Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress?


Gina
 Share

Recommended Posts

Jeg har en Rottweiler tispe på 5 mnd og som jeg har nevnt her inne tidligere klarte hun aldri å roe seg ned inne med mindre jeg la henne i bur. Da fikk jeg tisp om å ta vekk alle lekene hennes inne og det hjalp faktisk en periode. Hun klarte fint å legge seg ned, slappe av og sove utenfor buret.

Nå i de to siste ukene syntes jeg hun bare blir værre og værre igjen. Hun klarer absolutt ikke å sove med mindre jeg legger henne i buret. Når hun blir lagt i bur kan hun sovne med en gang og det er ingen klaging. Personlig kunne jeg tenke meg å ta vekk buret snart og hadde håpet hun kunne klare å roe seg ned utenfor buret.

Hun har ingen leker som "forstyrrer". Hun går rundt og piper mye, legger seg ned noen sekunder for så å reise seg opp og gå litt rundt. Dette gjentar hun helt til jeg, desverre, må legge henne i buret så hun kan slappe av.

Jeg blir helt tussete av å se henne sånn og aner ikke hva jeg skal gjøre. Personlig syntes jeg ikke det er noe stor forskjell samme hvor sliten eller opplagt hun er.

Noen tips om hva jeg bør gjøre/ ikke gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å la døren stå åpen, men da går hun ut etter noen sekunder igjen. Hun kan kommandoen "gå på plass" men når hun legger seg, blir hun bare noen minutter, for så å legge seg på gulvet, ligge noen sekunder, finne en ny plass og ligge der noen sekunder for så å gjenta prosedyren gang på gang på gang...

Jeg har vurdert å rett og slett ta vekk buret, kjøpe en kurv eller noe som skal være "plassen" også må hun jo til slutt klare å slappe av et sted, men så blir jeg så usikker på om dette rett og slett gjør saken værre. :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan kommandoen "gå på plass" men når hun legger seg, blir hun bare noen minutter, for så å legge seg på gulvet, ligge noen sekunder, finne en ny plass og ligge der noen sekunder for så å gjenta prosedyren gang på gang på gang...

Med en gang hun reiser seg, så går du bort og følger hun tilbake til den samme plassen. Det er en tålmodighetsprøve, men det funker hvis du er konsekvent. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang hun reiser seg, så går du bort og følger hun tilbake til den samme plassen. Det er en tålmodighetsprøve, men det funker hvis du er konsekvent. :)

Da skal jeg stålsette meg, og begynne på ny frisk i morgen. :) Vi får teste ut dette, og se om det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg aldri med meg den forrige tråden og har strengt talt ikke så mye greie på rottweilere, men du kan jo fortelle litt om hverdagen til hunden? Kanskje det er noe som kan forklare eventuell stress?

Ellers slet vi endel med det samme på vår tispe, hun var i tillegg fryktaggressiv, noe som nok var noe av forklaringen. Uansett, hun roet seg kun i buret på den alderen (4-8 mnd, ca). Vel, vi putta henne i bur vi da. Når hun roet seg og sovnet med en gang, så hvorfor ikke. Hun fant heller ikke roen om vi hadde døra åpen, men lukket vi døren sovnet hun på få sekunder. Burbruk er veldig omdiskutert her, men i vårt tilfelle syntes vi det var bedre å legge henne i buret når hun stresset sånn at hun fikk roe ned og slapppe av. Etterhvert som hun ble eldre roet hun seg og vi fjernet buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å ha buret hennes fremme til hun klarer å roe seg ellers i leiligheten.

Hun har heldigvis aldri vist tegn til å være aggressiv på noen som helst måte, heller litt slitsomt glad i mennesker hehe

Hverdagen våres er litt forskjellig om dagen ettersom jeg jobber 60 % nå. De dagene jeg jobber står vi opp, bikkja luftes godt, hun får mat og jeg går i dusjen. Så Blir hun satt i bur og jeg drar på jobb. Hun ligger helt rolig når jeg drar, og når jeg kommer hjem igjen. Da lukker jeg opp buret, men hun kan fint ligge der litt til. HUn luftes godt i hagen, jeg spiser middag og slapper av litt før jeg tar henne med på en god tur. Så er det litt forskjellig hva som kan skje på kvelden, men hun er stort sett alltid med på det som skjer.

