Gå til innhold
Hundesonen.no

Montis videotråd


soelvd
 Share

Recommended Posts

I dag har vi hatt en økt på fem minutter. Lot han herje litt i hagen først et par minutter, når han kom inn var han i fyr og flamme. Kanskje burde vi bli flinkere til å omfavne de øyeblikkene. Herjet, lekte, kastet godbiter rundt og han hoppa rundt, halen gikk i 120 og ting var superkult. Det varte riktignok bare knappe fem minutter - så neste gang stopper vi litt før. Kanskje kan vi komme inn i en litt annen modus når vi trener om vi fortsetter med å fange de små øyeblikkene :)

Ja, sånn burde du gjøre det. Husk å gi deg FØR hunden gir seg. Altså bør du gi deg mens han er i max intensitet og vil trene mer! 5 min er veldig lenge. 3-20 sekunder pr økt kan være mer enn nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Monti gjør så mange rare ting og vi er flinke til å fange det på kamera ofte. Så da får vi lage en videotråd. Dagens rare triks:

Valpen er fire måneder. Han skal lære at det er kjempegøy å trene. Hvordan skal du få inn fokus og fremdrift, hvis du lærer han at dette er drit kjedelig? Det er jo din entusiasme som smitter på ham o

I dag har vi hatt en økt på fem minutter. Lot han herje litt i hagen først et par minutter, når han kom inn var han i fyr og flamme. Kanskje burde vi bli flinkere til å omfavne de øyeblikkene. Herjet,

Ja, sånn burde du gjøre det. Husk å gi deg FØR hunden gir seg. Altså bør du gi deg mens han er i max intensitet og vil trene mer! 5 min er veldig lenge. 3-20 sekunder pr økt kan være mer enn nok :)

Altså, vi hadde pauser inne i de fem minuttene. Lekepauser. Men skal gi oss fortere neste gang, helt klart. Har sluppet han ut en tur igjen nå, så får vi se om vi får til en kort, kort økt igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine montien :wub: Flink er han da og! Aro er også litt treigesen inne, så jeg belønner bare med leker å tjo hei inne for å gire han opp, det funker ganske fint her iallefall :) Men Aro kan ingen kommandoer på ordet ennå :o Jeg må vise med hendene for at han skal forstå det, å han er ganske mye gamlere enn monti, så du skal være stoltesen :D:icon_clapping::banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang selve utgangsstillingen så ville jeg hatt mye fokus på at han skal gå dypere inn før han snur seg. Det er et veldig vanlig problem for de som har brukt kassemetoden at hundene svinger inn for tidlig, og det ofte fordi man har satt kassen litt for langt frem. (Jeg klarte også å gjøre det på starten, selv om jeg visste at jeg måtte passe på det...) Jeg ville plassert kassen så enden av den var på ca linje med helen din.

Men nå har du jo kommet forbi det stadiet, og da ville jeg kjørt en del øvelser som forsterker det at han skal løpe et stykke forbi deg før han snur. Det jeg gjorde en stund var å kaste en godbit bakover når hun var på vei mot meg for å sette seg inn. Når hun hadde spist godbiten og kom bakfra belønnet jeg henne om hun tilbød utgangsstilling. På denne måten fikk hun en forventning om å løpe forbi mitt venstre ben før hun satte seg inn, og hun fikk ikke mulighet til å snurre rundt for tidlig å rygge seg inn på plass. Om man videre bare er nøye på å kun belønne de dype og fine innsittene, så retter det seg fort.

Og han er virkelig fantastisk skjønn.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang selve utgangsstillingen så ville jeg hatt mye fokus på at han skal gå dypere inn før han snur seg. Det er et veldig vanlig problem for de som har brukt kassemetoden at hundene svinger inn for tidlig, og det ofte fordi man har satt kassen litt for langt frem. (Jeg klarte også å gjøre det på starten, selv om jeg visste at jeg måtte passe på det...) Jeg ville plassert kassen så enden av den var på ca linje med helen din.

Men nå har du jo kommet forbi det stadiet, og da ville jeg kjørt en del øvelser som forsterker det at han skal løpe et stykke forbi deg før han snur. Det jeg gjorde en stund var å kaste en godbit bakover når hun var på vei mot meg for å sette seg inn. Når hun hadde spist godbiten og kom bakfra belønnet jeg henne om hun tilbød utgangsstilling. På denne måten fikk hun en forventning om å løpe forbi mitt venstre ben før hun satte seg inn, og hun fikk ikke mulighet til å snurre rundt for tidlig å rygge seg inn på plass. Om man videre bare er nøye på å kun belønne de dype og fine innsittene, så retter det seg fort.

