Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor blir bildene mine så fryktelig dårlige?


trulte
 Share

Recommended Posts

Prvøvde meg på en liten photoshoot med venninna mi og babyen hennes idag, men ble skikkelig misfornyd med resultatet.Så greit ut helt til jeg fikk de på pc-en å så de der... Klarer ikke finne ut hvorfor bildene mine blir så himla dårlige...uskarpe skitbilder, rett og slett!

HVA gjør jeg feil? Har jeg for lite lys (syns de første vi tok er litt bedre enn de siste, og da var lyset litt bedre), feil fokus, feile innstillinger, eller hva?

Noen som gidder å se på bildene og gi meg noen tips? Er jo såå mange flinke folk her inne.

Link her:

http://s155.photobucket.com/albums/s281/brutusumulius/Photoshoot%20Marie/

Passord: heidimarie

Tusen takk om noen gidder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil hvitbalanse, for lang lukkertid og feil belysning.

Hadde vært greit å visst hvilke innstilinger du har brukt, evt. hva slags kamera. Hvis jeg skal prøve å tippe, så har du fotografert i "lampelys", det kan se ut som om du har tre forskjellige lamper for å lyse opp motivet? Høyreklikk på bildefilene og klikk på "egenskaper" så finner du informasjon om innstillingene. Vi kan hjelpe deg derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro litt i spakene i Lightroom og fikk rettet bildet ditt litt. Nå vet jo ikke jeg hvordan det egentlig skulle være, men jeg fjernet vertfall en del av gulstikket, samt økte skarphet en smule.

Siden øynene på babyen er skarpe og fine, men ikke håret til damen, så er det nok ikke bevegelsesuskarphet, men blenderinstillingen og eller fokusmåten som problemet her.

bilde-1-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt og dy meg her, så jeg legger inn et par versjoner til. Den ene versjonen har jeg fjernet litt av rødstikket som jeg ser fantes i det første bildet jeg redigerte, og det andre bilde har jeg laget en effekt man enten hater eller elsker. Bare for morsomt egentlig.

bilde-1-3-1.jpg

bilde-1-4-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulte:

Hvis du sender meg alle orginalbildene (Bare last dem opp på Photobucket og send meg linken så laster jeg dem ned selv) så skal jeg endre dem for deg på null time :)

Fortell hvordan du vil ha dem, så det ikke blir missforståelser.

Men må ha høyoppløselige bilder og ikke de som ligger på Fotobucket nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, alle sammen! Setter pris på at dere gadd. Regna nesten med at mye av grunnen er for dårlig lys. Begrenset med dagslys her i nord og når babyen sover bort det beste lyset er det ikke lett :D Har ikke proft utstyr til å lyssette heller...

Det ser ut som om du har for dårlig lys, synes jeg. Iallefall litt feil lyssetting. Det er gjerne veldig vanskelig å få gode bilder inne, synes jeg.

Hva slags kamera bruker du?

Har et Nikon D40 med standarlinsa til (venter på en fastlinse 50mm 1, 4 som er bestilt)

Tror ekstern blitz ville gjort mye med bildekvaliteten :)

Jepp, det står på ønskelista til jul ;)

Feil hvitbalanse, for lang lukkertid og feil belysning.

Hadde vært greit å visst hvilke innstilinger du har brukt, evt. hva slags kamera. Hvis jeg skal prøve å tippe, så har du fotografert i "lampelys", det kan se ut som om du har tre forskjellige lamper for å lyse opp motivet? Høyreklikk på bildefilene og klikk på "egenskaper" så finner du informasjon om innstillingene. Vi kan hjelpe deg derfra.

Jeg brukte i hovedsak program P, men også litt på S (lukkerprioritet). Innstillingene står vel inne på photobucket også? Eller er det bare jeg som får det opp når jeg er innlogga?

Skrudde på alt av lys inne i stua + hadde en dagslyslampe på fullt og ett verkstedlys, men ser jo at det ikke ble nok til de innstillingene...mye av dagslyset forsvant jo også før vi var klare til å knipse...

Trulte:

Hvis du sender meg alle orginalbildene (Bare last dem opp på Photobucket og send meg linken så laster jeg dem ned selv) så skal jeg endre dem for deg på null time :)

Fortell hvordan du vil ha dem, så det ikke blir missforståelser.

Men må ha høyoppløselige bilder og ikke de som ligger på Fotobucket nå. :)

Tusen takk for de bildene du allerdede har fikset på. Dessverre har jeg stått alt for langt unna så mye av bildene er beskjært bort. Har de ikke større enn de som ligger på photobucket nå.

Vi prøvde oss på nytt idag (men "selvsagt" sov babyen bort mye av dagslyset idag også...). Klarte å huske på å gå nærmere iallefall. Skal laste opp de også nå straks. Fotograferte også i RAW (i tilegg til JPG) idag (ser jo folk "maser" om at det er best, men aner jo ikke va jeg kan gjøre med de så da er jeg jo like langt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dobbeltpost, men kan jeg bruke photoshop 7.0 til å "gjøre noe" med RAW-filene? Eller må jeg ha ett annet program? Hvilket anbefaler dere isåfall?

Må begynne å lære meg PS nå tenker jeg, selv om det virker veldig innviklet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lurt å ta i raw, selv om du ikke enda vet hva du skal gjøre med dem. Tar du bildet over alle bilder en dag, så har du det i raw (eller nef som nikon tar) til den dagen du vil behandle det og ha det stort i stuen. De fleste speilreflekser, om ikke alle, kan man sette til å skyte i jpg og raw samtidig. Jeg angrer på at jeg ikke tok i raw de første årene, jeg skjønte bare ikke hva som var greia med det.

Jeg synes viewNX 2 er et greit program, enkelt å stille inn å forbedre. Det er et program fra Nikon, og man kan forehåndsvise rawbildene der, hos meg fungerer ikke windows live gallery til det, det tar en evighet å få frem bildene. I viewNX tar det like kort tid som å vise jpeg :-)

Men du kan og bruke photoshop, der får du jo endel ting som viewnx ikke har (og vievnx har ting som ikke ps har), jeg har cs4, og måtte laste ned en plugin. Vet ikke hvordan det er med din versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke opp "egenskaper" på dine bilder i photobucket. Får bare opp en intetsigende dialogboks.

Det er jo noen brukendes bilder i de siste seksjonene. Men jeg synes enda at det virker som om lukkertiden er for lang på mange av dem. (Mulig de du har tatt i P-modus)? Babyen har også skygger fra etpar lyskilder, det ser du under haken på henne.

Smak og behag kanskje, men når det gjelder vinkel/perspektiv så synes jeg bilde 2 av serien på 76 er heldigst. (Var ikke det du spurte om, men jeg nevner det likevel).

Jeg har Elements 8 og kan behandle RAWfiler (eller kan og kan, fru blom, versjonen behersker filene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...