Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppskrifter på julegodt


Quintinus
 Share

Recommended Posts

Tenkte vi kunne dra opp en oppskriftside for årets julegodt :)

Jeg tenker å lage hjemmelaget julegodt til hele familien i år, så litt inspirasjon hadde vært kjekt å få...

Noen som f.eks har en god oppskrift på hjemmelagde karameller - og masse annet deilig julegodt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ei eller to eggekviter oppi ei bolle. Bland i 5 - 10 dropar peppermynteekstrakt. Bland så ut med melis til deigen er relativt fast (obs, det går med MYKJE melis, det held ikkje med ei pakke),og evt ei lita klype tragant som konserveringsmiddel. Rull desse til små kular, på storleik med klinkekular. Trykk ei mokkabønne ned på kvar kule. La stå og tørke i ca. 5 dagar. Namnam :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbogodis - disse er supergode: Myke karameller

Denne har jeg testet ut, den var knallgod og skal lages i store posjoner til jul:

2 dl. kokosmelk

5 ss sukrinmelis

50g delfiafett

- Smeltes på middels varme i en kjele. Ta kjelen av plata

1 eggehvite

1 ts tragant

-Vispes sammen til en fast geleklump

Ha eggehviteklumpen oppi melkeblandingen og bruk stavmixer til å blande dette helt glatt. ( Her nytter det ikke med ei sleiv altså)

Bland i:

150g kokos masse, rør kraftig med ei sleiv.

Dekk en form (min var 15x20cm) med plastfolie, og bre røra utover.

Settes i fryser en times tid.

Smelt ca 150g mørk sjokolade ( jeg brukte sukkerfritt), sammen med 20-30 g delfiafett.

Kokosmassen deles så i biter, dyppes i smelta sjokolade (brukte to gafler)

Settes på papirkledd plate og avkjøles.

Oppbevares kaldt i en tett boks.

Kan fryses.

---

Peanøttsjokolade:

100 gram mørk sjokolade (jeg bruker sjokolade fra Sukkerfri)

150 gram peanøttsmør (finhakket peanøtter kan også brukes)

50 gram meierismør

2 ss fløte

Sjokolade smeltes, peanøttsmøret røres inn, så tilsetter man smør (smeltet) og fløte.

Hell blandingen i en kledd form, la stå i kjøleskapet til halvstiv, ta ut og del opp i ruter, sett tilbake og la bli stiv.

Denne kan man variere masse med. Har brukt kokos i den også, i tillegg til en dæsj rom. Snadder!

----

Ellers ligger det masse gode oppskrifter ute på Lavkarbo.no sine julemenysider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karameller:

3,5 dl sukker

1/2 ss vaniljesukker

2 ss melange

2 dl fløte

dersom du vil ha sjokoladesmak: 1/2 dl kakao

Bland alt i en gryte, kok opp og rør hele tiden med trevisp. Kok lenge, til massen blir tjukk. Kle en

langpanne med bakepapir, hell i røren, og la det stivne. Skjær opp i passe store biter :D Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet jo det, men sukkeret krystalliserer seg jo ikke når det kokes opp og smelter? Det har ihvertfall aldri jeg opplevd :)

Jeg trodde du lurte på hvorfor man brukte kremortartari når du spurte hvorfor. Så feil kan man visst ta :) Det står sukkertøy på wiki, men det var en gjenganger i oppskriftene jeg brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kransekakedeig som deles i biter og rulles til små pølser og så stekes i ovnen til de er sånn passe gyldne. Så smelter man kokesjokolade og dupper endene oppi før man legger til tørk.

Psykt godt og så enkelt at selv jeg både gidder og klarer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...