Og han er virkelig fantastisk skjønn.. :wub:

Helt enig der, når han snur for tidlig så blir han lett skeiv. Og kroppen skal jo enda bli både større og lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang selve utgangsstillingen så ville jeg hatt mye fokus på at han skal gå dypere inn før han snur seg. Det er et veldig vanlig problem for de som har brukt kassemetoden at hundene svinger inn for tidlig, og det ofte fordi man har satt kassen litt for langt frem. (Jeg klarte også å gjøre det på starten, selv om jeg visste at jeg måtte passe på det...) Jeg ville plassert kassen så enden av den var på ca linje med helen din.

Men nå har du jo kommet forbi det stadiet, og da ville jeg kjørt en del øvelser som forsterker det at han skal løpe et stykke forbi deg før han snur. Det jeg gjorde en stund var å kaste en godbit bakover når hun var på vei mot meg for å sette seg inn. Når hun hadde spist godbiten og kom bakfra belønnet jeg henne om hun tilbød utgangsstilling. På denne måten fikk hun en forventning om å løpe forbi mitt venstre ben før hun satte seg inn, og hun fikk ikke mulighet til å snurre rundt for tidlig å rygge seg inn på plass. Om man videre bare er nøye på å kun belønne de dype og fine innsittene, så retter det seg fort.

Og han er virkelig fantastisk skjønn.. :wub:

Tuusen takk for supre tips! Angående å tilby utgangsstilling så gjør han ikke annet for tiden :P Vi skulle gå slalom mellom hunder på valpekurset i dag, når vi stod som en av "slalompinnene" bare snurret og snurret han, enda vi egentlig skulle stå stille. Nesten umulig.. :D Og ja, han er litt søt.. :wub:

Helt enig der, når han snur for tidlig så blir han lett skeiv. Og kroppen skal jo enda bli både større og lengre :)

Hæ? Nei, han skal ikke bli større og lengre nå..

Kjempefint at du legger ut video!

Dere er jo kjempeflinke :D

Ble litt inspirert til å finpusse på Tyson sin "på plass" :)

Flere videoer mottas med takk og smil :D

Takk :D Vi prøver så godt vi kan i alle fall.. :icon_redface: Kan jo joine oss på torsdager 19.30 på yrkesskolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Han er virkelig flink! Er han ikke bare en liten bebi?

Det der første steget med kontakt misunner jeg deg, for det har vi virkelig slitt for - og har det fortsatt ikke 100 %. Kanskje bare 20. Sukk.

Han er 5 1/2 mnd. Når jeg ser på den forrige videoen så ser jeg at vi har lykkes med å jobbe med motivasjonen. Vi har nesten bare lekt og lekt og lekt og det lønner seg, halen går mye mer nå enn på den forrige filmen og han vil mer!

Så kjekt at du sier det, jeg brukte vel (nesten) hele lydighetskurset med Marthe på å trene det første halve steget med kontakt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :D Kritikk også, takk!

Og ja, han spriiinger fra meg på fvf. Han er straks såpass stabil i kontakten at vi skal begynne å jobbe venstrevendinger. :)

Kritikk til lille, flinke valpen? :P Om han løper fra deg kan du eventuelt holde han igjen med en finger i halsbåndet med høyrehånden og føre en godbit med venstrehånden, litt bakover, slik at han justerer bakparten. Begynn å gjøre det mens han sitter, fortsett etter hvert under marsjen også. Jobb ekstra med venstrevendingene, da vil han mest sannsynlig klare å konse på deg når dere marsjerer, fordi han vil være oppmerksom på at du "plutselig" tar en vendig. Kan være verdt å gjøre et forsøk, men jeg er ikke akkurat et råskinn på lp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikk til lille, flinke valpen? :P Om han løper fra deg kan du eventuelt holde han igjen med en finger i halsbåndet med høyrehånden og føre en godbit med venstrehånden, litt bakover, slik at han justerer bakparten. Begynn å gjøre det mens han sitter, fortsett etter hvert under marsjen også. Jobb ekstra med venstrevendingene, da vil han mest sannsynlig klare å konse på deg når dere marsjerer, fordi han vil være oppmerksom på at du "plutselig" tar en vendig. Kan være verdt å gjøre et forsøk, men jeg er ikke akkurat et råskinn på lp :P

Han er i alle fall IKKE liten.. :lol: Takk for innspill! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Supert! :) Han har kommet seg masse :D

Når du tar vendingene med han, så tren på at dere skal vende i lag :) Ikke at du gjør det først, og at han kommer etterpå.

