Gå til innhold
Hundesonen.no

Olyckliga lydiga hundar


Jonathan Malm
 Share

Recommended Posts

Poenget med og gå tur om hunden ikke får gjøre som den vill, er jo fortsatt og gå tur.. Den får strekke på føttene, den slipper og ligge hjemme og såve, og den får kanskje noen nye inntrykk. Har man en hyper hund så har den kanskje til og med godt av og roe ned nepa litt. Det har iallefall min innimellom. Har selvfølgelig ingen gode argumenter for at alle turer skal fåregå slik, men samtidig så tror jeg det finnes hunder som har det værre enn en hund som alltid må gå fint på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes ikke artikkelen er helt på jordet... Jeg vet faktisk om folk som går med hunden i kort kort bånd hele turen og ikke lar de snuse eller oppføre seg som hunder. De skal gå ved førers side hele

Jeg er kjempestreng med hundene mine når vi går på den måten. De SKAL gå pent rett ved siden av meg, de skal overhode ikke dra i båndet, de skal ikke stoppe opp og snuse noe sted og de skal ikke reage

Ja, det er et kjempeproblem at hunder er overdrevet lydige... :rolleyes2:

Poenget med og gå tur om hunden ikke får gjøre som den vill, er jo fortsatt og gå tur.. Den får strekke på føttene, den slipper og ligge hjemme og såve, og den får kanskje noen nye inntrykk. Har man en hyper hund så har den kanskje til og med godt av og roe ned nepa litt. Det har iallefall min innimellom. Har selvfølgelig ingen gode argumenter for at alle turer skal fåregå slik, men samtidig så tror jeg det finnes hunder som har det værre enn en hund som alltid må gå fint på tur.

poängen skiftar vem du frågar. Aldrig haft problem med en hund, den dagen ja inte klarar av att hanskas med en hund på promenad så slutar ja ha hundar, för uppenbarligen gör ja något fel då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart på jakthunder, ofte settere når jeg leser denne artikkelen, jeg. Det er faktisk ikke sjelden jeg ser settere i kjettingstrup på "tur" helt inntil eiers fot. Ikke får de snuse, ikke får de bevege seg ordentlig og de ser jammen ikke spesielt lykkelige ut heller. Og jeg synes det er noe av det tristeste jeg ser. En hund kan gå pent i bånd, men allikevel ha det bra. Men en hund som ikke kan være utenfor døra uten å få kjettingstrupen strammet hardt rundt halsen hver 5. meter... Vel, JEG synes ikke det ser spesielt hyggelig ut. Så jeg synes heller ikke artikkelen er held på jordet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh please :rolleyes2: Jeg veit ikke hvor jeg skal begynne hen engang, så ****** teit syns jeg den artikkelen var.

For å ta det først. Det er **** ikke lett å være hundeeier, for man skal ha kontroll på bikkja si og ikke la den hilse på alt og alle, men den skal allikevel få lov til hilse og være litt hund. Ja, riktig.

For det andre, hva man ser av en hund på en liten snutt av en tur, er ikke nødvendigvis sånn turen i det store og hele foregår. Når jeg f.eks går langs veien, så foretrekker jeg - både for bikkjene og andres sikkerhets skyld - at de holder seg i nærheten av meg. Da kommer de seg ikke ut i veien, de får ikke felt en dust som sykler for nære med båndet sitt, ingen blir hoppet på og ingen kjøter får seg en smekk over nesa fordi at tispeskinna mine er tispete. Jeg har ca 250 meter å gå langs vei før vi kommer på jordet jeg pleier å slippe de på, da får de "være hund og snuse rundt".

For det tredje. At ei bikkje SER banka ut, betyr ikke at den ER banka. Vi har f.eks noe man kaller "dukkere", altså sånne som dukker for sikkerhets skyld, stort sett fordi bikkja er såpass usikker mentalt at den tar alt som et potensiell ubehag. Du har også hunder som knyter seg når de blir spente, tervefaenskapet for eksempel, kryper sammen og ser skambanka ut når hun konsentrerer seg om å ikke være idiotbikkje.