De dagene jeg har fri, er vi hjemme, går turer, jeg gjør kanskje litt husarbeid og ellers ikke så voldsomt mye utenom det normale.

På torsdager er vi på miljøtrening og hun er ganske sliten etter disse kveldene, men hun kan oppføre seg like "stresset" når vi kommer hjem.

Jeg vil påstå at jeg er en ganske rolig person og hjemme her er det kanskje tv`n som står på i bakgrunnen, men ellers er det lite bråk her.

Jeg kan ikke helt se at det er noe som skulle stresse henne, men det er jo mulig jeg "overser" noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder har bare et høyt stressnivå. Jeg synes ikke det høres ut som dere gjør noe feil. Jobb mye med videre rotrening. Jeg ville ikke godtatt at hunden kun roet seg i buret, for da tenker jeg at det kan bli vanskelig å bli trygg uten det senere.

Hvis du lærer hunden at "gå å legg seg" betyr at hun også skal bli, så er dette en kommando som blir lettere å bruke i andre situasjoner. Og hvis hun fortsetter å ha et høyt stress-nivå, så er det nødvendig å ha når man drar på besøk osv.. Det er faktisk den viktigste kommandoen stress-dyret mitt har. :P

Ellers så kan du jo sjekke ut DAP? Jeg kan ikke så mye om det, men jeg husker moren min brukte det på rottweileren som slet litt med stress etter omplassering.

Edit: Jeg har ikke lest den andre tråden din, så jeg vet ikke hva slags tips du har fått tidligere. Men uansett: Spor er forresten bra trim for stressa hund. Da blir de slitne uten å bli stresset. Jeg ville prøvd blodspor på hunden din, så kanskje hun får utløp for litt jakt-instinkter?

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en kjempestresset unghund, der noe nok skyldes at det ble for mye for ham da han var liten, i tillegg til at det nok bare er litt sånn han er. Vi har prøvd "alt"; DAP i alle varianter, iHarmoni og lignende, Bachs blomsterdråper og gudvethva - ingenting har hjulpet. Men det betyr jo selvsagt ikke at det ikke kan virke for andre, så det skader jo aldri å prøve. Spor/nesearbeid er gull verdt for oss, vel å merke hvis/når det nytter å få "tunet ham inn" på det (er han først oppunder taket, så fungerer det ikke). Men hvis han først er i modus for å bruke nesa, så virker det som om han blir tilfreds og godsliten av det.

Rotrening er nok viktig, og er dessverre noe vi har gjort for lite av - delvis fordi vi ikke har visst hvordan. Ble selv inspirert til å gjøre et nytt forsøk på å lære inn "gå og legg deg og slapp av" i en eller annen variant. Men så langt har vi ikke klart det, fordi han fyker opp igjen med én gang og blir fryktelig oppjaget av å stadig bli leid tilbake på plass. Det ender som regel med at han blir "sur", glefser, snerrer og bjeffer og blir enda mer stresset enn han var i utgangspunktet, og vil hvertfall ikke legge seg. Og da blir liksom vitsen litt borte. Men kanskje tålmodighet er nøkkelen, slik at det er verdt et litt mer helhjertet forsøk, for det er nok noe de stressede hundene våre virkelig trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotrening er nok viktig, og er dessverre noe vi har gjort for lite av - delvis fordi vi ikke har visst hvordan. Ble selv inspirert til å gjøre et nytt forsøk på å lære inn "gå og legg deg og slapp av" i en eller annen variant. Men så langt har vi ikke klart det, fordi han fyker opp igjen med én gang og blir fryktelig oppjaget av å stadig bli leid tilbake på plass. Det ender som regel med at han blir "sur", glefser, snerrer og bjeffer og blir enda mer stresset enn han var i utgangspunktet, og vil hvertfall ikke legge seg. Og da blir liksom vitsen litt borte. Men kanskje tålmodighet er nøkkelen, slik at det er verdt et litt mer helhjertet forsøk, for det er nok noe de stressede hundene våre virkelig trenger.

