Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten rase til bruks/LP/AG


MagreteMartensBreivik
 Share

Recommended Posts

Jeg vet utmerket godt forskjellen på dvergpincher og pincher, og den eneste fordelen jeg ser med pinchern her i forhold til dp er at de har en veldig fin størrelse. TS vil ha en hund som er lettlært og egner seg godt til lp, ag og bruks/redning. Det finnes selvfølgelig pinchere (og dp'er) som liker å trene, med mye jobb kan man gjøre det bra også, men det er langt i fra en safe rase om du vil ha en brukshund. I tillegg ville TS ha en rase med god pels som klarer seg fint i kalde områder på vintern. Jeg har ikke møtt en eneste pincher som kan terpe lydighet ute på vintern...

Det med pels fikk ikke jeg med meg før etter jeg postet det. Men nå det var for seint, så reklamen for pinscher får bare stå til. Hehe ;)

Håper TS finner en passende rase, det er ikke så lett alltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kelpie, kelpie, kelpie

Er vel ikke akkurat en rase som anbefales til alt mulig ? Har vært ganske mye tråder og erfaringer rundt kooiker i det siste på sonen og jeg tror ikke det er en så potet hund alltid. http://hun

Jeg tenkte litt på lanchashire heeler jeg??

Jeg har brukt 3 år på å jobbe meg/oss opp på et nivå hvor Linux jobber fordi han VIL jobbe, både på agility og lydighet, ikke fordi det er godbiter i lomma. Det har nok både med modning å gjøre, og med akkurat det der "whats in it for me- mentaliteten"- man må på en eller annen måte finne en metode hvor man gjør selve aktiviteten like bra som den beste forsterkeren. Og det er ikke nødvendigvis så lett... Så vi kan vel konkludere med at det er ikke den ENKLESTE brukshunden man kan skaffe seg, men de som får den til, NÅR man får den til, så er den en potet som kan brukes til det meste... Den har stort potensiale, men man må bruke litt tid på å forstå den:) (for de som er mer nysgjerrig på kooiker, så skriver vi for tiden på rasebeskrivelse av kooikeren til hundesport, det blir stas:)

Oi oi oi, kommer det i neste utgave? Ta med et bilde av Taxi da :D (da blir vi glad) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, så foreslår Simira pinscher i samtlige rasetråder på forumet. Dama er over snittet begeistra for rasen. :P

Jaha? Fører du statistikk? Vil bare påpeke at jeg ikke foreslår hverken pinscher, dp eller dsg til folk jeg ikke tror vil passe med noen av de rasene. Men TS etterspurte en LITEN brukshund, og da står dp høyt oppe på min egen liste ihvertfall. I tillegg skiller jeg mellom dp og pinscher, og anbefaler sjelden begge rasene til samme person (ettersom folk flest bl.a. er flinke til å oppgi størrelseskriterier).

Visst liker jeg rasene, og har dermed ikke noe ønske om at de skal havne i feil hender, heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Fører du statistikk? Vil bare påpeke at jeg ikke foreslår hverken pinscher, dp eller dsg til folk jeg ikke tror vil passe med noen av de rasene. Men TS etterspurte en LITEN brukshund, og da står dp høyt oppe på min egen liste ihvertfall. I tillegg skiller jeg mellom dp og pinscher, og anbefaler sjelden begge rasene til samme person (ettersom folk flest bl.a. er flinke til å oppgi størrelseskriterier).

Visst liker jeg rasene, og har dermed ikke noe ønske om at de skal havne i feil hender, heller. ;)

Dvergpinscher eller pinscher (skrives det virkelig sånn?) er da ingen brukshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi, kommer det i neste utgave? Ta med et bilde av Taxi da :D (da blir vi glad) ;)

Kommer i nr. 2 (?) 2012:) Får se hvordan det blir med bilder, det er veldig få bilder som blir valgt ut og vi har vel reeelativt mange bildebidrag (vil jeg tro), men du kan jo evt sende noen bilder til Randi så blir de med i utvelgelsespotten... ;) Kanskje du har noen agility eller utstillingsbilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscher eller pinscher (skrives det virkelig sånn?) er da ingen brukshund?

Det kommer litt an på hvilke ambisjoner man har, Av små hunder synes jeg dp har mer brukspotensiale enn mange, f.eks. phalene. De har mange gode egenskaper for bruks, selv om det ikke er det de først og fremst avles på lengre. Jeg har selv sagt at om jeg noen gang skal ha en liten brukshund så står dp høyt, om ikke øverst, på lista. Det er en liten hund med mye kapasitet, og det er etterhvert flere som går både spor og lydighet med dem. Er kanskje ikke mest brukt i brukshundsportene, men det er en film på youtube med en dp som går IPO også (representativt for rasen er det nok ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kommet endel svar siden sist!

I de fleste tilfeller så får de jo et litt annet forhold til hverandre når de bor sammen :) Der kan du gå inn og styre hvis den nye blir for voldsom. Dessuten så blir det jo litt aldersforskjell på dem også :) Jeg tror ikke en større hund trenger å bli noe problem, og jeg støtter de som sier at det er bedre med en hund over knestørrelse.