For det fjerde, bikkjer er mentalt ikke kapable til å bestemme hva som er best for dem og ikke, så at vi går tur med dem for deres skyld, betyr ikke at man skal legge opp turen etter hvordan DE syns den bør foregå. I såfall så har jeg en kjøter som syns det er helt naturlig å gå midt i veien, og hun blir like overraska over at jeg drar henne inn til kanten igjen HVER gang, selv om det er 7.ende gangen på DEN turen. Hun er forøvrig ikke spesielt lydig av seg, for da hadde hun holdt seg i renna som hun fikk beskjed om.

Nevnte jeg at jeg syns artikkelen er teit?

Jeg er veldig glad jeg ikke er noen av hundene dine...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad jeg ikke er noen av hundene dine...

Hallo? Fordi voffsene ikke vimser i kjørefeltet og må gå fint de stakkar metrene til de får løpe løs? JEG skulle ønske jeg fikk til det med min (er vel egentlig bare latskap som stopper meg, men..). Les nå det som står der før du kommenterer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med og gå tur om hunden ikke får gjøre som den vill, er jo fortsatt og gå tur.. Den får strekke på føttene, den slipper og ligge hjemme og såve, og den får kanskje noen nye inntrykk. Har man en hyper hund så har den kanskje til og med godt av og roe ned nepa litt. Det har iallefall min innimellom. Har selvfølgelig ingen gode argumenter for at alle turer skal fåregå slik, men samtidig så tror jeg det finnes hunder som har det værre enn en hund som alltid må gå fint på tur.

Det er da en radikal forskjell på å la hunden gjøre akkurat som den vil og det å ha den i fot hele turen? Hva med en mellomting? Og de aller fleste hunder vil vel roe seg mer ned av å få lov til å lese avisen litt osv enn å måtte gå i stram fot over lengre tid?

Nei, jeg tror ikke hunden får noe utbytte av det - hverken fysisk eller psykisk - man kan like gjerne kjøpe en tredemølle eller longrere hunden i skritt i stua liksom. Selvfølgelig er det alltid noen som har det verre, men jeg synes faktisk at hunder som aldri får lov til å være hunder har det verre enn de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da en radikal forskjell på å la hunden gjøre akkurat som den vil og det å ha den i fot hele turen? Hva med en mellomting? Og de aller fleste hunder vil vel roe seg mer ned av å få lov til å lese avisen litt osv enn å måtte gå i stram fot over lengre tid?

Nei, jeg tror ikke hunden får noe utbytte av det - hverken fysisk eller psykisk - man kan like gjerne kjøpe en tredemølle eller longrere hunden i skritt i stua liksom. Selvfølgelig er det alltid noen som har det verre, men jeg synes faktisk at hunder som aldri får lov til å være hunder har det verre enn de aller fleste.

Jeg sa ikke noe om at det ikke var en forskjell der, jeg svarte kun på spm om hva som er vitsen med og gå tur med hund som går fot.. Jeg har heller ikke nevnt stram fot, kun fot avslappet i bånd som er langt nok til at det henger og ikke strammer, det er iallefall slik det fåregår her, når vi går pent. Og hva vet du om disse hundene utenom turen? Det var det jeg mente med at det er sikkert noen som har det værre, altså disse hundene kan jo ha et finfint liv utenom den turen du ser.

Og for og snu litt på flisa, vis man er flink til og gi hunden det den trenger i flere settinger så føler man kanskje ikke at hunden må få frie tøyler på turen for og få dekt behov den ikke får dekt ellers...

Poenget mitt er vell at det som regel er flere sider av en sak, og foruten det så mener jeg selvsagt aldrig at det er greit og gå med 5cm bånd som er konstant stramt og en helstrup rundt hundens hals..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke noe om at det ikke var en forskjell der, jeg svarte kun på spm om hva som er vitsen med og gå tur med hund som går fot.. Jeg har heller ikke nevnt stram fot, kun fot avslappet i bånd som er langt nok til at det henger og ikke strammer, det er iallefall slik det fåregår her, når vi går pent.

Og for og snu litt på flisa, vis man er flink til og gi hunden det den trenger i flere settinger så føler man kanskje ikke at hunden må få frie tøyler på turen for og få dekt behov den ikke får dekt ellers...

Poenget mitt er vell at det som regel er flere sider av en sak, og foruten det så mener jeg selvsagt aldrig at det er greit og gå med 5cm bånd som er konstant stramt og en helstrup rundt hundens hals..

