta av.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pirke: En rottis skal ikke være kvadratisk, den er en lett rektangulær hund. Ellers er det , som mange her sier, altfor mange hunder i dårlig kondisjon som går høyt opp på utstillinger. Nedrøytete labradorer med tynn piskehale, tjukkaser som omtrent vagger rundt i ringen, hunder uten muskulatur - jeg river meg i håret av og til! Synes problemet er størst på de rasene som pr. definisjon skal være kraftig bygd.Mange dommere (ikke de nordiske) gir også beng i bevegelser, den hunden som kan stå penest, vinner liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pirke: En rottis skal ikke være kvadratisk, den er en lett rektangulær hund.

Okei, my bad! Men hvor skal den være firkantet hen da? Ellewr står det noe om opptrukket buk/innsving i lenden?

På Gd skal ikke buken være voldsomt opptrukket, men det står ingen steder at man ikke skal se midjen på de. Likevel påståes det at de skal se ut som et spisebord både ovenfra og fra siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rottweiler skal ikke ha opptrukket buklinje, bare lett oppsvingt, og den skal ikke være utfylt i flankene. "Firkantet" kan ha sammenheng med at noen tror at jo kortere overlinje, jo bedre. Men det er altså ikke korrekt, ut ifra standarden. Det samme ser vi på labradoren. I standarden står det "kort, sterk lend", men ingenting om at selve overlinjen skal være kort. Den er heller ikke en kvadratisk hund, selv om moteretningen ser ut til å gå den veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rottweiler skal ikke ha opptrukket buklinje, bare lett oppsvingt, og den skal ikke være utfylt i flankene.

Og dette tolker folk til å være feit... Det er sjeldent jeg ser en rottis på utstilling som ikke er utfylt, heller overfylt.. Ikke for det, de fleste GD hadde hatt godt av noen kg flesk i - og + i muskler ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en grunn til at jeg skrev "frikantet" i hermetein. De skal ikke være så store/tykke at de faktisk er en firkant! Alle som vil kan jo se hunden som er tegnet i rasebeskrivelsen. Den er jo verken feit eller ser ut som en firkant, men de skal ikke være "lette" hunder med mye former.

"Helhetsinntrykk: Middelsstor til stor, tettbygd, verken tung eller lett, ikke høybent eller luftig. Dens velbalanserte, tette og kraftige skikkelse vitner om stor kraft, smidighet og utholdenhet."

Overlinje: Rett, kraftig og stram.

Lend: Kort, kraftig og dypt.

Kryss: Bredt av middels lengde, lett rundet, verken rett eller sterkt avfallende.

Bryst: Rommelig, bredt og dypt (ca. 50% av skulderhøyden), med godt utviklet forbryst og godt velvede ribben.

Underlinje/buk: Ikke opptrukket buk.

Men selv om jeg sier jeg selv "feter" opp hunden min før en sesong, betyr det aldeles ikke at hunden min er feit eller at jeg er for feite hunder! Og de som variere på vekten på hunden som en jojo før og etter hver utstilling er jo heller ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

At en hund har for mye trent og blir trekt for det, ja det er feil.. Men i mine øyne er det nyanser på hva som er for mye muskler. En rase som er bygd for fart og utholdenhet, skal ikke ha bole-muskler. Man må se litt helhelt og på hvilken rase også..

Da er den ikke for mye trent, den er enten feil trent eller har gener som gjør at den bygger muskler på den måten.

Det var en grunn til at jeg skrev "frikantet" i hermetein. De skal ikke være så store/tykke at de faktisk er en firkant! Alle som vil kan jo se hunden som er tegnet i rasebeskrivelsen. Den er jo verken feit eller ser ut som en firkant, men de skal ikke være "lette" hunder med mye former.

"Helhetsinntrykk: Middelsstor til stor, tettbygd, verken tung eller lett, ikke høybent eller luftig. Dens velbalanserte, tette og kraftige skikkelse vitner om stor kraft, smidighet og utholdenhet."

Overlinje: Rett, kraftig og stram.

Lend: Kort, kraftig og dypt.

Kryss: Bredt av middels lengde, lett rundet, verken rett eller sterkt avfallende.

Bryst: Rommelig, bredt og dypt (ca. 50% av skulderhøyden), med godt utviklet forbryst og godt velvede ribben.

Underlinje/buk: Ikke opptrukket buk.

Men selv om jeg sier jeg selv "feter" opp hunden min før en sesong, betyr det aldeles ikke at hunden min er feit eller at jeg er for feite hunder! Og de som variere på vekten på hunden som en jojo før og etter hver utstilling er jo heller ikke bra.

Hvor i den standarsen står det at hunden skal være feit? Eller fylles ut med flesk? Ja, de skal være kraftig bygd, som i kraftig beinbygning. Tegningen i rasebeskrivelsen er ikke feit nei, men det er ikke sånn de fleste rottiser stilles på utstilling i dag... En bra bygd hund som har en beinmasse som tilsvarer det standarden spør etter er ikke en lett hund. Om ikke dommerne klarer å se forskjell på det syns jeg ikke de har noen funksjon som dommere.