Her ville jeg bundet ham jeg. Be han gå legge seg, og første gang han spretter opp fører du han tilbake og binder han fast der (en kort lenke festet i et tungt møbel eller en tynn kjetting skrudd inn i listverket) og be han legge seg igjen. Han vil nok stresse verre i begynnelsen, til han innser at det ikke nytter. Det viktige er at du IKKE bryr deg om han, ikke se han, ikke hør han, ikke vis at dette plager deg! Det øyeblikket han roer seg ned, slipper du han løs, men ikke la han forlate plassen sin for det. Som regel løser dette seg på en uke tid, men det er da avhengig av at du er 100% konsekvent og ikke gir deg.

Dette kan også følges opp med at du ikke lar hunden dilte etter deg innendørs, den trenger ikke være med på alt som skjer, og "kast" den gjerne ut av soverommet om den er der om natta. Sakte men sikkert vil han lære at inne er det gørr kjedelig, der skal vi sove og slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi har forsøkt å binde også, noe som så langt har resultert i to avtygde bånd.. :rolleyes2: Får vel få tak i noe fortøyningsrep eller lignende og gjøre et nytt forsøk. Vi har garantert syndet når det kommer til oppmerksomheten, han er nok rimelig klar over at det plager oss. Sånn er det vel å være menneskelig, er ikke bare hunden som må jobbes med. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tynn kjetting? De er som regel ekle å tygge på i tillegg. Det er viktig å legge opp til at dere skal lykkes :) Husk også å ta pauser ute på tur, i byen, i parken osv også, der dere setter dere ned og ikke går videre før bikkja også har roet seg. Om det tar to timer første gang, vel, så får det ta to timer. Poenget er å belønne den atferden dere vil ha, og overse den dere ikke ønsker. At det er vanskelig kan jeg love dere, jeg er særs lite tålmodig innimellom, og er sjeleglad for at jeg har havna på "tunge drog" raser som omtrent er født rolige innendørs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tynn kjetting? De er som regel ekle å tygge på i tillegg. Det er viktig å legge opp til at dere skal lykkes :) Husk også å ta pauser ute på tur, i byen, i parken osv også, der dere setter dere ned og ikke går videre før bikkja også har roet seg. Om det tar to timer første gang, vel, så får det ta to timer. Poenget er å belønne den atferden dere vil ha, og overse den dere ikke ønsker. At det er vanskelig kan jeg love dere, jeg er særs lite tålmodig innimellom, og er sjeleglad for at jeg har havna på "tunge drog" raser som omtrent er født rolige innendørs ;)

Min grande har tydligvis ikke lest standarden, for hun går hunder tung men ikke rolig (hihi).

Med min stressede hund inne så har hun bare fått beskjed om å legge seg, om og om og om igjen, etter noen dager tok hun hintet og ble liggende og slappet av. Hun har dog aldri brukt bur da, men du fjerner buret og gir hun en seng og starter treningen på sengen i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min grande har tydligvis ikke lest standarden, for hun går hunder tung men ikke rolig (hihi).

Med min stressede hund inne så har hun bare fått beskjed om å legge seg, om og om og om igjen, etter noen dager tok hun hintet og ble liggende og slappet av. Hun har dog aldri brukt bur da, men du fjerner buret og gir hun en seng og starter treningen på sengen i stedet :)

Njah. Jeg vil si det kanskje har noe med holdning til handler å gjøre? Hun var fresk på Rena også de første dagene, til hun skjønte at jeg slett ikke liker sånt. Etter det hadde vi ikke noe prob med tråkking el styr inne. Hun var lett å be opp til lek av de andre, ja, men hun var ikke den første som bevegde seg om noe skjedde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tynn kjetting? De er som regel ekle å tygge på i tillegg.