Men poenget mitt er at selv en hund som brukes mye har behov for fri. Kanskje aller mest faktisk.

Det hjelper ikke om man trener jakt, bruks, gjeting whatever 7 dager i uka hvis hunden aldri får anledning til å bare være hund.

Jeg kjenner en førerhund, og der er eier svært nøye på at hunden skal få minst en tur daglig hvor den får snuse rundt som hunder flest for å få dekket det behovet.

Selvfølgelig finnes det hunder som ikke er opptatt av noen ting og bare tusler i hælene på eieren sin uten å ha behov for å sjekke ut en tisseflekk her og en pinne der, men jeg mistenker at de fleste av de hundene ikke har blitt sånn av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget mitt er at selv en hund som brukes mye har behov for fri. Kanskje aller mest faktisk.

Det hjelper ikke om man trener jakt, bruks, gjeting whatever 7 dager i uka hvis hunden aldri får anledning til å bare være hund.

Jeg kjenner en førerhund, og der er eier svært nøye på at hunden skal få minst en tur daglig hvor den får snuse rundt som hunder flest for å få dekket det behovet.

Selvfølgelig finnes det hunder som ikke er opptatt av noen ting og bare tusler i hælene på eieren sin uten å ha behov for å sjekke ut en tisseflekk her og en pinne der, men jeg mistenker at de fleste av de hundene ikke har blitt sånn av seg selv...

Og da viser jeg tilbake til poenget mitt om hva vet vi? Har vi noen rett til og dømme noen på et lite glimt av et liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da viser jeg tilbake til poenget mitt om hva vet vi? Har vi noen rett til og dømme noen på et lite glimt av et liv?

Vel som sagt: jeg VET om minst tre, og jeg har berettiget grunn til mistanke om langt flere.

At det finnes hunder som har det sånn er egentlig ikke oppe til diskusjon hos meg en gang, selv om dere ikke VET 100% sikkert om noen.. Jeg personlig vet ikke om noen som slår barna sine, men jeg tar andres ord på at det faktisk finnes sånne folk liksom. Det er måte på hvor skylapper man skal ha...

Helt ærlig tror jeg det er mer utbredt hos vanlige hundeiere som ikke har lært bikkja annet enn å gå fot på tur og tror at det er nøkkelen til å vise at man har et vellykket hundehold. Og folk som har sett litt vel mye på C.Milan. Tror aldri jeg har sett han gå tur med en hund på en normal måte hvor hunden får snuse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spør hvorfor man får tur når hundene må gå ved siden av deg, jo for min del gjør jeg det for at hundene skal ha variasjon i hverdagen. Jeg kunne sikkert droppet turene og latt de ligge inne, eller hatt de litt i hagen. Jeg tror ikke hundene får så veldig mye ut av disse båndturene, men jeg ser alikevel på dem at de vil være med på dem, det hadde vært kjedelig ellers. Så har de jo disse fristundene sine noen dager i uken hvor de er helt frie, og noen dager er det mosjonering (jogging, trekk, etc) Alternativet hadde vært å latt hundene være inne alt uten disse aktivitetene, men jeg syns ikke noe om det.

Det er ganske mange her i området som kun lufter hundene sine et par ganger i uken og ellers står de i luftegård. jeg vil påstå jeg gir hundene mine mye mer enn det siden jeg går tur med dem 2 ganger hver dag. ( mine får lukte litt, men jeg stopper ikke overalt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempestreng med hundene mine når vi går på den måten. De SKAL gå pent rett ved siden av meg, de skal overhode ikke dra i båndet, de skal ikke stoppe opp og snuse noe sted og de skal ikke reagere verken på folk eller andre hunder. Det er fordi jeg vil ha fullt kontroll med alle tre hundene i bånd, uten at de surrer seg rundt hverandre osv. Derimot er det sjeldent vi går mer enn 500-1000 meter i bånd, før de blir sluppet og når de er løs har vi to regler, de skal holde seg så jeg ser dem, og de skal ikke bort til dyr/mennesker.

Kall meg gjerne streng, men jeg tviler veldig sterkt på at hundene mine er ulykkelige. Men kontroll, det vil jeg ha.