Stor kraft, smidighet og utholdenhet... hvordan stemmer det over ens med å holde hundene feite for å "fylle dem ut"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke noe med fysisk trening eller maten, det er likt som vanlig.

(Men ville ikke slanket en normalvektig hund rett før utstilling da jeg også tenker at dommerne liker dem i bedre hold enn de er?)

Med Ellie er det jo en del pelsstell, og det blir finest om jeg tar ca en , to uker før så klippekanter og slikt vokser seg litt jevnere.

Balrog stusser jeg haletippen på dagen før eller noe og et bad. Har dessverre ikke føner, noe jeg ønsker meg.

Ellie trener jeg mye håndtering med i forkant for å få henne tryggere i situasjonen.

Balrog pleier å få sånn to runder med løping og en oppstilling uken før, men så gir jeg meg og trener LP istedet.

Men egentlig vil jeg trene han bedre, slik at han er vant til at jeg kan flytte på bena hans og at han kan løpe foran i linen. For jeg vil egentlig vise han fra hans beste side, noe jeg ikke føler jeg har fått til hittil.

Treningen blir liksom alltid utsatt også plutselig er utstillingsdagen der.

Hehe det her kan jeg kjenne igjen. Tiden har det med å løpe fra meg også, og plutselig er det kvelden før :P (Men det utgjør ikke så stor forskjell hos oss tror jeg)

Tindra(sheltie) bades dagen før og klippes som regel noen dager før av noen andre(jeg kan forsatt ikke klippe ører :icon_redface: )

Arla(lundehund): bades kun på det hvite hvis hun er veldig møkkete eller er det ikke noe mer jeg gjør med henne før utstilling.

Mine får samme mat mengde og trim som ellers i året..

Men det forstår jeg, ører er vanskelig! *fnis*

Krever litt trening, og det innebærer at hunden kan ha en litt merkelig øreklipp utenom sessongen en periode :ahappy:

På min rase syns jeg dommerne stort sett er ganske flinke til å plukke bort de som er for feite. Kooikere har lett for å bli tjukke, og det er veldig fint at de får dette kommentert. MEN det er også sånn på kooikern, som hos mange andre, at "utstillingskondisjon" nok er litt "tyngre" enn "brukskondisjon". Jeg liker å holde Linux relativt slank, og det har vært enkelte tilfeller hvor jeg en stund før utstilling har tenkt at "nå er han vel kanskje litt vel slank", som i at jeg syns han er både tynn og har litt for lite muskler (dårlig jobb fra min side med andre ord). Da er isåfall det jeg gjør å trene mer, og fore mer i forhold til mengde trening. For det er muskler jeg vil ha. Men dette er sånt jeg likegodt kan komme på uten at det er utstilling som er målet. Rasen er også ment å se sporty ut, og skal "stilles utrimmet" som det står i standarden. Jeg mener de skal se velstelte og ordenlige ut, og bli presentert på en ordenlig måte, men man skal også se at det er en hund som skal brukes, noe som betyr ikke tjukk, men med musker og god pels. Blant annet.

Målet er at han skal være i god form, med god pels og godt med muskler hele året, og at det eneste jeg trenger å gjøre før utstilling er å dusje det hvite (han er håpløs å bade sånn hele bikkja, ser ut som en lapphund i en tornado etterpå), børste (det gjøres jevnlig ellers også) og klippe litt "ville" hår på potene. Også trener vi litt ekstra handling sånn før utstilling, bare for å komme inn i den modusen igjen. Han får bra fõr, fiskeolje og masse trening hele året, så jeg tror ikke jeg kan huske at jeg har måttet gå inn for noen store tiltak før utstilling, men jeg vet at jeg i begynnelsen fikk formet litt "treningsmetodene" våre av de første kritikkene. Han fikk blant annet kritikk for "løs front" og så fikk vi noen tips for gode treningsmetoder for å trene fronten. Noe som nå naturlig inngår i våre normale turer, selv om det nok var mer en "unghundting" enn et problem hos han.

Det er litt festlig å tenke på hvor forskjellig pels de kan ha. Og jeg må flire litt av bildet jeg får av Linux som lapphund i en tornado :lol: Marvin kan se ut som en bomullsdott akkurat i det jeg har blåst magen hans, men så går all volumet ut og pelsen legger seg relativt glatt langs siden. Så hund så eier :innocent:

Det er de "ville" hårene på potene jeg også prøver å ha litt kontroll på uten at det blir for mye.

Den utstillingskondisjonen Marvin har er et resultat av den livsstilen vi har året rundt uansett, så jeg gjør egentlig ikke så mye bare rett før annet enn vask, klipp, tannrens og den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...