Jeg har vært inne på tanken, men ikke turt da jeg har vært redd for at han vil kunne ødelegge tennene på det. Men, det er klart, hvis han synes den er vemmelig å tygge på så vil det jo ikke være noe stort problem. Kan kanskje prøve det.

Det er viktig å legge opp til at dere skal lykkes :) Husk også å ta pauser ute på tur, i byen, i parken osv også, der dere setter dere ned og ikke går videre før bikkja også har roet seg. Om det tar to timer første gang, vel, så får det ta to timer. Poenget er å belønne den atferden dere vil ha, og overse den dere ikke ønsker. At det er vanskelig kan jeg love dere, jeg er særs lite tålmodig innimellom, og er sjeleglad for at jeg har havna på "tunge drog" raser som omtrent er født rolige innendørs ;)

Min skal egentlig også være det! Feilvare, som vi pleier å si. :)

Men for all del, jeg er klar over at det nok sikkert er vi menneskene som har gjort mye feil, som stakkaren ikke kan lastes for. Når stresset har fått lov til å bygge seg opp gjennom hele livet hans, så vil det vel fort vekk ta tilsvarende lang tid å få det ned igjen. Og det er en tålmodighetsprøve, men vi forsøker så godt vi kan. Spesielt fordi jeg sliter med å skille de forskjellige tingene fra hverandre - når han tråkker rundt og ikke klarer/vil legge seg, er han da understimulert eller er det tvert imot et tegn på at det har vært for mye slik at han virkelig trenger å slappe av? Det virker som om det varierer veldig fra dag til dag hvor mye han trenger/tåler av aktivitet og inntrykk, og symptomene er så like. Her har vi garantert gjort mye feil da han var mindre, altså trodd at han var urolig fordi det hadde blitt for lite tur og aktivitet, uerfarne som vi både var og er, mens det egentlig var motsatt. Trist når hunden har blitt påført uvaner, men det er jo vårt ansvar som eiere å snu det rundt igjen. Problemet er de tingene vi pr. nå ikke får gjort noe med, som at han må være med meg på jobb fordi han på ingen måte er moden til å være alene hjemme, og det stresser ham voldsomt. De dagene han er hjemme på dagtid ligger han rett ut og bare koser seg. Målet er selvsagt å få til at han kan være hjemme på sikt, for både hans og vår del, men det vil nok ta tid.

Beklager tilløp til kupping av tråd. Jeg kjenner meg i alle fall utrolig godt igjen i det trådstarter nevner, om å bli tussete av å se hunden så stresset. Det er ikke noe moro, verken for oss eller dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en valp / unghund av brukshundrase som krever endel. Selv om du sier at du ikke merker forsjell på hvor sliten hun er, ville jeg prøvd å øke aktiviseringen samtidig som du trener på ro inne. Det høres litt ut som hun ikke får brukt seg (hodet) nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en stor valp av aktiv rase som sover natta + arbeidsdagen også får tur.

Løpe løs i minst en time, gjerne med andre hunder + lydighetsøkter og/ eller spor tror jeg hadde vært mye bedre hundevelferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er en stor valp av aktiv rase som sover natta + arbeidsdagen også får tur.

Løpe løs i minst en time, gjerne med andre hunder + lydighetsøkter og/ eller spor tror jeg hadde vært mye bedre hundevelferd.

De siste dagene har jeg gått inn for å gi henne en økt med hjernetrim på ettermiddagene når vi har gått en liten tur og spist mat, men dette hjelper heller ikke.

Personlig mener jeg at en hund bør kunne akseptere at det ikke skal skje noe HELE tiden!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal de, og det gjør de som regel, men de må lære det, og noen mer enn andre ;) Jeg har aldrig fast skjema, hva vi gjør, hvor lenge vi gjør det, når på dagen vi gjør det og hvor mange ganger vi gjør det varierer fra dag til dag, dermed har ingen hjemme hos oss noen spesielle forventninger. Noen dager skjer det heller ingen ting og det må de tåle, og det gjør de.