(Og jeg er altfor energisk for å ha tålmodighet på å vente på en hund som snuser i bånd.)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spør hvorfor man får tur når hundene må gå ved siden av deg, jo for min del gjør jeg det for at hundene skal ha variasjon i hverdagen. Jeg kunne sikkert droppet turene og latt de ligge inne, eller hatt de litt i hagen. Jeg tror ikke hundene får så veldig mye ut av disse båndturene, men jeg ser alikevel på dem at de vil være med på dem, det hadde vært kjedelig ellers. Så har de jo disse fristundene sine noen dager i uken hvor de er helt frie, og noen dager er det mosjonering (jogging, trekk, etc) Alternativet hadde vært å latt hundene være inne alt uten disse aktivitetene, men jeg syns ikke noe om det.

Det er ganske mange her i området som kun lufter hundene sine et par ganger i uken og ellers står de i luftegård. jeg vil påstå jeg gir hundene mine mye mer enn det siden jeg går tur med dem 2 ganger hver dag. ( mine får lukte litt, men jeg stopper ikke overalt)

Jeg stopper heller ikke overalt, jeg har også hundene mine i bånd og fortrinnsvis ved min side. Når jeg gikk med Loke, Jonas og barnevogn midtvinters var det ikke mye slingsringsmon for hundene for å si det sånn. Men de fikk fortsatt snuse her og der når jeg følte det passet, de måtte ikke gå stram fot ved min side hele tiden. Det er ikke vanlige båndturer med en hund som går pent i bånd man vil til livs. Men hunder som faktisk går lineføring en hel tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel som sagt: jeg VET om minst tre, og jeg har berettiget grunn til mistanke om langt flere.

At det finnes hunder som har det sånn er egentlig ikke oppe til diskusjon hos meg en gang, selv om dere ikke VET 100% sikkert om noen.. Jeg personlig vet ikke om noen som slår barna sine, men jeg tar andres ord på at det faktisk finnes sånne folk liksom. Det er måte på hvor skylapper man skal ha...

Helt ærlig tror jeg det er mer utbredt hos vanlige hundeiere som ikke har lært bikkja annet enn å gå fot på tur og tror at det er nøkkelen til å vise at man har et vellykket hundehold. Og folk som har sett litt vel mye på C.Milan. Tror aldri jeg har sett han gå tur med en hund på en normal måte hvor hunden får snuse..

Altså, jeg tviler ikke på at det finnes hunder som alltid har det sånn eller at det finnes hunder som aldrig får tur. Det er mange rare hundeeiere der ute.. Men jeg tror uansett ikke det er noe utbredt PROBLEM, som mange av hundene her i landet sliter med. Og jeg dømmer iallefall ikke alle jeg ser med hunden v fot, for jeg vet da virkelig ikke om de er på tur til jordet, om de bare skal passere noe, eller om de går slik 7 dager i uka.. Uansett så er min mening at det finnes mye værre enn og gå pent på tur så lenge man gir hunden et godt hundeliv ellers, selv om jeg personlig lar hundene mine både snuse og løpe fri(bare ikke alltid, hver gang!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne: Ro ned litt da! For all del, jeg har ikke sagt at bikkjer som SER banka ut ER det. Men ofte, ihvertfall for min del, så klarer jeg å skille mellom hunder som blir oppdratt på den og den måten. Men det er meg. Som den gangen vi hadde besøk av en mann som skulle ha foredrag om oppdragelse av fuglehunder på besøk. Han hadde en pointer. Og han innrømte selv at det var viktig å være konsekvent og streng for å få bikkja til å høre. Gjerne ta bikkja hvis den ikke gjorde det. Pointern som han hadde med som eksempel var tydelig kuet. Hun smisket og smisket med eiern for å unngå hva som helst.

Mulig det er bare jeg som legger merke til sånt, men noen ganger er det faktisk fakta. Idag har vi møtt på mange hunder på tur, som passerer uten problemer. Ingen av disse har sett "ulykkelige" ut og har passert lykkelig forbi uten problemer. Jeg ser den med at hunder kan se kuet ut uten å faktisk være det og jeg har flere ganger tatt meg selv i å dømme enkelte hundehold basert på hunders kroppspråk når vi møter de på tur, hvis de da er under "lydighet fra eiern". Men jeg prøver å lavære å gjøre det fordi det ikke går an å vite noe om hundeholdet basert på det lille vi ser på tur.

