Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennel Leading Angel, Aussie


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg har sett et par hunder derifra live og må si jeg ble betatt så PENE hunder, og full fokus på eier

Så jeg lurer på om noen her kan fortelle om oppdrettet? Er hundene brukende? (jeg tenker da LP). Hvordan er mentalitet hos den oppdretteren?

Antar det er utstillingslinjer, men de to hundene jeg har sett har ikke virka miljøberørte heller :) Sååeh?

Om dere ikke vil skrive her inne (negative ting) så send meg gjerne PM ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje se om hunder fra det oppdrettet har noen resultater utenom utstilling å vise til? Mentaltester osv

Nå vet jeg forsvinnende lite om oppdretteren, men er de ikke forholdsvis nye i oppdretter sirkuset? så da har avkommene kanskje ikke rukket å få med seg så mye av Lp/bruks, men noe finner du kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykk av at de er pene å se på og sånn midt på treet mentalt i forhold til bruks osv.

Forøvrig - du så disse hundene i en utstillingssituasjon? Det er på langt nær nok å avgjøre om en hund blir miljøberørt for å si det sånn :P Det er jo ikke en hverdagslig situasjon på noen som helst måte, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har planer om å nå langt innen LP, bruks osv... Ville jeg sett på mer arbeidende hunder, oppdrett som har mer fokus på annet enn utstilling, evnt en annen rase. Det er mye grums på aussien, og det er et stykke mellom de gode individene, selvom mange av de kan være svært så pene å se på. En god aussie er selvsagt vært å vente på, og da får man en fantastisk hund..

Kjenner ikke til kennelen du spør etter, annet enn at de har veldig fine show aussier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har planer om å nå langt innen LP, bruks osv... Ville jeg sett på mer arbeidende hunder, oppdrett som har mer fokus på annet enn utstilling, evnt en annen rase. Det er mye grums på aussien, og det er et stykke mellom de gode individene, selvom mange av de kan være svært så pene å se på. En god aussie er selvsagt vært å vente på, og da får man en fantastisk hund..

Kjenner ikke til kennelen du spør etter, annet enn at de har veldig fine show aussier.

Dersom du har planer om å nå langt innen LP, bruks osv... Ville jeg sett på mer arbeidende hunder, oppdrett som har mer fokus på annet enn utstilling, evnt en annen rase. Det er mye grums på aussien, og det er et stykke mellom de gode individene, selvom mange av de kan være svært så pene å se på. En god aussie er selvsagt vært å vente på, og da får man en fantastisk hund..

Kjenner ikke til kennelen du spør etter, annet enn at de har veldig fine show aussier.

Det er Lydighet jeg tenker på hovudsaklig :) Og Agility forsåvidt! Så tenker jeg MH, Ferdselsprøve og kåringsprøve... Men jeg vil også bruke hunden i utstillingsringen... Samtidig som jeg er litt kresen på utseende :rolleyes2: Har en ting for Blue merle aussies!

Jeg har nå en dalmatiner som jeg trener Lydighet med! Så Aussie av utstillingslinjer vil nok være stor forskjell fra hva jeg er vant med tenker jeg :huh: MH og Ferdselsprøve er også noe jeg har gått med dalmisen min :D Og det er noe jeg også kunne tenkt meg å prøvd med mine neste hunder!

Jeg har hørt mye om at Aussies har mye dårlig gemytt ute å går, mange hunder som er svak på miljø, nervøse osv :thumbsdown: Derfor jeg spør jeg angående den kennelen, for jeg er villig til å hente med Aussie utenfor Norges grenser. Men ikke overdrevent langt heller, må være mulig å kjøre dit egentlig...

Jeg har sett på andre raser også, men alle rasene har noen svin på skogen.... Har sett på Aussie, kelpie, mudi, Tolling retriever, pumi :) hovedsaklig! Og der går det mye igjen, dårlig gemytt/mentalitet, nervøsitet, miljøsvake :/ Mye lyd på noen av de! Uff... :thumbsdown: Men er åpen for tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått inntrykk av at de er pene å se på og sånn midt på treet mentalt i forhold til bruks osv.

