Gå til innhold
Hundesonen.no

Refleks på katt


Poter
 Share

Recommended Posts

Jeg ser at den ene dyreklinikken her i byen anbefaler at man har refleks på utekattene sine. Da spesielt et halsbånd, med sikkerhetsutløser. Har dere refleks på utekattene deres? Jeg har ikke hatt det på vår katt i alle år, prøvde en periode å ha halsbånd på ham med bjelle og merketag på, men han smøyet seg ut av dem kjapt, så jeg så ikke vitsen med det. Jeg ser poenget med refleks da det kjøres på flere katter i mørket nå enn på sommerhalvåret, men samtidig er katten vår godt voksen og vant til å holde seg unna biler, så jeg vet ikke hvor nødvendig det er. Og hvor sikker er sikkerhetsutløseren på halsbåndene? Jeg er redd han skal sette seg fast og ikke komme løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ikke refleks på gamlekatten, han var smart nok til å holde seg unna biler.. jeg prøvde i en periode, men siden jeg ikke bor hjemme så hadde han det kun når jeg var der, så jeg gav opp etterhvert. Brukte sånn med klips, syntes den funket helt bra, og dess strammere det sitter, dess mindre sjanse for at det henger seg fast.

Selv så synes jeg at katter skal være inne om natten. Men litt kjipt i f.eks Tromsø hvor det er natt hele dagen i noen måneder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fujipusen kom hjem med halsbåndet med refleks og sikkerhetsutløser rundt magen hun, da ble det slutt på slikt. Så de andre jeg har har ikke noe form for halsbånd. Det er jo en risiko, en det er det uansett. Hadde jeg bodd helt oppi bilvei hadde jeg nok jobbet hardere med å finne noe jeg anså som trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Tromsø og mørketiden er rundt hjørnet, så kan ikke ha ham ute bare når det er lyst ;) Ikke for det, han er nesten bare inne på vinteren (selvvalgt), men akkurat nå før snyen kommer og det er mildt, er det veldig mørkt ute. Heldigvis bor vi ok til i forhold sterkt traffikert vei og han er flink til å holde seg unna. Men man vil jo det beste for disse pusekattene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattane har reflekshalsbånd, men bjella som følger med blir fjerna med ein gong og telefonnummer blir skreve direkte på halsbåndet. Før var dei fæle med å forsøple gatene med halsbånd, men no på sine eldre dagar har dei vist endeleg lært seg å la halsbånda bli værande på :P

Vi bur midt i sentrum og har kattar som ser ut til å ha lært seg trafikkreglane, så refleks er liksom viktig her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattane har reflekshalsbånd, men bjella som følger med blir fjerna med ein gong og telefonnummer blir skreve direkte på halsbåndet. Før var dei fæle med å forsøple gatene med halsbånd, men no på sine eldre dagar har dei vist endeleg lært seg å la halsbånda bli værande på :P

Vi bur midt i sentrum og har kattar som ser ut til å ha lært seg trafikkreglane, så refleks er liksom viktig her :)

Hvilken type reflekshalsbånd har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hadde festet på et lite blinklys om jeg hadde katt, spesielt kattunge som ferdes ute. Kan jo bare være flink til å alltid ta av halsbåndet innendørs og skru det av (slik at det ikke er i veien når katten skal spise), og alltid på med blinkebåndet når katten går ut, spesielt på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp nå i alle fall ikke refleksbånd med strikk hvis dere er redde for at det skal vikle seg rundt magen som det står over her at har skjedd før. Bruk halsbånd med feste/klype som spretter opp slik at halsbåndet faktisk detter av om katten skulle henge seg fast. De med strikk i detter ikke like lett av.

Hvis dere vil bruke med strikk, som fungerer veldig fint for de fleste, anbefaler jeg disse fra Bobby:

http://www.designfor...etag-1718p.html

Det er refleks over hele båndet også kan man skrive adresse og nummer inni halsbåndet. Disse selger vi masse av på dyrebutikken hos oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg malte halen til pus med refleksmaling samt klattet litt her og der. Pus vasket ikke halen sin så ofte så det hang på og funket som bare det. :)

:fish: Hahaha, katten vår hadde tenkt at vi var SÅ slemme om vi gjorde det med henne. Men så er hun sær og litt fin på det. Haha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...