Og jeg sier ikke at jeg ser alt, bare så det er sagt.

Du ser om bikkja blir banka eller ikke, men du tar deg selv i å dømme enkelte hundehold basert på hunders kroppsspråk når dere møter de på tur, og prøver å la være å gjøre det fordi det ikke går an å vite noe om hundeholdet basert på det lille vi ser på tur?

Var ikke det akkurat det jeg sa, forresten? At man ikke kan dømme et hundehold ut fra hva man ser i det man passerer noen på tur?

Jeg tenker umiddelbart på jakthunder, ofte settere når jeg leser denne artikkelen, jeg. Det er faktisk ikke sjelden jeg ser settere i kjettingstrup på "tur" helt inntil eiers fot. Ikke får de snuse, ikke får de bevege seg ordentlig og de ser jammen ikke spesielt lykkelige ut heller. Og jeg synes det er noe av det tristeste jeg ser. En hund kan gå pent i bånd, men allikevel ha det bra. Men en hund som ikke kan være utenfor døra uten å få kjettingstrupen strammet hardt rundt halsen hver 5. meter... Vel, JEG synes ikke det ser spesielt hyggelig ut. Så jeg synes heller ikke artikkelen er held på jordet.

Hvis de går tur i stramt kjettingstrup, så er det vel neppe snakk om ulykkelig LYDIGE hunder?

Jeg er veldig glad jeg ikke er noen av hundene dine...

Det er jeg og :)

Jeg lurer på hvor i all verden dere ser alle disse kuede hundene som strupes konstant? Er jeg som er utrolig lite observant?

Du og jeg, sannsynligvis. Eller så er de bare greiere med bikkjene sine her jeg bor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir glad når jeg møter sånne hunder, jeg. Det er ikke ofte. Men når du går med tre selv, er det veldig fint at andre passerer på en hensynsfull måte. Det er svært få av dem. Jeg regner heller ikke med at de går fôt før og etter passering. Men ser en hund kua ut, så lurer man jo litt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så lydige hunder har jeg ikke, at de går fot en hel tur :P Den ene trekker vel nesten hele tiden, og den andre går pent i slakt bånd. Mitt kriterie er at de skal gå greit uten å trekke for mye, innenfor båndets rekkevidde. At en hund kommanderes fot hele turen, tja det er vel nesten det samme, kanskje litt strengere enn oss som lar de snuse litt. Men så lenge de får fritid de også, og har varierte aktiviteter tror jeg ikke en tur med fot kommano gjør noe. Jeg skulle ønske jeg hadde så lydige hunder at de kunne gå fri ved fot en hel tur. Da tenker jeg på områder hvor hundene må være under kontroll, feks ved en vei eller i et boligfelt. Å gå FOT i skogen på skogsturene, ja det må være kjipt :P La hundene få kose seg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hundene bare i bånd på boligfeltet (og ikke alltid der heller, eller hva..?), resten av turen får de lov til å løpe løs. Fungerer som en drøm, og hundene kan ikke være mer lykkelige enn når de er på tur.

Fordrer dog god innkalling (takk til tjukken :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo den evige unnskyldningen til alle de med uoppdragne hunder. "Han/hun er jo bare GLAD". Øh, nei, han er stresset og klarer ikke å passere andre hunder uten å blir stresset... Å hilse på alt og alle, gå med høy hale og vimse og dra i halsbåndet/selen er ikke det samme som å være glad.

Men det er viktig at hund får lov til å være hund, rase rundt, omgås andre hunder og leke. Men selv om en hund går avslappet med halen dinglende akkurat ved passeringer eller små tusleturer i bånd, betyr ikke det at hunden ikke har noen frihet. Mine hunder skal gå pent i bånd, men det gjelder når de har på halsbånd, som jeg bruker f.eks på tog, i byen, på stevner o.l. På tur går de fritt eller med sele og kan gjøre om trent hva de vil. J

Detter er helt klart en artikkel skrevet av en som ikke vet noe om hva det innebærer å trene hund.

Oh please :rolleyes2:

*enig*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså- det er en mellomting mellom det der og det å ha uopdragne hunder...

Det er på sin plass at man også retter søkelyset på det hundeholdet der hund nesten aldri får være hund. å gå pent 500 meter, eller treningsøkter, er IKKE det det siktes til her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...