Forøvrig - du så disse hundene i en utstillingssituasjon? Det er på langt nær nok å avgjøre om en hund blir miljøberørt for å si det sånn :P Det er jo ikke en hverdagslig situasjon på noen som helst måte, hehe.

Utstilling kan være veldig krevende for miljøsvake hunder... vet av noen selv som ikke takler slike situasjoner der det er MYE som skjer, tett oppi hunden :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling kan være veldig krevende for miljøsvake hunder... vet av noen selv som ikke takler slike situasjoner der det er MYE som skjer, tett oppi hunden :rolleyes2:

Men man kan ikke dermed si at en hund som takler utstillingssituasjonen ergo er en bra hund å jobbe med i bruks/lp (uten å ta stilling til rase/kennelspørsmålet) :).

Jeg kan jo bare nevne min egen tispe Babs som er veldig trygg og fin i utstillingsringen og ellers i alle miljø jeg tar henne med i. Jeg har vært nødt til å lære henne omtrent hvert skritt hun skulle ta på bruks/lp-banen - hun hadde bare ikke NOE i seg, rett og slett, så her måtte jeg bare ta tak i alle små positive ting jeg kunne finne og bygge videre på - det var ikke noe gratis å få der i gården gitt :). At vi kom så langt som vi gjorde, var nok mer stahet fra min side enn evner hos hunden :). Men - så stoppet det seg også da vi kom til B-spor - da hadde hun ikke mer å bidra med egentlig, så vi ga oss der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan ikke dermed si at en hund som takler utstillingssituasjonen ergo er en bra hund å jobbe med i bruks/lp (uten å ta stilling til rase/kennelspørsmålet) :).

Jeg kan jo bare nevne min egen tispe Babs som er veldig trygg og fin i utstillingsringen og ellers i alle miljø jeg tar henne med i. Jeg har vært nødt til å lære henne omtrent hvert skritt hun skulle ta på bruks/lp-banen - hun hadde bare ikke NOE i seg, rett og slett, så her måtte jeg bare ta tak i alle små positive ting jeg kunne finne og bygge videre på - det var ikke noe gratis å få der i gården gitt :). At vi kom så langt som vi gjorde, var nok mer stahet fra min side enn evner hos hunden :). Men - så stoppet det seg også da vi kom til B-spor - da hadde hun ikke mer å bidra med egentlig, så vi ga oss der.

Nei selvsagt ikke :) Men er derfor jeg spør også, det JEG har sett såg bra ut. Men om andre har annen erfaring så vil jeg gjerne hære ;) hehehe!

Noen andre Aussieoppdrettere å anbefale da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling kan være veldig krevende for miljøsvake hunder... vet av noen selv som ikke takler slike situasjoner der det er MYE som skjer, tett oppi hunden :rolleyes2:

Noen hunder takler stressende situasjoner med å bli svært førerknyttet og ikke egentlig reagere så mye ("gå inn i seg selv"). Så det sier ikke veldig mye om hvordan en hund mentalt sett er - å observere den på ei utstilling...

Eventuelt har eier lagt så mye tid og krefter inn i utstilling at hunden er en helt annen hund på utstillingsområdet enn den er ellers i livet.

Mange veier til Rom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sier til flere som vurderer aussie, ta kontakt med Mailin her inne. Hun har sittet i styret til aussieklubben i flere år og i alvsrådet. Hun har god oversikt over rasen i Norden, har et sundt syn på hvordan gode hunder skal være og er ærlig og redelig. Du kan antakelig nå henne via hjemmesiden hennes også. Hun konkurrerer forresten i lp og bruks og vet dermed hva en god brukshund bør inneha av egenskaper.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...