Husk å være obs på kontakten også. Er han ikke der du vil ha han, så går du ikke fremover, heller et skritt tilbake :)

(Kort forklart, men jeg vet at Anette vet hva jeg mener *ler* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! :) Han har kommet seg masse :D

Når du tar vendingene med han, så tren på at dere skal vende i lag :) Ikke at du gjør det først, og at han kommer etterpå.

Husk å være obs på kontakten også. Er han ikke der du vil ha han, så går du ikke fremover, heller et skritt tilbake :)

(Kort forklart, men jeg vet at Anette vet hva jeg mener *ler* )

Jeg prøver å stoppe når han kikker vekk, men så prøver jeg å ikke stirre han i senk heller :lol: Har en tendens til å dytte han vekk fra meg ved å lene meg over han. *Mye å tenke på*

Takk for tips. Da har vi noe å øve på frem til kursing med deg ;)

Edit: og ja, jeg vet hva du mener :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig han er :D Veldig lik jaktgoldene til Martine, får mer og mer sansen for disse jaktvariantene kjenner jeg! Kunne aldri i verden tenkt meg en vanlig golden, men hadde tatt en Monty (er det det han heter?) eller en Kokos/Kenya anytime! Og Eine, selv om han er labbis da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig han er :D Veldig lik jaktgoldene til Martine, får mer og mer sansen for disse jaktvariantene kjenner jeg! Kunne aldri i verden tenkt meg en vanlig golden, men hadde tatt en Monty (er det det han heter?) eller en Kokos/Kenya anytime! Og Eine, selv om han er labbis da :lol:

:lol: Litt av et kompliment, hundene hennes er jo helt konge ;) Monti ja. :) Men ja, jeg liker denne versjonen av golden, men har ikke noe imot å ha en litt tyngre utgave, sånn som Monti (han er 30 kg, men lett i kroppen for det. Hundene til Martine er jo ganske mye lettere). Men jeg tenker nok allikvel at min neste hund blir en toller. Uten at jeg klarer sette helt fingeren på hvorfor!

Edit: det kan nok hende rasevalgtankene er fordi vi har jobba ganske hardt med Monti får å få han "dit". Med hun forrige kom motivasjon og arbeidsglede mye lettere. Men det er jo selvsagt individsbetinget også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips med tanke på dette med motivasjon og arbeidsglede. Du utviser ikke akkurat enorme mengder med det selv her på videoen, så da er det kanskje ikke rart om hunden detter ut innimellom? Du sier at dette er motivasjonstrening, men jeg ser en hund som til dels er usikker på hva du forventer av ham (derav kommer også lyd/piping), samt at han får masse kommandoer, prøver å gjøre rett, men får lite belønning/rettledning. Og når belønningen kommer, så er det en ball som suses avgårde og du er veldig passiv og tildels utydig og oppfører deg litt "usikker" på hva du forventer av hunden. :) Jeg synes Monti ser ut som en kjempekjekk hund som gjerne vil være til lags. :) Dere har definitivt mye bra på gang her. :D

Trener du mye alene, eller mest sammen med andre?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har f[tt veldig fin attitude nå! Men også en del frustrasjon (pip). Mitt tips: Prøv å hjelpe han slik at han f.eks setter seg korrekt på første forsøk. Bruk stemmen din som bekreftende på at han gjør riktig (rolig braaaa) og ta noen skikkelige lekeøkter innimellom. Jeg ville altså gjort ting litt roligere slik at han rekker å følge med og dermed ikke blir frustrert. Samtidig er det viktig å bygge opp motivasjon ved å ha noen heidundranes lekeøkter som belønning innimellom (jackpot-belønning!).

Jeg synes du jobber bra ift å få posisjonen lenger bak og få han til å holde kontakten (altså at du stopper opp når han ikke følger med). Man ser tydelig at han VIL fortsette, så det fungerer bra! Kanskje du en periode skal bevege deg enda saktere her og være supernøyd med posisjon og kontakt (det er lettere for han å klare det når alt går veldig sakte). På innsittet på innkalling snur han en anelse tidlig - dette er småprik altså! Men det du kan gjøre er å lære ham å ta ballen (gjerne en draleke med snor) bak ryggen din, slik som mot slutten av

filmen (ca 1.30 ut).
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips med tanke på dette med motivasjon og arbeidsglede. Du utviser ikke akkurat enorme mengder med det selv her på videoen, så da er det kanskje ikke rart om hunden detter ut innimellom? Du sier at dette er motivasjonstrening, men jeg ser en hund som til dels er usikker på hva du forventer av ham (derav kommer også lyd/piping), samt at han får masse kommandoer, prøver å gjøre rett, men får lite belønning/rettledning. Og når belønningen kommer, så er det en ball som suses avgårde og du er veldig passiv og tildels utydig og oppfører deg litt "usikker" på hva du forventer av hunden. :) Jeg synes Monti ser ut som en kjempekjekk hund som gjerne vil være til lags. :) Dere har definitivt mye bra på gang her. :D

Trener du mye alene, eller mest sammen med andre?