Nå er det jo vanskelig og si hvorfor en hund er som den er, men det kan jo være alt fra personlighet/gener, pubertet, forventninger, at den er understimulert, eller for mye stimulert, alt i mellom der eller en kombinasjon av flere.

Om du har prøvd mer stimuli og det ikke virker ville jeg prøvd som jeg skrev over her og gjøre minst mulig med minst mulig intensitet en periode og se hva som skjer da. Også etter det ville jeg konsekvent sørget for at ingen dager er like :) Og fortsett selvfølgelig med rotreningen. Jeg har også en sånn stressopp, eller jeg hadde, han har landet mye, noe skyldes nok trening og noe kom med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må de tåle det, men jeg syntes synd på hunden din hvis den i virkeligheten er understimulert også får du råd om å gjøre enda mindre med den. Nå sier jeg ikke det for å fornærme deg eller noe, men du kan jo ha det i bakhodet. :)

Min hund hadde slitt med å sove / være rolig, om han fikk det jeg leser i startinnlegget at din får. Og det hadde ikke vært stress isåfall.

Det er noe med hvilken rase / alder man har og hva de krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter understimulering lang vei. En 5 mnd valp trenger mye stimuli ihvertfall den ene min da han var liten. Heldigvis lå ikke han til lading en hel arbeidsdag hjemme, men fikk være med. Det jeg leser ut fra innleggene trenger bare hunden din enda mer, da den enten ligger i bur en hel dag, eller når du er hjemme, bare pusler rundt inne, rolig.

Kan hende jeg misforstår men, liten tur, med innlagt hjernetrim er nok ikke nok - enda, det går seg til med årene.

"De siste dagene har jeg gått inn for å gi henne en økt med hjernetrim på ettermiddagene når vi har gått en liten tur og spist mat, men dette hjelper heller ikke."

Er redd for at å gi få og korte turer i den alderen valpen er feil vei å gå. Slit den heller godt ut med lange turer uten bånd og enkel lydighetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt tidligere så er ingen dager like.

Noen dager får hun være mye løs og løper og leker ute, andre dager er det mer rolig, og torsdager er vi på treninger, men ingen av dagene klarer hun å slappe av inne. Bare virrer rundt, peser og piper. Finner jeg frem et teppe som hun skal få ligge på, tar hun bare å leker med det og biter i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt tidligere så er ingen dager like.

Noen dager får hun være mye løs og løper og leker ute, andre dager er det mer rolig, og torsdager er vi på treninger, men ingen av dagene klarer hun å slappe av inne. Bare virrer rundt, peser og piper. Finner jeg frem et teppe som hun skal få ligge på, tar hun bare å leker med det og biter i det.

Leste litt nøyere gjennom tråden nå, og ser at det ble værre igjen for 14 dager siden og at hun er 5 mnd gammel.. Holder en knapp på hormoner jeg. Alle hundene jeg vet at har hadt en slik periode rundt 5-6 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter understimulering lang vei. En 5 mnd valp trenger mye stimuli ihvertfall den ene min da han var liten. Heldigvis lå ikke han til lading en hel arbeidsdag hjemme, men fikk være med. Det jeg leser ut fra innleggene trenger bare hunden din enda mer, da den enten ligger i bur en hel dag, eller når du er hjemme, bare pusler rundt inne, rolig.

Kan hende jeg misforstår men, liten tur, med innlagt hjernetrim er nok ikke nok - enda, det går seg til med årene.

"De siste dagene har jeg gått inn for å gi henne en økt med hjernetrim på ettermiddagene når vi har gått en liten tur og spist mat, men dette hjelper heller ikke."

Er redd for at å gi få og korte turer i den alderen valpen er feil vei å gå. Slit den heller godt ut med lange turer uten bånd og enkel lydighetstrening.

Og hvor ser du det henn? Jeg ser luftes godt om morgenen(noe som kan være så mangt) så ser jeg div, også ser jeg en god kveldstur(som også kan være så mangt, kommer an på øyet som ser).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...