Jeg har selv en staff, vi konkurrerer både i agility og lydighet. Hun er herlig å jobbe med, og blir bare mer og mer engasjert jo mer vi trener. Men jeg ser du ikke liker dem så godt utseendemessig :)

Selvfølgelig, det vil jo gå seg til når de bor sammen. Og Tinja har endel regler innendørs som hun sikkert ikke vil ta lettere på i forhold til en valp :rolleyes2:

Klippet bort langt og informativt svar. Tusen takk :)

Må imidlertid innrømme at jeg kjenner at kooikeren neppe er den rette rasen for meg nå. Men veldig interessant å lære mer om rasen, og kanskje kan den bli aktuell senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil kjøpe deg en hund å trene med og er interessert i bruks og rundering vil jeg si du gjør deg selv en veldig stor bjørnetjeneste ved å se på så små raser. Klart det kan gå på et lavt nivå, men papillon, heeler, scheperke osv. blir for små når det kommer til et stykke. Du trenger ikke en kjempestor hund, men bare du går opp på størrelse kelpie har du mye bedre forutsetninger.

Tenk også på om oppdretter og folk som anbefaller rasen har noen erfaring med hundetrening. De aller fleste raser egner seg godt til å "lære inn alle lydigetsøvelsene hjemme" eller "lærer kjempefort" eller "hadde kommet kjempelangt om eier var interesert i å konkurrere"... Finn noen som faktisk har erfaring med å bruke de forskjellige rasene for å få svar på om de har det som kreves for å trene på et litt høyere nivå. Det virker ikke som du er ute etter det mest ekstreme av det ekstreme akkurat, men det hadde vært synd om du hadde endt opp med en hund til som ikke er egna til trening. Ikke alle raser (eller individer av raser) som en gang i fortiden har vært brukt som gjeterhunder, er gode brukshunder i dag. Egenskaper må avles på for å beholdes...

Fullstendig sant, tusen takk :) Det er akkurat sånn fornuft og realitetsorientering jeg trenger! Jeg har hatt ønsker/kriterier for hund nr.2 som ikke hang så godt sammen, uten at jeg helt hadde sett det så godt. Men nå begynner det å demre litt :whistle:

Veldig takknemlig for at dere tar dere tid til å hjelpe meg på vei altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du TS, hva vil du egentlig satse på? Har du det klart for deg, eller er det kanskje litt slik eller kanskje litt sånn?

Har det ikke klinkende klart for meg nei ;) Takk for at du spør, det tvinger meg til å tenke litt mer konkret. Men altså, det jeg liker best er å bedrive hundeaktiviteter ute i naturen. Så ser for meg at spor, rundering og LP er det det vil gå mest i. AG blir nok kun litt for gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strengt tatt hverken phalene, papillon eller kooiker heller?

Nei, det er det da ingen som har påstått heller.

Har det ikke klinkende klart for meg nei ;) Takk for at du spør, det tvinger meg til å tenke litt mer konkret. Men altså, det jeg liker best er å bedrive hundeaktiviteter ute i naturen. Så ser for meg at spor, rundering og LP er det det vil gå mest i. AG blir nok kun litt for gøy.

Er det ikke akkurat det disse kelpiedamene bedriver, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Marianne og Irene skrevet akkurat det jeg hadde kommet til å skrive, så jeg signerer bare det de har sagt i denne tråden om kooikern.

Lykke til med valg av hund! Håper du har fått en del innspill som hjelper deg i valget videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, ser du ikke potensiale i kua????????????????? Å ja det skrives sånn :P

(sorry ot :P)

Hoppekuer kan brukes til veldig mye, de. Det kan jammen meg LP-phalenesnupper, også. Men de betegnes selskapshunder og enda værre, miniatyrhunder, såvidt meg bekjent :lol: Men altså, sånn når man snakker om størrelse, så er det jo ikke alltid at en diger hund er så mye mer brukanes enn en bitteliten, da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppekuer kan brukes til veldig mye, de. Det kan jammen meg LP-phalenesnupper, også. Men de betegnes selskapshunder og enda værre, miniatyrhunder, såvidt meg bekjent :lol: Men altså, sånn når man snakker om størrelse, så er det jo ikke alltid at en diger hund er så mye mer brukanes enn en bitteliten, da :whistle:

For å OT'e litt mer er pinscher i gruppe 2 og ikke i samme gruppe som selskapshunder, så det så :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Marianne og Irene skrevet akkurat det jeg hadde kommet til å skrive, så jeg signerer bare det de har sagt i denne tråden om kooikern.

Lykke til med valg av hund! Håper du har fått en del innspill som hjelper deg i valget videre :)

Tusen takk :) Ja, innspillene har virkelig hjulpet meg videre på veien :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har ikke veldig mye erfaring med Schipperke selv, men har snakket med en oppdratter som driver med rasen, og kommet i prat med en som hadde med seg sin på tur, siden jeg har vært/er litt nysgjerrig på denne selv.

Litt stikkord om hva jeg har fått med meg som beskriver rasen generelt(selvsagt ikke alle er slik):

-Ofte mye futt utendørs, men sofagris inne.

- Mye lærelyst, liker å jobbe og krever en del mental aktivisering også for å trives, krever mer mentalt enn fysisk.

- Generelt enormt smarte småhunder, så ikke la deg lure av det søte utseendet, de tar lett kontroll om du ikke setter grenser, og ekspert på å "lure" eieren sin.

- Har ofte mye lyd, så dette er noe man må jobbe med fra valpestadiet om det ikke skal gå ut av kontroll.

- Kan være serervert ovenfor fremmede mennesker og hunder, men generelt overhodet ikke en problemskaper overhodet, så generelt går de utrolig bra sammen med andre hunder og barn om de er vant til det.

Dette er altså ikke den letteste hunden man kan ha, men absolutt en flott rase om man har lyst til å bruke hunden til noe, som jo du har. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...