Edit: vi trener bare en dag i uka og da trener vi med andre. Men vi er nybegynnere hele gjengen :P

Vi har jobbet han veldig opp på den ballen før vi filmer (hadde dårlig batteri, så fikk bare filma akkurat øvelsen). Og ingenting gjør han ivrigere enn å få springe og hente den ballen - det er det beste som finnes ;) Derfor hiver jeg den bare. :)

Vi har jobba veldig mye med intensitet, lek og å bruke meg selv på trening de siste ukene/mnd og det gir tydelig resultater, for han jobber jo faktisk godt nå! Og synes det er gøy :)

Takk for gode tips (kommenterer det om lyd lenger ned).

Han har f[tt veldig fin attitude nå! Men også en del frustrasjon (pip). Mitt tips: Prøv å hjelpe han slik at han f.eks setter seg korrekt på første forsøk. Bruk stemmen din som bekreftende på at han gjør riktig (rolig braaaa) og ta noen skikkelige lekeøkter innimellom. Jeg ville altså gjort ting litt roligere slik at han rekker å følge med og dermed ikke blir frustrert. Samtidig er det viktig å bygge opp motivasjon ved å ha noen heidundranes lekeøkter som belønning innimellom (jackpot-belønning!).

Jeg synes du jobber bra ift å få posisjonen lenger bak og få han til å holde kontakten (altså at du stopper opp når han ikke følger med). Man ser tydelig at han VIL fortsette, så det fungerer bra! Kanskje du en periode skal bevege deg enda saktere her og være supernøyd med posisjon og kontakt (det er lettere for han å klare det når alt går veldig sakte). På innsittet på innkalling snur han en anelse tidlig - dette er småprik altså! Men det du kan gjøre er å lære ham å ta ballen (gjerne en draleke med snor) bak ryggen din, slik som mot slutten av

filmen (ca 1.30 ut).

Så var det det med lyden... Jeg er litt usikker på hvorfor han piper sånn. Men pipingen kommer kun når vi feks trener innsitten eller jeg går i sakte marsj. Kanskje krever jeg, ubevisst, bedre presisjon av han da - det blir vanskeligere og da piper han fordi han blir usikker? Jeg merker også at alderen spiller inn her, tålmodigheten er helt i bunn, det må skje noe hele tiden, aldri det samme og han faller ut med en gang han ikke mestrer det. Kanskje er det noe han vokser litt fra seg også når han blir tryggere?

Jeg tror du har rett ang det med å gå saktere men er samtidig redd motivasjonen hans daler litt da, det skjer for lite for han. Men vi må kanskje jobbe enda hardere med meg og jobbe med å gjøre fvf-en enda morsommere? Det har vi vært ganske bevisste på hittil men kan definitivt bli bedre. Jeg prøver også å gi han tilbakemeldinger, når han jobber med bakpartskontrollen i filmene der sier jeg hele tiden ifra om at "fin gutt, der var du!", men det høres ikke. Men når du nevner det kan jeg nok være enda klarere og tydeligere, gi mer av meg selv i fvf-en (jeg henger nok litt igjen fra klikkertreningsgreiene, der er det lite med sånn type feedback :lol:).

Innkallinga er jeg HELT enig i, han snur tidlig og kræsjer dessuten inn i meg. Vi la ned endel arbeid i det for en stund siden, da fikk han veldig fine innsitter. Men etterhvert som motivasjonen hans stiger nå så blir han jo igjen ivrigere også. Tidligere har vi brukt ball med snor, holdt hånden litt ut til siden for å hjelpe han til å komme helt ut til meg og snu seg der og ikke bompe inn i meg (for så å jobbe armen inn igjen gradvis). Men vi må kanskje begynne på nytt med litt nytt driv i han. Takk for video, utrolig nyttig!

Edit: forresten. Vi skal lære "stå"en inn på nytt. Men sånn uansett, når han står og jeg begynner å gå tilbake snur han jo hodet mot høyre fordi han vet jeg kommer der. Bør han stå og kikke rett frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...